Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Råd til køb af digital kamera
Fra : Anden

Dato : 29-07-04 01:53

Hej - jeg sælger ud af mit kamera-udstyr (FujiFilm Q1 og Hp935)

Og søger et nyt, men er ikke helt "med" mere på markedet, håbede én
hjælpende sjæl ville give et tip eller 2.

Mine krav:
+ God opløsning 5 MP eller over.
+ Lille og kompakt (dvs. ikke stort og uhandy)
+ Helst billigt :) omkring 3-4000. (Køber det sikkert på nettet eller i
tyskland)

Jeg har kik på 2 stk:
Snoy Cyber Shot DSC T1 og
Canon IXUS 500

Jeg har ikke de store forudsætninger for en vurdering, men prøvede T1érne i
en
butik og fandt det utrolig hurtigt.
Designmæssigt læner jeg mest til Canon.

Krav til billeder:
Skal kunne tage close-ups, fra messer og små produkt-billeder. (læste at
T1éren blandt
andet er "minded" på denne feature)

Nogle der har erfaringer/anbefalinger?

På forhånd tak.

Med venlig hilsen
Anders

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 29-07-04 07:21

Har du været inde på www.steves-digicams.com ?

> Jeg har ikke de store forudsætninger for en vurdering, men prøvede T1érne
> en
> butik og fandt det utrolig hurtigt.
> Designmæssigt læner jeg mest til Canon.

Jeg ved ikke med Sony, men menu'erne i Canon er meget gode.

--
mvh/rg. Christian
Mit hold i DR's F1 managerspil: http://www.012.dk/holdf1.jpg

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 29-07-04 09:31

Christian B. Andresen <nobody@domain.country> wrote:

> "Anden" <Anden112@hotmail.com> wrote in message

> Har du været inde på www.steves-digicams.com ?

eller www.dpreview.com ?

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Anden

Dato : 29-07-04 19:50

> eller www.dpreview.com ?

takker for links- meget brugbare!

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 29-07-04 09:36

Anden wrote:

> Mine krav:
> + God opløsning 5 MP eller over.

Hvorfor?

> Snoy Cyber Shot DSC T1 og
> Canon IXUS 500

Jeg overvejede stærkt et Ixus 500, da jeg skulle købe, men forkastede
det til fordel for et T1. Primære årsag var størrelse, derefter
fulgte ting som hastighed og bedre filmklip i T1.

> Jeg har ikke de store forudsætninger for en vurdering, men prøvede
> T1érne i en butik og fandt det utrolig hurtigt.

Det er det også i reelle fotosituationer, både til opstart og
autofokusering.

> Designmæssigt læner jeg mest til Canon.

Det er i hvert fald bedre at holde på: T1eren ligger ikke naturligt i
min hånd. Jeg kan også bedre lide Canons menusystem (jeg har brugt et
Canon S20 i et par år).

> Skal kunne tage close-ups, fra messer og små produkt-billeder.
> (læste at T1éren blandt andet er "minded" på denne feature)

Jeg synes dens supermacro (eller hvad det nu hedder) er ret
overbevisende, men jeg er også amatør og nem at imponere. Jeg har
lagt nogen eksempler på http://ekot.dk/foto/macro/

Kameraet er overraskende godt til de fleste ting, men dets store
svaghed er dårlig belysning: Det er ikke særlig lysfølsomt, blitzen
er svag og den sidder meget tæt på optikken (dvs. røde øjne på langt
de fleste billeder med blitz).

Hvis nogen af messerne holdes indendøre med ikke-optimal belysning,
kan det være en grund til at fravælge T1.

Fra : Anden

Dato : 29-07-04 19:49

> Hvorfor?

Da jeg gerne vil have et godt billede

> [...]
> de fleste billeder med blitz).
>
> Hvis nogen af messerne holdes indendøre med ikke-optimal belysning,
> kan det være en grund til at fravælge T1.

Jeg takker for det meget fine svar - dine billeder ser meget fine ud (men
jeg er også nem at imponere :)

Jeg overvejer stærkt Sony - tror det bliver det, så må jeg overleve de
belysningsproblemer der evt. kan opstå, med mindre der er et bedre kamera i
samme prisklasse (har set T1éren til en 3000-3400 på nettet incl transport
til dk)

Mvh
Anders

Fra : HKJ

Dato : 29-07-04 19:54

> Da jeg gerne vil have et godt billede

I A4 størrelse?

Til almindelige 10*15 er 2MP nok, det samme til en computerskærm.

Der hvor du har brug for de høje opløsninger, er hvis du beskærer billedet,
eller gerne vil have store udgaver af det.

Fra : Anden

Dato : 29-07-04 22:03

> I A4 størrelse?
>
> Til almindelige 10*15 er 2MP nok, det samme til en computerskærm.

Da jeg blandt andet har haft et Fuji Q1 før på 2mp...så er der forskel på
kvaliteten af selve billedet vs. et dyrt som tager "gode
billeder"- det var i den bane jeg tænkte.. altså et Sony/Ixus i god kvalitet
og en høj opløsning -
Håber det giver bedre mening...

Fra : Deaster

Dato : 29-07-04 19:54

Anden wrote:

> Da jeg gerne vil have et godt billede

?

Prøv eks. at kigge på et billed taget af et eller andet Aldi 5 Mpixel
kamera og så eks. et Nikon D1 med 2,7 Mpixel og kom så tilbage og
fortæl hvorfor lige netop mpixel er specielt vigtigt for et godt billed.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"
Dingo
Dingo
Dingo

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 29-07-04 20:07

Anden wrote:

[Snip Hvorfor 5MP?]

> Da jeg gerne vil have et godt billede

Du går efter et lille kamera. Det betyder (i praksis) at det vil have
en lille billedchip. Jo flere megapixels, jo mindre sensorer, på et i
forvejen lille areal. Mindre sensorer = mere støj. Sonyen udjævner
støjen, hvilket nogen gange sker på bekostning af finere detaljer i
f.eks. hud. Jeg har dog ikke selv lagt mærke til det, kun læst om det.

Dertil kommer Deasters pointe: Er optikken ringe eller processeringen
dårlig, kan billedet for den sags skyld være 20MP uden at være godt.

> [...]
> er et bedre kamera i samme prisklasse (har set T1éren til en
> 3000-3400 på nettet incl transport til dk)

Jeg købte mit hos PixMania. Det eneste problem jeg har med det sted er
at man selv skal betale returfragten ved problemer og den løber (med
forsikring) op i 240 kroner.

Husk også at Sonyen bruger Memory Stick og at de koster det dobbelte af
CF eller SD, hvis man vel at mærke køber Sandisk. Hvis man køber Sony
sticks, løber de op i det 3-4 dobbelte.
--
JPEGCrops 0.6.15 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Henrik Lumholdt Søre~

Dato : 29-07-04 16:01

Hvad skal du have for Q1'eren? Tænkte på den til min datter på 9, som skal
have noget med færrest muligt antal knapper på.
Venlig hilsen
Henrik L. Sørensen

Fra : Jan Alfastsen

Dato : 29-07-04 22:38

Hej.

Har du overvejet et Konika-Minolta DiMAGE G600??

Her får du et lille smart kamera med 3x zoom, lang batteritid og 6
Mpix.

Kvaliteten på billederne er gode, og du kan vælge mellem MemoryStick
og SD-Card (eller begge)

Prisen er rimelig i forhold til f.eks. Canon.

Mvh. Jan