Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Indstilling af digital billedkvalitet
Fra : Asbj?rn Asmussen

Dato : 14-07-04 12:32

På mit digitale kamera (KonicaMinolta Z2) kan jeg vælge en del
forskellige billedkvaliteter, både forskellige opløsninger og
forskellige komprimeringer. Fx en opløsning på 2272x1704 sammen med
kvaliteten "Standard" eller opløsningen 1600x1200 sammen med
kvaliteten "Fine". Mit spørgsmål er: Hvilken af de to indstillinger må
formodes at give det bedste resultat? Jeg kan se på billedtælleren, at
de optager lige meget plads og altså resulterer i samme filstørrelser.
Dvs. at mængden af billeddata vel er nogenlunde ens for de to
indstillingers vedkommende. Kan der gives en tommelfingerregel for
hvornår man skal prioritere høj opløsning og hvornår man skal
prioritere lille komprimering?

Fra : Morten Wartou

Dato : 14-07-04 12:41

Asbj?rn Asmussen wrote:
> [...]
> indstillingers vedkommende. Kan der gives en tommelfingerregel for
> hvornår man skal prioritere høj opløsning og hvornår man skal

Hej Asbjørn!

Jeg kender ikke nævnte kamera, men som regel er forskellen på "fine" og
"standard" komprimering meget beskeden. Jeg er ret sikker på, at du vil få
mere ud af den højere opløsning.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou