Limtræsbjælke ???????
Fra : ***Frank***

Dato : 17-06-04 18:45

Hej.
Jeg skal ha skiftet en alm. træbjælke ud med en limtræsbjælke.
Spændevidden er 370 cm. og 1 salen er udnyttet.
Den træbjælke der ligger der nu er begyndt at bue lidt på midten. Den er 23
cm bred og 15 cm høj.
Det er intet problem at skifte den og rette loftet op, men hvordan finder
jeg ud af hvilke dimensioner den nye limtræsbjælke skal have.

Mvh
Fr@nk

Fra : Jørgen Rasmussen

Dato : 17-06-04 20:50

***Frank*** wrote:
> [...]
> Det er intet problem at skifte den og rette loftet op, men hvordan finder
> jeg ud af hvilke dimensioner den nye limtræsbjælke skal have.

Det gør du ved at finde en person der kan beregne dimensionen så den
overholder reglerne.
Så du og din familie har en sikkerhed for at det fungerer.

Og betal hvad det koster.
(Jeg kender ikke til krav fra det offentlige om evt. bevis for
beregninger der er foretaget)

Jeg vil anbefale dig at glemme alle gode råd fra amatører.
Bla. i denne gruppe.

Nyhedsgrupper er "for sjov".
Du kan sikkert få gode råd, men brug dem kun som information. Tro ikke
at det er sandheden.

Mvh. Jørgen

Fra : ***Fr@nk***

Dato : 18-06-04 08:29

Hej igen.

> Det gør du ved at finde en person der kan beregne dimensionen så den
> overholder reglerne.
> Så du og din familie har en sikkerhed for at det fungerer.

Det gør det vel også hvis den er dimensioneret kraftigt nok.
Med hensyn til spær, plejer man at dimensionere dem dobbelt op af en
spærfabrik.
Det er ok med teknisk forvaltning her hvor jeg bor, men jeg ved ikke hvordan
det er med en limtræsbjælke

--
Mvh.
Fr@nk

Fra : Toskaeg

Dato : 17-06-04 21:20

Virker som om den vender forkert. eller ??

Fra : ***Fr@nk***

Dato : 18-06-04 08:31

Hej.

"Toskaeg" <reply@nrequest> skrev i en meddelelse
> Virker som om den vender forkert. eller ??

Ja jeg vil jo også mene at den vender forkert.
Men om det evt hænger sammen med at der kun er 220 cm fra gulv til loft ved
jeg ikke.

Jeg ville jo mene at den skulle ha vendt den anden vej.

--
Mvh.
Fr@nk

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 17-06-04 22:36

On Thu, 17 Jun 2004 19:44:50 +0200, "***Frank***"
<Frank.opel@gmx.netdk> wrote:

> [...]
>Det er intet problem at skifte den og rette loftet op, men hvordan finder
>jeg ud af hvilke dimensioner den nye limtræsbjælke skal have.

Som regel kan tømmerhandlen trække på teknisk bistand hos leverandøren
af limtræsbjælken - f.eks. hvis det er fra Lilleheden. Så regner de
dimensionerne ud for dig og leverer i den ønskede længde.

KS

Fra : Ole Jensen

Dato : 18-06-04 07:50

> [...]
> af limtræsbjælken - f.eks. hvis det er fra Lilleheden. Så regner de
> dimensionerne ud for dig og leverer i den ønskede længde.

Lilleheden - var det ikke dem der lavede spærene til cykelarenaen der
kollapsede?

mvh
Ole-J

Fra : ***Fr@nk***

Dato : 18-06-04 08:33

Hej.

> Som regel kan tømmerhandlen trække på teknisk bistand hos leverandøren
> af limtræsbjælken - f.eks. hvis det er fra Lilleheden. Så regner de
> dimensionerne ud for dig og leverer i den ønskede længde.

Nu havde jeg tænkt mig at købe en brugt, så jeg kan nok ikke regne med at
nogen tømmerhandel gider spilde deres tid på det.
Lilleheden har vist et ry for at regne lidt forkert.

--
Mvh.
Fr@nk

Fra : Karsten Hammer Hanse~

Dato : 30-06-04 08:12

Som tommelfingerregel (uden at ville hæfte for det) siger man at bjælkehøjde
= 1:20 spænd i halvtømmer.. Det vil da sige 175 x 87,5 mm. Det lyder ikke
lige som et standardmål, men 200x100mm burde du kunne finde.. men snak lige
med en fagkyndig, det kommr også an på afstanden mellem bjælkerne..

K.

Fra : syngre

Dato : 30-06-04 14:14

prøv at kikke her, måske ringe og spørge?
www.flexwood.dk
styrke beregning af limtræ er skærpet efter simens arena katastrofen.
mvh
kurt