Græsset kommer ikke op
Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 17-06-04 10:46

Hej alle

Jeg såede græs for omkring 5 uger siden (starten af maj), men det vil ikke
komme op - måske fordi det til at starte med var møjkoldt, siden har været ret
tørt. Naboen såede 14 dage før mig og hans er kommet op - det var godt vejr
til den slags i slutningen af april.

Til gengæld for græs, er der kommet tonsvis af ukrudt op, som jeg altså til
sidst ikke kunne holde ud at kigge på og, har fjernet store dele af (med
hænderne).

De fleste af græsfrøene ligger der endnu. Men, jorden er vist blevet lidt hård
- ikke sådan blød og lækker som den var for 5 uger siden. Så, hvad skal jeg
gøre? Skal jeg bare væbne mig med tålmodighed, eller er der nogen tricks til
at komme videre?

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. madsdyd@challenge.dk
Oh well, all operating systems crash constantly right? This is normal, right?

Fra : MGA

Dato : 17-06-04 13:24

).

> De fleste af græsfrøene ligger der endnu.

Så vidt jeg ved skal frøene dækkes af et tyndt lag jord, så hvis de ikke er
det, kan jeg godt forstå de ikke er kommet op. Jeg lavede samme stunt med
mine græsfrø og kunne ikke forstå græsset ikke kom op, men nu har jeg sået
igen og denne gang med et tyndt muldlag over og godt med vand - og det
spirer allerede!

mette

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 17-06-04 14:28

MGA wrote:

> [...]
> mine græsfrø og kunne ikke forstå græsset ikke kom op, men nu har jeg sået
> igen og denne gang med et tyndt muldlag over og godt med vand - og det

Jeg har læst tre forskellige vejledninger, og snakket med fire forskellige
gartnere, og de sagde alle at frøene skulle ud på jorden, og derefter trykkes
ned med en gittertromle... og det er de blevet.

Men, andre har også anbefalet det du skriver. Det bliver bare som regel
anbefalet som råd imod at fugle tager frøene - hvilket ikke har været et
problem her... måske bør jeg prøve det alligevel...

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. madsdyd@challenge.dk
The low quality of [MP3] files should prevent this format from threatening

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 17-06-04 21:28

On Thu, 17 Jun 2004 15:28:08 +0200, Mads Bondo Dydensborg
<madsdyd@challenge.dk> wrote:

>Jeg har læst tre forskellige vejledninger, og snakket med fire forskellige
>gartnere, og de sagde alle at frøene skulle ud på jorden, og derefter trykkes
>ned med en gittertromle... og det er de blevet.

Det burde også være godt nok. Men når frøene ligger der næsten oven på
jorden, så tørrer de hurtigere ud. Og spirende frø som tørrer helt ud,
de bliver ikke til noget. Jeg tror det er pga. tørke du ikke har noget
græs.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Inger Pedersen

Dato : 17-06-04 16:22

"Mads Bondo Dydensborg" <madsdyd@challenge.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> komme op - måske fordi det til at starte med var møjkoldt, siden har været

Hvor har du købt dem?
Jeg tænker, om det kunne være frø fra sidste år, der har mistet spireevnen?

Hilsen Inger

Fra : Mads

Dato : 17-06-04 19:10

On Thu, 17 Jun 2004 17:22:02 +0200, "Inger Pedersen"
<inger@fjerndettepedersen.tdcadsl.dk> wrote:

>Hvor har du købt dem?
>Jeg tænker, om det kunne være frø fra sidste år, der har mistet spireevnen?

Selvom frøene er mere end et år gamle, så kan de da sagtens bruges,
bare de har været opbevaret korrekt. Jeg har en 5 år gammel pose
frø som jeg bruger af en gang imellem til at lappe huller i plænen,
slette gamle bede osv. og de frø spirer da stadig fint.

mvh Mads

Fra : Mads Bondo Dydensbor~

Dato : 17-06-04 19:38

Inger Pedersen wrote:

> ret
>
> Hvor har du købt dem?

I et havecenter - jeg tror de er helt OK.

Mads

--
Mads Bondo Dydensborg. madsdyd@challenge.dk
And that's really it. If you don't run Windows, you're safe. If you have

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 17-06-04 20:03

> I et havecenter - jeg tror de er helt OK.
>
> Mads

Jeg spirede frø til hønsene, så måske kunne du forsøge at spire en håndfuld.
Kom dem i et glas og dæk frøene med vand i 24 timer. Vandet hældes fra, og
frøene holdes fugtige til de spirer - det burde ikke tage mere end et par
dage. Du kan jo så "plante" dem ud efterfølgende.

Mvh Maria

Fra : Erik Ginnerskov

Dato : 18-06-04 11:54

Inger Pedersen wrote:

> Hvor har du købt dem?
> Jeg tænker, om det kunne være frø fra sidste år, der har mistet
> spireevnen?

Man har i de egyptiske pyramider fundet græsfrø, som havde ligget i 2500+
år. De kunne godt spire.

Erik Ginnerskov
http://hjem.get2net.dk/egin

Fra : Ukendt

Dato : 18-06-04 12:05

De har sikkert været gensplejsede

--
Jens OZ2JP callto://jensep

Bored? Read the dictionary upside down and look for secret messages.