Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Flatbed scanner med dias/negativadapter
Fra : J. Hansen

Dato : 25-07-04 20:25

Hej NG

Er det muligt at producere anstændige resultater med en scanner af
ovennævnte type?
Hvad skal jeg være opmærksom på ved køb?
Jeg er ikke et øjeblik i tvivl om, at et "rigtig" dias/negativscanner er at
foretrække, men budgettet skal også kunne følge med...

Venlig hilsen

Jan

Fra : [HCS] 4000

Dato : 25-07-04 21:07

Er rigtig filmskanner er at foretrække. Bingo Foto har i øjeblikket en
Minolta til 2999.- som har fået gode anmeldelser.

hilsen Hans

homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

*www.pbase.com/hcstune*

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-07-04 21:47

J. Hansen wrote:

> Er det muligt at producere anstændige resultater med en scanner af
> ovennævnte type?

Nej de billige flatbed scannere har en for lav D-max.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : C.Stensgaard

Dato : 25-07-04 22:29

Hmmmm....en fladbed scanner i dag kan nu godt følge en Flextight
professionel filmscanner lige i hælene.

En flextight til lige under 100.000 med 4.2 Dmax følges til dørs af denne
nye epson med 3.8 til kun 3700

Du skal djæveldytme være dygtig for at se forskel i de mørke områder. Men
det er du jo .....

Stensgaard

Fra : C.Stensgaard

Dato : 25-07-04 22:32

Der er et svar !

Epson har lige lavet en scanner som sparker røv til Canoscan 9900F (dennes
software stinker nu alligevel)

Epson 4870 perfection til kun 3500,-

http://www.photo-i.co.uk/Reviews/interactive/Epson%204870/page_1.htm

Se her hvad denne fede scanner kan - men husk at købe et par ekstra diske,
for med 4800 Dpi så ryger dine billedfiler snildt op på et par hundrede
megabyte stykket.

Stensgaard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-07-04 22:37

C.Stensgaard <kamisu@hotmail.com> wrote:

> [...]
> for med 4800 Dpi så ryger dine billedfiler snildt op på et par hundrede

og det skal du bruge til hvad ? ...bare fordi den har en høj opløsning
sikrer dig jo ikke god kvalitet ....

/thomas

--
Thomas von Hassel
http://www.elements.dk/

Fra : C.Stensgaard

Dato : 25-07-04 22:57

Jeg har set på forskellene mellem en hundedyr filmscanner og disse nye
fladbeds - og undskyld mig, men jeg kan snildt bruge de billige fladbeds når
man ser på de prints de kan producere - specielt med 6x7 formatet. Der er
sket rigtig meget på den front det seneste år. Havde en gammel (1år)
canoscan som i dag er håbløs endda til dias. Den store Canoscan er okay, men
denne skulle være super - har selv lige købt den og venter på jeg får den.

Jeg synes i alle fald at alternativet er forbeholdt de store bladhuse,
reklamefotografen eller seriøse "hardware-fetischister". Alternativt er der
digitale bagstykker som ligger på den forkerte side af 300.000 ex moms.

Men jeg smækker jeg gerne en 6x7´er på scanneren når jeg får den i huset på
torsdag. Så scanner jeg i 4800 dpi - så kan vi teste/lege med
bredbåndsforbindelsen

Jeg ønsker ikke at starte en religionskrig - Hope to be we square

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-07-04 22:59

jaja

> [...]

> bredbåndsforbindelsen
>
> Jeg ønsker ikke at starte en religionskrig - Hope to be we square

jaja, det kommer naturligvis meget an på hvad det skal bruges til. Det
er derfor der er forskel ... både i pris og kvalitet. ..nu ved jeg ikke
hvad dine prints skal bruges til ... men vel ikke til f.eks.
modekataloger ?

/thomas
--
Thomas von Hassel
http://www.elements.dk/

Fra : C.Stensgaard

Dato : 25-07-04 23:10

Skulle jeg være så heldig at få et billede i M-magazine eller lignende, vil
jeg naturligvis få scannet negativet på en filmscanner - det koster ikke
alverden. Men til de billeder man skal anvende til fremvisning på web eller
til udprint af 30x45, er det sgu overkill at investere en filmscanner til
100K

Just my 2-cents

Stensgaard

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 25-07-04 23:14

> [...]

> til udprint af 30x45, er det sgu overkill at investere en filmscanner til

helt klart, jeg har selv en Epson 2450 som jeg er monster tilfreds med,
også til dias m.m. ...selv om det er ved at tynde ud i "papir"
billederne efterhånden.

/thomas
--
Thomas von Hassel
http://www.elements.dk/

Fra : C.Stensgaard

Dato : 25-07-04 23:04

Du kan eventuelt se på disse billeder som er scannet med Canons 9900F

Og de er ganske betragtelig beskåret for at kunne klemmes ned på 150Kb
grænsen. Originaler fylder ca. 7500x8500 pixel v. 3200 Dpi..... yep det er
stort og kræver meget ram / Cpu at arbejde med sådanne filer.

http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=87006
http://www.fotokritik.dk/kritik.html?pic=84881
http://www.fotokritik.dk/pics/84881-1.jpg

Stensgaard