Vaskemaskinen lugter!
Fra : Søren Bay

Dato : 16-06-04 22:24

Hejsa

I gennem længere tid har vores tøj lugtet en anelse af babybræk - og vi har
ingen børn - når det er nyvasket!!! Jeg har renset filter, vasket lågen og
gummiringen rundt om lågen. Hvad kan det være? Er det vaskepulveret? For
lidt vaskepulver? En død rotte i vandindtaget - eller hvad hulen er det?

//Søren

Fra : Michael Appel

Dato : 16-06-04 22:40

"Søren Bay" <bay@cool.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> gummiringen rundt om lågen. Hvad kan det være? Er det vaskepulveret? For
> lidt vaskepulver? En død rotte i vandindtaget - eller hvad hulen er det?

Hej Søren
Vi har tidligere haft samme problem, og fandt en artikel i "Tænk og Test"
der beskrev problemet og løsningen. Så hudt jeg hvisker drejer det sig om
zeolitter, der findes i de fleste vaskepulvertyper, og som aflejres sammen
med kalken fra vandet. Problemet er størst ved lavere temperaturer, ved
overdosering af sæbe og ved højere kalkindhold. Så - vask med
demineraliseret vand på 90 grader næsten uden pulver

Tænk og Testss løsning, der hjalp os meget, består i en behandling med
citronsyre, en noget skrap tur der skal efterfølges med en del skyl.
Derefter, find et pulver der IKKE indeholder zeolitter (konen kan svare her,
jeg kan ikke , og benyt det.

For en sikkerheds skyld, gå på det lokale biblo og find tænk og test. Det er
vel et par år siden jeg benyttede deres "opskrift", så du skal lidt tilbage
i arkivet. Det kan være jeg har en fotokopi et eller andet sted, hvis jeg
kan finde den smider jeg den lige til dig.

Michael

Fra : Michael Appel

Dato : 16-06-04 22:46

"Michael Appel" <ma_remove_@danstamps.dk> skrev i en meddelelse

Kanonhukommelse Fandt kopien, fra maj 2002, læs den her:

http://www.danstamps.dk/images/temp/suremaskiner.pdf

Hilsen Michael

Fra : Søren Bay

Dato : 17-06-04 07:14

"Michael Appel" <ma_remove_@danstamps.dk> wrote in message
> "Michael Appel" <ma_remove_@danstamps.dk> skrev i en meddelelse
>
> Kanonhukommelse Fandt kopien, fra maj 2002, læs den her:
>
> http://www.danstamps.dk/images/temp/suremaskiner.pdf
>
> Hilsen Michael

Kanon - tusind tak. Det kaster jeg mig ud i, i week-enden!

//Søren

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 17-06-04 11:11

> [...]
> gummiringen rundt om lågen. Hvad kan det være? Er det vaskepulveret? For
> lidt vaskepulver? En død rotte i vandindtaget - eller hvad hulen er det?

Din vaskemaskine er blevet sur
Den bliver glad igen hvis du hælder eddike i skålen (sørg for at den er ren
for vaskepulver inden). Vask en gang ved en høj grad med eddiken i stedet
for pulver, og lugten forsvinder. Min tidligere vaskemaskine fik den lugt
efter 10 år, så den skulle have et par gange før det gik væk. Men den holdt
da endnu nogle år, uden den sure lugt.

Hilsen Nina

Fra : Søren Bay

Dato : 17-06-04 11:30

"Nina, Tender Tribes" <mail@NOSPAMtendertribes.dk> wrote in message

> [...]
> for pulver, og lugten forsvinder. Min tidligere vaskemaskine fik den lugt
> efter 10 år, så den skulle have et par gange før det gik væk. Men den

Hvor meget eddike skal man bruge pr vask - 1/2 L ????

//Søren

Fra : Nina, Tender Tribes

Dato : 17-06-04 13:16

> Hvor meget eddike skal man bruge pr vask - 1/2 L ????
>
> //Søren

Jep, jeg brugte en halv liter almindelig eddike pr vask. Det var det råd
jeg fik, og det slog til.
Nina