Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kritik af foto, kommenetarer og ideer til ~
Fra : Per

Dato : 02-08-04 10:47

Hej NG!

Jeg har uploadet et billede af en blomst i makro på dk.binaer

Jeg har ikke rigtigt lavet så meget makro før, men synes faktisk at det blev
et ret ok resultat.

Er der nogen der har nogen kommentarer til hvordan jeg burde redigere i
billedet og evt. beskære det. Og i øvrigt give en kommentar med på vejen.

Jeg synes det er svært at finde ud af hvilke billeder "i" synes er gode -
der er tit megen debat om netop makro billeder.

Billedet er taget med et Ixus400

Mvh. Per!

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 02-08-04 11:21

"Per" <mesked@hotmail.com> wrote in message

> [...]
>
> Jeg har uploadet et billede af en blomst i makro på dk.binaer
>
> Jeg har ikke rigtigt lavet så meget makro før, men synes faktisk at det

Desværre synes jeg skyggen falder forkert.

--
mvh/rg. Christian
Mit hold i DR's F1 managerspil: http://www.012.dk/holdf1.jpg

Fra : Simon Nielsen

Dato : 02-08-04 11:57

> [...]
>
> Jeg har uploadet et billede af en blomst i makro på dk.binaer
>
> Jeg har ikke rigtigt lavet så meget makro før, men synes faktisk at det

Et ret så OK resultat syntes jeg kan diskuteres, farverne og lyset har du
ramt godt men baggrund og motiv er bestemt ikke værd at skrive hjem om

> Er der nogen der har nogen kommentarer til hvordan jeg burde redigere i
> billedet og evt. beskære det. Og i øvrigt give en kommentar med på vejen.

Ang. Beskæring af dette motiv så er det også sket meget godt, men igen
motivet er ikke godt.

> Jeg synes det er svært at finde ud af hvilke billeder "i" synes er gode -
> der er tit megen debat om netop makro billeder.

Der er nogle retningslinjer man kan pejle sig frem med, jeg kan se at du
bestemt ikke er uden evner, du skal bare lige finde ud hvordan billedet skal
tages. Det jeg ikke syntes om ved dette billede er at du har en forstyrende
bagrund der her i tilfældet er for skarp til at man koncentrere sig om
forgrunden i billedet. Blomsten lukker "læseren" helt ude og siger lidt kan
du holde dig for dig selv. Et godt billede er et man kan holde ud at kigge
længe på og bare siger wow til. Lyset i billedet er fedt, men der kommer
skygge i højre side som du skal se om du ikke kan undgå. Prøv at fotografere
blomsten lidt mere lige på, man skal gerne have en fornemmlese af at
billedet "tager imod" dig og her lukker blomsten sig inden i stedet for at
invitere.

> Billedet er taget med et Ixus400

Godt kamera

Med hensyn til hvad jeg skrev med retningslinjerne så findes der en bog til
1½ hundrede kroner der hedder "Close-up Photography" skrevet af en verdens
kendt fotograf Michael Freeman, han lavet uendeligt mange bøger om fotografi
og de er allesammen i særklasse, på de fotoskole jeg gik brugte vi næsten
kun hans bøger men også de mere generelle danske lærebøger. Du kan finde
Michael Freemans bøger på Amazon.co.uk

Håber ikke du blev slået helt tilbage meningen var at du skulle tage
kameraet ved hånden og gå ud og prøve igen, man lærer jo kun af selv at
prøve.

Det skal lige siges, hvis der fordi du vil give indtryk "GÅ VÆK" så er det
lykkedes fint, bortset lige fra skyggen i højre side af billedet der både
rammer baggrund og blomst.

Mvh
Simon