Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Panorama
Fra : e-block

Dato : 26-07-04 14:19

Jeg har været på ferie og har taget en del landskabsbilleder, i panorama, og
vil nu gerne have dem "klistret sammen". Nogen der har/ kender et program
til dette.?

e-block

Fra : Claus Hastrup

Dato : 26-07-04 15:43

"e-block" <paw_jeppesen@varmpost.com> skrev i en meddelelse
> [...]
og
> vil nu gerne have dem "klistret sammen". Nogen der har/ kender et program

Hej,
Prøv at se på www.panoguide.com

--
Claus

Fra : Per O.

Dato : 26-07-04 16:05

e-block wrote:
> Jeg har været på ferie og har taget en del landskabsbilleder, i
> panorama, og vil nu gerne have dem "klistret sammen". Nogen der har/
> kender et program til dette.?
>
> e-block

www.panoramafactory.com

Har jeg selv brugt med godt resultat.

Per O.

Fra : Henning Jensen

Dato : 26-07-04 18:53

On Mon, 26 Jul 2004 17:04:32 +0200, "Per O."
<digital@NEJTAK-osterbo-net.dk> wrote:

>www.panoramafactory.com
>
>Har jeg selv brugt med godt resultat.

Det er også det program, som jeg syntes er bedst, men der findes til
flere kameraer software som gør lidt i samme retning, men ikke så
mange indstillingmuligheder - bl.a. har Canon et program med powershot
kameraerne f.eks. A70.

Hilsen

Henning
Fjern REMOVE i E-mail: hen-jens@mail.REMOVEtele.dk.

Fra : Steen Lund Hansen

Dato : 26-07-04 16:33

Jeg har brugt Photoshop Elements der har en "photomerge" funktion.
Tilfældigvis prøvede jeg i går for første gang:
http://home1.stofanet.dk/steenlundhansen/diverse/panoramaf.jpg

-Steen

Fra : TC

Dato : 26-07-04 20:53

"Steen Lund Hansen" <> skrev i en meddelelse
> Jeg har brugt Photoshop Elements der har en "photomerge" funktion.
> Tilfældigvis prøvede jeg i går for første gang:
> http://home1.stofanet.dk/steenlundhansen/diverse/panoramaf.jpg
>
> -Steen

Kanooon flot!!

Selv bruger jeg "Ulead Cool 360", der kan du gemme billederne i *.mov, så seeren
selv kan panorere og zoome i billedet, det kan også lave screensavere og
CD-labels. Og så er det hamrende let at gå til.

Mit første spæde forsøg på subj. ser sådan ud:
http://www.sitecenter.dk/tommyc/nss-folder/mappe/PANO/3KRONERPAN.MOV
Kan nok ikke hamle op med steens billede, men som sagt, det var mit første
forsøg, og det er taget med et absolut noname 0,8Mpix discount kamera, håndholdt
og alle de andre begynderfejl

Mvh.
Tommy

Fra : e-block

Dato : 27-07-04 15:49

"Steen Lund Hansen" <steenlundhansen@INGENSPAMstofanet.dk> skrev i en
> [...]
> Jeg har brugt Photoshop Elements der har en "photomerge" funktion.
> Tilfældigvis prøvede jeg i går for første gang:

det er en god funktion i photoshop, men jeg har desværre det problem, at der
hvor billederne "overlapper" er der store forskelle i farve nuancerne.

Fra : Peter Rongsted

Dato : 27-07-04 16:15

"e-block" <paw_jeppesen@varmpost.com> wrote:

>Jeg har været på ferie og har taget en del landskabsbilleder, i panorama, og
>vil nu gerne have dem "klistret sammen". Nogen der har/ kender et program
>til dette.?

Du kan se lidt her:

http://www.luminous-landscape.com/tutorials/stitching.shtml

Det bedste værktøj er nok Panorama Tools (til tider forkortet til
PanoTool). Der er dog et kommandolinieværktøj og absolut ikke nemt et
bruge direkte. Men det findes flere GUI'er til at lave det script man
skal bruge. Jeg kan bedst lide PTassembler
http://www.tawbaware.com/ptasmblr.htm

Han har også rettet lidt i PanoTools. Det var han tvunget til, da det
ikke kunne klare hans giga-projekt - et billede med mere end 1
gigapixels. http://www.tawbaware.com/maxlyons/gigapixel.htm
1,09 gigapixels faktisk, lavet udfra 196 6Mpx billeder fra et Canon D60.
Jeg mener at huske, at hans pc kørte i fire dage for at sætte dem
sammen.

Man kan få outputtet i en *.psd fil, hvor hvert billede har sit eget
lag. Så man kan justere for forskel i eksponeringen i de firskellige
billeder.

Peter