træstubben skal væk
Fra : SlumreGøj

Dato : 17-06-04 10:48

Hej.

Vi har lige fået savet vores 2 træer ned.
Men nu har vi 2 træstubbe til at stå i vejen....desuden ligger rødderne og
buler gevaldigt lige under jorden.
Vi kan ikke bruge området omkring de her 2 stubbe til en dadde...da vi
hverken kan hugge eller stikke i jorden pga. rødder.
Hvad gør man for at få dem helt væk..uden at skulle knokle alt for meget for
det?
Er der ikke en måde man kan dræbe dem på?

//HPP

Fra : Ukendt

Dato : 17-06-04 11:20

On Thu, 17 Jun 2004 11:48:22 +0200, "SlumreGøj" <heidi@AlowsNoSpam.dk>
wrote:

> [...]
>hverken kan hugge eller stikke i jorden pga. rødder.
>Hvad gør man for at få dem helt væk..uden at skulle knokle alt for meget for

Selve stubben kan ordnes med en rodfræser.

>Er der ikke en måde man kan dræbe dem på?

De rødder der ligger i vejen forsvinder jo ikke selv om stubben er død
så der er nok ingen vej udenom en opgravning.

--
Jens OZ2JP callto://jensep

Never feed your cat anything that doesn't match the carpet.

Fra : kelds@ofir.dk

Dato : 17-06-04 11:22

wrote:

> [...]
>hverken kan hugge eller stikke i jorden pga. rødder.
>Hvad gør man for at få dem helt væk..uden at skulle knokle alt for meget for

Man beder en vognmand med en kran, eller en træfælder med en
rodfræser, om at kigge forbi. Husk tegnebogen.

>Er der ikke en måde man kan dræbe dem på?

Bland 60 gram urea (en kvælstof-gødning) med 2 dl vand og smør det ud
på stubben - rækker cirka til en stub på 20 cm i dia. Og så venter man
(måneder, år...). Kan evt. dækkes med jord efter et par dage.

KS

Fra : Kitty

Dato : 17-06-04 20:26

<kelds@ofir.dk> skrev i en meddelelse
> Man beder en vognmand med en kran, eller en træfælder med en
> rodfræser, om at kigge forbi. Husk tegnebogen.

Er det da dyrt at få en mand ud at rodfræse? Jeg har en bambus (ca. 2,5m i
diameter) som jeg gerne vil klippe helt ned og få rodfræset, men det er
endnu ikke lykkes mig at komme igennem til en havemand for at få en ca.pris.

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-06-04 21:30

Se evt. på: http://www.stubservice.dk/
http://www.gartneriet.dk

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-06-04 21:04

Kitty <sweaREMOVE@ruc.dk> skrev:

> Jeg har en bambus (ca. 2,5m i diameter) som jeg gerne
> vil klippe helt ned og få rodfræset

Jeg har haft et tilsvarende bambus. Jeg klippede den helt ned
til jorden (faktisk under jorden), hældte jord på og såede græs.

De skud der kom op, blev bare slået med plæneklipperen, og
året efter kunne man slet ikke se at der havde været en bambus
der.

Efter et par år, hvor bambusrødderne rådner op, kommer der
en fordybning, men den kan bare efterfyldes med jord - græsset
skal nok komme op igennem.

Skal du have noget andet på stedet, findes der også firmaer der
giver roden en stang dynamit.

Et andet sted har jeg haft stor succes med at lave et stort bål på
rodnettet - og stille og roligt brænde den væk. Start tidligt om
morgenen, da det godt kan tage en hel dag eller to.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Robert Andersen

Dato : 17-06-04 11:28

"SlumreGøj" <heidi@AlowsNoSpam.dk> skrev i en > Hej.

http://www.booom.dk/ <- den sjove måde )

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 17-06-04 12:15

Hej

SlumreGøj wrote:
> Men nu har vi 2 træstubbe til at stå i vejen....desuden ligger rødderne og
> buler gevaldigt lige under jorden.

Afhængig af træsort mm kan der gå alt mellem et par år til mange år før
de er rådnet væk af sig selv.

> Vi kan ikke bruge området omkring de her 2 stubbe til en dadde...da vi
> hverken kan hugge eller stikke i jorden pga. rødder.

Hvad skal det bruges til? Bare græsplæne eller køkkenhave?

> Hvad gør man for at få dem helt væk..uden at skulle knokle alt for meget for
> det?

Hmm, at gå amok med en økse kan nu være ganske underholdende. Ellers led
efter et par utilpassede teenagere og giv dem en økse i hånden. Det vil
sikkert synes at det ville være enormt sejt at gå amok på en rod eller to.

> Er der ikke en måde man kan dræbe dem på?

Jeg tror nu nok at du kan betragte dem som temmelig døde siden du har
kappet toppen af dem.

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : Andreas M. Hansen

Dato : 17-06-04 12:16

> Jeg tror nu nok at du kan betragte dem som temmelig døde siden du har
> kappet toppen af dem.

Det er det nu ikke alle træstubbe som er enige med dig i - mange træsorter
prøver ihærdigt at skyde påny, når træet er blevet fældet.

mvh

Andreas M. Hansen

Fra : Karsten Feddersen

Dato : 17-06-04 12:23

Hej

Andreas M. Hansen wrote:
> Det er det nu ikke alle træstubbe som er enige med dig i - mange træsorter
> prøver ihærdigt at skyde påny, når træet er blevet fældet.

Jatak, specielt Heg og Pil er slemme. Sjovt nok så døde min pilestub
året efter den blev fældet af sig selv.

Kender du mig ikke og jeg står i din adressebog, så slet mig venligst.

Fra : JSM

Dato : 17-06-04 12:59

"Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse
> Hej

> Jatak, specielt Heg og Pil er slemme. Sjovt nok så døde min pilestub
> året efter den blev fældet af sig selv.

"...blev fældet af sig selv" . Det er første gang jeg har hørt om et træ der
begår selvmord
Var det en grædepil ?

/Jesper

Fra : Absolut Jens

Dato : 20-06-04 10:27

JSM wrote:
> "Karsten Feddersen" <karsten@feddersen.dk> skrev i en meddelelse

> "...blev fældet af sig selv" . Det er første gang jeg har hørt om et
> [...]

tror det har været en hængepil der har fået en motorsav op under rødderne
LOL

--
Jens
fuck en fuck dag nu vil jeg fuck ikke finde mig i mere fuck pisse lort

Fra : Finn Hybjerg Hansen

Dato : 17-06-04 14:47

Fra : Jan Holm

Dato : 17-06-04 15:46

"SlumreGøj" <heidi@AlowsNoSpam.dk> skrev i en meddelelse

Jeg har netop fået fjerne 2 store elmetræ's rødder (diameter omkring 70-80)
En rendegraver i en lille time. Ring til en lokal entrepenør og hør hvad de
tager for en time med rendegraver.

Mvh
Jan Holm

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-06-04 16:26

"SlumreGøj" <heidi@AlowsNoSpam.dk> skrev i en meddelelse

> Er der ikke en måde man kan dræbe dem på?

Kunne et alternativ være at plante husløg på dem, brede noget spagnum ud og
supplere med lyng og andet småfnidder?
Det kan se ret dekorativt ud.

Hilsen Inger

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 17-06-04 20:32

"SlumreGøj" == SlumreGøj <heidi@AlowsNoSpam.dk> writes:

> [...]
> pga. rødder. Hvad gør man for at få dem helt væk..uden at skulle
> knokle alt for meget for det? Er der ikke en måde man kan dræbe dem

Skær et hul ned i stubben med spidsen af motorsave, og brænd 1/2 l
lampeolie i hullet. Gentag hvis der stadig er stub over
jordoverfladen. Rødderne slipper du ikke udenom at grave op.

--
/Wegge <http://outside.bakkelygaard.dk/~wegge/>
echo mail: !#^."<>"|tr "<> mail:" dk@wegge

Fra : Allan Vebel

Dato : 19-06-04 21:16

SlumreGøj <heidi@AlowsNoSpam.dk> skrev:

> Hvad gør man for at få dem helt væk..uden at skulle knokle alt for
> meget for det?

Grav en rende rundt om stubbene, og stabl et godt bål rundt om.
Sørg for at have et god brændestak, for det tager lang tid.

Jeg har selv prøvet teknikken med 4 stubbe af 50 år gamle graner,
de ulmede væk i løbet af en weekend. Andre træer tager sikkert
længere tid, og det kommer også an på hvor friske de er. Jeg har
også prøvet med bambus - det tager en dags tid.

Husk at lave en god snobrødsdej til ungerne!

> desuden ligger rødderne og buler gevaldigt lige under jorden.

De forsvinder efterhånden som de rådner op.

--
Allan Vebel
http://html-faq.dk

Fra : Ukendt

Dato : 20-06-04 06:15

> [...]
for
> det?
> Er der ikke en måde man kan dræbe dem på?

Jeg fik fornyligt fræset stub og rødder væk fra et stort grantræ.
Prisen var 5 kr. pr. cm. af diameteren af roden. og så noget for selve
rødderne.

Jeg gav ialt 500 kr. (og skulle så selv skaffe "flisen" afvejen)
Det tog ham 1,5 timer, så jeg syntes at det var en rimelig pris og var godt
tilfreds med arbejdet

Med venllig hilsen
Bjarne Petersen
Rødby

Fra : Lisbeth Jacobsen

Dato : 21-06-04 22:43

"SlumreGøj" <heidi@AlowsNoSpam.dk> skrev i en meddelelse

> Er der ikke en måde man kan dræbe dem på?

Jeg fik for ikke ret lang tid siden lagt nye sten i min have. I den
forbindelse skulle en stor og gammel træstub fjernes, fordi den bredte sig
halvt ind i flisegangen.

Der blev gravet ud hele vejen rundt. Så godt som muligt og så meget som
muligt. Der blev savet rødder over. Men den lod sig ikke rokke ud af stedet.

Så kom vognmanden tilfældigvis forbi med et læs sand til fliserne.

Fristede ham med en Magnum-is til lige at sende skovlen ind gennen haven og
op til træstubben. En kraftig kæde blev "bundet" om stubben. Og vupti... på
tre minutter var den eller urokkelige træstub hevet op med tre-fire bløde
træk med skovlen.

Mvh. Lisbeth