Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Dantax digitalkamera
Fra : Rado

Dato : 04-07-04 08:20

Jeg har gået og overvejet at købe et digitalkamera et stykke tid,
helst et med megen zoom samt macro. I denne uge havde Føtex så et på
udsalg som så interessant ud, et Dantax SX 4130Z8. På billedet i
annoncen kunne man dog se at det faktisk var et Skanhex SX-413Z8 (dem
de sælger står der så Dantax på). Helt ukendt mærke for mig. På
Skanhex' hjemmeside fandt jeg følgende:

http://www.skanhex.com/Products.asp?Sub_ID=22&Language_ID=E&Model=SX-413Z8
og den korte:
http://tinyurl.com/2pln8

Kort fortalt har det 8x zoom, macro 10-60 cm, og 4 MP. Underligt nok
står der intet om JPG format på ovennævnte link. selvom det er det
format billederne er i.

Jeg besluttede mig for at prøve det, Føtex har 14 dages fuld returret,
så jeg har lov at levere det tilbage hvis ikke jeg synes om det.
Rimeligt nok, siden de ikke vil demonstrere kameraerne i butikken.

Prisen var iøvrigt 1999.- i annoncen (kender ikke ikke-udsalgs
prisen). men der havde de fejlagtigt skrevet at der fulgte 32 mb SD
RAM med, det gjorde der så ikke, men til gengæld var prisen så i
stedet sat ned til 1899.-. Fair nok, jeg ville alligevel have mere
RAM, så jeg købte så 256 mb SD.

Nu har jeg så leget med det nogle dage, og prøver at finde ud af om
det er værd at beholde. Har ingen erfaring med digitalkameraer udover
mit Sony DV kamera, så jeg kunne godt tænke mig at høre en
professionel vurdering af kameraet, hvis nogen vil give et bud.

Der er et stort minus ved det, det er at der ingen søger er udover
LCD skærmen. I stærkt sollys er den totalt ubrugelig, har jeg erfaret,
man kan ikke se en pind på den. Det undrer mig ærlig talt at de
producerer kameraer med kun LCD skærm, de må vel være klar over det
her problem. Jeg har dog eksperimenteret lidt med en løsning med at
sætte et 10 cm paprør foran LDCen så den er skærmet af for lys udefra,
og det virker faktisk udmærket. Prøvede også at sætte en forsatslinse
i røret hvilket forstørrede skærmen gevaldigt op. Så man kunne måske
lave en lille søgerkonstruktion af nogle bedre materialer man kunne
skrue fast i gevindet i bunden på kameraet.

Et andet minus er at der er et symbol i displayet, der ikke er
beskrevet i manualen. Jeg mener efterhånden at have regnet ud at det
angiver at man bør bruge blitz på grund af for lidt lys, men er ikke
100% sikker. For ringe at de kan glemme sådan noget.

Generelt synes jeg farverne er gode, meget naturtro, og
billedkvaliteten generelt er også god synes jeg, selvom optikken måske
ikke er den bedste - der er nogle gange nogle ting der ser ret skæve
ud. Men det er vel hvad man kan forvente med 8x zoom og til den pris,
formoder jeg.

Jeg har været ude og skyde en serie hurtige testbilleder. Jeg har lagt
nogle af dem op i håb om at nogen kan give en vurdering af kameraet ud
fra dem. Jeg eksperimenterede en del med lyskorrigering fordi de tit
så lovlig lyse ud på displayet, derfor blev nogle af dem lige lovlig
mørke. Fik åbenbart skruet lidt for meget ned.

Billederne er nedskaleret fra 2304x1728 til 800x600, original i fuld
størrelse kan ses ved at klikke på billederne.

http://samsara.temp.powweb.com/temp/webp1/index.html
eller
http://5-dimension.org/temp/webp1/index.html

--
Rado

and why. Then do it. - Robert Heinlein

Fra : Børge Larsen

Dato : 04-07-04 10:48

Her som altid, forvent ikke du får mere end det du betaler for.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-07-04 15:45

Rado skrev i et indlæg på usenet:
> [...]

Ihvertfald nogle af Dantax's kameraer er blot de samme kameraer, som er
solgt under navnet Medion - bare i en anden forlædning.

Ja - de er billige - og ja de har mange mpixel - men så er alt det gode
vist også sagt.

De fleste er vist enige i at man får et betydelig bedre kamera ved at
købet et Canon, Nikon, Olympus eller andet mærkevarekamera, hvor
optikken nok er betydelig bedre - og det er trods alt vigtigere end
mange mpixel.

Der jo en grund til at kameraet er billigt - man får som regel, hvad man
betaler for.

For de samme penge kan man få et udmærket 2 eller 3 mpixel kamera af et
ordentligt mærke - og med en bedre optik, der gør at kameraet alt i alt
er bedre til trods for at der "kun" er 2-3 mpixel.

Jan

Email: jan@jve.invalid Web: www.jve.dk

Fra : Rado

Dato : 04-07-04 18:30

On Sun, 4 Jul 2004 16:45:03 +0200, "Jan Vestergaard" <jan@jve.invalid>
wrote:

> [...]
>købet et Canon, Nikon, Olympus eller andet mærkevarekamera, hvor
>optikken nok er betydelig bedre - og det er trods alt vigtigere end

På hvilken måde er optikken bedre? Er det udelukkende omkring de her
skæve vinkler, eller er det også skarpheden der er bedre?

>Der jo en grund til at kameraet er billigt - man får som regel, hvad man
>betaler for.

Har jeg fået hvad jeg betaler for, er det også OK. Mere forventer jeg
egentlig ikke. Jeg vil bare helst ikke have mindre.

Men jeg har set folk rose kameraer her i gruppen der koster langt
mindre, så det virker lidt uigennemskueligt, synes jeg.

>For de samme penge kan man få et udmærket 2 eller 3 mpixel kamera af et
>ordentligt mærke - og med en bedre optik, der gør at kameraet alt i alt
>er bedre til trods for at der "kun" er 2-3 mpixel.

Nu har jeg som sagt et Sony DV kamera, som i sin tid kostede 13.000.
Det kan også tage stillbilleder, med sine 800.000 pixels Men det ser
bestemt ikke særlig godt ud, selvom optikken må formodes at være god.
Så jeg er lidt forudintaget m.h.t. lavt antal MP.

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-07-04 21:33

Jeg overvejede for nogle år siden en Medion 4 mpixel kamera - men
sammenlignede så fotos fra det med nogle fra et Canon A40 med 2 mpixel -
og valget faldt på Canon A40 - dels pga bedre betjening og dels pga af
bedre billeder - skarphed, dynamik, farver osv var i mine øjne bedre til
cirka samme pris......

Men det afhænger jo af øjnene, ser ser - så hvis du er tilfreds med
Dantax, så er det sikkert et OK kamera.

| Har jeg fået hvad jeg betaler for, er det også OK. Mere forventer jeg

Det er jo op til dig selv, når du har prøvet det - der er helt sikkert
mange, der er godt tilfredse med deres Medion, Dantax eller hvad deres
kamera hedder.

Det er det også.

Med de kendte mærker Canon, Olympus, Nikon, Sony og tilsvarende får du
et gennemtestet produkt, som er lavet af folk, der har forstand på de
ting.

Mange mpixel er også fint hvis du skal lave store billeder....

Fra : Kim Skovsby

Dato : 04-07-04 15:57

Det det der skal afgør dine svar er, om du selv er tilfreds med de billeder
det tager.

Spørgsmålet fra mig er så, hvilken overvejlser du har gjort dig omkring valg
af digitalkamera.
Hvor skal du bruge det?
Hvem skal bruge det?
Skal du bruge en stor zoom eller kan nøjes med en mindre og dermed bedre
optik istedet for?
OSV.

Der er meget stor forskel på hvad kamerane kan og hvordan de arbejder.
Personligt selv... Så kun jeg ikke drømme om at købe et kamera fra en
producent som jeg ved ikke har tradition og erfaring med udvikling af
digitalkamera.

Mvh.
Kim Skovsby

Fra : Rado

Dato : 04-07-04 18:07

On Sun, 4 Jul 2004 16:56:35 +0200, "Kim Skovsby" <kim@skovsby.dk>
wrote:

>Det det der skal afgør dine svar er, om du selv er tilfreds med de billeder
>det tager.

Det er jeg, hvis jeg ikke kan få et der tager bedre billeder til samme
pris. For nu at sige det på den måde.

Kort sagt, lever det op til hvad man kan forvente til den pris, eller
kan man få noget der er af bedre kvalitet og som kan det samme? Det
er sådan set blot det jeg vil have svar på.

> [...]
>Hvor skal du bruge det?
>Hvem skal bruge det?
>Skal du bruge en stor zoom eller kan nøjes med en mindre og dermed bedre

Som jeg skrev ønsker jeg både makro og stor zoom. Egentlig har jeg
planer om senere at købe et af de store Nikon, men indtil da ville jeg
bare have et mindre et der også kunne lidt mere end de fleste,
specielt makro. Det skal ikke være noget særligt, men det skulle gerne
være pengene værd i det mindste.

> [...]
>Personligt selv... Så kun jeg ikke drømme om at købe et kamera fra en
>producent som jeg ved ikke har tradition og erfaring med udvikling af

Nu hører Skanhex, der har fremstillet kameraet, jo faktisk til blandt
de førende producenter af digitalkameraer. De er efter eget udsagn ODM
leverandører til bl.a. Kodak, Canon, Nikon og Minolta. Det var
primært derfor jeg ville prøve det, man kan vel ikke gå helt galt i
byen her.

Fra : Kim Skovsby

Dato : 04-07-04 20:33

Hej Rado

Her er jeg ikke sikker på at SKANHEX fortæller hele sandheden...

Skal jeg være ærlig.. Så har jeg aldrig hørt om de skulle arbejde sammen med
Kodak, Canon, Nikon og Minolta. Det er korrekt de skriver det på deres
hjemmeside. Måske kunne sammenarbejdet være sådan at SKANHEX følte at de
arbejdet sammen "Hvis du forstår "

Der skulle ligge ude i det fjerne østen, nogle meget store fabrikker som
producer Canon, Nikon Pentax mfl. digitalkamera på samlebånd. Men det er på
licens de laver dem.

Det SKANHEX nok mest gør er, at hvis du vil producer et digitalkamera med
dit navn på. Så giver du SKANHEX Spec. for det kamera du ønsker, også er det
ellers bare at ligge en god pose penge og så producer de kameraerne. Et godt
eksempel på det. Er ar det gode gamle hæderkronet Rollie mærke. har for
nyligt solgt et stort antal digitalkamera til Netto hvor du kunne købe et
Rollie digitalkamera. Jeg fk muligheden for at teste det. Og det var noget
være bras..

(Det var den Danske importør der fortalte mig hvordan det forgik) Og Dantax
kameraet liner meget samme historie.

Men husk... Det er dig der skal være tilfreds. Alt andet er enlig
ligegyldigt.

Mvh.

Kim Skovsby

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 04-07-04 21:16

Kim Skovsby skrev i et indlæg på usenet:
> [...]

Jamen det er da helt sikkert også rigtigt at fabrikken har lavet "noget"
til de store mærker.

Det er lidt samme historie, som når IBM og andre kendte mærker af køber
nogle printkort eller lign. til deres PC'er fra en fabrik i
langtbortistan, der også laver deres egne billig-computere - så er de
også "leverandør til IBM" - men det gør jo ikke deres egne
billig-computere samme kvalitet.

Fra : Rasmus Vestergaard H~

Dato : 06-07-04 12:08

Rado wrote:

> Billederne er nedskaleret fra 2304x1728 til 800x600, original i fuld
> størrelse kan ses ved at klikke på billederne.

> [...]

Det ser skidt ud. Næsten som om de er interpolerede - f.eks.
http://samsara.temp.powweb.com/temp/webp1/019.JPG

Hvis du vil have et med stor zoom i en ok kvalitet, så snup et Minolta
Z1 til 2216,- (edbpriser) Det tager efter min mening væsentlig bedre
billeder end det jeg har set fra Skanheksen.

Rasmus Hansen
http://dualmono.com

Fra : Rado

Dato : 08-07-04 00:04

On Tue, 06 Jul 2004 13:08:28 +0200, "Rasmus Vestergaard Hansen [9000]"
<bidsk@-FJERN-yahoo.com> wrote:

>Det ser skidt ud. Næsten som om de er interpolerede - f.eks.
>http://samsara.temp.powweb.com/temp/webp1/019.JPG

Ja, er der noget underligt ved det. Men nu har jeg også leveret det
tilbage.

>Hvis du vil have et med stor zoom i en ok kvalitet, så snup et Minolta
>Z1 til 2216,- (edbpriser) Det tager efter min mening væsentlig bedre
>billeder end det jeg har set fra Skanheksen.

Tak for oplysningen. Et TTL (hvad man vel godt kan kalde det her) var
egentlig det jeg var ude efter. Og det her ser rigtig godt ud, bortset
fra den manglende fokus lampe måske (den havde Skanhexen dog trods
alt). Men det er vel til at leve med.

Jeg opdagede dog at der er kommet en Z2 model, stort set identisk, men
med 4 MP og andet objektiv. Umiddelbart ser den ud til at lave bedre
billeder, ikke bare m.h.t opløsning og skarphed, men også i farverne.
Så det bliver muligvis den jeg går efter.