Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Redigeringsprogram
Fra : Aage

Dato : 05-08-04 09:39

Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde et program der kan ændre
størrelse på flere billeder samtidig.
Hilsen Aage

Fra : Jens

Dato : 05-08-04 09:45

> Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde et program der kan ændre
> størrelse på flere billeder samtidig.

Det ka' Irfan View da ,-)

Jens

Fra : TP

Dato : 05-08-04 10:06

ACDSee 6.0

Fra : Aage

Dato : 05-08-04 18:01

Jeg siger tak for det hurtige svar og har kigget i begge de omtalte
programmer uden dog at finde hvordan det gøres, men det er måske for
omfattende at forklare til en måske ikke alt for hurtig fattende person som
mig, i så fald endnu en gang mange tak.

Hilsen Aage

Fra : Aage

Dato : 05-08-04 18:01

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 05-08-04 19:09

Aage wrote:

> [...]
> måske for omfattende at forklare til en måske ikke alt for hurtig
> fattende person som mig, i så fald endnu en gang mange tak.

IrfanView: File | Batch Conversion/Rename
Vælg filer øverst til højre og tilføj med Add knappen.
Sæt kryds i "Use advanced options" nederst til højre, tryk "Set
advanced options" og vælg Resize.

ACDSee:
Marker de ønskede filer og vælg Tools | Resize...

PhotoShop:
Lav en action der ændrer størrelsen. Vejledning kan findes på
http://www.hcma.dk/photoshop_action.htm

convert (fra ImageMagick):
Lav et lille script der kører alle filerne i en mappe igennem og kalder
convert. Under Windows kunne scriptet være i form af en .bat fil med
indholdet:
*****
mkdir Resized
FOR %%A IN (*.jpg) DO convert -size 200x200 -resize "200x200>" -unsharp
0x1.0+1.0+0.05 -quality 85 %%A

Resized\%%A
*****
(der skal kun være to linjer ovenfor: "mkdir Resized" og en lang linje,
der starter med "FOR" og slutter med "%%A")

Tør man spørge hvad du skal bruge størrelsesændringen til?

Fra : Marlene

Dato : 05-08-04 18:11

"Aage" <2502@pedersen.tdcadsl.spam.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der kan hjælpe mig med at finde et program der kan ændre
> størrelse på flere billeder samtidig.
> Hilsen Aage

Har egentlig tænkt på det samme. Kan Photoshop gøre det? Har ikke kunnet
finde funktionen.

Mvh. Marlene.

Fra : Hans Joergensen

Dato : 05-08-04 18:23

Marlene wrote:
> Har egentlig tænkt på det samme. Kan Photoshop gøre det? Har ikke kunnet
> finde funktionen.

Jeg har heller ikke..

Jeg bruger hhv. ACDsee og convert (fra ImageMagick, unix-værktøj)
til opgaven.

// Hans
--
http://rd350.nathue.dk - Breaking the ozone-layer since 1985

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 05-08-04 18:47

Marlene wrote:
> Har egentlig tænkt på det samme. Kan Photoshop gøre det? Har ikke kunnet
> finde funktionen.

I min PS Elements er det Image -> resize -> Image size. Mon ikke man kan
finde noget tilsvarende i "den rigtige" ? :)

/henrik

Fra : Ukendt

Dato : 05-08-04 18:59

"Marlene" skrev i en meddelelse

> Har egentlig tænkt på det samme. Kan Photoshop gøre det? Har ikke
kunnet
> finde funktionen.

Det er ikke noget problem, du laver bare en handling og gemmer den.

Så går du i fil - autome - batch og vælger din handling, vælger fra
hvilken mappe filerne skal hente og hvor du vil have dem til at havne.

Ellers se i manualen.

Må lige sige, det er Photoshop 5.0 jeg bruger, den er lidt gammel.

--
Mvh Kajo