Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
fotolære
Fra : anders

Dato : 15-07-04 09:14

Hej alle

jeg har erhvervet mig et Olympus e 20p digitalt spejlrefleks camera.

Jeg har tidligere haft et pentax optio 330, dejligt camera, men nu vil
jeg lidt videre med mine billeder.

Jeg har haft studeret mit nye olympus nøje, men har konstateret at jeg
mangler en del viden. Primært på lukketid, blænde, iso hastigheder og
så videre.

Jeg har studeret manualen grundigt, men føler ikke jeg kommer så meget
videre. Derfor søger jeg en som har lyst til at hjælpe mig igang med
mit kamera så jeg kan få bedre gavn af det. Endvidere har jeg til
cameraet ekstra flash, macro linse, tele linse og en vidvinkel.

Derfor kunne jeg godt tænke mig at kunne betjene dette udstyr lidt
mere sikkert, jeg ved godt at man ikke lærer at tage gode billeder på
10 min, men savner ligesom en introduktion/lære/viden om den slags
kameraer så jeg har et godt standpunkt for at kommer videre.

Har du derfor lyst til at lære fra dig ville jeg blive meget glad. Jeg
bor i KBH området og havde forestillet mig noget med at vi evt. kunne
mødes så vi kunne kigge på tingene sammen. Alternativt kunne jeg godt
hælde til at få noget undervisning på aftenskoler eller andet, så hvis
i kender til sådanne arrangementer ville links til dette også være
lækkert.

Jeg er ikke interesseret i foto klubber lige p.t. da jeg på nuværende
tidspunkt ikke har mulighed for at deltage aktivt i en sådan.

Skriv evt. til mig på anhen@webspeed.dk

Hilsen
Anders

Fra : HKJ

Dato : 15-07-04 09:49

"anders" <anhen@webspeed.dk> wrote in message
> Jeg har haft studeret mit nye olympus nøje, men har konstateret at jeg
> mangler en del viden. Primært på lukketid, blænde, iso hastigheder og
> så videre.

Kort fortalt:

Lukkertid:
Skal være hurtig for at undgå bevægelses uskarphed (Både fra fotograf og fra
det du fotograferer), en tommelfingerregel siger at den skal være hurtige
end 1/35mm_brændvidde.
En hurtig lukkertid giver mindre lys.

Blænde:
En stor blænde (f/2) giver dybdeuskarped, en lille blænde (f/16) god
dybdeskarphed.
En lille blænde giver mindre lys.

ISO:
Et højt isotal giver støj på billedet, men gør den mere lysfølsom. Vælg
altid det mindste ISO tal der giver lys nok.

Det er så et spørgsmål om at balancere lukkertid/blænde til det enkelte
billede, hvad der giver det bedste resultat afhænger af motivet og
fotografens ønske.
Den eneste måde at lære det på, er ved at tage masser af billeder. Evt. tage
samme motiv med forskellige indstillinger og se forskellen.

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-04 09:36

> jeg har erhvervet mig et Olympus e 20p digitalt spejlrefleks camera.

Sådan et, har jeg også (incl. Fl-40 og TCON-300)

> [...]
> mit kamera så jeg kan få bedre gavn af det. Endvidere har jeg til
> cameraet ekstra flash, macro linse, tele linse og en vidvinkel.

Jeg vil anbefale at du køber Politikens Foto bog, den er meget god

--
Tom

Fra : Deaster

Dato : 17-07-04 11:37

Tom wrote:

> Sådan et, har jeg også (incl. Fl-40 og TCON-300)

> Jeg vil anbefale at du køber Politikens Foto bog, den er meget god

Så skal det være den oversatte amerikanske, og ikke den af Thomas
Nykrog, for den er ikke specielt god.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"

Fra : Ukendt

Dato : 17-07-04 15:08

> Så skal det være den oversatte amerikanske, og ikke den af Thomas
> Nykrog, for den er ikke specielt god.

sorry jeg tænkte på Politiken Digital Foto bog og ikke den med analog

--
Tom

Fra : Deaster

Dato : 17-07-04 15:43

Tom wrote:

> sorry jeg tænkte på Politiken Digital Foto bog og ikke den med analog

Det gør nu ingen forskel, det "skal" være den oversatte amerikanske
efter min mening, den Thomas Nykrog har skrevet synes jeg ikke er ret
god.

Deaster
"War is God's way of teaching
Americans geography"