Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Lysmåling
Fra : emj

Dato : 09-07-04 11:27

En af mine venner påstår, at digital zoom påvirker lysmåling.
Jeg mener ikke, at lysmålingen påvirkes overhovedet af digitalt Zoom,
og at al lysmåling ophører ved maximal optisk zoom, hvorefter det
udelukkende er software, der påvirker billedet.

Er der nogen af os, som har ret?
Hilsen emj

Fra : Simon Nielsen

Dato : 09-07-04 12:12

"emj" <emjnospam@stofanet.dk> wrote in message
> [...]
> og at al lysmåling ophører ved maximal optisk zoom, hvorefter det
> udelukkende er software, der påvirker billedet.

Ja det har du, delvist, der bruges stadig lysmåling selvom man bruger
digital zoom oveni, det er jo en nødvendighed for at kameraet kan finde ud
af blænde og lukketid.
Digital zoom gør det at den tager et udklip af billedet og forstørrer det
op, men det giver aldrig noget godt resultat. Se dette link
http://www.photo-gallery.dk/zoom_faq/zoom.html det beskriver lidt om zoom og
viser nogle eksempler.

Mvh
Simon

Fra : emj

Dato : 09-07-04 13:02

On Fri, 9 Jul 2004 13:11:47 +0200, "Simon Nielsen"
<news@REMOVETHISsiho.dk> wrote:

>Ja det har du, delvist, der bruges stadig lysmåling selvom man bruger
>digital zoom oveni, det er jo en nødvendighed for at kameraet kan finde ud
>af blænde og lukketid.

Ja, djeg er helt med på, hvad digital zoome er noget
Spørgsmålet går på, om resultatet af lysmåling ændrer sig hvis man
måler ved fuld optisk zoom og ved optiskzoom + digital zoom.

Vennens teorien skulle være, at man kan måle lyset mere præcist, hvis
man forlænger med digital zoom.

Hilsen emj

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-07-04 13:20

"emj" <emjnospam@stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Vennens teorien skulle være, at man kan måle lyset mere præcist, hvis
> man forlænger med digital zoom.

Jeg kan godt følge din ven lidt, men jeg tror, han tager fejl. Han tror
formentlig, at hele CCD'en benyttes ved digital zoom (at det zoomede billede
"bredes ud", så det udnytter hele CCD'en/alle pixels), og at der derfor
måles mere nøjagtig. I virkeligheden benyttes hele CCD'en ganske som normalt
af kameraet - beskæringen (den digitale zoom) sker i software efter
lysmåling, hvor en delmængde af den fysiske CCD interpoleres op til "normal"
størrelse - den overskydende information fra resten af CCD'en smides blot
væk.

--
-Jens B.

Fra : Michael Holm

Dato : 09-07-04 18:48

Det giver vel meget god mening at lave lysmåling på det udsnit af billedet
som bruges ved digital zoom, og ikke på hele billedet, når man nu ved at det
kun er det midterste der skal bruges.

Jeg antager at det er forskelligt fra kamera til kamera, og afhænger af, om
det enkelte kamera bruger CCD data til lysmåling, eller om der er en seperat
lys-måler.

--M

Fra : Jens Bruun

Dato : 09-07-04 18:50

"Michael Holm" <Valid@Email.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> som bruges ved digital zoom, og ikke på hele billedet, når man nu ved at

Ja.

> [...]
om
> det enkelte kamera bruger CCD data til lysmåling, eller om der er en

Ja, men jeg tvivler på, at mange kompakte digitalkameraer har separat
lysmåler.

--
-Jens B.

Fra : emj

Dato : 09-07-04 19:55

On Fri, 9 Jul 2004 19:48:08 +0200, "Michael Holm" <Valid@Email.com>
wrote:

>Det giver vel meget god mening at lave lysmåling på det udsnit af billedet
>som bruges ved digital zoom, og ikke på hele billedet, når man nu ved at det
>kun er det midterste der skal bruges.

Jamen giver det nogen forskel i lysmålingen, om du måler et givet
punkt med optisk zoom alene eller om du måler med optisk zoom+
digitalt zoom?
Hilsen emj

Fra : Michael Holm

Dato : 09-07-04 20:09

Nu er der jo forskellige måder at lave en lysmåling, men de fleste metoder
måler centeret af billedet, og så aftager vigtigheden af lysmålingen ud mod
kanten af billedet, med en eller anden faktor.

Hvis du laver en spotmåling, falder vigtigheden af målingen mod kanten meget
hurtigt og det er kun det midterste punkt der bestemmer lysmålingen. Hvis
vigtigheden aftager langsommere, kaldes metoden Center-Wighted eller lign.
Der er selvfølgelig også andre metoder som kan benyttes, men nu taler vi om
den gruppe af kameraer som bruger CCDen til lysmåling, altså et non-DSLR
consumer kamera.

Så spørgsmålet er altså om den udefinerede lysmålings metode som bruges af
et fiktivt kamera tager hensyn til om man digital-zoomer eller ej? - Det kan
vist kun besvares med et modspørgsmål: Bruger kameraet vi taler om
informationen om digital zoom når den laver lysmåling?

Eller med andre mindre kryptiske ord: Hvilket kamera taler vi om?

--Michael

Fra : emj

Dato : 09-07-04 20:52

On Fri, 9 Jul 2004 21:09:23 +0200, "Michael Holm" <Valid@Email.com>
wrote:

>Bruger kameraet vi taler om
>informationen om digital zoom når den laver lysmåling?

Det er jo det, jeg spørger om

>Eller med andre mindre kryptiske ord: Hvilket kamera taler vi om?
Olympus c-765, men det er i princippet vel underordnet.
Hilsen emj