Eftersåning af græsplæne...
Fra : Martin Jørgensen

Dato : 18-06-04 07:11

Hejsa.
Vi har lige købt hus , og der medfulgte en græsplæne med 66% ukrudt.

Jeg gav så plænen gødning - Lod den gro - gav den plænerens - lod den gro -
og endnu en gang gødning.

Nu har jeg så en masse dejligt grønt græs
Men der hvor der har været mos og kløver osv. er der nu gult.
Hvad skal jeg gøre med disse områder ?
Skal jeg efterså græs , eller vil plænen automatisk genoprette de bare
pletter ?

Jeg har kigget lidt på græsfrø , og set , at der er stor forskel på priser
og produkter.
Nogle produkter er til eftersåning af græsplæne , er det en speciel græstype
, eller er det bare de samme frø , som almindelige græsfrø , men bare til
overpris ?

Hvis eftersåningen bliver aktuelt , hvilken græsfrø / type skal jeg så købe?

Mvh
Martin - Havenewbie

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-06-04 20:44

On Fri, 18 Jun 2004 08:11:15 +0200, "Martin Jørgensen"
<martinFJERNDETTE@heidiogmartin.dk> wrote:

> [...]
>Hvad skal jeg gøre med disse områder ?
>Skal jeg efterså græs , eller vil plænen automatisk genoprette de bare

Det går hurtigst hvis du selv sår nogle frø i. Der skal nok komme græs
alligevel, men det vil tage længere tid og der vil så nemmere komme
ukrudt i. Sår du selv frøene vil de spire hurtigt og lukke godt af -
også for ukrudt.

> [...]
>, eller er det bare de samme frø , som almindelige græsfrø , men bare til

Det er en bestemt blanding. Alt plænegræs er blandinger af forskellige
typer græs. Noget er lavt og tæt, andet er mere "almindeligt" (og
billigere).

Man kan komme ret galt afsted når man eftersår i en eksisterende
græsplæne - det nye kan se meget forskelligt ud fra det gamle.

Det tror jeg dog ikke du behøver bekymre dig om når det er en plæne som
har været næsten væk i ukrudt.

>Hvis eftersåningen bliver aktuelt , hvilken græsfrø / type skal jeg så købe?

En ganske almindelig græsblanding - ikke noget med dyrt "golfgræs" eller
lignende. Den som er specielt egnet til eftersåning vil også være et
godt valg.
Det bedste var selvfølgelig at få samme blanding som blev sået
oprindeligt - men det bliver nok yderst svært at finde ud af hvad det er
for en....

http://www.gartneriet.dk

Fra : Martin Jørgensen

Dato : 22-06-04 08:03