Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hastighed ml. kamera og PC
Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 15-07-04 19:41

Jeg kan ikke lige finde min kortlæser, så nu har jeg sat kameraet
til PC'en via USB og er i gang med at downloade 1,6 gb fra
kameraet.

Den mener, at det vil tage to timer! Og hastigheden er omkring
0,25 mb/sek ifølge Breeze Downloaderen.

Er det normalt _så_ langsomt??

Kameraet er et Canon PS S1 med 4 gb Hitachi MD.

--
Stig
(remove the 'no's to send me mail)

Fra : Thomas A. Jørgensen

Dato : 15-07-04 20:36

"Stig H. Jacobsen" <usenet_dk2@nonogothix.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> kameraet.
>
> Den mener, at det vil tage to timer! Og hastigheden er omkring

Det kommer helt an på, om det er USB 2.0 eller den gamle. USB 2.0 kører
meget hurtigt. Hurtigere end Firewire. Den gamle USB norm er meget langsom.
Mener det er omkring 12mbit/s.

Thomas A. Jørgensen
www.Freelance-Foto.dk

For at sende mig en mail, så fjern det indlysende i min mail adresse.

Fra : Deaster

Dato : 15-07-04 20:43

Thomas A. Jørgensen wrote:

> [...]
> kører meget hurtigt. Hurtigere end Firewire. Den gamle USB norm er
> meget langsom. Mener det er omkring 12mbit/s.

Den kan den ene usb 2.0 skam også, for der er desværre to forskellige
usb 2.0 standarder, og kun den ene er 480 Mbit.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Lindkold

Dato : 16-07-04 10:06

> usb 2.0 standarder, og kun den ene er 480 Mbit.

??? 2 USB 2.0 standarder, det har jeg aldrig hørt før. Har du evt. et
link...?

Lindkold

Fra : Karl Olsen

Dato : 16-07-04 10:24

Lindkold <lindkoldNO@SPAMcity.dk> wrote:

> ??? 2 USB 2.0 standarder, det har jeg aldrig hørt før. Har du evt. et
> link...?

USB 1.1 definerer to hastigheder: Low speed (1.5 Mbps) og Full speed (12
Mbps).
USB 2.0 definerer tre hastigheder: Low speed (1.5 Mbps), Full speed (12
Mbps) og High speed (480 Mbps).

Der er andre forskelle mellem USB 1.1 og USB 2.0 end muligheden for High
speed (jeg kan dog ikke huske hvilke). Et USB 2.0-apparat behøver ikke at
understøtte alle tre hastigheder, så når du ser en ting der har USB 2.0 Full
speed, lyder det hurtigt, men er det egentlig ikke.

Karl Olsen

Fra : Rado

Dato : 17-07-04 09:24

On Fri, 16 Jul 2004 11:24:05 +0200, "Karl Olsen"
<karl.olsen@fjerndette.mail.dk> wrote:

>USB 1.1 definerer to hastigheder: Low speed (1.5 Mbps) og Full speed (12
>Mbps).

Nå, det besvarer jo sådan set mit spørgsmål i min forrige post.

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Peer

Dato : 16-07-04 20:49

Her er hvad PC World har skrevet om det =>
http://www.pcworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=4359

Peer

Fra : Michael Holm

Dato : 15-07-04 22:25

Hvadfor et kamera har 1.6GB plads?

--Michael

Fra : Morten Wartou

Dato : 15-07-04 22:30

Michael Holm wrote:
> Hvadfor et kamera har 1.6GB plads?

Et kamera man putter et 2 GB flashkort i? Eller måske et 4 GB flashkort? Det
kunne også være microdrive. Man nøjes jo så blot med at fylde 1,6 GB på, som
Stig skriver han downloader. :)

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 15-07-04 23:12

On Thu, 15 Jul 2004 23:24:59 +0200, Michael Holm wrote:

> Hvadfor et kamera har 1.6GB plads?

Potentielt ethvert kamera, som kan bruge type II CF-kort og
understøtter 32-bit FAT.

Så tager man blot et 4 gb microdrive og putter i det, voila!

Fra : Stig H. Jacobsen

Dato : 15-07-04 22:57

On Thu, 15 Jul 2004 21:36:09 +0200, "Thomas A. Jørgensen" wrote:

> [...]

Jeg fandt kortlæseren og så kom farten op på cirka det dobbelte,
omkring 0,5 mb/sek.

> Det kommer helt an på, om det er USB 2.0 eller den gamle. USB 2.0 kører
> meget hurtigt. Hurtigere end Firewire. Den gamle USB norm er meget langsom.
> Mener det er omkring 12mbit/s.

Det er ikke "high speed" (halvgammel notebook), men 12 mbit/s
burde da også give noget henaf 1,5 mbyte/sec minus lidt overhead.

Hmm.. måske skulle jeg købe high-speed kort fremover..

Fra : Rado

Dato : 17-07-04 09:22

<Thomas@Freelance-Foto.dk_NOSPAM> wrote:

>Det kommer helt an på, om det er USB 2.0 eller den gamle. USB 2.0 kører
>meget hurtigt. Hurtigere end Firewire. Den gamle USB norm er meget langsom.
>Mener det er omkring 12mbit/s.

Mbit? Så kan jeg bedre forstå det jeg lige har oplevet. Jeg rendte
nemlig ind i en "Cool" 8in1kortlæser til 100 kr. i Fakta, og snuppede
lige en med. Troede egentlig det var en USB 2,0, da der stod
"Højhastigheds USB II (12 Mb/s)" - eller sådan læste jeg det i alt
fald. Da jeg kom hjem og læste nærmere efter, stod der faktisk USB
I.I, jeg havde overset det lille punktum mellem de to tal.

Men 12 Mb/s var jo alligevel hurtigt, det vil sige 20-25 sek for at
tømme et 256 Mb kort, så det var egentlig OK. Virkeligheden var bare
en anden da jeg testede det - det tog 6-7 minutter at skrive 243 Mb
jpg filer til kortet og over 4 min at læse dem tilbage på disken. Men
hvis der er tale om 12 Mbit, og ikke 12 Mbyte, så lyder det jo straks
mere rimeligt. Men om det er rimeligt at kalde det "Højhastighed" kan
vel diskuteres, der er vist ikke nogen USB standard der er langsommere
end USB 1.1?

De 4-5 minutter per. 256 Mb er dog i alt fald alligevel betydeligt
hurtigere end det kamera jeg i sin tid brugte kortet i, men ikke har
længere (det berygtede Dantax). Med det tog det op imod en halv time
at hente 180 Mb billeder over på disken. Så i den forbindelse kan man
jo selvfølgelig godt kalde den hastighed kortlæseren her læser med for
"Højhastighed".

Fra : Kim Skovsby

Dato : 15-07-04 21:35

Selv om USB 1.1 kan overfor 12mbit/s så er der ingen granti for at den gor
det. Det er også derfor der er stor forskel på USB kortlæsere. Canon S1 IS
bruger ikke USB 2.0 Higespeed. USB 2.0 Full er i virkligheden kun USB 1.1
(Men USB 2.0 kompetibel) Det er altså bare snyd.

En anden tin der har stor indflydelse på overforelseshastigheden er
storrelsen på de filer du overfore.
eksempel:
1 Gb PQI F1 40x speed
Små filer 50 mb. overforelse 3.56 minutter
Store Tif filer 50 mb. overforelse 46 sek.

Mvh.
Kim Skovsby