Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Kan billederne gøres lysere ?
Fra : Anne

Dato : 28-07-04 09:51

Hejsa

Nogle af mine billeder som er taget med digitalkamera er blevet meget mørke.
Er der mulighed for at lysne dem ?
Hvis ja, er der så en der kan forklare mig punkt for punkt hvordan jeg gør ?
Jeg har windows xp og Adobe Photoshop 6.0.
På forhånd tak !

Hilsen Anne

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-07-04 10:12

Anne wrote:

> Hvis ja, er der så en der kan forklare mig punkt for punkt hvordan jeg gør ?
> Jeg har windows xp og Adobe Photoshop 6.0.

Der er flere mulighedder, og de er allesammen beskrevet trin for
trin i PhotoShops manuel, det vigtigste afsnit er nok "Making Color
Correcsions"...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : KNL DtP

Dato : 28-07-04 10:13

Anne <ahd@oncable.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:410768d3$0$160$edfadb0f@dread11.news.tele.dk...

> Nogle af mine billeder som er taget med digitalkamera er blevet meget mørke.
> Er der mulighed for at lysne dem ?

Åben billedet op i Photoshop. Vælg Image > Adjust > Levels.

Nu får du et lille vindue op, hvor du kan justere hvor mørkt og lyst du ønsker
dit billede. Øverst er der et sort "bjerglandskab" (kaldet et histogram), som
viser hvor mange toner der er mørke og hvor mange der er lyse. Man bruger dette
til at analysere billedet, men lige nu kigger vi altså bare på at justere det.

Lige under histogrammet finder du tre skydere. Den sorte justerer hvor stor
skyggen skal være (skyggen er alle de mørke toner i billedet), den lyse justerer
hvor stor højlyset skal være (højlyset er alle de lyse toner i billedet), og
slutligt justerer den grå skyder mellemtonen (tonerne mellem mørkt og lyst).

Da jeg ikke har set billedet, er det lidt svært at sige, hvad du skal indstille
skyderne på, men du kan jo prøve dig lidt frem. Det er en god idé at starte med
den grå skyder (mellemtonen), og flytte den mod venstre. På den måde bliver alle
mellemtoner (farver såvel som gråtoner) lysere, og vil dermed afsløre nye
detaljer, som ellers vil være gemt i mørke. Den lyse skyder til højlyset kan du
også prøve, men vær forsigtig, da du nemt mister detaljer i det helt lyse
områder (man kalder dette for at højlyset klipper eller blokker ud).

Håber det var forklaring nok - ellers må du lige skrive igen :)

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Rene Krogh

Dato : 28-07-04 10:25

"Anne" <ahd@oncable.dk> wrote in message

> [...]
?
> Jeg har windows xp og Adobe Photoshop 6.0.

Du skal have fat i image/ajustment/levels i photoshop. Prøv at læse denne
artikkel, og leg så lidt med det bagefter.

http://www.digitalmagasinet.dk/showarticle.asp?ART=/artikler/034_lys_kontrast/&side=1

Bemærk forfatteren kan vist ikke kende forskel på højre og venstre, så det
kan godt forvire lidt når artiklen læses.

mvh
René

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 28-07-04 10:39

Anne wrote:

> [...]
> Hvis ja, er der så en der kan forklare mig punkt for punkt hvordan jeg gør ?
> Jeg har windows xp og Adobe Photoshop 6.0.

Det kan google
http://www.google.dk/search?num=50&hl=da&ie=UTF-8&q=photoshop+brightness+adjustment&btnG=S%C3%B8g&meta=lr%3Dlang_da%7Clang_en%7Clang_no%7Clang_sv%7Clang_de

Se f.eks.
http://www.bairarteditions.com/pages/tutorials/photoshop/excontrast.html

Eller
http://www.computer-darkroom.com/tutorials/tutorial_3_1.htm
Der er endda til de forskellige versioner af PS på ovenstående side.

God fornøjelse.

Rasmus Hansen
http://dualmono.com