Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Støv? måske?
Fra : Preben Holm

Dato : 29-07-04 16:55

Hej alle

Mit D70 laver ligesom en støvklat når jeg fotograferer mod noget blåt -
f.eks. en himmel. Jeg ved ikke hvorfor det sker. Jeg har nu renset
objektivet fuldstændig af for støv (yderste glas samt det inderste mod
kameraet er renset af) og lige meget hvad kommer den her støvklat øverst
i billedet, når jeg tager et billede på noget lysblå farve. Jeg ved ikke
hvor vidt det er synligt med andre farver, men den eneste jeg har
opdaget - er jo ret tydelig på en skyfri himmel.
Et eksempel ses her.
http://www.interrupt.dk/dsc_0011_small.jpg
"klatten" sidder øverst til venstre for midten af billedet.

Hvad kan/skal jeg gøre for at få det til at gå væk?

Mvh / Preben Holm

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 29-07-04 17:03

> Hvad kan/skal jeg gøre for at få det til at gå væk?
>

> Mvh / Preben Holm

Det er din sensor der er støvet, se i din manual hvordan du renser den,
eller smut ned til din lokale fotomand og få ham til at gøre det...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Alex Jensen

Dato : 29-07-04 17:05

Det er CCD'en på kameraet som er støvet.
den kan renses efter anvisningerne på:
http://www.pbase.com/copperhill/ccd_cleaning

Prøv at minimere tiden du tager om at skifte objektiver, samt vende
kameraet nedad så der ikke flyver støv ind.

Mvh Alex

Fra : Preben Holm

Dato : 29-07-04 19:53

> Prøv at minimere tiden du tager om at skifte objektiver, samt vende
> kameraet nedad så der ikke flyver støv ind.

Tak for rådet - problemet er at det har været der hele tiden - har kun
haft det 1 uge og satte objektivet på med det samme jeg fik det - så det
er noget der sidder fra butikken eller fabrikken - desværre, så måske
det sidder godt fast.

Btw. der ligger i min kasse sådan en gul ting der ikke er udfyldt.
En såkaldt "Dealer's Record" hvor der er skrevet Dansk Fotoagentur som
distributør, dealer er ikke udfyldt og purchase date heller ej samt
hverken navn eller adresse.
Det er med gennemslag og laget efter er Distributor's record. Og den
sidste er en Nikon European Service Warranty - så er det jeg spørger om
den ikke burde have været udfyldt, for at jeg kan gå ind i enhver Nikon
shop og få service på kameraet - det er jo måske ikke altid man er i
nærheden af den forretning man har købt kameraet i?
Det samme gælder for objektivet - det er bare en world wide warranty!

Mvh / Preben Holm

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 30-07-04 11:13

> [...]
> haft det 1 uge og satte objektivet på med det samme jeg fik det - så det
> er noget der sidder fra butikken eller fabrikken - desværre, så måske

+++++++++++++++++++++++

Hej Preben.

Jeg havde heller ikke haft mit i lang tid før jeg opdagede støv i mit, jeg
havde kun sat objektivet på én gang. Der er flere der har haft problemmer
med deres nikon, og så støv, måske nikon skulle peøve at gøre lidt bedre
rent . Jeg tog mit med ned til den lokale fotohandler, han blæste det
igennem, det kostede ikke noget, men hjalp heller ikke, men måske det
hjælper på dit, det er et forsøg værd.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.

Fra : Preben Holm

Dato : 30-07-04 11:46

> [...]
> rent . Jeg tog mit med ned til den lokale fotohandler, han blæste det
> igennem, det kostede ikke noget, men hjalp heller ikke, men måske det

Har fået det væk på den simpleste måde - en finger ... nej nej tag det
roligt..

Jeg fik det skam væk ved at puste
Jeg tror hellere jeg må købe mig nogle af de der CO2 blæsere der.. Var
der nogen der havde et link direkte så jeg er fri for at læse 100 posts
med 100 links igennem?

Mvh / Preben Holm

Fra : HKJ

Dato : 30-07-04 14:02

"Preben Holm" <64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> wrote in message
> Jeg fik det skam væk ved at puste
> Jeg tror hellere jeg må købe mig nogle af de der CO2 blæsere der.. Var
> der nogen der havde et link direkte så jeg er fri for at læse 100 posts
> med 100 links igennem?

Så må du bare håbe at den du køber ikke efterlader rester af et eller andet.
Det er ikke alle pustedåser der er helt rene!

Fra : Preben Holm

Dato : 30-07-04 14:33

> Så må du bare håbe at den du køber ikke efterlader rester af et eller andet.
> Det er ikke alle pustedåser der er helt rene!

Det var nu de der ultra rene dåser jeg havde tænkt på - hmm.. kan bare
ikke huske hvor det var de kunne købes (i USA) stod anbefalet på en af
de sider i en tråd tidligere om rensning af CCD.

Mvh / Preben Holm

Fra : Henrik

Dato : 30-07-04 18:32

On 30/07/04 12:46, in article 410a2706$0$35877$14726298@news.sunsite.dk,

> [...]
> Jeg tror hellere jeg må købe mig nogle af de der CO2 blæsere der.. Var
> der nogen der havde et link direkte så jeg er fri for at læse 100 posts

Hej Preben,

American Recorder har CO2 Duster og den virker perfekt, ingen drivgasser og
andet ondt.

Her linket:
http://www.americanrecorder.com/catalog/default.php?cPath=10&PHPSESSID=ae05d
ee7e56845ad61c022a5fcfcecaa

Har været hele turen rundt for at få fat i den, da de ikke vil sende den
over dammen.

Jeg fandt en importør i DK, jeg finder lige fakturaen frem og mailer dig
tlf.nr. til dig hvis du er interesseret?

PS: de har kun den med 3 patroner i DK og koster ca. 300kr. Incl. Forsen og
moms.

Henrik

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 30-07-04 19:43

"Henrik" <homeedit@jobber.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> tlf.nr. til dig hvis du er interesseret?
>
> PS: de har kun den med 3 patroner i DK og koster ca. 300kr. Incl. Forsen

+++++++++++++++++++

Hej Henrik.

Jeg kunne også godt tænke mig det telefonnummer, hvis du gider sende det til
mig også.

--
Mvh. Jørgen Nielsen.
jorgenbs@nomorespamnielsen.tdcadsl.dk

Fra : NikonPro.dk

Dato : 30-07-04 19:51

Jørgen Nielsen wrote:
> [...]
> +++++++++++++++++++
>
> Hej Henrik.
>
> Jeg kunne også godt tænke mig det telefonnummer, hvis du gider sende

Jeg tror vi er mange som gerne vil have det så send det her i gruppen

Bjarne

Fra : Henrik

Dato : 30-07-04 20:16

> Jeg tror vi er mange som gerne vil have det så send det her i gruppen

Jamen på den opfordring for i hele adressen på firmaet, som nogen sikkert
også kender til.

Firmaet hedder,

Foss Fotech A/S
Holkebjergvej 138
5220 Odense SV
Tlf. 4617 1080

Link: http://www.foss-fotech.dk/

Lige til en orientering, jeg valgte kun at bestille med tre patroner hvilket
jeg har fortrudt da de løber hurtig tør, det kommer jo selvfølgelig and på
hvor ivrig i er med at puste.

Henrik

Fra : NikonPro.dk

Dato : 30-07-04 20:32

Henrik wrote:

> [...]
> hvilket jeg har fortrudt da de løber hurtig tør, det kommer jo
> selvfølgelig and på hvor ivrig i er med at puste.

Takker

Bjarne

Fra : Preben Holm

Dato : 30-07-04 21:49

> [...]
> jeg har fortrudt da de løber hurtig tør, det kommer jo selvfølgelig and på

Mange tak!

Fra : Preben Holm

Dato : 30-07-04 22:02

Hej

> Jamen på den opfordring for i hele adressen på firmaet, som nogen sikkert
> også kender til.
>
> Firmaet hedder,
>
> Foss Fotech A/S
> Holkebjergvej 138
> 5220 Odense SV
> Tlf. 4617 1080

Kan man købe det på Holkebjergvej eller skal man bestille det? Bor jo
ikke så langt derfra.
Handler de med private eller skal det ind over et firma?

Mvh / Preben Holm

Fra : Henrik

Dato : 31-07-04 08:54

On 30/07/04 23:01, in article 410ab741$0$35871$14726298@news.sunsite.dk,
> [...]

> ikke så langt derfra.
> Handler de med private eller skal det ind over et firma?

Hej Preben,

Jeg ved ikke om de handler med private, men mon ikke det kan lade sig gøre.
Jeg fik mit sendt til København da jeg bor der, man kan sikkert afhente på
Deres adresse hvis man har bestilt forud.

Mvh.
Henrik

Fra : Jørgen Nielsen

Dato : 31-07-04 11:06

> [...]
hvilket
> jeg har fortrudt da de løber hurtig tør, det kommer jo selvfølgelig and på

++++++++++++++++++

Tak for det

Fra : HKJ

Dato : 29-07-04 17:07

"Preben Holm" <64bitNOnoSPAMno@mailme.dk> wrote in message
> Et eksempel ses her.
> http://www.interrupt.dk/dsc_0011_small.jpg
> "klatten" sidder øverst til venstre for midten af billedet.

Støv på CCD'en

> Hvad kan/skal jeg gøre for at få det til at gå væk?

Pil objektivet af

Tools menu, Mirror-lockup

Vend kameraet med objektiv fatningen nedaf

Brug en lille gummebælg (Jeg bruger en fra en pensel) til at puste CCD'en
ren med