Kalorier
Fra : Familien Laursen

Dato : 07-05-01 16:15

Hej gruppe!

Kan man sige noget om hvor mange kal. man skal spare, for at tabe sig et
kilo? (Altså under forudsætning, at man ellers indtager og forbruger, x
antal kalorier)
Grunden til at jeg spørger, er at jeg skal tabe mig 21 kg. og jeg kunne godt
tænke mig, at beregne, hvornår det ca. er opnået!

Mvh. Jane

Fra : Bettina Madsen

Dato : 07-05-01 20:22

> Kan man sige noget om hvor mange kal. man skal spare, for at tabe sig et
> kilo?

Da det er fedt du skal tabe, kan du bruge disse tal:

1 kg fedt "koster" 30 MJ = 30000 kJ = 7317 kal at tabe

Det vil sige at hvis du vil tabe 1 kg på 15 dage skal du nedsætte dit
daglige energi indtag med 2 MJ om dagen. Det er selvfølgelig meget
teoretisk, men.......

Håber du kan bruge de oplysninger

Held og lykke

Bettina

Fra : Familien Laursen

Dato : 07-05-01 20:40

Tak for svaret.
Jeg forstår det sådan, at hvis man "sparer" 500 kal. så taber man sig 2 kg.
om måneden. Pyha, så er der jo lange udsigter, jeg når det nok ikke til
bikini sæsonen. *smil*
Det var jeg selvfølgelig godt klar over, men det er alligevel rart, ligesom
at have en fornemmelse, af hvor lang tid jeg skal regne med der går.( Hvis
det altså går efter planen, hvad jeg håber det gør)
Jeg er startet i et fitness center, hvor jeg har fået lagt et slanke
program, det er noget det vil noget!!!!

Mvh. Jane

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 08-05-01 12:56

> Jeg er startet i et fitness center, hvor jeg har fået lagt et slanke
> program, det er noget det vil noget!!!!
Pas på ikke at tabe for meget for hurtigt! Det er ikke sundt. De seneste
anbefalinger lyder på maksimalt ½ kg om ugen (tidligere sagde man maksimalt
1 kg om ugen). Vær også opmærksom på at det formentlig vil gå hurtigt i
starten, hvorefter det blive sværere at tabe sig - så fat mod og lad dig
ikke gå på af nogle ugers stilstand!

Iøvrigt vil jeg forslå dig kun at veje dig en gang om ugen, da normale
dagsudsvingninger på ½-1 kg kan virke nedslående og demotiverende. Vejer du
dog en gang om ugen, får du et mere relt billede af din vægtudvikling.
Lars Klingenberg
stud.scient. i idræt
[lklingenberg@ifi.ku.dk]

Fra : Kata

Dato : 08-05-01 15:05

Lars Klingenberg <lklingenberg@ifi.ku.dk> skrev:
> [...]
seneste
> anbefalinger lyder på maksimalt ½ kg om ugen (tidligere sagde man

Jeg undrer mig over hvilket grundlag der er for sådanne anbefalinger?
For stor et tab af muskelmasse ved hurtige vægttab end ved langsomme?
Hvor hurtigt indstiller stofskiftet sig på en ny steady state (et lavere
blus)?

--
Kata
http://hjem.get2net.dk/kata

Fra : Lars Klingenberg

Dato : 09-05-01 09:10

> [...]
> For stor et tab af muskelmasse ved hurtige vægttab end ved langsomme?
> Hvor hurtigt indstiller stofskiftet sig på en ny steady state (et lavere
Det hænger bl.a. sammen med det mængdemæssige indtag af bl.a. de tre
næringstoffer - det er vigtigt at kroppen får tilført nok mængder af både
fedt, kulydrat og protein foruden vitaminer, mineraler, antioxidanter, etc.
Hvis man sænker sit energiindtag drastisk, så er der alt andet lige større
risiko for at man ikke får nok af disse ting og man risikere at komme ind i
en mangelsituation, der kan kompromitere kroppens homeostase - dvs. balance.
Lars Klingenberg
stud.scient. i idræt
[lklingenberg@ifi.ku.dk]

Fra : Carsten Svensgaard

Dato : 09-05-01 10:45

"Lars Klingenberg" <lklingenberg@ifi.ku.dk> writes:

> [...]
> en mangelsituation, der kan kompromitere kroppens homeostase - dvs. balance.

Det er jo for så vidt klart nok. Så kommer spørgsmålet:

kan man få dækket sit behov for fedtstoffer ved at tage dem fra
kroppens fedtdepoter? Dvs kan man skære kraftigt ned på sit fedtindtag
uden at komme i en sådan mangelsituation? Det lyder da som den rette
måde at tabe sig på.

Carsten
--
/"\ | Carsten Svensgaard
\ / ASCII ribbon campaign | carsten@svensgaard.org

Fra : Kata

Dato : 09-05-01 23:00

Carsten Svensgaard <carsten@svensgaard.org> skrev:
> [...]
> kroppens fedtdepoter? Dvs kan man skære kraftigt ned på sit fedtindtag
> uden at komme i en sådan mangelsituation? Det lyder da som den rette

På en ren fedtfri (ekstremt fedtfattig) diæt kan man risikere at mangle
essentielle fedtsyrer (som indgår i cellemembranerne), idet fedtcellerne kun
har en ganske lille mængde essitielle fedtsyrer oplagret). Desuden vil man
på en fedtfattig diæt riskere, at ens optag af de fedtopløselige vitaminer
reduceres, idet disse kræver en vis mængde fedt i kosten for at kunne
optages i tarmen/transporteres i blodet (jeg ved ikke hvad
minimums-kvantiteten er denne forb.).

--
Kata
http://hjem.get2net.dk/kata

Fra : Carsten Svensgaard

Dato : 10-05-01 08:37

"Kata" <kata@get2net.dk> writes:

> [...]
> reduceres, idet disse kræver en vis mængde fedt i kosten for at kunne
> optages i tarmen/transporteres i blodet (jeg ved ikke hvad

Jamen det var jo lige det svar jeg ledte efter... Takker

Carsten

Fra : Kata

Dato : 09-05-01 23:34

> [...]
komme
>ind i en mangelsituation, der kan kompromitere kroppens homeostase - dvs.

OK. Så det er udelukkende en anbefaling for at den "almene" befolkning skal
være på den sikre side mht. vitaminer/mineraler,etc.?

Hva' så hvis man får dækket sit behov for vitaminer,mineraer,essentielle
aminosyrer+fedtsyrer.... (dette kan man vel uden problemos til da's
vha. en fornuftigt kostplan, evt. kosttilskud).

Jeg tænkte på, om anbefalingen måske bunder i en viden om nogle
stofskifteregulerende mekanismer?
F.eks. en viden om et non-lineært forhold mellem energiindtag og
vægttab/forbrænding? Jeg ved godt, at basalstofskiftet falder med
vægten (stofskiftet indstiller sig på en ny homeostase, et nyt blus),
men burde det så ikke være ligegyldigt hvor hurtigt vægttabet er sket?

Bare en tanke: Eller kunne det tænkes, at det måske var omvendt (at et
ekstremt lavt energiindtag (f.eks. <500 kcal/day) over få dage er mere
slankende end et kalorieindtag i mellemklassen over mange dage? Et
ekstremt lavt kalorieindtag (hurtigt) kunne vel tænkes at stresse kroppen
mere end et kalorieindtag, som giver et langsomt vægttab, f.eks. via øget
niveau stresshormonerne (adrenalin, noradrenalin), som virker stimulerende
på stofskiftet.
(Jeg må vist en tur i Medline

--
Kata
http://hjem.get2net.dk/kata

Fra : Bigfoot

Dato : 11-05-01 09:13

"Lars Klingenberg" <lklingenberg@ifi.ku.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
du
| dog en gang om ugen, får du et mere relt billede af din vægtudvikling.

Jeg vil foreslå, at du slet ikke vejer dig, men nøjes med at se dig i
spejlet
og mærke vægttabet på at at tøjet sidder løsere.
Så slipper du for at blive sur over de normale dagsudsvingninger, som Lars
taler om.

For mig virker den metode i hvert fald bedre.
Det er jo fuldstændig ligegyldigt havd man vejer.
Hovedsagen er jo udseendet.

Vh Bigfoot

Fra : Henrik Hesselholdt

Dato : 11-06-01 22:23

kan anbefale dig at få taget en fedtmåling i dit fitnesscenter så kan du
holde et øje med den og ikke kun din vægt der meget vel kan stige når du
træner bliver dine muskler´s vægt stører . hilsen Henrik

Fra : Pernille Sylvest /MH

Dato : 08-05-01 16:50

lklingenberg@ifi.ku.dk,Ny-Internet writes:
> [...]
>du
>dog en gang om ugen, får du et mere relt billede af din vægtudvikling.

Jeg har et problem med min vægt derhjemme. Den vejer anderledes blot ved
at blive rykket få centimeter.

Kan I anbefale en vægt der er til at stole på? Den må for min skyld gerne
veje ti kilo for meget, når blot den er konsekvent med at veje 10 kilo for
meget.

Pernille Sylvest

Adipositas støttegruppe - når overvægt er mere end et kosmetisk problem:
http://www.groupcare.dk/da/group.asp?d=0&groupid=96515

Fra : Modesty

Dato : 09-05-01 07:05

"Pernille Sylvest /MH" <pernille.sylvest@net-medier.dk> wrote
> [...]
gerne
> veje ti kilo for meget, når blot den er konsekvent med at veje 10 kilo

Hi Pernille
Uh pas på der ikke kommer til at gå reklame i det.....
Ej ..... problemet med forskellig visning, alt afhængigt af hvor vægten
står har vi ozze her (og vi har en god vægt), gulvene er ujævne, svagt
skrånende så der er forskellige målingsresultater alt efter hvor vægten
står. Vægten skal jo placeres på et plant underlag.
Kan det være grunden til at din vægt viser forskellige resultatter?
Her løser jeg problemet ved altid at benytte den samme placering, så
bliver det i det mindste samme betingelser hver gang. Nøjagtigheden er
ikke så vigtig her, det er jo ikke laboratoriemålinger jeg har brug for
(og jeg er ikke i træningslejr til en kamp og så gør det ikke så
meget at den reelle vægt måske ville være +/- ½-1 kg, man får jo
alligevel et billede af hvordan vægten flytter sig ..... eller ikke gør
det.
Jeg tror iøvrigt forbrugerrådet har lavet noget om vægte, og det kan
sikkert lånes på et bibliotek. Måske har forbrugerrådet ligefrem en
hjemmeside?
Spejle kan jo gøre resten af jobbet

Venlig hilsen

Maria

--
"There is a difference between knowing the path and walking the path."
Morpheus (Lawrence Fishburne III), The Matrix, 1999