Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Sommerfugle i Zoo
Fra : Hans Kruse

Dato : 08-08-04 12:34

http://www.pbase.com/image/32308065 og efterfølgende billeder. Det var omend
endnu varmere hos sommerfuglene end udenfor i går! Desværre var der nogle
store sommerfugle, der nærmest kom glidende som svævefly. Desværre var jeg
ikke i stand til at fange dem i flugten Der må vist en max til eller
lign

Kommentarer modtages gerne.

--
Kind Regards,
Hans Kruse

Fra : Carsten Riis

Dato : 08-08-04 12:49

Hans Kruse wrote:

> [...]
> store sommerfugle, der nærmest kom glidende som svævefly. Desværre var jeg
> ikke i stand til at fange dem i flugten Der må vist en max til eller

http://www.pbase.com/image/32308069 er det yderste af vingen udskarp
(øverste venstre hjørne).
Måske har du zoomet for kraftigt eller var vingen i bevægelse.

Jeg syntes, at det går igen i alle billederne. Eller det bare mig?

mvh

Carsten Riis

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-08-04 16:08

> Måske har du zoomet for kraftigt eller var vingen i bevægelse.

Ja, vingerne var i bevægelse hos mange af sommerfuglene. Billederne er taget
med et 300mm objektiv for at få afstand og samtidig fylde billedet mest
muligt med genstanden. Billedet du kommenterer er faktisk beskåret ned til
ca. 3,2mp fra 6,3mp.

> Jeg syntes, at det går igen i alle billederne. Eller det bare mig?

Ja, det er rigtigt, det er ikke muligt at få alt skarpt. Hvis jeg skulle
det, så skulle jeg enten slå fuglen ihjel og montere den og tage billede på
stativ og godt lys etc. eller have meget mere lys til rådighed end der var i
det rum, hvor sommerfuglene findes. Alternativt kunne et digicam med lille
sensor og deraffølgende lille brændvidde med større dybdeskarphed gøre
underværker. DSLR er ikke ideelt til denne form for fotografi, hvis man
kræver stor dybeskarphed.

Mvh, Hans

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 08-08-04 13:47

> [...]
> store sommerfugle, der nærmest kom glidende som svævefly. Desværre var jeg
> ikke i stand til at fange dem i flugten Der må vist en max til eller

Hej Hans

Dejlig serie billeder du har lagt på. Skarpheden er god, men dybdeskarpheden
kunne godt forbedres, selvom det sikkert giver en ALT for langsom lukker. Du
har valgt at fokusere på dyrenes ansigt, og det kan jeg godt lide. Især på
dem, hvor man ser dem lidt forfra, hvor det stort set er umuligt at få
dybdeskarphed nok.
Dit utraditionelle billede af øglen er jeg ikke så vild med, især fordi du
har udeladt ansigtet og billedet har en lidt en tåge over sig.

MVH
Thomas

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-08-04 15:59

> [...]
> har valgt at fokusere på dyrenes ansigt, og det kan jeg godt lide. Især på
> dem, hvor man ser dem lidt forfra, hvor det stort set er umuligt at få

Ja, problemet er at jeg har valgt at køre med ISO 1600 og 1/200 sek.
lukkerhastighed (Tv program). Blænden vil så justeres efter det faktiske lys
og hvis ikke der er lys nok for mindste blænde (f/4) så justerer kameraet
automatisk lukkerhastigheden nedefter. Det første billeder, der er linket
til er taget på 1/60sek. Så der er ikke plads til meget mere dybdeskarphed
med det forhåndenværende lys. Kun muligheden for at placere sommerfuglene så
meget som muligt i skarphedsplanet. De bevægede stort set vingerne hele
tiden, så der er også bevægelsesuskarphed blandet ind i det. Billederne er
taget med en 300mm med IS. Hvis jeg skulle tage tilsvarende billeder med
f.eks. mit 24-70mm objektiv, så skullle jeg meget tæt på og det var kun
muligt i helt få tilfælde. Men jeg vil eksperimentere med forskellige
objektiver. Jeg var taget i zoo også i dag, men mit kamera strejkede, da
spejlet havde løsnet sig og så var det slut med at tage billeder!!

> Dit utraditionelle billede af øglen er jeg ikke så vild med, især fordi du
> har udeladt ansigtet og billedet har en lidt en tåge over sig.

Det var faktisk med vilje og jeg forsøgte at få lidt uhyggestemning over
det, a.la. terminator -- måske lykkedes det ikke....

Mvh, Hans

Fra : Tommy Jensen

Dato : 08-08-04 16:28

On Sun, 8 Aug 2004 13:34:03 +0200, "Hans Kruse"
<hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>store sommerfugle, der nærmest kom glidende som svævefly. Desværre var jeg
>ikke i stand til at fange dem i flugten Der må vist en max til eller

Sommerfuglene findes de ikke inde i trope huset? Hvordan undgik du så
at objektivet duggede?

MVH Tommy

Fra : David List

Dato : 08-08-04 17:42

On Sun, 08 Aug 2004 17:28:22 +0200,
Tommy Jensen <toj@worldonline.dk>
wrote in <iihch0d5rdq5ij4be9l8up7kjhdt44and2@4ax.com>:

> Sommerfuglene findes de ikke inde i trope huset? Hvordan undgik du så
> at objektivet duggede?

Jeg ved selvfoelgelig ikke hvad Hans gjorde, men i den ene ende af
tropehuset er en haandtoerrer camoufleret i en papmache-sten. Den kan
man holde briller og kameraer ind under naar man kommer ind. Det
fjerner straks problemet. I oevrigt synes jeg ikke at objektivet er
det stoerste problem, men kameraets okular. Det skal som regel holdes
ind i luftstroemmen i mindst 30 sekunder foer det ikke laengere dugger
til naar det tages ud af luftstroemmen igen.

--
Med venlig hilsen / Best regards
David List

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-08-04 19:20

> [...]
> ind i luftstroemmen i mindst 30 sekunder foer det ikke laengere dugger
> til naar det tages ud af luftstroemmen igen.

Tak for tippet, det kunne være nyttigt, når vejret er koldere.

Mvh, Hans

Fra : Hans Kruse

Dato : 08-08-04 19:19

> Sommerfuglene findes de ikke inde i trope huset? Hvordan undgik du så
> at objektivet duggede?

Jo, det er rigtigt at de findes i tropehuset. Problemet med dug blev nok
mindre af at vi havde tropelignende forhold udenfor Faktisk havde jeg
ingen problemer med dug. Jeg har ikke været der med min 10D tidligere. Eller
rettere sagt har jeg undgået det i koldere perioder.

Mvh,
Hans

Fra : HKJ

Dato : 08-08-04 19:24

"Tommy Jensen" <toj@worldonline.dk> wrote in message

> Sommerfuglene findes de ikke inde i trope huset? Hvordan undgik du så
> at objektivet duggede?

Så lang tid temperaturen er oppe i nærheden af 20 grader udenfor, så plejer
det ikke at være et problem.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-08-04 08:52

Hans Kruse wrote:

> Kommentarer modtages gerne.

Fællesnævneren er, at der mangler skarphed, du skal være mere
omhyggelig med focuseringen, og så virker de allesammen lidt flade
og kontrastløse, det mangler "sprøjt" i lyset...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-08-04 10:49

> Fællesnævneren er, at der mangler skarphed, du skal være mere
> omhyggelig med focuseringen, og så virker de allesammen lidt flade
> og kontrastløse, det mangler "sprøjt" i lyset...

Jeg tror du mener dybdeskarphed, da det der er fokuseret på er øjne og
forkrop og de er helt skarpe. Eller så skarpe som de kan blive med 1600 ISO.
Jeg har kommenteret dybdeskarphedsproblemet i et andet svar, men vil prøve
at eksperimentere videre en anden dag med andre objektiver.

Mvh, Hans

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-08-04 10:54

> Kommentarer modtages gerne.

Generelt vil jeg påstå at gode makrofotos /kun/ kan tages med flash (og
gerne flere) med mindre der er masser af sollys til stede. Og disse lider i
høj graf af for lidt lys med deraf følgende mangel på skarphed (DOF og
bevægelse). Og det er vel i grunden også derfor de virker en lille smule
flade.
Når det drejer sig om insekter er idealet IMHO at man benytter POLfilter på
flash og objektiv, hvorved man kan få afsindigt flotte farver og detaljer
frem.

vh
--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-08-04 11:57

> [...]

> flash og objektiv, hvorved man kan få afsindigt flotte farver og detaljer

Ja, jeg må nok give dig ret. Jeg forsøgte mig i Sverige med sollys og nogle
billeder findes her
http://www.pbase.com/hkruse/insects_and_butterflies
Det er svært at få nok dof. Jeg har ikke rigtig fantasi til at forestille
mig, hvordan jeg kan være et omvandrende flash stativ med flere flash når
man tænker på at mange af disse sommerfugle sidder (delvist) stille i få
sekunder og så flyver videre. Det var den helt store frustration med mit
gamle Canon G2 at den simpelthen ikke kunne nå at fokusere på den korte tid,
der var til rådighed, men til gengæld synes jeg at dof var noget bedre end
med dslr.

Mht. at billederne er flade, så hjælper det at se dem i original størrelse,
da jeg oplever at jo mindre et billede er jo mere er der brug for kontrast,
men det er måske bare mig.

Mvh, Hans

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-08-04 12:31

> Ja, jeg må nok give dig ret. Jeg forsøgte mig i Sverige med sollys og
> nogle billeder findes her
> http://www.pbase.com/hkruse/insects_and_butterflies

Jamen, jamen - de er da alle laaaangt federe end nogen af billederne fra
zoo.

Specielt synes jeg om
http://www.pbase.com/image/32288510 , hvor skarphedsplanet /måske/ kunne
have været flyttet en enkelt mm. tilbage - men det er en detalje (kan man
tale om flueknepperi her ?).

> [...]
> flere flash når man tænker på at mange af disse sommerfugle sidder
> (delvist) stille i få sekunder og så flyver videre.

Det er jo det, der er udfordringen. Lang de fleste flotte
sommerfuglebilleder er derfor også taget i solskin. Nu har sommerfugle det
jo heldigvis med at kunne lide fuld sol, så det hjælper lidt.

> [...]
> nå at fokusere på den korte tid, der var til rådighed, men til
> gengæld synes jeg at dof var noget bedre end med dslr.

Jeg hører ikke til de mange, der synes at de små point'n'shoot-kameraer er
guds gave til makrofotograferne. De er OK til et hurtigt skud på ferieturen,
men skal der arbejdes med makro, synes jeg ikke de er så vidunderlige. De
har typisk en rigitg lortesøger, det er møjsvært at sikre korrekt
fokusering, selvom man jo ind i melllem kan være heldig med AF og den
lukkerforsinkelse, der altid er, gør det svært at ramme øjeblikket. Men det
er rigtigt at man jo har en rimelig chance for at være heldig. Men jeg gider
ikke fotografere på den måde at jeg tager tusinf billeder og så piller det,
der nu tilfældigvis ser bedst ud, fra. Jeg vil gerne tage billeder, der
kommer til at se ud, som jeg ønsker dem - ikke bare finde de heldige skud.

> Mht. at billederne er flade, så hjælper det at se dem i original
> størrelse, da jeg oplever at jo mindre et billede er jo mere er der
> brug for kontrast, men det er måske bare mig.

Du kan jo bare sammenligne dem med dem, du selv har taget i Sverige.

vh

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-08-04 13:04

> Jamen, jamen - de er da alle laaaangt federe end nogen af billederne fra
> zoo.

Enig, men jeg er stadig ikke tilfreds med dem. Men jeg vil arbejde videre
med det. Det er lidt af en udfordring at få taget alt i betragtning omkring
tid, blænde, iso, under varierende lysforhold, men øvelse gør vel mester...

> [...]
> have været flyttet en enkelt mm. tilbage - men det er en detalje (kan man

ha,ha, ja det er det billeder jeg selv synes er mest vellykket. Ved at se
bagefter på lukkertid så var der faktisk plads til en f/16!

> [...]
> kommer til at se ud, som jeg ønsker dem - ikke bare finde de heldige skud.

Enig, men ville gerne have deres dof....måske kommer der en dag et kamera i
p&s klassen, der har det hele?

> Du kan jo bare sammenligne dem med dem, du selv har taget i Sverige.

Enig, og jeg kunne også have jazzet zoo billederne op med en højere kelvin
grad og mere kontrast. Vil se på det senere.

Mange tak for kommentarerne. Jeg er har ikke opgivet makro med dslr

Mvh, Hans

Fra : Thomas Kjær

Dato : 09-08-04 13:56

On 2004-08-09, Hans Kruse <hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:
> [...]
> man tænker på at mange af disse sommerfugle sidder (delvist) stille i få
> sekunder og så flyver videre. Det var den helt store frustration med mit

I stedet for flere blitze kunne man måske overveje en decideret
ringblitz, beregnet til makro-fotografering.

http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=122&sort=7&thecat=30

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-08-04 14:31

> I stedet for flere blitze kunne man måske overveje en decideret
> ringblitz, beregnet til makro-fotografering.

http://www.fredmiranda.com/reviews/showproduct.php?product=122&sort=7&thecat=30

Tak for pointeren, som jeg har set på tidligere. Det kunne se ud som om det
er løsningen, men det er lidt dyrt, da jeg dels må investere i flashen som
koster 538 euro hos Technikdirekt (eller macro twin flash til 879 euro) og
derefter et Canon macro objektiv, hvis flashen ikke kan bruges med Sigma
50mm macro. Canon 100mm macro koster 522 euro. Men det er jo ikke dyrere end
nogle af mine L-objektiver, så what the heck en dag, så skal det måske
være....? Efter en del forsøg må jeg sige at makro ved naturligt lys er en
udfordring med noget blandede resultater. Efter at have brugt Sigma macro
objektivet et stykke tid, må jeg sige at den er god, men man skal ofter for
tæt på motivet til at det er praktisk. Det lykkedes dog i en vis udstrækning
i Sverige, hvor sommerfuglene ikke var helt så flyvelystne, som i zoo.

Mvh, Hans

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-08-04 15:33

"Thomas Kjær" <tk@daarligstil.dk> wrote in message

> I stedet for flere blitze kunne man måske overveje en decideret
> ringblitz, beregnet til makro-fotografering.

Skal man lave teknisk foto, er det en fin-fin løsning. Men det giver nogle
kedelige billeder, da du slet ikke kan bruge lyset til at modelere med. Til
gengæld står alle detaljer velbelyste frem.

Personligt ville jeg foretrække 2 løse flash - en hovedlyskilde og en
sidelyskilde. Alternativt en flash og så en reflektorskærm på den anden side
af motivet.

Der fås også nogle makroflash, hvor der er to mindre flash placeret på et
par fleksible arme.

http://www.novoflex.com/html_d/co_bl5.php

Sådan en dingenot kunne jeg godt tænke mig. Men glem alt om TTL!

vh

Fra : Hans Kruse

Dato : 09-08-04 16:05

> [...]
> par fleksible arme.
>
> http://www.novoflex.com/html_d/co_bl5.php
>
> Sådan en dingenot kunne jeg godt tænke mig. Men glem alt om TTL!

Ja, men kan jeg løbe rundt med en sådan én blandt alle de mange mennesker i
zoo og sommerfuglene, så er jeg bange for at jeg bliver næste attraktion

Nå, men tak for svaret. Det er nok tid til lidt studier omkring makro og
hvad der er gode løsninger.

Mvh, Hans

Fra : Jan Bøgh

Dato : 09-08-04 20:32

> Ja, men kan jeg løbe rundt med en sådan én blandt alle de mange
> mennesker i zoo og sommerfuglene, så er jeg bange for at jeg bliver
> næste attraktion

Nej, men jeg er i virkeligheden også stærkt i tvivl om hvorvidt man kan tage
sommerfuglebilleder i zoo, der rækker ud over en registrering til eget brug.
Jeg har taget akvariebilleder i mange år, og har for længst konstateret at
jeg /ikke/ kan bruge de store offentlige akvarier til andet end at tage
album-billeder til at støtte min vaklende hukommelse med. Rigtige kvalivarer
kræver de rigtige faciliteter.

> Nå, men tak for svaret. Det er nok tid til lidt studier omkring makro
> og hvad der er gode løsninger.

En stor og spændende verden fuld af motiver.

vh

Fra : Hans Joergensen

Dato : 09-08-04 19:45

Jan Bøgh wrote:
> [...]
> sidelyskilde. Alternativt en flash og så en reflektorskærm på den anden side

Uhm, måske man blot skulle ta' konen (læs: kæresten med i zoo og
få hende til at holde blitz'en

// Hans, der forresten mangler et off-shoe kabel :)
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985