Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Rengøring af objektiv
Fra : Tommy Nielsen

Dato : 07-08-04 19:34

Hej,

jeg er den lykkelige ejer af et fuji s5000, men kan nu konstatere at der er
lidt nullermænd på linsen. Hvordan gør man egentlig linsen ren? Jeg har en
teori om at man bare ta'r sit tørre lommetørklæde og dupper til der ikke er
mere skidt, men vil lige høre om der er nogen herinde, der ligger inde med
et godt råd eller to!

Pft

Tommy

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-08-04 23:59

Tommy Nielsen wrote:

> [...]
> mere skidt, men vil lige høre om der er nogen herinde, der ligger inde med

Nu får jeg sikkert nogle drag over nakken, men jeg prøver alligevel:

Hvad med brillerense-klude? Dem man kan få i føtex (de står som
lokkevarer ved kassetransportbåndet)?

eller lommetørklæder lettilsprøjtet med optikerens brillerens
(husholdningssprit, hvis jeg ikke tager meget fejl, hvilket jeg sikkert
gør).

Før du afprøver, vent lige og se på reaktionerne på ovenstående.

mvh

Carsten Riis

Fra : Anders F

Dato : 08-08-04 02:33

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message

> Nu får jeg sikkert nogle drag over nakken, men jeg prøver alligevel:
>

> Hvad med brillerense-klude? Dem man kan få i føtex (de står som
> lokkevarer ved kassetransportbåndet)?

Jeg bruger glad de såkaldte mikrofiberklude. De er anbefalelsesværdige
hvadenten der står et kamera eller optiker-brand på dem! (Mine står der
Canon på - det var de billigste

> eller lommetørklæder lettilsprøjtet med optikerens brillerens

Den er jeg også på!

> (husholdningssprit, hvis jeg ikke tager meget fejl, hvilket jeg sikkert
> gør).

Det gør du. Der er noget mere snavs i optikerens - det står også på
deklarationen...

Mvh.
Anders

Fra : Lene Skov Mikkelsen

Dato : 13-08-04 18:45

> Jeg bruger glad de såkaldte mikrofiberklude. De er anbefalelsesværdige
> hvadenten der står et kamera eller optiker-brand på dem! (Mine står der
> Canon på - det var de billigste

Jeg blev også anbefalet sådan en i Photografica. 30 kr.

- Lene
http://piv.nu/

Fra : Ole Larsen

Dato : 08-08-04 06:35

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> skrev i en meddelelse

> eller lommetørklæder lettilsprøjtet med optikerens brillerens
> (husholdningssprit, hvis jeg ikke tager meget fejl, hvilket jeg sikkert
> gør).

Det påstås at stof indeholder kalk fra vasken og derfor kan ridse.
Husholdningssprit turde jeg af h. t. coatningen ikke benytte.
Men hvorfor gøre det kompliceret - din fotomand har midlerne og sælger af
dem

--
Mvh, Ole. Fotografiske billeder på:
http://home.tiscali.dk/nordlandsbaad/

---

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 08-08-04 08:16

> [...]
> eller lommetørklæder lettilsprøjtet med optikerens brillerens
> (husholdningssprit, hvis jeg ikke tager meget fejl, hvilket jeg sikkert

Sprit er alt for voldsomt at bruge - hvis der er coating på objektivet vil
det blive fjernet.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 08-08-04 08:20

Tommy Nielsen <tommynielsen77@*remove*webspeed.dk> wrote:
> Hej,
>
> jeg er den lykkelige ejer af et fuji s5000, men kan nu konstatere at der er
> lidt nullerm?nd p? linsen. Hvordan g?r man egentlig linsen ren? Jeg har en
> teori om at man bare ta'r sit t?rre lommet?rkl?de og dupper til der ikke er
> mere skidt, men vil lige h?re om der er nogen herinde, der ligger inde med
> et godt r?d eller to!

Jeg plejer at få min fotohandler til at hjælpe mig med pletter på
objektiver og filtre - og for filtrenes vedkommende, hvis jeg ikke lige
er i nærheden af en fotohandler, en optiker. Flere af dem har ganske
godt begreb om hvordan man får renset filtre, i det mindste.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x67A4976D

Fra : Henrik Lumholdt Søre~

Dato : 08-08-04 17:10

Det er lige før, at det går hen og bliver OT, men altså; i din lokale
jagtforretning(!) kan du købe en Leupold lens-cleaner. Det er en rund børste
til at have i inderlommen, og som er lavet specielttil rengøring af
kikkertlinser (der jo også er coatede). Da Leupold selv anbefaler den til
deres kikkerter, som jo ligger i 5-8.000 kr.s klassen, må man gå ud fra, at
den ikke ødelægger coatingen -heller ikke på en kameraoptik.
Fordelen ved den er, at den kan komme ind i ALLE hjørner af linsen, så denne
bliver fuldstændig ren. Har selv vældig gode erfaringer med den til
riffeloptik og alm. kikkert (men har endnu ikke prøvet den på mit kamera).
Måske en god løsning?

Henrik L. Sørensen