Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Bryllupsbilleder
Fra : Tina Wishart

Dato : 26-07-04 11:44

Jeg har siddet og gravet lidt i de gamle spoergsmaal/svar i denne
gruppe og har fundet nogle helt fantastisk gode tips. Tak for dem.
Specielt er ideerne til bryllupsfotografering (efteraaret 2003) blevet
noteret, eller rettere printet ud, saa jeg kan skrive min egen
"drejebog".

Jeg er blevet bedt om at fotografere til min brors bryllup. PANIK! Det
lyder maaske helt ok for mange af jer, men jeg ikke har anden forstand
paa at fotografere end den erfaring jeg har hoestet ved at tage en
masse billeder over aarene.

For 11 aar siden koebte min mand mig en Canon EOS 1000, med to Sigma
linser. En 35-80mm og en 70-210mm. Jeg har brugt den rigtig meget og
har haft en del sjov med den. Jeg har da ogsaa faaet nogle rigtig gode
billeder i kassen engang imellem.

Det stoerste problem jeg har med bryllupsfotograferingen er at selve
ceremonien skal foregaa udenfor - og midt paa dagen. Jeg er nervoes
for at faa en masse billeder med folk der staar og misser mod solen.
Er der evt. en vinkel som I kan anbefale, f.eks. at man fotograferer
mod oest? Andre gode raad modtages med kyshaand.

KH

Tina

Fra : René Ernst Nielsen

Dato : 26-07-04 14:16

>Andre gode raad modtages med kyshaand.

sørg for at have en ekstern blitz med, til lidt fill flash, ellers får du
nogle grimme skygger i ansigtet på de folk du fotograferer...

--
Venlig hilsen/best regards

René Ernst Nielsen

+45 66122111
+45 28722962

Fra : Michael Holm

Dato : 26-07-04 15:47

Find noget inspiration på nettet. Det er ikke let at posere parret, når man
står der, hvis man ikke har forberedt sig ordentligt. Så find nogle
bryllupsbilleder på nettet, og bestem dig for, hvordan brudebilledet skal
laves, før du skal tage det.

Det er også en god ide at tage ud til stedet sammen med parret en uges tid i
forvejen, og finde det præcise bryllups billede. Find en 4-5 steder som er
gode, og tag nogle billeder af parret. Prøv evt. at lave de poseringer du
har planlagt, så kan du se hvordan billederne bliver, og rette lidt på
opstillingen til i skal tage det rigtige billede. Husk at finde et
alternativt sted, hvis det nu skulle blive regnvejr.

Du kan se nogle af mine bryllupsbilleder på www.bryllupsfotografen.com

Venlig hilsen

Michael

Fra : Anders F

Dato : 27-07-04 00:59

> [...]
> Det stoerste problem jeg har med bryllupsfotograferingen er at selve
> ceremonien skal foregaa udenfor - og midt paa dagen.

Hvilket jeg absolut vil anse for en stor fordel for fotografen =)
(håber det er overskyet (uden regn) - så får du stort set ikke lettere lys)

> Jeg er nervoes
> for at faa en masse billeder med folk der staar og misser mod solen.

Du kan ikke lave om på folk

> Er der evt. en vinkel som I kan anbefale, f.eks. at man fotograferer
> mod oest?

Modlysbilleder er svære (Høj kontrast og en udfordring for lysmåleren.
Spotmåling eller fornemmelse)! Men tag nogle for de kan blive rigtigt
spændende. Bevæg dig!

> Andre gode raad modtages med kyshaand.

Brug film/udstyr du kender. Tag en masse billeder - der skal nok være noget
der lykkes =)
Kig evt på dine gamle billeder - så ser du fejlene og ved hvad du skal passe
på. Som fx. Renés gode pointe med fill-flash for at bløde skyggerne. Eller
"siluetter" på modlysbilleder.

Sorte pingviner og hvide flødeskumskager er ikke lette sammen - slet ikke i
hårdt lys. Kjolen kridter let ud. Hvis du skal tage "de vigtige" så smid
nogle billeder efter forskellige lysmålinger (evt. bracketing hvis di kamera
kan det). Og så er en film med ikke for høj kontrast ikke at foragte. Forsøg
dig evt. med en Kodak Portra 160NC - eller håb på andre anbefalinger. Men ad
mit første råd: Prøv dem helst først!!!

/Anders (absolut amatør - med to vennebryllupper i portofolien.)

Note: Intelligente mennesker lærer af deres fejl (hmm!)...
Ingen lys i kirken: Første gang på anbefaling (fotohandleren) en Ilford
FP400 presset til 1600 -> MAX korn. Mine fede billeder gjorde sig ikke
rigtigt over 3x4cm
Anden gang en 400ASA Kodak Gold (det var det der lige var i tasken ud over
Reala og Portra) - som mit kameras DX-sensor af uransagelige grunde valgte
at presse til 800 -> Max korn! Indtil der er nogen, der kræver gode billeder
fra kirken (=blitz som jeg hader!) fortsætter forsøgene

Fra : Anders F

Dato : 04-08-04 23:25

Beklager hvis tråden er gået ud - men man bliver jo lidt nysgerrig: Hvordan
gik det Tina?

/Anders

Fra : Tina Wishart

Dato : 05-08-04 09:05

"Anders F" <af-spam@hi5.dk> wrote in message news:<2nd61pFvc7uoU1@uni-berlin.de>...
> Beklager hvis tråden er gået ud - men man bliver jo lidt nysgerrig: Hvordan
> gik det Tina?
>

> "Anders F" <af-spam@hi5.dk> wrote in message

Anders

Det er ikke dig der skal beklage, det er mig. Jeg har faaet en masse
gode raad - og har slet ikke faaet sagt tak! - TAK

Brylluppet er den 14. August, saa der gaar lidt tid inden vi har et
resultat.
Jeg ankommer foerst til DK dagen foer brylluppet, saa jeg bliver noedt
til at planlaegge alt hjemmefra. Heldigvis kender jeg stedet og ved at
der er en chance for lidt skygge, skulle solen gaa helt amok og skinne
helt vildt.

Nu vil jeg haabe paa det bedste, og saa vil jeg se om jeg er modig nok
til at uploade et par "knipserier", naar billederne er fremkaldt.

KH

Tina
Jeg venter stadig paa gaes

Fra : Anders F

Dato : 05-08-04 20:59

> [...]
>
> Nu vil jeg haabe paa det bedste, og saa vil jeg se om jeg er modig nok
> til at uploade et par "knipserier", naar billederne er fremkaldt.

Det ser vi så frem til =)

Mvh.
Anders (der er imponeret over den store udbredelse Niels' udtryk har fået -
jeg tør stadig godt kalde /alle/ mine billeder for billeder

Fra : Tina Wishart

Dato : 06-08-04 09:17

"Anders F" <af-spam@hi5.dk> wrote in message news:<2nfhsvFd14iU1@uni-berlin.de>...
> "Tina Wishart" <friheej@hotmail.com> wrote in message

> Det ser vi så frem til =)

Der skete et lille gennembrud igår. Jeg fik forvisning om en pæn
"ramme" til billederne af parret, da de skal giftes under noget
lignende en æresport. FEDT!
Gommen annoncerede også at han kommer og får lunch med mig idag, da
han er på gennemrejse. Så skriver vi drejebog sammen.

> Anders (der er imponeret over den store udbredelse Niels' udtryk har fået -
> jeg tør stadig godt kalde /alle/ mine billeder for billeder

Tøhø, det gør jeg skam også, men jeg synes faktisk "knipserier" er et
sjovt ord og en god måde at sortere amatører som mig, fra de
professionelle.

KH

Tina

Fra : Anders F

Dato : 06-08-04 21:17

> Tøhø, det gør jeg skam også, men jeg synes faktisk "knipserier" er et
> sjovt ord og en god måde at sortere amatører som mig, fra de
> professionelle.

Jeg kan godt lide ordet - bare ikke den negative ladning det har í dette
forum
Og imho. er professionelle blot folk der "lever af det" - det vil sige
typisk uddannelse og stor rutine. Men de er ikke nødvendigvis gode blot af
den grund! Og den er ikke møntet på eet specielt fag (ingen nævnt ingen
glemt

Mvh.
Anders (der rent er faktisk har en højere uddannelse

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-08-04 00:08

Tina Wishart wrote:

> Tøhø, det gør jeg skam også, men jeg synes faktisk "knipserier" er et
> sjovt ord og en god måde at sortere amatører som mig, fra de
> professionelle.

Fotograferer du digitalt eller med film?

Hvis digitalt har jeg et par praktiske fif til dig:

De er sikkert nævnt tidligere, men nu får dem i hvert fald fra mig også

Køb/Lån så mange hukommelseskort som muligt. Så kan du blive
ved med at tage fotos og bare skifte kort.
Og når tømmermændene har lagt sig, så kan du sortere skidt fra kanel.

Hav 2-3 ekstra sæt opladte batterier med. I nødstilfælde også
almindelige uopladelige batterier (fx duracell)
Hvis muligt så hav oplader mv. liggende i bilen/værelset eller andet
steds hvor du ikke nødvendigvis skal rende rundt med opladeren i løbet
af aftenen, hvis du ikke kan finde en stikkontakt at have opladeren i
i/ved selskabslokalet.

Vær ikke bange for at tage fotos.
De koster ikke noget i fremstilling og fremkaldelse.
Og de kan slettes efterfølgende.

Og lidt generelt:

Ta' et billede af hver enkelt gæst (ansigtsportræt), mens vedkommende
snakker med sidemanden eller tilsvarende.
Undlad at gøre opmærksom på, at du tager billedet (udnyt zoomen på
apparatet).
Det giver det mest naturlige udseende

Hvis du kan gennemskue parsammensætningen i løbet af aftenen, så ta' et
billede af ægtefolk, forlovede og kærester.
Spørg evt. efter en evt bordplan før middagen hos parret og få dem til
at udpege hvem der er hvem og hvem er med hvem.
Det vil brudeparret højst sandsynlig være glad for, når de ser
billederne om 10-20 år igen

Ta' ikke billeder af en person mens vedkommende putter mad i munden
eller holder et glas vin i hånden.
Det bryder de færreste sig om og bliver sjældent et godt billede

Ta' ikke billeder af en person, som trækker sig til et tilstødende
lokale
Grunden til personen trækker sig derud er for at få fred.
Også fra fotografen.

Pøj pøj med brylluppet og fotograferingen.

mvh

Carsten Riis

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 07-08-04 08:41

Carsten Riis wrote:

> Køb/Lån så mange hukommelseskort som muligt. Så kan du blive
> ved med at tage fotos og bare skifte kort.
> Og når tømmermændene har lagt sig, så kan du sortere skidt fra kanel.

Det kaldes maskingeværsmetoden, den anvendes typisk af newbies, som
skyder en hel... masse skud til højre og vensrte, i håb om, at de er
så heldige, at et par procent er nogenlunde gode.

Og det holder ikke en centimeter, for hvis man vil lave gode
billeder, så skal man grundigt overveje hvert eneste billede.

Og hvis man vil lave gode billeder fra et bryllup, så bliver man
nødt til at undlade at indtage alkoholiske drikke, så den den
seriøse bryllupsfotograf får ikke tømmermænd.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : friheej

Dato : 08-08-04 00:48

> Og hvis man vil lave gode billeder fra et bryllup, så bliver man
> nødt til at undlade at indtage alkoholiske drikke, så den den
> seriøse bryllupsfotograf får ikke tømmermænd.

Hmmmm... det kunne vaere jeg skulle takke nej alligevel og overlade arbejdet
til en anden.

Spoeg til side, jeg drikker nu ikke synderligt, men ved hvad du mener. Jeg
maa indroemme at jeg forventer at langt de fleste billeder bliver taget
omkring ceremonien og saa selvfoelgelig et par stykker til brudevalsen.

KH

Tina

Fra : Anders F

Dato : 08-08-04 02:21

"friheej" <friheej@hotmail.com> wrote in message

> [...]
> maa indroemme at jeg forventer at langt de fleste billeder bliver taget
> omkring ceremonien og saa selvfoelgelig et par stykker til brudevalsen.

Når det er sagt (man skal ikke sejle til brudevalsen) er der nu også grænser
for den "kunst" man kan lave ud af festbillederne efter 12 - ædru eller ej

/Anders

Fra : Anders F

Dato : 07-08-04 11:27

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message
> Tina Wishart wrote:
> Fotograferer du digitalt eller med film?
> Hvis digitalt har jeg et par praktiske fif til dig:

Som virker ganske analogt med almindelige film - det er bare lidt dyrere....

> Køb/Lån så mange hukommelseskort som muligt. Så kan du blive
> ved med at tage fotos og bare skifte kort.
> Og når tømmermændene har lagt sig, så kan du sortere skidt fra kanel.

Antallet borger dog ikke for mængden/kvaliteten af kanelen

> Hav 2-3 ekstra sæt opladte batterier med.

Yeps, det er amatøragtigt *g* at løbe tør for film/batterier...

>I nødstilfælde også
> almindelige uopladelige batterier (fx duracell)

Duracell køber man hvis man har forbindelser eller for mange penge! Ellers
køber man noget der er mere realistisk prissat (Camelion fra Harald Nyborg
fx.: 60 for 100,-)...

> Ta' ikke billeder af en person mens vedkommende putter mad i munden
> eller holder et glas vin i hånden.

Det er vel bare skidtet
Nej spøg til side - det er da misvisende ikke at have en eneste skål på
film?!

/Anders

Fra : Carsten Riis

Dato : 07-08-04 11:50

Anders F wrote:

> Som virker ganske analogt med almindelige film - det er bare lidt dyrere....

Ja, men så - for mit vedkommende - er lysten til at tage billeder også
aftagende pga. man hele tiden mere eller mindre bevidst tænker på, hvad
fremkaldelsen koster.

Og ja, jeg ved godt, at rigtige (amatør)fotografer fremkalder
selv....men det er vist heller ikke helt billig.

> Antallet borger dog ikke for mængden/kvaliteten af kanelen

Næh, men det vil være ærgerligt ikke at have taget
billeder....Brylluppet kan jo ikke laves om.

> Yeps, det er amatøragtigt *g* at løbe tør for film/batterier...

Derfor også tippet om, at have så mange hukommelseskort som mulig.

Personlig vil jeg gerne have 2-3 kort endnu. Og det mindst 256 Mb pr.
kort.

BTW: Hvor kan man skaffe de der små plastik-etuier som man kan putte
kortene i.
Til min Canon S1IS fulgte der et lille plastik-etui med til CF-kortet.

> Duracell køber man hvis man har forbindelser eller for mange penge! Ellers
> køber man noget der er mere realistisk prissat (Camelion fra Harald Nyborg
> fx.: 60 for 100,-)...

bemærk: nødstilfælde

> Det er vel bare skidtet
> Nej spøg til side - det er da misvisende ikke at have en eneste skål på
> film?!

Det var nu i sammenhæng med et portrætbillede af vedkommende jeg ville
have nævnt det....men der kom vist lige et andet afsnit indi mellem

Står hele selskabet og skåler, så er det naturligvis noget andet.

Med venlig hilsen

Carsten Riis

Fra : Anders F

Dato : 08-08-04 02:24

> [...]
>
> Og ja, jeg ved godt, at rigtige (amatør)fotografer fremkalder
> selv....men det er vist heller ikke helt billig.

Øh, gør de
Jeg ville gerne lave forstørrelser selv (men finder ikke helt tiden til
det - det kniber nok med sort/hvid'erne), men fremkaldelsen overlader jeg
trygt til maskinerne!

/Anders

Fra : friheej

Dato : 08-08-04 00:44

"Carsten Riis" <cr@carben.dk> wrote in message

> Fotograferer du digitalt eller med film?
> Hvis digitalt har jeg et par praktiske fif til dig:
> De er sikkert nævnt tidligere, men nu får dem i hvert fald fra mig også

Carsten

Tak for gode raad fra dig ogsaa. Jeg fotograferer med film, men tager
rigeligt med, saa der ogsaa er plads til at eksperimentere og lave fejl!

Jeg begynder saa smaat at glaede mig.

KH

Tina