Idé til bed, men kan man det?
Fra : MGA

Dato : 17-06-04 20:32

Vi har en masse af sådan nogen 8-tals betonstendimser. Jeg har lagt to
rækker ved siden af hinanden og en række til på den bagerste, så jeg har
fået et trappebed. Det har jeg brugt til jordbærbed - genialt for jeg har
ikke skulle luge overhovedet. Problemet er bare, at vandet løber gennem
jorden og ned i græsplænen hvor jordbærplanternes rødder ikke kan nå, så de
tørster =/ Kan jeg lægge noget under eller ned i hullerne, som forhindrer
vandet i at løbe fra og holder på fugtigheden?

Mette

Fra : Jacob

Dato : 17-06-04 21:06

"MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tørster =/ Kan jeg lægge noget under eller ned i hullerne, som forhindrer
> vandet i at løbe fra og holder på fugtigheden?

Er det mest indlysende ikke at lægge plastic i bunden af betondimserne?

MVH Jacob

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-06-04 21:37

On Thu, 17 Jun 2004 21:32:28 +0200, "MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk>
wrote:

> [...]
>tørster =/ Kan jeg lægge noget under eller ned i hullerne, som forhindrer
>vandet i at løbe fra og holder på fugtigheden?

Det kan man sikkert godt ..... men så vil der jo komme til at stå vand i
stenene hvis det regner meget og længe - som det ofte gør om efteråret.
Det vil planterne ikke have særlig godt af.

Det lyder lidt som om du har brugt noget "forkert" jord - hvilken slags
jord har du hældt i hullerne i stenene?

Ren spagnum har f.eks meget svært ved at suge vand hvis det først bliver
tørt. Det hjælper at blande det med sand eller lergranulat.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Ole Jensen

Dato : 18-06-04 07:54

Mads Lie Jensen wrote:

> [...]
>
> Ren spagnum har f.eks meget svært ved at suge vand hvis det først bliver
> tørt. Det hjælper at blande det med sand eller lergranulat.

Man kan også tilsætte noget til jorden som optager vand, og afgiver det
langsomt igen.
Jeg har set det er meget brugt til bl.a. krukker, ampler o.lign.
Jeg ved dog ikke hvor det kan købes, og jeg har kun set det brugt i
engenske haveudsendelser, men mener også det kan fås i Danmark.

mvh
Ole-J

Fra : MGA

Dato : 18-06-04 11:12

> [...]
> Jeg ved dog ikke hvor det kan købes, og jeg har kun set det brugt i
> engenske haveudsendelser, men mener også det kan fås i Danmark.

Er det sådan noget Leca agtigt noget du tænker på?

Mette

Fra : Nilleslyst

Dato : 18-06-04 14:43

> Er det sådan noget Leca agtigt noget du tænker på?
>
> Mette

Hej Mette
ja, det kan bruges, men det kan kattegrus af den gammeldags ikke-klumpende
slags også (brændt moler tror jeg, det hedder). Jeg har i årevis hældt brugt
kattegrus i kompostbunken med det resultat, at jorden i min køkkenhave er
porøs og holder på vandet i tørre perioder.
Venlig hilsen Anelise

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 19-06-04 20:28

On Fri, 18 Jun 2004 12:11:50 +0200, "MGA" <mga_ssinjin@yahoo.dk.dk>
wrote:

>Er det sådan noget Leca agtigt noget du tænker på?

Det tror jeg ikke det er.

For nogle år siden solgte vi på mit arbejde noget der kunne suge helt
utroligt meget vand, meget meget nemt. Det var vist et kunststof af en
slags og jeg kan selvfølgelig ikke huske hvad det hedder. Det mindede om
gele når det var mættet med vand.
Men jeg kan huske at vi kun kunne få det i en 20 kgs pose, som vi selv
puttede i mindre bøtter - disse bøtter sluttede ikke altid 100 procent
tæt, så hen på efteråret hvor luften blev fugtig, begyndte bøtterne at
revne fordi materialet havde suget fugt fra luften

Leca suger ikke vand ret godt - bland hellere ler og evt. lidt sand i
jorden. Eller som Anelise har foreslået: Kattegrus.

http://www.gartneriet.dk

Fra : H.S.

Dato : 18-06-04 09:56

> [...]
> tørster =/ Kan jeg lægge noget under eller ned i hullerne, som forhindrer
> vandet i at løbe fra og holder på fugtigheden?

Hvad med noget plastic med et par huller i ?