Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Konica Minolta Dynax 7 Digital
Fra : Rune B. Broberg

Dato : 04-08-04 19:55

Så kom der endelige lidt mere information om subj. - Konica Minolta
Europes marketingdirektør har fået lov at interviewe Keeichi Ishizuka,
fra Konica Minoltas japanske udviklingsafdeling, og forsøgt at finde ud
af hvad det er for et produkt han faktisk skal sælge - det virker som en
meget, meget underlig måde at informere sine medarbejdere, men okay.

Konica Minolta Photo World(1) har sendt interviewet ud som en PDF, som
jeg ikke er helt sikker på om man nu må sende ud til folk eller ej, men
primære highlights:

"The full product introduction is to be closely timed to coincide with
Photokina 2004. Both development and production departments
are under strong pressure to ship the product as soon after this
time as possible, before the end of this year at least."

- Så er det jo ved at være op over. Photokina 2004 ligger 28.09.2004 -
3.10.2004.

"Generally no radical changes have been made. The mock-up
model is based on near final basic concept. Our base concept
for this Digital SLR is "Dynax 7", so this digital version aims to
replicate the original film camera design ethic closely."

- Det lader til at kameraet kommer til at ligne noget vi kender...

Det nævnes i teksten at man regner med at få det indbyggede anti-shake
til at virke - så der ikke behøver være anti-shake/IS i objektiverne.

Der er et længere stykke om farver/farverum, tydeligt inspireret af
fusionen med Konica - bl.a. at man har sat et panel af eksterne
eksperter til at hjælpe med at vurdere CCDens farve-fremstilling.

Sidst, hvad vi alle har ventet på - Prisen:

"Sorry, whilst we understand that this is a matter of great inter-
est to the reader it is an exceptionally sensitive matter within the
market. The main aim of this camera is to provide good value for
money, through offering excellent picture quality, and to satisfy
customers who enjoy using well-engineered cameras and produc-
ing outstanding images. The price will be reflective of the market
conditions for products of this status and specification, our exclu-
sive feature is Anti-Shake."

Vi må altså vente og se.

(1): http://www.konicaminoltaphotoworld.com/

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x67A4976D

Fra : ;o\)-max-

Dato : 04-08-04 20:02

"Rune B. Broberg"
> Det nævnes i teksten at man regner med at få det indbyggede anti-shake
> til at virke - så der ikke behøver være anti-shake/IS i objektiverne.
> Rune B. Broberg

Det lyder fantastisk..!! -max-

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 04-08-04 20:07

";o\)-max-" <ma22x3@hotmail.com> wrote:
> "Rune B. Broberg"
>
> Det lyder fantastisk..!! -max-

Og som en mindre side-bemærkning - intervieweren blev imponeret over den
model den interviewede havde med, hvor CCDen bevæger sig over en hel
centimeter når anti-shake benyttes - og spurgte om det kunne benyttes
til at fjerne støv på CCDen ved at ryste den kraftigt ;) Svaret var,
desværre, nej.

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 05-08-04 05:30

In article <hoaQc.29275$Vf.1751383@news000.worldonline.dk>, -max- wrote:
> "Rune B. Broberg"
>
> Det lyder fantastisk..!! -max-

Men hvis de endnu ikke ved omk de kan nå at få det til at virke,
så er det ikke første generation jeg skal have :)

SIPPhone: 1-747.NOT.BYYI (668.2994) - Free Internet Phone

Fra : KASO

Dato : 05-08-04 21:47

meddelelse news:slrnch3dth.308.povlhp@povl-h-pedersens-computer.local...

> Men hvis de endnu ikke ved omk de kan nå at få det til at virke,
> så er det ikke første generation jeg skal have :)

Det virker fint i mit A1, men en større sensor stiller jo større krav -
bevægelserne skal være større og det er en større vægt, der skal bevæges,
men mon ikke det lykkes?

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-08-04 10:56

"Rune B. Broberg" <mihtjel@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse

> det virker som en
> meget, meget underlig måde at informere sine medarbejdere, men okay.

De er åbenlyst bagefter alle konkurrenterne på DSLR-markedet, og har følt
sig tvunget til at smide en meget tidlig prototype til offentlig beskuelse
under PMA. Nu hænger de på den, men er garanteret meget langt fra at have en
produktionsmodel klar, så de bliver nødt til at holde gryden i kog med dette
lille trick.

Du får lige en forudsigelse herfra: Det omtalte kamera kommer tidligst på
markedet i foråret '05. Jeg er villig til at tage et passende væddemål på
dén forudsigelse.

--
-Jens B.

Nu med ligegyldige, formåls- og talentløse knipserier

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-08-04 17:29

Rune B. Broberg citerede:

> [...]
> are under strong pressure to ship the product as soon after this
> time as possible, before the end of this year at least."

Har jeg mon misforstået noget, eller er det virkelig rigtigt, at
Dynax 7 Digital kan køre med de gamle AF-linser fra den ældre
Dynax/Maxxum-serie? Hvis det er tilfældet, så skal jeg bare have
det kamera når det kommer på markedet, for jeg har tre gode linser
stående til mit gamle analoge Dynax 700SI spejlrefleks. Se evt.:

Nu er tysk ikke min stærke side, men hvis jeg læser følgende side
korrekt, så kan det køre med de gamle AF-linser. Hvad jeg så bare
ikke ved er, om der er flere forskellige typer Minolta AF-linser.
Er der nogen der ved noget om det?

http://www.kefk.net/Fotografie/Kameras/Digital/Anbieter/Minolta/Dynax/7D/index.asp

--
Hilsen
Madsen

Fra : Peter Loumann

Dato : 30-08-04 17:49

Thomas G. Madsen skrev:

>Nu er tysk ikke min stærke side,

Næh, det har du nævnt før.

>men hvis jeg læser følgende side korrekt, så kan det
>køre med de gamle AF-linser.

Siden er ikke meget veltalende om det. Jeg kan kun lige få øje på:

"Anschlussmöglichkeit von Wechselobjektiven über das AF-Bajonett"

som betyder

"Tilslutningsmulighed for udskiftelige objektiver via AF-bajonetten"

Hvis der står mere andetsteds på sitet, vil jeg gerne forsøge at
oversætte det.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-08-04 18:04

Peter Loumann skrev:

> Hvis der står mere andetsteds på sitet, vil jeg gerne forsøge
> at oversætte det.

Tak for tilbudet.
Det vigtigste for mig er at få bekræftet, om jeg kan bruge mine
AF-linser på dette kamera, men det tyder det så på at jeg kan,
medmindre der er forskellige typer AF-linser fra Minolta.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 30-08-04 18:52

> [...]
> AF-linser på dette kamera, men det tyder det så på at jeg kan,
> medmindre der er forskellige typer AF-linser fra Minolta.

Du vil kunne bruge dine AF-objektiver på kameraet - det er et af de
erklærede mål fra Minoltas side. Linser er noget man spiser, og i alt
fald ikke noget der er hverken autofokus eller bajonetfatning i ;)

Fra : Asle Bjerva

Dato : 30-08-04 20:31

"Rune B. Broberg" <mihtjel@daimi.au.dk> skrev i melding
> [...]
> erklærede mål fra Minoltas side. Linser er noget man spiser, og i alt
> fald ikke noget der er hverken autofokus eller bajonetfatning i ;)

Det er jo det smått geniale med dette kamerahuset, at bildestabiliseringen
ikke ligger i objektivene, men er bygd inn i kamerahuset.
Det eneste minus er jo størrelsen på sensoren som vil gi en utsnittsfaktor
på ca. 1,6.
--
Asle Bjerva,Oslo
For Epost: fornavn_dot_etternavn_at_oslo_dot_online_dot_no

Fra : Henrik Villadsen

Dato : 30-08-04 21:47

On Mon, 30 Aug 2004 21:31:08 +0200, "Asle Bjerva" <abuse@hotmail.com> wrote:

> [...]
>ikke ligger i objektivene, men er bygd inn i kamerahuset.
>Det eneste minus er jo størrelsen på sensoren som vil gi en utsnittsfaktor

Jvf. denne side er det kun 1.5x:

http://www.konicaminoltaeurope.com/cgi-bin/db4web_c/db/minoeu/genkm4_pe/product.d4w?Database=digitalslr&Product=Dynax%207%20Digital

Eller som tinyurl:
http://tinyurl.com/yvwvw

Kan nogen forklare hvorfor to forskellige mærker 6MP kameraer kan have
forskellige focal factor?
--
Henrik

Fra : HKJ

Dato : 30-08-04 21:52

"Henrik Villadsen" <inkasso@mail.dk> wrote in message

> Kan nogen forklare hvorfor to forskellige mærker 6MP kameraer kan have
> forskellige focal factor?

Det afhænger af CCD/CMOS chippens størrelse og de laves i flere forskellige
størrelser.

Crop factoren er simpelhen hvor meget chippen er mindre end et 35mm
dias/negativ.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-08-04 20:35

Rune B. Broberg skrev:

> Du vil kunne bruge dine AF-objektiver på kameraet - det er et
> af de erklærede mål fra Minoltas side.

Det lyder godt.

> Linser er noget man spiser, og i alt fald ikke noget der er
> hverken autofokus eller bajonetfatning i ;)

Så objektiver da, hvis vi absolut skal bolle fluer. :)

--
Hilsen
Madsen

Fra : Ukendt

Dato : 01-09-04 09:42

Jeg står for at ville udskifte mit MinoltaDimage5 og er lun på A2, men det
er sku svært....for jeg har jo også et par gode Objektiver fra mit analoge
Minolta................................så vidste jeg bare hvilket prisleje
vi her kommer i ...nogen der tør gætte

--
mvh Kirsten Lehd
Admin for www.vejlenser.dk

Dampfestival 2004
http://vejlenser.dk/galleriet/dampfestival_2004/dampskib1.html

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 01-09-04 10:43

Lehd <lehd.snabela.vejlenser.dk> wrote:
> Jeg st?r for at ville udskifte mit MinoltaDimage5 og er lun p? A2, men det
> er sku sv?rt....for jeg har jo ogs? et par gode Objektiver fra mit analoge
> Minolta................................s? vidste jeg bare hvilket prisleje
> vi her kommer i ...nogen der t?r g?tte

Samme som Canon 10D. Måske en smule billigere for at konkurrere. Det er
flere steder antydet at det er et kamera i netop den klasse de har
lavet, og de vil nok næppe forsøge at sælge det dyrere så...

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-08-04 20:49

Asle Bjerva skrev:

> Det eneste minus er jo størrelsen på sensoren som vil gi en
> utsnittsfaktor på ca. 1,6.

Hvad vil det resultere i? Det kan jeg ikke lige gennemskue.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-08-04 20:52

Thomas G. Madsen wrote:
> Hvad vil det resultere i? Det kan jeg ikke lige gennemskue.

At billedet taget med en 100mm vil svare til 160mm, men dof osv.
svarer til 100mm.

Du får kun et udsnit af billedet, og ikke full-frame.

Det er også sådan på stort set alle andre DSLR (bortset fra de
rigtig dyre).

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 30-08-04 20:53

> Hvad vil det resultere i? Det kan jeg ikke lige gennemskue.

Samme effekt som på de fleste andre dSLR'er - 'field of view' for f.eks.
et 100mm-objektiv svarer til det for et 160mm-objektiv - imens visse
andre egenskaber (DoF, så vidt jeg husker?) forbliver det samme som med
et 100mm-objektiv. Altså svarende til at man klipper det midterste af
billedet ud.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-08-04 21:02

Rune B. Broberg skrev:

> Altså svarende til at man klipper det midterste af billedet ud.

Men man får vel det man ser i søgeren?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 30-08-04 21:08

Thomas G. Madsen wrote:
> Men man får vel det man ser i søgeren?

Ja.

// Hans
--
Photogallery @ http://gallery.nathue.dk

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-08-04 21:16

Hans Joergensen skrev:

> Ja.

Fint. Så gør det mig knap så meget.

--
Hilsen
Madsen

Fra : HKJ

Dato : 30-08-04 21:38

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote in message

[om 1.6x crop factor]

> Fint. Så gør det mig knap så meget.

Hvis du er til vidvinkel kræver det et nyt objektiv, men hvis du bruger tele
objektiver, så er alle dine teler pludselig blevet væsentlig bedre.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-08-04 21:55

HKJ skrev:

> Hvis du er til vidvinkel kræver det et nyt objektiv, men hvis
> du bruger tele objektiver, så er alle dine teler pludselig
> blevet væsentlig bedre.

Det objektiv jeg bruger mest er et 28-105. Hvis jeg har forstået det
korrekt, så vil det ikke længere kunne "kaste tingene så langt væk",
som det kan i dag. I stedet for et 28-105 vil det blive hvad der ca.
svarer til 45-170, men det kan jeg godt leve med, selvom det nu ofte
er sket, at jeg har haft brug for et objektiv, som kaster tingene
længere væk end de er i virkeligheden.

Jeg har et 50 mm, et 28-105 og et 100-300 objektiv i AF-serien.

--
Hilsen
Madsen

Fra : HKJ

Dato : 30-08-04 22:03

> [...]
> svarer til 45-170, men det kan jeg godt leve med, selvom det nu ofte
> er sket, at jeg har haft brug for et objektiv, som kaster tingene

Det har du forstået helt rigtigt.

> Jeg har et 50 mm, et 28-105 og et 100-300 objektiv i AF-serien.

50 mm bliver en rimeligt portræt objektiv

100-300 mm bliver en ret kraftig tele, men selvfølgelig kan man bruge mere.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 30-08-04 22:19

HKJ skrev:

> 50 mm bliver en rimeligt portræt objektiv

Ja, og med en blænde på 1.4 kan det lukke rimelig meget lys ind.

> 100-300 mm bliver en ret kraftig tele, men selvfølgelig kan
> man bruge mere.

Det er nok det objektiv, jeg har brugt mindst gennem tiden, men
gad vide om der så også kommer en helt ny serie af objektiver
sammen med Dynax 7 Digital. Det må der da næsten gøre, for jeg
kan så vidt jeg ved ikke købe gamle AF-objektiver, som går helt
ned til omkring de 17 mm, som vel skal til, hvis jeg skal have
noget som svarer til mit 28 mm.

Jeg er meget spændt på hvornår det kamera kommer på markedet og
hvad det kommer til at koste.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-08-04 09:56

Asle Bjerva skrev:

> Det er jo det smått geniale med dette kamerahuset, at
> bildestabiliseringen ikke ligger i objektivene, men er bygd
> inn i kamerahuset.

Jeg sidder egentlig og undrer mig over, hvorfor det i det hele
taget skal have en billedstabilisator. Det er da ikke noget mit
analoge Dynax 700 SI har, så vidt jeg ved. Kan det være fordi at
en digital sensor skal bruge længere tid til at fange billedet
end en traditionel film skal?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Asle Bjerva

Dato : 31-08-04 14:33

"Thomas G. Madsen" <nospam@madsen.tdcadsl.dk> skrev i melding

> [...]
> analoge Dynax 700 SI har, så vidt jeg ved. Kan det være fordi at
> en digital sensor skal bruge længere tid til at fange billedet

Bildestabilisatoren gjør at man kan bruke 2-3 lukkertidstrinn lengere
lukkertid og samtidig ikke få "rystelsesuskarpe" bilder.
Alternativt mer enn dobbelt så lang brennvidde.

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-08-04 16:16

Asle Bjerva skrev:

> Bildestabilisatoren gjør at man kan bruke 2-3 lukkertidstrinn
> lengere lukkertid og samtidig ikke få "rystelsesuskarpe"
> bilder. Alternativt mer enn dobbelt så lang brennvidde.

Okay. Det er jo selvfølgelig en fordel, men det lyder nærmest
som om, at et digitalt spejlrefleks _skal_ have en stabilisator
i enten objektiv eller i selve huset for at undgå rystelser,
men hvis det opfører sig som et analogt spejlrefleks, kan jeg
ikke se, at det er absolut nødvendigt med en stabilisator,
for jeg mener da ikke, at mit analoge spejlrefleks har sådan
noget, og jeg kan sagtens undgå rystede billeder.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Kenneth K

Dato : 31-08-04 20:27

On Tue, 31 Aug 2004 17:15:47 +0200, Thomas G. Madsen
> [...]

> for jeg mener da ikke, at mit analoge spejlrefleks har sådan
> noget, og jeg kan sagtens undgå rystede billeder.

Det er ikke nødvendigt og du kan sagtens tage nøjagtig de samme billeder
(nææsten) som du kan med dit filmkamera. Det er bare en luksus som er
rigtig rar at have, ikke andet :)

vh.
Kenneth

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 31-08-04 20:46

Kenneth K skrev:

> Det er ikke nødvendigt og du kan sagtens tage nøjagtig de
> samme billeder (nææsten) som du kan med dit filmkamera. Det
> er bare en luksus som er rigtig rar at have, ikke andet :)

Ok. Så forstår jeg bedre, men på den anden side så undrer det
mig, at der først nu kommer et digitalt "forbruger-kamera", som
kan køre med de gamle Minolta AF-objektiver.

--
Hilsen
Madsen