Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kritik af billeder
Fra : Henrik Sahl

Dato : 11-08-04 22:45

Nu har jeg siddet og kigget nogle af de indlæg igennem der omhandler kritik
af billeder, hvor folk bare vil have kommentarer til et eller andet billede
de har taget.

Tonen er til tider lidt grov med hensyn til svar på indlægene, hvilket måske
skyldes at folk poster billeder af alt fra faldefærdige broer til
kloakdæksler, som måske ikke lige kan betegnes som det helt store "scoop".

Hvis man f.eks. linkede til et billede som man ønskede at få gjort mere lyst
i baggrunden el. lign. så kan jeg forstå at man ønsker at få noget hjælp,
men hvad er det egentligt man forventer at af kommentarer når man poster et
mere eller mindre tomt "kritik"-indlæg ?

Det virker som om nogle af folkene herinde er liiidt træt af alle de kritik
billeder der bliver linket til uden at der bliver spurgt om andet end
"kritik".

Hvis man selv synes man har taget et godt billede hvorfor skal man så have
kritik fra andre ?

Beklager hvis det er lidt OT, men som Amatør-fotograf så kan det jo være at
jeg er gået glip af noget

Mvh
Henrik

Fra : Simon Nielsen

Dato : 11-08-04 23:36

"Henrik Sahl" <sahl@IKKESPAMsnaps.dk> wrote in message
> [...]
> skyldes at folk poster billeder af alt fra faldefærdige broer til
> kloakdæksler, som måske ikke lige kan betegnes som det helt store "scoop".

Det har du som sådan ret i og til den slags billeder er fotokritik og
foto-basen geniale.

> [...]
et
> mere eller mindre tomt "kritik"-indlæg ?

Et tomt kritik indlæg ville måske være et hvidt billede hvis du forstår
hvad jeg mener, det jeg vil hen til er at selvom billedet på sin vis er
intetsigende så kan det være at der kan gives råd til hvordan det kan
forbedres. Eks. som et billede hvor der kan gøres lidt ved bagrunden, evt.
trækkes nogle ting frem o.lign. Det er jo også det emnet kritik peger hen i
mod, at man kan få hjælp og gode ideer til næste gang man skal tage et
billede, en god fotograf kan få det mest kedelige motiv til at virke
spændene, med den rette belysning, rette skarphedsdybde, rette komposition
og rette beskæring, der er selvfølgelig også andre ting der spiller meget
ind her.

> Det virker som om nogle af folkene herinde er liiidt træt af alle de
kritik
> billeder der bliver linket til uden at der bliver spurgt om andet end
> "kritik".

Skulle man så specificere hvad man vil gøre bedre, så havde man jo allerede
gjort det. Kritik, er jo en fællesbetegnelse for; hvad har jeg gjort rigtigt
eller forkert, hvad kan forandres, gøres bedre eller ændres i dette billede.
Men mange har fået den opfattelse af at kritik betyder, skriv noget grimt om
mit amatørbillede. Det er jo overhovedet ikke der vi skal hen. Nu siger jeg
ikke at folk herinde har den opfattelse, men jeg har da mødt visse gange
hvor det kunne antydes. Men mere i det "virkelige" liv, hvor folk ikke kan
finde ud at man kan skrive noget pænt en gang i mellem.

> Hvis man selv synes man har taget et godt billede hvorfor skal man så have
> kritik fra andre ?

Det kan være man selv syntes det er godt, men har lavet nogle katastrofale
fejl som kan gøre billedet meget bedre hvis de bliver rettet. Tag f.eks.
disse billeder jeg har taget, det første fik jeg en del forbedrings indput
på og lavede derefter det næste billede.
http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=90087
http://www.fotokritik.dk/?x=/kritik.html_pic=90538

Det første syntes jeg selv en del om på grund af den kraftige belysning, men
skarphedsdybden er underlig og der mangler ligesom noget, i næste billede
fik jeg det ændret og jeg syntes selv resultat blev mere se, værdigt i det
andet billede, vel at mærke efter at have fået nogle inputs.

> Beklager hvis det er lidt OT, men som Amatør-fotograf så kan det jo være
at
> jeg er gået glip af noget

Nej bestemt ikke, det er da et udmærket sted at diskutere det, her sidder jo
også de folk der skriver kritikken og så kan de jo selv svare også. Jeg tror
ikke du er gået glip af noget, men altså gruppen her henvender sig jo til
både amatører og proffer og helt nybegyndere, så når en spire vil have lidt
input på noget han er ret tilfreds med, i forhold til hvor god han er så er
det da helt fint at give ham nogle ideer, med henhold til lys, som jo er
meget med til at skabe det gode billede.

> Mvh
> Henrik

Mvh
Simon

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 12-08-04 05:43

Henrik Sahl wrote:

> Tonen er til tider lidt grov med hensyn til svar på indlægene,
> hvilket måske skyldes at folk poster billeder af alt fra
> faldefærdige broer til kloakdæksler, som måske ikke lige kan
> betegnes som det helt store "scoop".

Et problem som begynder er at man ikke er rutineret i at bedømme
billeder, egne såvel som andres. Man tager et billede af en faldefærdig
bro og synes måske den fortæller en historie om "farligheden ved at
krydse over mod nye tider" eller måske synes man bare billedet har "et
eller andet", som man ikke kan definere nærmere.

Min pointe er at billeder der er kedelige og intetsigende for en person
udmærket kan være interessante og givende for fotografen og andre. Så
fotografen har næppe tænkt "Nu smider jeg dette intetsigende billede på
og spilder en masse menneskers tid", nok snarere "Jeg tror jeg har
noget, jeg vover pelsen og håber jeg har ret".

> Det virker som om nogle af folkene herinde er liiidt træt af alle
> de kritik billeder der bliver linket til uden at der bliver spurgt
> om andet end "kritik".

Måske spørgeren ikke ønsker at påvirke kritikken med sin fortolkning?
Måske mener han at hans billede skal tale for sig selv?

Jeg er nu også lidt skeptisk. Det vil nok generelt være mere givende
til kritikerne at spørgeren lige skriver et par linjer om hvad det er
han forsøger at få vist og hvad det er han er ude efter. Specielt
hvorvidt det er teknikken (kamerabetjeningen) eller motivvalg og
komposition der ønskes kommentarer til.

Efterspørgslen af specifik kritik giver mere præcise svar. Problemet er
så at netop begyndere kan have svært ved at vælge noget ud: Har man
ikke overvejet lyset, er det ikke nærliggende at spørge om lyset
fungerer.

> Hvis man selv synes man har taget et godt billede hvorfor skal man
> så have kritik fra andre ?

Fordi man gerne vil tage bedre billeder.

Hvorfor spørger vi overhovedet til andres meninger om noget som helst?
--
JPEGCrops 0.6.15 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Ole Larsen

Dato : 12-08-04 08:12

"Henrik Sahl" <sahl@IKKESPAMsnaps.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kritik fra andre ?
>
> Beklager hvis det er lidt OT, men som Amatør-fotograf så kan det jo være

Man bør huske, synes jeg, at de fleste af os fotografer på disse fora er
helhjertede amatører, der bare vil tage "gode billeder" - hvad det så er....
Et løst gæt siger mig at ca. 75% af indlæggene omhandler anskaffelse af
udstyr (hvad er bedst og hvor får man det billigst).
Stadig som gæt tror jeg ikke at over 1% af indlæggene reelt omhandler
billedsyn ( ser bort fra den ret store mængde støj), og jeg tror heller ikke
at flere af deltagerne i disse fora har interesse herfor i en grad så de har
gjort noget af betydning for at udvikle et billedsyn. Eks. hvor mange af jer
går jævnligt på kunstudstillinger ?? Det er trods alt der, der er
billeder - og fotografi er jo bare en af mange måder at lave billeder på.
Hvis mine formodninger holder stik ( har ikke gidet at tælle på en større
mængde) og det tror jeg de gør - skal det gå galt når vi
værktøjs-fetichister skal vurdere billeder, vi ikke har forudsætning for for
at vurdere. De mere interesserede af os når til
nogle foto-billedmæssige-clicheer som eks. kontrast/beskæring/komposition
m.m. Og det er fint nok. Det er bare ikke nok.

Og helt grelt bliver det når kritikere, der ikke en gang et nået til de
foto-billedmæssige-clicheer begynder at høvle ubehøvlet(zic!) ned på
billeder, de har kikket på, men tilsyneladende ikke opfattet. Ingen nævnt,
ingen glemt.

Indrømmet, der er billeder, der måske burde forblive hjemme i skuffen, men
kommer disse ikke frem, kommer vedkommende ikke meget længere og det er da
en skam hvis pågældende gerne vil.

Som en (flere?) var inde på, ville det somme tider være en hjælp om den, der
ønsker kritisk fortalte lidt om hvorfor vedkommende bringer billedet frem og
hvad han/hun er i tvivl om. Men igen: Hvis mit gæt på fordelingen af enmerne
holder stik, er der ingen grund til at tro på, at der sker nogen forandring
her.

For de af jer der vil mere med billederne - prøv harphampix eller
fotoforum.ru - begge steder sker der mere spændende end på de Danske sider.

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

---

Fra : Benny Mortensen 9380

Dato : 12-08-04 08:50

"Ole Larsen" <oleNOSPAMtan@nospam.dk> skrev i en meddelelse

Godt sagt Ole..

M.V.H.....Benny..

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-08-04 10:04

Henrik Sahl wrote:

> Hvis man selv synes man har taget et godt billede hvorfor skal man så have
> kritik fra andre ?

Det er efterhånden mere end 30 år siden, at jeg i den lokale
fotoklub lærte hvad fotokritik er for en størrelse, og det handler
om, at vi på den måde erfarer, hvad andre synes om vores billeder.

Dengang fungerede det på den måde, at klubbens formand kontaktede
andre fotoklubber og/elle kendte amatørfotografer og fik en aftale
med dem om, at de ville komme i klubben og gi' kritik til en stabel
af medlemmernes billeder.

Og så kunne alle medlemmerne i fotoklubben aflevere et eller to
billeder til fotokritik, der måtte ikke stå navn på billederne, den
der gav kritik skulle ikke vide, hvem der var autor til de enkelte
billeder.

Når alle klubbens medlemmer havde afleveret billeder til fotokritik,
så blev de pakket og sendt til den som skulle gi' dem kritik, og så
gik der der typiske en måned, og så kom "kritikeren" en aften i
klubben og gav fotokritik til vores billeder.

Det var kritik i ordets egenlige betydning, alle fejl og mangler
blev påpeget, og der var ikke nogen eller noget der gik fri, ja selv
passpartout rammerne blev kritiseret, hvis de ikke var ordenligt lavet.

Og dengang blev "kritikerne" bedømt efter hvor skrappe de var, og de
hårdeste var helt klart de bedste, jeg husker specielt en formand
fra Nikon-klubben, han var fremragne og han havde derfor fået
tilnavnet "billedslagteren", men Viggo Rigvad var også god, han
kunne virkelig gi' en hård og sarkastisk kritik.

Men jeg erindrer ikke, at nogen af dem der fik kritik tillod sig at
anfægte eller modsige kritikken, og jeg er temmelig sikker på, at
hvis et af klubbens medlemmer havde brokket sig, så var han blevet
bedt om at at forlade klubben.

Jeg erindrer dog tydeligt, at nye unge medlemmer blev advaret mod at
aflevere billeder til kritik, de skulle nogle gange opleve, hvordan
de gamle og erfarne amatørfotografer fik hejlet deres billeder ned,
og at de ikke døde af det, på den måde blev de unge modnet, inden de
selv prøvede at få fotokritik.

Og efter at jeg selv var færdig med min uddannelse på SfB, og havde
etaleret mit eget grafiske og fotografiske atelier, der var jeg
nogle gange tilbage i klubben og gi' fotokritik, det var iøvrigt
sjovt at se, at der var kommet mange nye medlemmer, og de havde
bestemt taget det alvorligt, at de skulle ha' kritik af en
reklamefotograf, de fleste af billederne var en genrer der skulle
ligne reklamefotos.

Derfor finder jeg det meget besyndeligt, når denne gruppes brugere
beder om fotokritik, og at de ikke bare tager imod det indput som
kritik er, for det er da meget interessant, hvad andre synes og
mener om ens billeder.

Og fotokritik skal og må ikke være en bedrevidende belæring, man må
f.eks. godt sige, at et givent billeder godt kunne tåle en bedre
eller strammere beskæring, det er derimod en dødsynd at anvise en
eksakt beskæring, for et billede kan beskærs anderledes på mange
måder, og billedets autor skal blot inspireres til, at han selv
prøver sig frem med nogle alternative beskæringer.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Langgaard

Dato : 12-08-04 14:50

> [...]
> "kritik".
>
> Hvis man selv synes man har taget et godt billede hvorfor skal man så have

Hej

Man kan vel sige at, hvis en autor var bekendt med eller kunne se fejlene i
det billede som ønskes kommenteret, så var de jo nok blevet rettet !
Begynderen har ofte ikke erfaring og rutine at trække på når der tages
billeder.

Så derfor syntes jeg at det er i orden at give alle en god konstruktiv
kritik, hvis der spørges efter den.

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 12-08-04 15:40

Langgaard wrote:

> Man kan vel sige at, hvis en autor var bekendt med eller kunne se fejlene i
> det billede som ønskes kommenteret, så var de jo nok blevet rettet !

Næ, jeg har da ofte oplevet eksempler på autorer, der inledningsvis
unskylder fejl og mangler på billeder, som de beder om kritik til.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen