Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Køb af Canon EOS 300D?
Fra : John Nissen

Dato : 01-08-04 09:25

Hej!

Jeg overvejer at købe en Canon EOS 300D.

Jeg har i øjeblikket et Canon EOS 300.

Vil jeg kunne få de samme gode billeder med det digitale, eller bedre? Jeg
regner med at kunne spare mange penge i det lange løb ved at skifte til
digital. Jeg tager ca. 4 36-stk. film om måneden.

Jeg har et 28-90 MM og et 90-300 MM objektiv til EOS 300. Vil de også kunne
bruges på 300D?

Vil der være den store forskel på betjening af det digitale fremfor det
analoge.

Det skal siges at jeg at aldrig har prøvet nogen form for digital kamera.

Alle gode råd og forslag er velkomne!

John

Fra : Michael Holm

Dato : 01-08-04 10:50

Du vil elske det - skynd dig!

--Michael

Fra : Michael Holm

Dato : 01-08-04 10:55

> Vil jeg kunne få de samme gode billeder med det digitale, eller bedre? Jeg
> regner med at kunne spare mange penge i det lange løb ved at skifte til
> digital. Jeg tager ca. 4 36-stk. film om måneden.

Dine bliver sikkert lidt bedre, hvis du giver dig tid til at lære hele
computer delen af at bruge et digital kamera. Har du en god computer, og kan
du bruge den?

Fordi billedet registreres digitalt, kan man justere billedets hvidbalance
(hvad der svarer til at bruge en daglys eller en kunstlys film - men med
flere tysindene muligheder, istedet for kun 2) så alene derfor budre din
farvegengivelse blive bedre.

Du kommer også til at skyde en 5-10 gange så mange billeder, så *det* giver
også bedre billedet.

> Jeg har et 28-90 MM og et 90-300 MM objektiv til EOS 300. Vil de også
kunne
> bruges på 300D?

Ja.

> Vil der være den store forskel på betjening af det digitale fremfor det
> analoge.

Ja - dui får flere muligheder, og mere kontrol.

> Det skal siges at jeg at aldrig har prøvet nogen form for digital kamera.

No problemo - det er ikke spor svært, og alle herinde vil gerne hjælpe.

--Michael

Fra : den ægte fotomand

Dato : 01-08-04 15:35

Du kommer også til at skyde en 5-10 gange så mange billeder, så *det* giver
> også bedre billedet.

Du mener altså kvantitet er = kvalitet?

> Ja - du får flere muligheder, og mere kontrol.

Hvad har man mere brug for end udover indstilling af blænde, lukker og
filmhastighed, samt fokusering?

Per

Fra : Jens Bruun

Dato : 01-08-04 15:54

"den ægte fotomand" <denrigtigefotograf@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Du mener altså kvantitet er = kvalitet?

Du forstår ikke så meget, vel?

> Hvad har man mere brug for end udover indstilling af blænde, lukker og
> filmhastighed, samt fokusering?

Hvornår får vi lov til at se bare et lille-bitte billede fra din hånd?

--
-Jens B.

Nu med ligegyldige, formåls- og talentløse knipserier

Fra : den ægte fotomand

Dato : 02-08-04 14:32

Du forstår ikke så meget, vel?

Jo en hel del, at digital er for folk der fotografere som, hvis de skød med
et maskingevær
> Hvornår får vi lov til at se bare et lille-bitte billede fra din hånd?

Jeg vidste ikke at der i denne gruppens beskrivelse stod at for at diskutere
teknik, skal man vise billleder. Eller det gør der måske ikke!!!!

Fra : HKJ

Dato : 02-08-04 16:41

"den ægte fotomand" <denrigtigefotograf@ofir.dk> wrote in message
> Du forstår ikke så meget, vel?
>
> Jo en hel del, at digital er for folk der fotografere som, hvis de skød
med
> et maskingevær

Hvilket giver mange flere muligheder for at opleve ting selv.

F.eks.:
Dybdeskarphed? Skyd to billeder med forskellig blænde og sammenlign med det
samme.
Objektiv til portræt? Skyd nogle portrætter med forskellig indstilling på
zoom'en og sammenlign med det samme.
osv.
Sådan nogle ting kan afprøves på ganske få minutter.

Hvad tror du man lærer mest af, at afprøve sådan nogle ting selv, eller kun
følge gode råd?

Fra : Michael Holm

Dato : 01-08-04 17:12

> Du mener altså kvantitet er = kvalitet?

Jeg mener at hvis man tager 200 billeder, er de 10 bedste bedre, end hvis
man tager 10 billeder. - Uanset hvor dygtig man er.

> Hvad har man mere brug for end udover indstilling af blænde, lukker og
> filmhastighed, samt fokusering?

Man har bedre kontrol over hvidbalance (hvor man bruger filmtype og filter
på film), og opløsningen på et 300D er højere end et film billede, som er
over- eller underexponeret en halv blænde.

--Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-08-04 11:23

In article <410ca8a9$0$161$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, John Nissen wrote:
> [...]
> digital. Jeg tager ca. 4 36-stk. film om måneden.
>
> Jeg har et 28-90 MM og et 90-300 MM objektiv til EOS 300. Vil de også kunne

Ja, men da 300D har en APS-størrelse sensor, så er der en crop-faktor
på 1.6, dvs dine 300 mm bliver til 480mm. Og din korte ende bliver
også længere, så du bør nok købe med 18-55mm objektivet for at få
vidvinkel.

> Vil der være den store forskel på betjening af det digitale fremfor det
> analoge.

Tror det ikke. Du kan køre manuel, Av og Tv modes. Så er der nogle
automatiske jeg ikke bruger. Du kan justere ISO på kameraet fra ISO
100 til ISO 1600 (ISO 3200med hacked firmware) - det er en klar
fordel fremfor at skifte film.

> Det skal siges at jeg at aldrig har prøvet nogen form for digital kamera.
>
> Alle gode råd og forslag er velkomne!

For at få det optimale udbytte, så skal du have en ordentlig
computer, og det rigtige software, eksempelvis Photoshop. Men kameraet
kan også tage hæderlige billeder i sig selv.

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : den ægte fotomand

Dato : 01-08-04 15:39

For at få det optimale udbytte, så skal du have en ordentlig computer, og
det rigtige software, eksempelvis Photoshop. Men kameraet kan også tage
hæderlige billeder i sig selv.

Dvs man kan forvente at dette kamera kan tage skarpe billeder, så man kan gå
direkte ned til fotohandleren med sit hukommelsekort og få printet
billederne, lige som hvis det var en stak film du tog? Eller er det lige som
et 10D som i en tråd længere nede bliver beskrevet som at det ikke kan tage
skarpe billeder.
> --
Per

Fra : Michael Holm

Dato : 01-08-04 17:14

> [...]

som
> et 10D som i en tråd længere nede bliver beskrevet som at det ikke kan

Du er vist en lille kværvulant?

Skarpheden afhænger i højere grad af objektivet end af kameraet,. og fordi
en pixel altid er samme størrelse, hvor et filmkorns størrelse afhænger af
lysforhold, exponering og den specifikke film, vil de fleste digitale
billeder have mere detalje end et analogt kamera.

--Michael

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-08-04 17:41

In article <410d0095$0$35874$14726298@news.sunsite.dk>, den ægte fotomand wrote:
> [...]
> et 10D som i en tråd længere nede bliver beskrevet som at det ikke kan tage

10D kan sagtens tage skarpe billeder. Du skal bare gå ind i menuen
og justere indstillingerne så kameraet efterbehandler billederne.
Der er 5 mulige værdier for skarphed, farvemætning etc.
Fabriksindstillinger på 10D i -1 i bl. skarphed, hvor 300D fra
fabrikken har 0 eller +1.

Det er alene et spørgsmål om at indstille kameraet korrekt inden du
tager billeder. Men det er måske for meget forlangt ?

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 01-08-04 18:09

For underholdningens skyld er her et billede taget med
alle settings til max:

http://home.terminal.dk/fokus.jpg

Billedet er sammensat af 2 billeder, som er pillet ud af
RAW+Stor JPEG som JPEG. Der er ikke sket behandling udover
sammenklip.

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Hans Joergensen

Dato : 01-08-04 20:00

den ægte fotomand wrote:
> [...]
> et 10D som i en tråd længere nede bliver beskrevet som at det ikke kan tage

Hvis du bruger default parameter1 burde det være fint nok til
10x15-print ihvertfald.

Men, det bliver så meget pænere når man justerer hvert enkelt billed
optimalt :)

// Hans
--
RD350 YPVS - Supporting global warming since 1985

Fra : den ægte fotomand

Dato : 02-08-04 14:37

Hvis du bruger default parameter1 burde det være fint nok til 10x15-print
ihvertfald.

Ja hvis jeg en dag skal bruge penge på sådan et, skal det kunne levere samme
kvalitet i 50x75 udprintet som et billede taget på 24x36

> Men, det bliver så meget pænere når man justerer hvert enkelt billed
optimalt :)

> // Hans

Og ja det, gider jeg ikke bruge tid på, jeg forventer at når billedet er
taget, skal det være klar til kopiering. Hvis jeg bagefter skal bruge flere
timer på at redigere måske 108 billeder, vil det jo blive meget dyrere end
hvis jeg tog det med 3 film.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 02-08-04 15:04

> Og ja det, gider jeg ikke bruge tid på, jeg forventer at når billedet
> er taget, skal det være klar til kopiering. Hvis jeg bagefter skal
....så er det derfor, du kalder dig 'den ægte fotomand'?

Point-shoot-print!

--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : Hans Joergensen

Dato : 02-08-04 20:06

den ægte fotomand wrote:
> [...]
> timer på at redigere måske 108 billeder, vil det jo blive meget dyrere end

Jeg vil tro jeg normalt bruger ca. 5 timer på at finjustere en 5-600
skud og sortere de bedste fra, og de værste væk

// Hans
--
http://www.ph33r.dk/ringdingding.mp3

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 02-08-04 21:16

In article <slrncgt44t.lj1.haj@enterprise-server.dk>, Hans Joergensen wrote:

> Jeg vil tro jeg normalt bruger ca. 5 timer på at finjustere en 5-600
> skud og sortere de bedste fra, og de værste væk

Det bruger jeg til den første grove omgang. Hvis der er et billede
jeg siden synes er ekstra godt, så kan man hurtigt bruge 15-30 minutter
ekstra på at få det helt på plads.

Get 5% discount on VMWare use discount/referral code: MRC-POVPED260

Fra : Tommy Jensen

Dato : 01-08-04 20:25

On Sun, 1 Aug 2004 10:24:41 +0200, "John Nissen"
> [...]

>regner med at kunne spare mange penge i det lange løb ved at skifte til
>digital. Jeg tager ca. 4 36-stk. film om måneden.

Ja !

Se her: http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=73426

Skudt i jpg sportsmode, ikke efterbehandlet. Jeg har fået det printet
i A4 og det er bare kanon flot. Så jo du kan godt få gode billeder
direkte fra kameraet.

>Jeg har et 28-90 MM og et 90-300 MM objektiv til EOS 300. Vil de også kunne
>bruges på 300D?

Men nu kender jeg ikke disse objektiver og ved ikke om de kan levere
samme kvalitet. Ovenstående billede er taget med et 70-200 mm F4 L
objektiv (med 300D).

MVH Tommy

Fra : No-Posts

Dato : 02-08-04 14:09

Hej Tommy

Super flot billede du har taget af rovfuglen!

Hvilken ISO er det taget ved? (Sportsmode = ISO 400 altid som jeg husker
det?)
Hvilke parametre settings kører du med typisk? (og hvad med jer andre 300d
ejere)?

Jeg tænker her på de 4 man kan stille fra -2 -> +2
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page11.asp
http://www.dpreview.com/reviews/canoneos300d/page12.asp

Jeg er selv meget i tvivl om hvordan man skal stille dem.
Jeg synes ikke paramatre 1 (default) giver nok farvemætning.

Parametre 2 er for grå (mørk) og kedelig og kan vist kun anbefales hvis man
efterbehandler sine billeder...

-Frenjon

Fra : Tommy Jensen

Dato : 02-08-04 16:18

On Mon, 2 Aug 2004 15:09:27 +0200, "No-Posts" <ingen.spam@tak.dk>
wrote:

>Super flot billede du har taget af rovfuglen!
>
>Hvilken ISO er det taget ved? (Sportsmode = ISO 400 altid som jeg husker
>det?)

Tak,

ISO = 400

>Hvilke parametre settings kører du med typisk? (og hvad med jer andre 300d
>ejere)?

Jeg brugte parameter1.

MVH Tommy