Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
D70 og hvidbalance?
Fra : Lasse R. A.

Dato : 29-06-04 16:35

Hej Ng

Jeg er lige kommet hjem efter en studie optagelse, hvor jeg må sige at
jeg er blevet meget overrasket over den automatiske hvidbalance i d70.
Jeg har næsten altid brugt automatisk hvidbalance med et godt
resultat, men her i dag syntes ingen af instillingerne at give et
ordentligt resultat.

Det er disse billeder:
http://www.risici.dk/pic1.html er taget i raw
http://www.risici.dk/pic2.html et billede over lysopsætningen
http://www.risici.dk/pic3.html er taget i jpg

Alle billederne er taget ved 500 iso, auto hvidbalance, 1/60
pic1 f/10
pic2 f/6.3
pic3 f/4.5

Lamperne lyste direkte uden difus pair eller noget lign. Så jeg tror
det måske har haft noget at sige men jeg håber i kan hjælpe.

Jeg har mulighed for at rette op på det i morgen, med nogle nye
optagelser (hvis i da kan hjælpe mig med at finde fejlen ) men kun i
morgen, så jeg håber i er hurtige med nogle gode svar.

Mvh Lasse

Fra : Gert Medom

Dato : 29-06-04 16:48

"Lasse R. A." <ris@risici.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> optagelser (hvis i da kan hjælpe mig med at finde fejlen ) men kun i
> morgen, så jeg håber i er hurtige med nogle gode svar.

Hej lasse.

Jeg er ikke xpert, men det forekommer mig at pic1 er uskarpt. 2 og 3 er
skarpe.

Jeg har ikke selv et så avanceret kamera som dit, men umiddelbart tænker jeg
på følgende:

Har kameraet ikke en manuel hvid balance hvor du kan definere en farve som
hvid? Mange kameraer bliver snydt ved fotografering indendørs. For mig hjalp
det med den manuelle hvid balance. En anden mulighed er fluorocent (el.
lign) i hvid balance menuen.

Hilsen Gert

Fra : Christian Grüner

Dato : 29-06-04 17:34

Vil også foreslå den manuelle hvidbalance, men nu du optager i raw, kan
du jo også ændre hvidbalancen uden tab i Nikon Capture. Ganske brugbart
i din situation...

Men prøv at få pigen til at holde et _hvidt_ stykke papir op et sted,
hvor du har alle/så mange det er muligt lyskilder til at krydse
hinanden, og lav så et preset med kameraet :) Du kan se hvordan og
hvorledes i manualen, som forklarer det ganske fint, hvis man ikke har
prøvet det før...