Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Konstruktiv kritik
Fra : Jorn Ostergaard

Dato : 24-07-04 15:15

Hej gruppe

Jeg ser at når der "vises" billeder/fotografier, så er der af og til nogle
som giver deres personlige kritik af disse. Denne kritik er ofte meget
negativ. Negativ kritik er også god kritik hvis den følges op af hvordan
billedet/fotografiet kan gøres bedre. Desværre stopper den negative kritik
her i gruppen tit ved galden.
Det lærerige udebliver. Nu er der ingen som bliver bedre fotografer ved
rygklapperi, men de bliver det heller ikke ved et los i røven.

Et intetsigende knipseri forbliver intetsigende knipserier hvis man ikke
lærer noget af det. Jeg er ikke selv den store tilhænger af skamrosning, men
jeg er heller ikke tilhænger af at kritisere uden at kunne give et godt råd
med på vejen.

Mvh Jørn

Fra : ab©

Dato : 24-07-04 15:58

"Jorn Ostergaard" <jorn.ostergaard@ivymike.dk> skrev bl.a. i en meddelelse

> Jeg ser at når der "vises" billeder/fotografier, så er der af og til nogle
> som giver deres personlige kritik af disse.

Enhver kritik er formentlig "personlig" ? - For mange (alt for mange efter
min mening) gælder, at smag og behag er forskellig. Under dække heraf kan en
hvilken som helst udtalelse jo "bevises / retfærdiggøres", hvilket
vanskeliggør diskussioner og meningsudvekslinger langt hen ad vejen (som
denne gruppe er et synligt bevis på).

> Denne kritik er ofte meget negativ.

Alt for mange misforståer (stadig efter min bedste overbevisning) og
stempler alt som negativ kritik, hvis man ikke er enig med værkets skaber,
om at der er tale om "verdens 7. eller 8. vidunder". Hvorvidt kritik er
negativ eller ej, må være begrundet i, hvordan man udtaler sig - og det
falder jo ikke lige heldigt ud hver gang

> Negativ kritik er også god kritik hvis den følges op af hvordan
> billedet/fotografiet kan gøres bedre. Desværre stopper den negative kritik
> her i gruppen tit ved galden.

Nu er der jo ligesom fremkommet fotos til udtalelse nogle gange, og her er
det da (forståeligt !) svært at bevare glimtet i øjet hver gang. Især når
bundlinien efter nogens mening alt for ofte skrabes kraftigt. Tænk over, at
mange (undertegnede incl.) interesserer os meget for fotos, teknik o.s.v. -
så er det jo lidt vanskelig at forholde sig til div. solnedgange, børn,
børnebørn, kæledyr, blomster o.s.v., når der overhovedet ikke er tale om
noget som helst nyt under solen.

> Det lærerige udebliver.

Her må alle nybegyndere nok også huske på, at der jo findes andre veje til
at få et trænet foto-øje end internettet

> Nu er der ingen som bliver bedre fotografer ved
> rygklapperi, men de bliver det heller ikke ved et los i røven.

Nej - helt enig - som du beklager også jeg, at begge dele trives vældigt her
i gruppen. På den anden side må alle være forberedte på, at der kan være
kontant afregning - stort set ingen ved jo, hvad der gemmer sig 40 cm bag
modpartens skærm ?

ab

(Man kan blive helt "orange" i hovedet af at høre: Kommunikation fremmer
forståelsen).

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 25-07-04 10:04

ab© wrote:

> Her må alle nybegyndere nok også huske på, at der jo findes andre veje til
> at få et trænet foto-øje end internettet

Og den dygtige fotograf med det trænede foto-øje bør også huske på, at
internettet er en del af midlerne til at få et bedre foto-øje.
Man kan læse nok så mange lærebøger - men at få kritik til sit eget
billede af 'real-life' mennesker giver ofte mange gange bedre feedback
til begynderen - og her er internettet fantastisk til dette formål.

Og hvis den trænede dygtige fotograf bliver irriteret over elendigheden
i 'mit første billede' - så gå dog stiltiende videre til næste tråd og
fri os for intetsigende arrogante kommentarer uden reelt feedback.

--
Mvh Henrik.

Fra : HKJ

Dato : 25-07-04 11:04

"Henrik Aarfeldt" <rivmin@rivmin.dk> wrote in message
> Og hvis den trænede dygtige fotograf bliver irriteret over elendigheden
> i 'mit første billede' - så gå dog stiltiende videre til næste tråd og
> fri os for intetsigende arrogante kommentarer uden reelt feedback.

Hvordan skal den trænede fotograf ellers gøre opmærksom på hvor dygtig han
er?
Hvis han bare er stille kunne han jo blive overset.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 25-07-04 11:52

HKJ wrote:

> Hvordan skal den trænede fotograf ellers gøre opmærksom på hvor dygtig han
> er?

Han skal selvfølgelig komme med brugbar kritik - det ville vise hans værd.
3 fordele imho:
1: begynderen har mulighed for at blive bedre.
2: den trænede fotografs skills bliver bemærket.
3: dem som bare læser med kunne måske også lære noget.

'Til glæde for de fleste' som de siger i en reklame med nogle måger.

> Hvis han bare er stille kunne han jo blive overset.

Det kan også have sine fordele ;)

--
Mvh Henrik.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-07-04 12:43

Henrik Aarfeldt wrote:

> Og hvis den trænede dygtige fotograf bliver irriteret over elendigheden
> i 'mit første billede' - så gå dog stiltiende videre til næste tråd og
> fri os for intetsigende arrogante kommentarer uden reelt feedback.

Det er squ noget fis du der fyrer af, for når folk beder om at få
kritik, så må de ta' hvad der kommer, og hvis jeg f.eks. gir' dig et
los bagi, så er det for at dine øjne skal åbne sig, så du selv kan
SE, hvad det er du går rundt og laver.

Og hvis du ikke bare er en slapsvans, så tænker du, jeg skal squ nok
vise ham Niels Ebbesen, at jeg kan gøre det bedre, og så er du
faktisk allerede igang med at blive bedre.

Problemet er til dels, at der i denne gruppe er ret mange
nybegyndere som er i starten af 20'erne, og i den alder tror man
bare, at man er en verdensmester som ka' det hele, det er først når
man bliver lidt ældre, at man lærer, at erfaring er en vigtig ting.

Og ligesom der er nogen, som er komplet umusikalske, så er der også
nogen som aldrig udvikler et godt foto-øje, og de vil jo aldrig
opleve en reel succes, det vil være regulært held, når de en sjælden
gang laver et godt billede.

Men der er jo www.fotokritik.dk det er et amatør-reservat, hvor alle
billeder får ros, sites brugere mopper kritikerne væk, og de
kritikere der ikke går af sig selv, de bliver excluderet.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 25-07-04 13:02

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> kritik, så må de ta' hvad der kommer, og hvis jeg f.eks. gir' dig et los
> bagi, så er det for at dine øjne skal åbne sig, så du selv kan SE, hvad

Sikke noget vås - hvis en kritik af et billede består af 'sikke noget
lort du har lavet' - så aner man jo stadig ikke hvad der er galt -
hvilket jo var meningen med postningen.

--
Mvh Henrik.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-07-04 13:51

Henrik Aarfeldt wrote:

> Sikke noget vås - hvis en kritik af et billede består af 'sikke noget
> lort du har lavet' - så aner man jo stadig ikke hvad der er galt -
> hvilket jo var meningen med postningen.

Tja for mig at se, så er det dig der fyrer noget ynkeligt vås af,
for hvis jeg eller andre skriver, at dit billede er noget lort, og
du ikke selv kan se, hvad vi mener med en sådan kommentar, så har du
squ et alvorligt problem.

Men du kan jo prøve at åbne øjnene og SE på dit billede, og hvis du
stadig ikke kan SE noget, så skal du nok ha' en hvid stok og en
førehund.

Eller sagt på en anden måde, du lærer ikke noget af, at få at vide
hvad mine øjne SER, for det er dine egne øjne du skal SE med.

Du skal jo netop lære at SE inden du tar' billederne, for når først
billedet er taget, så er det bagklogskab at SE fejlene på det.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Wartou

Dato : 25-07-04 14:13

> [...]
>
> Du skal jo netop lære at SE inden du tar' billederne, for når først
> billedet er taget, så er det bagklogskab at SE fejlene på det.

Niels, prøv at lave en søgning på dit navn på Google Groups. Hvis der er
nogen der trænger til at åbne øjnene, er det dig. Du har tydeligvis intet
lært af erfaring eller hårde ord, og selvom du er et godt stykke over 20 år,
opfører du dig nærmere som et forkælet og bedrevidende barn på 12-13 år.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 25-07-04 14:40

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> for hvis jeg eller andre skriver, at dit billede er noget lort, og
> du ikke selv kan se, hvad vi mener med en sådan kommentar, så har

Hvis vi antager at du har ret, er der ingen grund til at spørge til
andres mening om ens billeder: Man kan jo blot antage at de synes det
er noget lort og derefter SE hvad det er der er galt.

På samme vis er der ingen grund til at forsøge at overføre viden og
erfaring om billedtagning til andre, for de kan jo bare selv SE hvad
der er af problemer.

Så hvorfor snakker vi overhovedet sammen? Hvorfor tager nogen et
fotokursus? Hvad er ideen med mesterlære?
--
JPEGCrops 0.6.15 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-07-04 16:53

Toke Eskildsen wrote:

> Hvis vi antager at du har ret, er der ingen grund til at spørge til
> andres mening om ens billeder: Man kan jo blot antage at de synes det
> er noget lort og derefter SE hvad det er der er galt.

Tja Toke, nu vrøvler du også, for det er da altid interessant at
opleve andres reaktioner på ens billede, og i de tilfælde hvor jeg
har ytret, at jeg synes at et givent billede er godt, der har jeg
aldrig oplevet, at folk har stillet krav om, at jeg skal begrunde
hvorfor jeg synes at det pågældne billede er godt.

Og det er da rigtigt, at UseNet også kan bruges til erfa-udveksling,
men så skal folk lave en tråd, hvor de spørger om råd og vejledning
til hvordan dit og dat kan gøres bedre.

Men problemet er nok, at der ikke er ret mange der orker at yde
individuel undervisning til nybegyndere, så de får ikke ret mange
svar i tråde, hvor de efterlyser hjælp, og derfor prøver de at bede
om at få fotokritik, og så kræver de, at kritikken skal være
undervisning.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 25-07-04 20:17

Niels Ebbesen wrote:

> Tja Toke, nu vrøvler du også, for det er da altid interessant at
> opleve andres reaktioner på ens billede, [...]

Jeg protesterer skam ikke mod den umiddelbare tilkendegivelse af ens
reaktioner på billederne. Den er såmænd fin nok, uanset om den er
positiv eller negativ. Jeg protesterer mod dine udtalelser om at
billedtageren selv bør kunne se hvad problemerne med billederne er.

Hvad hvis han ikke kan se det? Prøver han så ikke hårdt nok? Er han
talentløs og skal finde en anden hobby?

> Og det er da rigtigt, at UseNet også kan bruges til
> erfa-udveksling, men så skal folk lave en tråd, hvor de spørger om
> råd og vejledning til hvordan dit og dat kan gøres bedre.

Aha. Det kan være det bare er mig der mener det er underforstået at en
der udbeder sig kritik også er interesseret i vejledning om hvordan det
> [...]

> individuel undervisning til nybegyndere, så de får ikke ret mange
> svar i tråde, hvor de efterlyser hjælp, og derfor prøver de at

Det lyder noget konspirationsteoretisk i mine ører.

> og så kræver de, at kritikken skal være undervisning.

Javel ja. Kræver. Det skal der såmænd nok være eksempler på.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-07-04 21:28

Toke Eskildsen wrote:

> Hvad hvis han ikke kan se det? Prøver han så ikke hårdt nok? Er han
> talentløs og skal finde en anden hobby?

Det er netop den process, hvor autor går og tænker over, hvorfor
hans billeder ikke får god kritik, som udvikler han billed-syn, og
han skal jo netop udvikle hans eget billed-syn, for han kan jo ikke
låne mit med, næste gang han skal ud og fotografere.

Og hvis autor er stædig nok, så siger han til sig selv, at han nok
skal vise os, at han kan lave et godt billede, og så er han allerede
på vej til at blive en bedre fotograf.

Og ja, li'som der er nogen der bare ikke har talent for at kunne
lære, at spille guitar eller klaver, så er der også nogen som ikke
har talent for at lave se-værdige billeder, og de lærer det aldrig.

Men det forhindrer ikke, at folk sagtens kan hygge sig med at ta'
nogle familiefotos...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 25-07-04 21:49

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> han skal jo netop udvikle hans eget billed-syn, for han kan jo ikke
> låne mit med, næste gang han skal ud og fotografere.

Ah, nu tror jeg jeg er ved at være med. Lad os blot sige at vore syn på
mulighederne for overførsel af viden og erfaring ikke er det samme.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-07-04 00:06

Toke Eskildsen wrote:

> Ah, nu tror jeg jeg er ved at være med. Lad os blot sige at vore syn på
> mulighederne for overførsel af viden og erfaring ikke er det samme.

Hmmm.... hva' Toke mener du i rammer alvor, at folk kan lære at
fotografere gode se-værdige billeder, ved at de her på UseNet læser
nogle forklaringer om, hvad de burde ha' gjort ved optagelsen af et
givent billede...?

Hvis det var tilfældet, så burde de jo blive super dygtige proff.
fotografer, hvis de læser en 3-4 bøger om fotografi...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 26-07-04 00:42

Niels Ebbesen wrote:

> Hmmm.... hva' Toke mener du i rammer alvor, at folk kan lære at
> fotografere gode se-værdige billeder, ved at de her på UseNet
> læser nogle forklaringer om, hvad de burde ha' gjort ved
> optagelsen af et givent billede...?

Nice try, Niels, men jeg bider ikke på. Spørgsmålet er hvorvidt det er
muligt at blive bedre, baseret på tilbagemeldinger med råd. Du prøver
at eskalere det til at usenet skal være Læringskilden.

Og ja, jeg mener i ramme alvor at man kan blive bedre ved at få råd om
hvad man burde eller kunne have gjort anderledes. Hva' med dig, Niels?
Mener du i ramme alvor, at man ikke lærer af at få forklaringer på
usenet om hvad man burde have gjort ved optagelsen af et givent
billede?

Benny har fået et nyt kamera. Han er glad og drøner ud og tager et
billede af en blomst.

Benny får at vide at billedet er skidt: Der mangler lys og der kører en
bil forbi i baggrunden.

Benny venter på solskin, finder en mælkebøtte og tager et billede med
himlen som baggrund. Hovsa, tænker Benny, det ser sørme bedre ud.

Har Benny lært noget?

> Hvis det var tilfældet, så burde de jo blive super dygtige proff.
> fotografer, hvis de læser en 3-4 bøger om fotografi...!

De bøger forholder sig ikke til de billeder man selv har taget.
Men Benny ville sikkert have godt af at læse dem, for at blive bedre.

Og nej, man bliver næppe heller super dygtig proff. fotograf af at læse
råd om ens billeder på usenet. Men det er der vist heller ingen der har
påstået.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 25-07-04 15:30

Niels Ebbesen wrote:

> [...]
> hvis jeg eller andre skriver, at dit billede er noget lort, og du ikke
> selv kan se, hvad vi mener med en sådan kommentar, så har du squ et

Sikke noget vås - man lærer intet af at få af vide at det man har lavet
er noget skrammel - man efterspørger jo netop kritik med det formål at
nogen udpeger hvad der er galt og hvad der evt kan arbejdes videre med.

> [...]
>
> Du skal jo netop lære at SE inden du tar' billederne, for når først
> billedet er taget, så er det bagklogskab at SE fejlene på det.

Nemlig - man skal lære det....og hvordan lærer man det ? - bestemt ikke
ved at nogen bare siger 'sikke noget lort du har lavet'.

Når man ikke ved hvad der er man skal SE efter, så lærer man det jo ikke
- uanset hvor mange gange nogen siger det er noget lort.

Det er jo bl.a. derfor mange af os har taget diverse uddannelser - netop
for at lære ting - og heldigvis benytter lærerne ikke taktikken 'sikke
noget lort du har lavet'.

Konstruktiv kritik er velkomment - meningsløst 'sikke noget lort du har
lavet' kan man ligeså godt lade være med at poste.

Du har din mening og den skal du have lov at have - jeg har mit
ignore-filter som jeg bliver mere og mere glad for.

--
Mvh Henrik.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-07-04 16:20

Henrik Aarfeldt wrote:

> Du har din mening og den skal du have lov at have - jeg har mit
> ignore-filter som jeg bliver mere og mere glad for.

Du er godt nok et stædigt rad, du skal altså lære at skelne imellem
fotokritik og undervisning i fotografi.

Når du beder om fotokritk, så beder du om at få andres uforbeholdne
mening om det pågældne billede, og som nævnt flere gange i denne
tråd, så er fotokritik et spørgsmål om smag og behag, det er folks
subjektive oplevelse af det aktuelle billede, og den skal de ikke i
detaljer begrunde.

Og hvis du ikke helt forstår hvorfor, der er nogen som siger, at de
synes dit billede er dårligt, og så kan du jo prøve at spørge om
hvorfor folk synes at billedet er dårligt, men husk, du har ikke
krav på at få svar.

Tænk også over, at du aldrig ser nogen som stiller krav om, at folk
skal begrunde og formulere, hvorfor de synes at et givent foto er et
godt billede.

Og hvis du egenlig kun er interesseret i undervisning, så skal du jo
ikke bede om fotokritik, men derimod lave en tråd, hvor du spørger
hvordan du kan fotografere et givent billede, så det bliver bedre.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 25-07-04 17:40

Niels Ebbesen wrote:

> Du er godt nok et stædigt rad, du skal altså lære at skelne imellem
> fotokritik og undervisning i fotografi.

Hvis du lige bemærket hvad emnet handler om - 'konstruktiv kritik' - så
fortæl mig lige hvad der er konstruktivt i at påstulere 'dit billede er
noget bras'.

--
Mvh Henrik.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-07-04 18:35

Henrik Aarfeldt wrote:

> Hvis du lige bemærket hvad emnet handler om - 'konstruktiv kritik' - så
> fortæl mig lige hvad der er konstruktivt i at påstulere 'dit billede er
> noget bras'.

Når jeg gir' kritik, så er det en tilkendegivelse af min personlige
mening om det pågældne billede, og hvis jeg synes, at billedet er
noget bras, så er det da ikke et postulat, at jeg skriver, at jeg
synes det pågældne foto er noget bras.

Jeg anfægter jo ikke, at autor måske selv synes at billedet er godt,
for jeg skriver jo kun, hvad jeg selv synes, og jeg pålægger ikke
autor og andre, at De også skal synes det samme.

Der er faktisk slet ikke noget der hedder konstruktiv- og
ukonstruktiv fotokritik, men fotokritik kan derimod modtages
konstruktivt- eller ukonstruktivt.

Og hvis en autor mener, at min kritik er ukonstruktiv, så er det ham
der er ukonstruktiv, han anfægter jo min ret til at ha' en mening om
det pågældne billede, og den som har bedt om at få kritik, har netop
selv selv bedt om at høre min mening.

Men jeg forstår slet ikke, at nybegynderne kaster sig ud i at få
fotokritik på UseNet, for Internettet har jo netop gjort folk meget
mere kræsne, på store internationale rating-sites kan vi dagligt se,
hvad nogle af verdens bedste fotografer laver, og så er det squ
temmelig svært at se begejstret ud, når man bliver præsenteret for
et halvdårligt knipseri.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 25-07-04 19:08

Niels Ebbesen wrote:

> Der er faktisk slet ikke noget der hedder konstruktiv- og ukonstruktiv
> fotokritik

Nå...så er det jo her at hunden ligger begravet, og derfor du ikke
forstår hvad emnet handler om.

Konstruktiv kritik:
Jeg syntes dit billede er noget bras - prøv f.eks. at ændre
bla.bla....næste gang.

Ikke-konstruktiv kritik:
Jeg syntes dit billede er noget bras.

Bemærk at det er meget nemmere at være ikke-konstruktiv end konstruktiv.

--
Mvh Henrik.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-07-04 21:11

Henrik Aarfeldt wrote:

> Konstruktiv kritik:
> Jeg syntes dit billede er noget bras - prøv f.eks. at ændre
> bla.bla....næste gang.

Nej det er support, belæring og undervisning...!

> Ikke-konstruktiv kritik:
> Jeg syntes dit billede er noget bras.

Det er fotokritik i ordets egenlige betydning...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 25-07-04 21:42

Niels Ebbesen wrote:

> Nej det er support, belæring og undervisning...!

Ja, det syntes du så.

> Det er fotokritik i ordets egenlige betydning...!

Det er muligt - det er bare ikke det som denne tråd handler om.

--
Mvh Henrik.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-07-04 22:16

Henrik Aarfeldt wrote:

> Det er muligt - det er bare ikke det som denne tråd handler om.

Næ denne tråd handler om, at folk egenlig ikke ønsker at få negativ
kritik af deres knipserier, og derfor forsøger de at opstille en hel
masse regler og vilkår for, hvordan fotokritik må og skal gives.

Men glem det, UseNet er umodereret, så her kan man frit fra leveren
sige lige præcis, hvad man synes og mener...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Wartou

Dato : 25-07-04 22:24

> [...]
>
> Men glem det, UseNet er umodereret, så her kan man frit fra leveren
> sige lige præcis, hvad man synes og mener...!

Man skal måske blot tænke lidt på almindelig pli, moralsk anstændighed og
respekt for andre individer.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-07-04 00:12

Morten Wartou wrote:

> Man skal måske blot tænke lidt på almindelig pli, moralsk anstændighed og
> respekt for andre individer.

Du mener måske, at det er pli og respekt for andre individer, når
folk smider deres elendige billeder på nettet, og beder om at få
kritik af dem...?

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Morten Wartou

Dato : 26-07-04 00:30

Niels Ebbesen wrote:

> Du mener måske, at det er pli og respekt for andre individer, når
> folk smider deres elendige billeder på nettet, og beder om at få
> kritik af dem...?

Det er blandt andet det gruppen er beregnet til. Du linker jo også konstant
til din side, hvor der er utallige talentløse knipserier (og enkelte gode).
Dk.mudderkastning er beregnet til det du generelt gør. Hvis man blot kunne
stole på dine "vurderinger" - men når du beskriver den professionelle David
Russells billeder som du gør, er du lidt svær at have tillid til. Jeg er
helt med på, at folk må (og bør) have sine egne meninger. Og du skal da
endelig komme med dem - men når du gang på gang får at vide, at du opfører
dig ubehageligt og urimeligt overfor folk, må du også prøve at forstå, at
det er sådan folk opfatter det, og måske prøve at moderere dig selv. Søg på
dig selv - indtast: "Niels Riis Ebbesen" (med citationstegn) i Google -
Groups. Se hvad der står. Næsten alt er brokkeri fra din side, eller klager
som svar på dine skriverier. Du sviner folk til, og hele tiden er det andres
skyld. Aldrig dig selv. Prøv at spørge dig selv: "Mig selv, er det hele
verden, eller er det mig den er gal med? Kan det være jeg ikke er perfekt,
og at jeg skal prøve at lytte på andre?"

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-07-04 01:08

Morten Wartou wrote:

> Det er blandt andet det gruppen er beregnet til. Du linker jo også konstant
> til din side, hvor der er utallige talentløse knipserier (og enkelte gode).

Og du nogensinde oplevet, at jeg har brokket mig over den kritik,
som mine billeder indkasserer...?

Du er bare igang med at lege menings-politi...!

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-07-04 01:37

Morten Wartou wrote:

> Hvis man blot kunne stole på dine "vurderinger" - men når
> du beskriver den professionelle David Russells billeder
> som du gør, er du lidt svær at have tillid til.

Det ændrer ikke på noget, at det David Russell der er autor til det
billede, som den totalt talentløse klaphat Eyvind har bedt om at få
kritik til.

Skiltet på muren og modellens placering er noget kompositorisk rod,
og som slet ikke er acceptabelt i en modeloptagelse, og den måde hun
holder armene over kors på, er også meget u-feminint.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 25-07-04 22:38

Niels Ebbesen wrote:

> Næ denne tråd handler om, at folk egenlig ikke ønsker at få negativ
> kritik af deres knipserier, og derfor forsøger de at opstille en hel
> masse regler og vilkår for, hvordan fotokritik må og skal gives.

Nej, det har du skam ganske misforstået.

Det er egentligt slet ikke så svært som du prøver at gøre det til:
når man beder om konstruktiv kritik [negativ som positiv ladet], så
forventer man mere end 'Sikken et dårligt billede'.

En helt anden ting der er værd at bemærke - det her er en fritids-gruppe
- hvilket medfører at udgangspunktet er relativt lavt.
Det betyder at mange ikke har adgang til dyre
billedbehandlingsprogrammer, dyre lærerbøger, dyre objektiver osv som
kunne højne kvaliteten - og derfor søger man f.eks herind hvor der er
nem access til dygtige og hjælpsomme fotografer som er villige til at
dele ud af deres erfaring og komme med konstruktiv kritik - således at
vedkommende kan blive dygtigere.

Og man bliver ikke dygtigere, uanset hvor mange gange man får at vide at
man er en knold.
Det kan ofte have den stik modsatte effekt - nemlig at folk opgiver og
dropper denne dejlige fritidsbeskæftigelse - og det er jo lidt træls imho.

--
Mvh Henrik.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-07-04 00:35

Henrik Aarfeldt wrote:

> En helt anden ting der er værd at bemærke - det her er en fritids-gruppe
> - hvilket medfører at udgangspunktet er relativt lavt.

Mener du i rammer alvor, at det skal være den laveste fællesnævner,
som niveauet her i gruppen sættes ud fra...?

Der har i news:dk.admin været rejst forslag om, at fotogruppen
skulle opdeles i en privat og i en proff. del, men styregruppen har
klart og utvetydigt sagt nej, den overordnede holdnig er, at man
slet ikke ønsker sådanne opsplitninger.

Og amatørfotograferne ville jo foretrække at abonnere på de proff.
fotografers gruppe, for der er der størst sansynlighed for at læse
værdifuldt know-how.

Iøvrigt er det jo som privat-personen Niels Ebbesen, at jeg skriver
her i gruppen, og det er jo helt op dig og andre, hvilken betydning
du/I tillægger mine faglige kompetancer.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 26-07-04 00:48

Niels Ebbesen wrote:

> Mener du i rammer alvor, at det skal være den laveste
> fællesnævner, som niveauet her i gruppen sættes ud fra...?

At hjælpe begyndere udelukker på ingen måde diskussioner på et højt
niveau i andre tråde.

Skru ned for retorikken, Niels. Det er trættende at se dig prøve at
forvride hvad andre siger. Specielt når det lykkes.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-07-04 01:20

Toke Eskildsen wrote:

> At hjælpe begyndere udelukker på ingen måde diskussioner på et højt
> niveau i andre tråde.

Og hvem bestemmer så, hvilket niveau en given tråd skal være på...?

Hvis folk beder om fotokritik, så må de ta' det der kommer, og hver
enkelt kritikgiver skriver jo en kritik, som tager udgangspunkt i
hans eget personlige niveau.

Og jeg skal da ikke være en børnehavepædagog som ræsonerer, at Toke
er en newbie, som jeg skal ta' nogle specielle hensyn til.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 26-07-04 01:57

Niels Ebbesen wrote:

> Og hvem bestemmer så, hvilket niveau en given tråd skal være på...?

Tråden selv. Hvis det er oplagt at den der spørger er begynder, er det
oplagt at lægge niveauet derefter.

> Hvis folk beder om fotokritik, så må de ta' det der kommer, og hver
> enkelt kritikgiver skriver jo en kritik, som tager udgangspunkt i
> hans eget personlige niveau.

Udgangspunkt, ja.

> Og jeg skal da ikke være en børnehavepædagog som ræsonerer, at Toke
> er en newbie, som jeg skal ta' nogle specielle hensyn til.

Det er ellers en ganske normal social færdighed at prøve at spore sig
ind på andre personers niveau og lægge samtalen derefter.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-07-04 18:15

Toke Eskildsen wrote:

> Tråden selv. Hvis det er oplagt at den der spørger er begynder, er det
> oplagt at lægge niveauet derefter.

Jeg mener, at når folk beder om at få fotokritik, så kan man godt
tillade sig at antage, at den pågældne autor er nået ud over
begynderniveauet...

Og hvis en newbie går ud og beder om fotokritik til et knipseri, så
må han squ ta' de klask det det gir'...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 26-07-04 19:32

Niels Ebbesen wrote:

> Jeg mener, at når folk beder om at få fotokritik, så kan man godt
> tillade sig at antage, at den pågældne autor er nået ud over
> begynderniveauet...

Det hænger så op på din alternative definition af kritik, specifikt
konstruktiv kritik, og cirklen er sluttet.

> Og hvis en newbie går ud og beder om fotokritik til et knipseri,
> så må han squ ta' de klask det det gir'...

Den store Bastian var slem, han i sit blækhus dypped dem.

Fra : Henrik Aarfeldt

Dato : 26-07-04 01:05

Niels Ebbesen wrote:

> Mener du i rammer alvor, at det skal være den laveste fællesnævner, som
> niveauet her i gruppen sættes ud fra...?

Jeg ville lidt hen til, at man skal passe på ikke at gøre det en
elite-gruppe hvor 'almindelige' hobby-fotografer slet ikke tør komme
forbi, fordi de alligevel altid vil blive sablet ned uden nogen
yderligere forklaring.

> [...]
>
> Og amatørfotograferne ville jo foretrække at abonnere på de proff.
> fotografers gruppe, for der er der størst sansynlighed for at læse

Ja, det ville da være logisk at kigge med der - så har man jo chancen
for at lære noget.

> Iøvrigt er det jo som privat-personen Niels Ebbesen, at jeg skriver her
> i gruppen, og det er jo helt op dig og andre, hvilken betydning du/I
> tillægger mine faglige kompetancer.

Dine personlige foto-kvalifikationer har jeg ingen mening om og er ikke
interessant i denne sammenhæng.
Du kender sikkert heller ikke mine kvalifikationer - og det har heller
ingen relevans i denne sammenhæng.

--
Mvh Henrik.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 24-07-04 23:54

Jorn Ostergaard wrote:

> [...]
> jeg er heller ikke tilhænger af at kritisere uden at kunne give et godt råd

Tja Jørn, der findes ikke to motiver som kan fotograferes på den
samme måde, efter bare 5 minutter har solen flyttet sig, der er
kommet en sky så lyset har ændret sig, og kompositionen påvirkes af
lyset og skyggerne.

Så det med at gi' nogle gode råd om tid, blænde o.s.v. til et
konkret billede, er bare en gang bagklogskab, som ikke kan bruges
til noget.

Det handler derimod om, at dem der får kritik selv skal åbne øjnene,
og prøve på at SE de fejl som kritikken har påpeget, for på den måde
lærer folk af deres egne fejl, og de bliver gradvist bedre til at SE
og bedømme motiveterne inden optagelsen.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 25-07-04 14:37

Niels Ebbesen wrote:
> Så det med at gi' nogle gode råd om tid, blænde o.s.v. til et konkret
> billede, er bare en gang bagklogskab, som ikke kan bruges til noget.

Jeg vil give Niels ret i dette.

Jeg er en ganske ny nybegynder, og naturligvis regnede jeg med at jeg
havde talenter osv. da jeg modtog mit kamera.

Takket være folk som Niels, tør jeg ikke smide hvad som helst på nettet,
men er selv meget kritisk med hvad jeg viser frem af billeder hvor jeg
beder om kritik.

Om det er godt eller skidt ved jeg ikke, men det betyder i hvert fald at
jeg er meget mere omhyggelig, og bruge den lille bitte smule erfaring
jeg har opbygget på at undgå at lave de samme fejl som jeg har set andre
gøre.

Bevares, Niels kunne godt fortælle at man skulle bruge en mindre blænde,
eller noget i den stil, men som han også skriver, så gælder det kun for
det bestemte billede, på det bestemte punkt i tid. Det er noget man skal
lære selv, og med et digital-kamera er det nemt og hurtig at se i marken
om man lige skulle snuppe et billede mere med en anden indstilling.

Med tiden håber jeg at jeg kan nøjes med det første billede og den bare
sidder der.

Kritikere som Niels og andre der "bare rakker ned", virker meget
brutale, og hvis det er ens eget billede der bliver bedømt på denne
voldsomme facon, kan jeg godt forestille mig at man tager det meget nært.

Jeg har ikke selv haft æren af at møde Niels under et af mine billeder
på fotokritik, men hvis jeg gjorde, ville jeg tage det som et tegn på at
jeg har gjort noget fundamentalt forkert, knurre lidt af den direkte
facon, og så ellers vise ham at jeg godt kan.

De kritiker jeg selv giver på fotokritik er heller ikke af den tekniske
karakter mht. indstillinger, for jeg har ikke erfaringen endnu til ud
fra et billede at se hvordan man kunne have gjort det bedre. Mine
kritikker er meget subjektive.

Et billede jeg kan lige, roser jeg, og et billede jeg ikke bryder mig
om, skriver jeg hvorfor jeg ikke kan lide det. Jeg kommer nogle gange
med forbedringstips, men det er ikke altid jeg kan komme på noget. Det
vigtigste er i mine øjne også, at fotografen bliver gjort opmærksom på
at der i det hele taget er noget der åbenlyst kan gøres bedre, hvilket
er med samme formål jeg lægger billeder til kritik.

Jeg har fulgt med i gruppen i nogle måneder, og med risiko for at få hug
for et af mine allerførste indlæg, vil jeg lige gøre opmærksom på at jeg
i det mindste citerer rigtigt ;)

/henrik

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 25-07-04 18:13

> Et billede jeg kan lige, roser jeg, og et billede jeg ikke bryder mig
> om, skriver jeg hvorfor jeg ikke kan lide det.

Lige netop her rammer du efter min mening hovedet på sømmet. At ytre sig i
retning af, at "Dit billede er noget skidt", giver jo akkurat ingen mulighed
for fotografen for at forbedre sig. Et par ord med på vejen om årsagen til,
at kritikeren ikke bryder sig om billedet giver stof til læring.

mvh
Ole

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 25-07-04 18:56

Ole Gyldenløve wrote:
> [...]
> for fotografen for at forbedre sig. Et par ord med på vejen om årsagen til,
> at kritikeren ikke bryder sig om billedet giver stof til læring.

Det er korrekt. Men jeg havde to pointer jeg prøvede at komme ud med.

1) At lære. Dette kan man selvfølgelig nemmest gøre hvis der er en der
fortæller en hvad man kan gøre bedre. Man kan også gøre det ved at
granske sit billede og prøve at finde ud af hvad det er der er galt.

2) At være kritisk. Et kig på fotokritik, som jeg iøvrigt, som nævnt,
selv er glad bruger af, er der tusindvis af billeder som jeg ikke ville
vise frem til kritik, hvis det var mig der havde taget dem. Folk som
Niels er med til at indgyde en form for "frygt" (forstået rigtigt), der
gør at man måske lige tænker sig om en ekstra gang, inden man lægger et
billede af en blomst på nettet.

Jeg har også knipset blomster og andre kedelige ting, for at lære mit
kamera at kende, og gør det da også stadig. Det skal til, og alle
billeder kan ikke blive perfekte. Men hvis man selv kan se at billedet
ikke er godt, og man selv bruger det til at lære hvordan billederne
kommer til at se ud med f.eks. forskellige indstillinger og lys, så kan
man få meget ud af det. Men der er ingen grund til at uploade disse
billeder til kritiksider eller usenet. Det spilder andres tid. Både dem
der kommer med kritik, og dem der ellers kunne have fået.

Det er klart, at Niels' og andres kritik mangler nogle tips til at gøre
det bedre, og det er naturligvis rart kun at få god kritik. Men som glad
amatør ved jeg, at jeg har brug for at blive rusket lidt op på
barrikaderne en gang i mellem.

Hvis der kommer en og rakker mit billede ned, så tænker jeg "det kan han
ikke være bekendt". Herefter ser jeg på mit billede, og prøver at finde
ud af hvad der mon var galt. Tænker på hvad jeg kunne have gjort bedre.
Hvis det lykkedes mig at finde bare én ting, så har jeg lært mere ved
selv at finde den, end at have fået den fortalt. Det kræver naturligvis
at jeg tidligere har fået nogle tips af andre fotografer, evt. som
kritik til et andet billede, så jeg kan genkende mine fejl.

Det jeg vil frem til er, at det er svært at definere hvad godt kritik
er. Hvis alle kritiserede uden tips, så ville man sidde fast. Hvis alle
klappede på skuldre, så ville man sidde fast. Hvis alle kommenterede med
gode tips og som Niels og co., så får man visdom, blod på tanden og en
sund selvkritisk sans. Så provokerende negativ kritik har også sin
plads, synes jeg.

Jeg håber jeg har formuleret det så det er til at forstå hvad jeg mener :)

/henrik

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 25-07-04 20:30

> [...]
> gode tips og som Niels og co., så får man visdom, blod på tanden og en
> sund selvkritisk sans. Så provokerende negativ kritik har også sin

I min verden skelner jeg mellem negativ og positiv kritik. Det lyder vagt,
det ved jeg, men negativ kritik er kritik givet uden forklaring eller
anvisning på, hvordan et bedre resultat kunne være opnået. Positiv kritik er
naturligvis det omvendte: Kritik givet med forklaring og anvisning på,
hvordan et bedre resultat kunne være opnået.

Det er let nok at blot at sige, noget er godt eller dårligt. Men prøv at
tænke på hvor lidt det egentlig kræver at lægge et par ord ved. "Jeg synes
dit billede er godt (eller dårligt) fordi... Hvis nu du
ændrede/prøvede/undlod...". Prøv det selv - fx over for børn. De klapper
fuldstændig i (måske sammen) hvis du bruger negativ kritik.

Så i min verden kan negativ kritik egentlig ligeså godt være "god" kritik
(det var et godt billede), som det kan være "skidt" kritik (det var dog et
dårligt billede).

mvh
Ole

Fra : Henrik Nielsen

Dato : 25-07-04 20:48

Ole Gyldenløve wrote:
> [...]
> naturligvis det omvendte: Kritik givet med forklaring og anvisning på,
> hvordan et bedre resultat kunne være opnået.

Det er klart. Negativ kritik kan også være positivt. Eller noget i den
stil :)

> [...]
> ændrede/prøvede/undlod...". Prøv det selv - fx over for børn. De klapper
> fuldstændig i (måske sammen) hvis du bruger negativ kritik.

Ja, og det giver netop den selvkritik der er sund at have. Jeg kunne
sagtens lægge de 2-3000 billeder jeg har taget af min kæreste, vores
chinchillaer osv. ud til offentlig skue, men jeg gør det ikke. Dels
fordi jeg ud fra andre der har fået negativ kritik ved, at den slags
billeder ikke interesserer andre.

Niels plejer at henvise til fotokritik som eksempel. Hvis du vælger 100
tilfældige billeder, så vil mange af dem være kedelige billeder af
blomster (blomsterbilleder kan også gøres spændende, men det kræver lidt
arbejde, har jeg også fundet ud af), nogens lille barn eller kat, og kun
et par stykker af dem er nogle jeg ville have lagt online hvis jeg havde
taget dem.

Jeg siger ikke at negativ kritik er ubetinget godt, og den kan ikke stå
alene. Ikke før man når et vist niveau. Jeg tager stadig imod med
kyshånd, hver gang en mere erfaren giver mig et tip, og jeg slubrer alt
den viden i mig jeg kan finde.

Som andre, synes jeg selv alle mine billeder er små mesterværker, men ud
fra negativ kritik, har jeg fundet ud af hvad jeg kan tillade mig at
bruge andre folks tid på.

Hvis du ser på hvilke billeder der får den negative kritik, og hvilke
der får den positive, så aner man også et mønster.

Knipserierne (for nu at bruge det ord) hvor folk bare har taget et
billede af et eller andet, fordi de kan, og uploadet den uden at gøre
mere ved det, får ofte negativ kritik. Det er også rimeligt hvis
fotografen ikke gider bruge tid på at gennemarbejde sit billede.

De billeder der så skiller sig ud, uden at være perfekte, virker meget
mere gennemarbejdet. Her har fotografen brugt tid på at udvælge et
motiv, og måske endda gjort sig nogle tanker om lyset. Man kan se at der
er forsøgt. Her modtager fotografen oftest positiv kritik. Det er
rimeligt, fordi fotografen har gjort et stykke arbejde og brugt tid på
at lave noget som andre måske kan lade sig inspirere af, selvom det ikke
er perfekt.

Negativ kritik kan virke, eller virker oftest, utrolig provokerende, og
det er aldrig rart at få. Men i mine øjne er det nødvendigt. Internettet
er stort, og der er mange med et kamera. Hvis man skulle give kritik og
tips til alle der viste et billede frem, ville man aldrig blive færdig.
Netagiv har den virkning, at de fleste lige tænker sig om en ekstra
gang, inden de uploader et billede. Derved højnes den gennemsnitlige
kvalitet af billeder, og der bliver færre dårlige billeder at kommenterer.

Som jeg tidligere har nævnt, så kan det ikke stå alene, men det har
gjort at I spiller for et par tusinde billeder af min kæreste og kæledyr :)

/henrik

Fra : Kurt Kjær Jensen

Dato : 25-07-04 20:55

Ole Gyldenløve wrote:

> [...]
> naturligvis det omvendte: Kritik givet med forklaring og anvisning på,
> hvordan et bedre resultat kunne være opnået.

Dette er ikke den almindelige betydning af begreberne negativ og positiv
kritik. Det, som du snakker om, er konstruktiv og ikke-konstruktiv
kritik [man kan sikkert også udøve destruktiv kritik ]. Ordet kritik
er i sig selv neutralt, men man kan give positiv kritik i form af
rosende omtale, eller negativ kritik i form af det dårlig omtale.

--
Venlig hilsen
Kurt

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 25-07-04 21:49

> [...]
> er i sig selv neutralt, men man kan give positiv kritik i form af
> rosende omtale, eller negativ kritik i form af det dårlig omtale.

Hmm... det kommer vist an på hvilke lærebøger man læser. Men jeg er
grundlæggende enig i din definition.

mvh
Ole

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-07-04 00:51

Ole Gyldenløve wrote:

> [...]
> ændrede/prøvede/undlod...". Prøv det selv - fx over for børn. De klapper
> fuldstændig i (måske sammen) hvis du bruger negativ kritik.

Helt seriøst, det du ønsker er belæring og undervisning, og det
viser, at du faktisk slet ikke er moden til at få reel kritik.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Ole Gyldenløve

Dato : 26-07-04 06:34

> Helt seriøst, det du ønsker er belæring og undervisning, og det
> viser, at du faktisk slet ikke er moden til at få reel kritik.

Det er så din mening. Men det jeg ønsker er underbygget kritik ikke blot en
mening: Så dan en har alle jo...

mvh
Ole

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-07-04 18:26

Ole Gyldenløve wrote:

> Det er så din mening. Men det jeg ønsker er underbygget kritik ikke blot en
> mening: Så dan en har alle jo...

Ja fotokritik er ens personlige mening om et givent billede, og den
kan man godt tillade sig at ytre, uden at man skal være forpligtet
til at uddybe og begrunde den nærmere.

Men hvis nogen har lyst til at uddybe og forklare deres mening, så
er det inden for rimmelige grænser ok, for fotokritik må aldrig
blive en skolemesteragtig belæring i fotografi.

Det vigtigste er dog, at det er den der giver kritikken som afgør,
hvad han vil spille ud med, autor kan ikke tillade sig, at stille
specielle krav til kritikkens form og indhold.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 26-07-04 18:48

Jorn Ostergaard wrote:

> [...]
> billedet/fotografiet kan gøres bedre. Desværre stopper den negative kritik

Der er heldigvis en del her i gruppen som stadig kritiserer i en stil
jeg (vist ligesom dig) definerer som seriøst, nemlig konstruktivt.

> Det lærerige udebliver. Nu er der ingen som bliver bedre fotografer ved
> rygklapperi, men de bliver det heller ikke ved et los i røven.

Nej, men kunne få den tanke at enkelte ønsker at forskrække de nye fra
at tro at de kan noget som helst for at scenen af stock-foto-sælgere
ikke belastes af for mange dygtige amatører som har udviklet sig gennem
god kritik.

> [...]
> jeg er heller ikke tilhænger af at kritisere uden at kunne give et godt råd

Hørt - "hvis du ikk' har noget pænt at sige så ka' du vel i det mindste
hold' din mund" er nok så meget forlangt, men jeg synes det er rimeligt
nok at man af respekt for dem der er yngre end en selv (evt. blot
erfarings- og kundskabsmæssigt) nøjes med at kritisere hvis man kan sige
lidt om hvordan det kan blive bedre næste gang.

mvh

Jesper Brunholm

--
Og så mener jeg i øvrigt at man skal afholde sig fra at forsøge at lære
gamle sure trolde nye tricks - hvis ikke de kan begå sig i flokken skal

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-07-04 00:02

Jesper Brunholm wrote:

> [...]
> at tro at de kan noget som helst for at scenen af stock-foto-sælgere
> ikke belastes af for mange dygtige amatører som har udviklet sig gennem

Ja der er jo nogen som synes, at fantasifulde konspirationsteorier
er meget interessante.

Men i realiteternes verden er det faktisk sådan, at hvis du eller en
anden laver et seriøst on-line fotogalleri, så inviterer vi det
pågældne site til at deltage i web-ringen "Danske Fotogallerier"
http://home.tiscali.dk/valkyrie/

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen