Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Billednummerering, forfattertitel og tiltn~
Fra : www.fedfestival.com

Dato : 31-07-04 00:34

Hejsa Gruppe!

Jeg har lige et par simple spørgsmål, som jeg håber, at der er nogen der kan
hjælpe mig med - i forbindelse med opstart af en ny hjemmeside.

1)
Jeg har brug for en eller anden måde, hvorpå jeg kan omdøbe billeder til fra
eks. DCS_0001.jpg, DSC_0002.jpg osv. til udelukkende at hedde 1.jpg 2.jpg .
Outputnummereringen skal være fortløbende - også selvom originalbillederne
springer nogle numre over!
Er der nogen der ved, hvordan det lader sig gøre?

2)
Når man lægger billeder på nettet, kan man være offer for "tyveri". Jeg
tænkte på, om man kunne få et program, der lagde forfatternavn og en
kommentar ind i den allerede i Windows system formular, hvor man kan
indtaste disse oplysninger? Jeg har forsøgt at skrive disse oplysninger, men
de forsvinder så snart man laver thumbnails af billederne.
Så er der en måde hvormed kan kan fastlåse disse oplysninger, så det ikke er
muligt at accesse dem igen og rette i dem, uanset hvad man gør med
billederne efterfølgende? Og gerne en metode, hvor man kan klare hundreder
af billeder ad gangen.

3)
D70 - mit dejlige nye legetøj, som jeg har meget kært har en lille svigt.
Det software der følger med til at hente billederne viser ganske vist, når
billedet er "tiltet/opretstående", men når jeg går til billederne bagefter
ligger de allesammen ned.
Jeg ved godt, at dette topic allerede har været vendt her i gruppen, men det
var med et andet program end det jeg har fået med. Jeg bruger PictureProject
fra Nikon.
Er der tilfældigvis nogen der ved, hvordan man klarer den???

De bedste hilsner med ønsket om en god sommer fra

Mikkel D. ANdersen

Fra : Knups

Dato : 31-07-04 02:46

"www.fedfestival.com" <postmaster@fedfestival.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> springer nogle numre over!
> Er der nogen der ved, hvordan det lader sig gøre?

Du kan se om det her er noget for dig, men ellers findes der man programmer
der kan omdøbe dine filer
http://www.fauland.com/

> [...]
> muligt at accesse dem igen og rette i dem, uanset hvad man gør med
> billederne efterfølgende? Og gerne en metode, hvor man kan klare hundreder

Du behøver ikke a upload orginalen, en skærm kan kun vise 72 dpi så du kan
convert en kopi af dine fotos til 72 dpi
eller du kan lave et "vandmærke" på dine fotos ( digimarc corp. )

Andersen

Fra : Ukendt

Dato : 31-07-04 09:28

"Knups" <No@post.this.day.dk> skrev i en meddelelse
<snip>

> Du behøver ikke a upload orginalen, en skærm kan kun vise 72 dpi så du kan
> convert en kopi af dine fotos til 72 dpi
> eller du kan lave et "vandmærke" på dine fotos ( digimarc corp. )

<snap>
Det er korrekt at Mikkel ikke behøver at uploade originalbillederne, men den
gamle myte med 72 DPI er godt nok sej at slippe af med.
I forbindelse med reduktion af billeder til skærmbrug er det billedets
pixelantal der er den afgørende måleenhed. Dvs at billedstørrelsen skal
reduceres med resize/resample i et billedbehandlingsprogram til et given
pixelstørrelse (HxB).

Glimrende side på dansk vedr. opløsning og 72 DPI myten:
http://fotoportal.dk/artikler/oplosning.aspx

mvh
Finn Hansson
ved direkte svar erstat hik med snabela i mailadresse

Fra : Knups

Dato : 31-07-04 09:57

"Finn Hansson" <alabamakidhikfam-hansson.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
den
> gamle myte med 72 DPI er godt nok sej at slippe af med.

Ja ved jeg godt, men han er "ny" så jeg vil ikke være for teknisk, men
glemte at skrive at han også skal reducer sine fotos til en passende
størrelse og du har ret i det med dpi og skærm, men det er nu lettest at
forklare ar lave sine fotos "små" og upload dem til 72 dpi so skal du
stadigvæk op på 150dpi for at få noget brugbart ud på en printer og med
reduceret billedstørrelse så kan man ikke få så stor glæde ud af at se på en
2x3 cm picture ....

Andersen

Fra : emj

Dato : 31-07-04 10:57

On Sat, 31 Jul 2004 10:57:21 +0200, "Knups" <No@post.this.day.dk>
wrote:

>den
>
>Ja ved jeg godt, men han er "ny" så jeg vil ikke være for teknisk,

Det gør det da ikke spor bedre, at du forsøger at binde en ny sådan
noget vrøvl på ærmet.
Hilsen emj

Fra : Knups

Dato : 31-07-04 11:37

"emj" <emjnospam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Det gør det da ikke spor bedre, at du forsøger at binde en ny sådan
> noget vrøvl på ærmet.
> Hilsen emj

glem 72 dpi .... og lad os hjælpe Mikkel .... Min fejl at jeg skrev
skærm og dpi

De fleste billedbehandlingsprogrammer har som standard at gemme i en
opløsning på 72 ppi /dpi, derfor upload et "lille" billede i 72 ppi/dpi så
vil en evt. udskrift have en begrænset "se værdi". derfor de ( 72 dpi som
ikke har betydning på en skærm; er det okay nu ) ved godt den myte ikke
vil gå væk.

Andersen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 31-07-04 06:06

www.fedfestival.com wrote:

> Jeg har brug for en eller anden måde, hvorpå jeg kan omdøbe
> billeder til fra eks. DCS_0001.jpg, DSC_0002.jpg osv. til
> udelukkende at hedde 1.jpg 2.jpg .

Selv bruger jeg Total Commander, men det er shareware og ganske
overkill bare til navneændring.

> Når man lægger billeder på nettet, kan man være offer for "tyveri".

Selv om APG samt film- og musikbranchen stærkt prøver at forvride
begreberne, er det hverken tyveri eller "tyveri". Det er brud på
ophavsretten, såfremt billedet gives videre til tredjepart og fair use,
hvis billedet gemmes på harddisken.
http://www.hba.dk/dokstyr/2003/ophavsret/#paragraf12

> Jeg tænkte på, om man kunne få et program, der lagde forfatternavn og
> en kommentar ind i den allerede i Windows system formular, hvor man
> kan indtaste disse oplysninger?

Jeps, men det kan - som du selv har opdaget - fjernes lige så nemt.
Det er nu stadig en god ide, hvis du er nervøs for kopiering og
videresending, foretaget fordi de involverede ikke ved bedre.

> [...]
> ikke er muligt at accesse dem igen og rette i dem, uanset hvad man
> gør med billederne efterfølgende? Og gerne en metode, hvor man kan

Så er det et ikke-synligt vandmærke du skal bruge, som Knups foreslår.
Det koster penge, men er ret holdbart overfor ændringer.

http://www.cpicture.de/en/ er en mulighed.
--
JPEGCrops 0.6.15 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Nogen

Dato : 31-07-04 07:08

> Selv bruger jeg Total Commander, men det er shareware og ganske
> overkill bare til navneændring.

hvordan skal det lige gøres, jeg har prøvet men det virker ikke. Det er nok
en fejl 40

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 31-07-04 07:34

Nogen wrote:

Toke:

> hvordan skal det lige gøres, jeg har prøvet men det virker ikke.
> Det er nok en fejl 40

Ctrl-M for Multi rename. Under "Rename mask" skriver du [C].

Fra : Nogen

Dato : 31-07-04 08:13

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> Nogen wrote:
>
> Toke:

> Ctrl-M for Multi rename. Under "Rename mask" skriver du [C].
> --

Af hjertet tak, det er jo let

Fra : HKJ

Dato : 31-07-04 07:32

"www.fedfestival.com" <postmaster@fedfestival.com> wrote in message
> [...]

> billedet er "tiltet/opretstående", men når jeg går til billederne bagefter

Det program du henter billederne med fra kameraet, er det stadig "Nikon
Transfer" eller indeholder Picture project et andet program til det?

Nikon Transfer kan nemlig sagtens klare 1) og 3), den kan også lægge et
forfatternavn ind i billedet via IPTC information, men mange
editeringsprogrammer vil fjerne det.

http://www.irfanview.com/ kan lægge en synlig tekst ind i selve billedet.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 31-07-04 09:27

www.fedfestival.com wrote:

> Jeg har lige et par simple spørgsmål, som jeg håber, at der er nogen der kan
> hjælpe mig med - i forbindelse med opstart af en ny hjemmeside.

Jeg kan ikke besvare dit spørgsmål om hvordan du kan nummererer dine
billeder, men det er der nok et par PC-nørder som kan klare.

Jeg vil derimod spørge dig, hvorfor du ikke giver dine billeder et
beskrivende navn, så kan søgemaskinernes billedsøgefunktion indexere
billederne.

Og så vil jeg sige, at man ikke skal lægge billeder på nettet, hvis
man er bange for at nogen "stjæler" dem.

Der findes flere forskellige programmer, som kan gemme digitale og
usynlige "vandmærker" inde i billedets datafil, men de er temmelig
dyre, og det er ret nemt at fjerne "vandmærket", og et digitalt
"vandmærk" forhindrer jo ikke "tyveri".

En anden mulighed er et synligt mærke hen over foto'et, det er dog
meget grimt, og det ødelægger oplevelsen af billedet, jeg har det
personligt sådan, at jeg slet ikke gider bruge min tid på billeder,
der er ødelagt med et synligt mærke.

Man kan dog begrænse "svindet" ved at man kun lægger billeder i en
reduceret størrelse på nettet, hvis man ikke laver dem større end
f.eks. 400 til 600 pixel på den længste/højeste led, og
JPEG-komprimerer dem ned til til 60-100 Kilobyte, så er billederne
helt fine til skærmvisning, men det er temmelig begrænset, hvad de
ellers kan bruges til.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : www.fedfestival.com

Dato : 31-07-04 09:51

Hejsa gruppe!

Tak for de mange råd - nu har jeg lidt jeg kan arbejde med hen over
weekenden.... (engang når er færdig med et forhåbentligt fugtigt svendegilde
i aften).

Lige et par svar på diverse indlæg: Nej, jeg ved godt, at det ikke er
tyveri, men brug på ophavsrettigheder.
Og jeg har overhovedet ikke noget imod, at folk bruger mine billeder til
privat brug. Det er de mere end velkomne til.
Jeg er mere bekymret over, at jeg allerede nu kan se mine billeder ligger
meget spredt ud over nettet - uden, at jeg står som ophavsmand til
billederne. Med vandmærke, eks i nederste hjørne (eller skjult), vil folk
blive opmærksomme på min side, og jeg vil kunne tiltrække flere besøgende...
(engang når vi kommer ordentligt op at køre).

Jeg bruger Nikon PictureProject til at hente billeder ud af kameraet - men
det er da muligt, at transferfunktionen hedder Nikon Transfer (vil jeg
naturligvis lige checke - kan se, at en tidligere tråd har behandlet Nikon
Transfer).

Jeg lægger ikke originalbillederne ud, da de fylder alt for meget og 6
MPixels er nok også lidt for stort til normale skærme. For tidligere
billeder har jeg valgt en maxramme på 600*400/400*600 Pixels - men jeg
overvejer at gå ned på: 300*400/400*300.

De bedste hilsner, tak for hjælpen og god weekend til alle

Mikkel D. Andersen
fedfestival.com

Fra : www.fedfestival.com

Dato : 31-07-04 10:05

Men kom bare med flere råd - jeg kan sagtens bruge dem

Men tak for de allerede afgivne råd Fedt, at der er sådan et sted som
her, hvor der er nogle kloge folk, der kan hjælpe nybegynderne....

Mikkel

Fra : Pepe

Dato : 31-07-04 09:35

Hej.

Här kommer en länk til ett gratis program CKRename 1.08
<http://www.musicsucks.com/CKSoft/index.htm>
som gör att du kan ändra namn på många
bilder samtidigt och ge dem vilka namn du
vill. Tänk på att inta använda 1.jpg, 2.jpg, 3.jpg osv
för då blir följden bild nr 1.jpg, bild nr 10.jpg, bild nr 2.jpg
osv. Döp dem alltid till bild 01.jpg, bild 02.jpg, bild 03.jpg osv
så länge du har färre än 99 bilder. Om du har
mer än 100 bilder börjar du på 001.jpg

Det kanske räcker mad att göra bilden "Omöjlig" att spara
från din hemsida? Det finns ett Java script som gör så att det
inte går att spara bilder från din sida. Om man höger klickar
så kommer det upp en text som anger att du har "Copyright"
på bilden! Den säger allt till besökaren. Och det går (inte) att
spara bilderna. Nåja inget är omöjligt: TID och Pengar löser det!
Du hittar ett exempel på följande adress.
<http://w1.451.telia.com/~u45104281/Medlemsfoto2/Nytt/ara.htm>
Java script hittar du här:
<http://javascript.internet.com/user-details/>

Ladda hem och prova ACDSee, <http://www.acdsystems.com/>
där finns funktioner för att vända bilder rätt utan att tappa i kvalitet
(Lossless Rotation).

Pepe

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 31-07-04 09:49

Pepe wrote:

> Det kanske räcker mad att göra bilden "Omöjlig" att spara
> från din hemsida? Det finns ett Java script som gör så att det
> inte går att spara bilder från din sida. Om man höger klickar [...]

En vigtig funktionalitet ved browseren (højreklik på siden) fjernes for
de fleste brugere, for at skabe en illusion om at beskytte sine
billeder. Billedet kan findes med View Source eller ved ganske simpelt
at lave drag'n'drop af billedet over i den ønskede mappe med Internet
Explorer.

Fra : www.fedfestival.com

Dato : 31-07-04 10:03

Det er nemlig rigtigt Toke
Den har jeg også fundet ud af - hehe... Ofte kommer der også (i XP), en
lille knap på billedet, med print, send, gem, så Javascriptet er desværre
ikke så fedt at bruge mere, som det var engang.

Bedste hilsner fra

Mikkel

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 31-07-04 10:10

www.fedfestival.com wrote:

> [...]
> XP), en lille knap på billedet, med print, send, gem, så
> Javascriptet er desværre ikke så fedt at bruge mere, som det var

Det har aldrig været fedt.

Sanitycheck: Hvem vil man gerne forhindre i at kopiere billedet?
Logisk svar: Dem der distribueret det videre. Har dem der distribuerer
det videre snøvs nok til at omgå alle de underlige fixfaxerier der er
fundet på gennem tiden? Ja de har.

Scripttricks o.l. forhindrer uvidende i at lave en lokal kopi af
billederne til privat brug, hvilket vil sige man forhindrer deres fair
use af materialet.

Opsummering: Scripts virker ikke og generer brugerne.

Fra : www.fedfestival.com

Dato : 31-07-04 10:21

Og den kan vi ikke have, da private meget gerne må bruge mine billeder....

Nu bliver jeg nød til at dappe til svendegilde....

Rigtig god weekend og tak for hjælpen

Mikkel

Fra : www.fedfestival.com

Dato : 31-07-04 10:04