Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Error-besked på CF I-kort - Fuji Finepix S~
Fra : Lars Holte

Dato : 01-07-04 15:03

Et par år gammelt CR I kort (Memory Card Technology) 128 Mb virkede
tidligere fint i et HP 612 og virkede først fint i mit ny Fuji Finepix, men
efter at have tømt kortet fra Fuji-kameraet med den medfølgende software,
siger kameraet nu "Card Error". Jeg har prøvet formatteringsfunktionen i
kameraet. Den udføres uden problemer, men kameraet meddeler derefter "Card
not initialized".

1)Er det ødelagt?
2) Kan det reddes?
3) Har jeg gjort noget forkert?

Lars
E-mail: holte@nob.dk

Fra : Peter Schroeder

Dato : 02-07-04 11:12

"Lars Holte" skrev...
> [...]
> kameraet. Den udføres uden problemer, men kameraet meddeler derefter "Card

Den medfølgende software tillader kun billeder at blive
kopieret fra kortet til pc'en. Du må altså efterfølgende
ha' slettet filerne fra kortet?
CF1 kortet er lige langsomt nok til dit kamera, men burde
virke til alm. billeder.
"Card not initialized" beskeden tyder på at formatteringen ikke
blev afsluttet korrekt. Kender du nogen der kan formattere det
i deres kamera? Bare for at checke at kortet ikke er defekt.

Peter Schrøder
peterschATvip.cybercity.dk
replace AT with @ to reply

Fra : Lars Holte

Dato : 02-07-04 12:05

Peter Schroeder skrev:
> Kender du nogen der kan formattere det
> i deres kamera? Bare for at checke at kortet ikke er defekt.
> --
Tak for svaret. Kameraet har formatteringsfunktion, men løser ikke
problemet.
Softwaren var indstillet til at tømme kortet, men jeg har måske fumlet lidt.
Jeg var bare nervøs for at det skulle kunne ske igen... Der er dog ikke
nogle problemer med XD-kortet jeg også bruger.
Det bliver nok til at jeg køber et nyt CF II Ultra-kort, som er hurtigere.
Det er rart at have to kort at fylde op på.

Mvh
Lars

Fra : Peter Schroeder

Dato : 02-07-04 13:46

"Lars Holte" skrev
> Det bliver nok til at jeg køber et nyt CF II Ultra-kort, som er hurtigere.
> Det er rart at have to kort at fylde op på.

Vær opmærksom på om dit 7000 er opdateret
til CF kort. Mange typer CF kort dræner batterierne
efter man har slukket for kameraet.
Det gælder kameraer med s/n under 34L60001 eller
34A60001 hvis det er en US model.
Du kan få dit kamera opdateret under garantien, hvis
ikke det allerede er gjort.

Fra : Lars Holte

Dato : 02-07-04 14:49

Peter Schroeder skrev:
> [...]
> Det gælder kameraer med s/n under 34L60001 eller
> 34A60001 hvis det er en US model.
> Du kan få dit kamera opdateret under garantien, hvis

Hmmm - det var jo en interessant oplysning som jeg ikke var klar over.
Jeg har købt mit kamera hos Digital4U.dk, som er betydeligt billigere end de
fleste andre butikker i Danmark. Jeg købte det netop fra den danske butik
for at få beskyttelse under dansk forbrugerlovgivning.
Jeg ser at mit kamera tilsyneladende har et ret lavt s/n, nemlig 34L16738.

Efter at jeg købte kameraet der (ja, jeg gik jo efter lav pris) har jeg læst
nogle negative kommentarer om Digital4U.dk. I mit tilfælde var de meget
hurtige og effektive. Bestilling via Internet lørdag, levering på adressen
tirsdag. Men hvis jeg nu skal aflevere kameraet og have bøvl og flere ugers
ventetid, er jeg jo mindre glad.

Jeg kan også konstatere at kameraet dræner batterierne meget hurtigt når det
ikke er i brug, så den nævnte opdatering har det nok ikke. Kan man opdatere
via Internet?
Nu har jeg fjernet CF-kortet, så må jeg se om det ændrer sig...

....og venter med at investere i et CF-kort - jeg har jo også mulighed for at
benytte XD-kort.

Godt man kan få råd og info her

Mvh Lars

Fra : Kim Skovsby

Dato : 02-07-04 16:40

Hej Lars

Det er korrekt at der er problemer med nogle af S7000'eren Man kan dog godt
hindre kameraet i at dræne batterierne. Trikc'et er, at når du slukker
kameraet, så åben og luk dækslet ind til ramkortet. Fejlen skyltes at når
kameraet slukker. Så slukker det ikke for kontakten til ramkortet. Det vil
sige at det faktisk er ramkortet der dræner batterierne. Men ved at åbne og
lukke for dækslet. Så slukker du som sagt for kontakten.

Mvh.
Kim Skovsby

Fra : Lars Holte

Dato : 03-07-04 09:54

Kim Skovsby skrev:
> [...]
og
> lukke for dækslet. Så slukker du som sagt for kontakten.

Tak for din input, Kim.

Jeg har også være ude på nettet og fundet en press release på:
http://www.dpreview.com/news/0401/04011201fujis7000recall.asp
som omtaler dette problem.

Her står der bl.a.:
"In the short term, the problem can be avoided by unloading then re-loading
the batteries just after the camera is switched off. The camera's power
supply will then perform normally. "
Min din løsning lyder langt nemmere.

Mvh Lars

Fra : Peter Schrøder

Dato : 03-07-04 10:29

"Lars Holte" skrev
> Min din løsning lyder langt nemmere.

Jeg har ikke hørt at man kan omgå problemet
ved at åbne til CF kortet, men man kan ganske rigtigt
åbne og lukke batteridækslet. Det løser problemet hér og nu.
Fejlen skyldes at visse typer CF kort har en stor kondensator
som ikke aflades helt når kameraet slukkes. Reststrømmen
i kondensatoren aktiverer kameraets strømstyringskreds som
så bruger batteri selvom kameraet er slukket.
Microdrives har ikke dette problem.
Der skal skifter en kompoment i kameraet, så det er ikke noget
du selv kan gøre.