Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
optage film med digitalkamera
Fra : chrsof

Dato : 28-06-04 21:34

Hej.

Jeg står og skal købe et digital kamera, og vil da også optage små film
klip.
Hvad er det mindste jeg må vælge mht opløsningen.
Er 320x240 for lidt?

Mvh
chrsof

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 28-06-04 21:52

chrsof wrote:

> Jeg står og skal købe et digital kamera, og vil da også optage små
> film klip.
> Hvad er det mindste jeg må vælge mht opløsningen.
> Er 320x240 for lidt?

Overvej også antal billeder pr. sekund. 10 fps er et slideshow, 15 fps
er hakkende, 25+ fps er udmærket. Selv synes jeg at 320x240 er ret
småt, men hvis ellers det er glidende, går det nok.
--
JPEGCrops 0.6.15 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Jens Christensen

Dato : 29-06-04 08:24

> [...]
> klip.
> Hvad er det mindste jeg må vælge mht opløsningen.

320x240 passer ganske fint til et TV, og svarer nogenlunde til den opløsning
der er på en alm. VHS maskine...
Dog synes jeg det er alt for lidt til en computerskærm, da det ikke fylder
mere end et frimærke. (et stort frimærke )
Som Toke sagde, så find et kamera der tager mange fps hvis videofunktionen
er vigtig for dig. Sonys nye kameraer filmer med 30fps i 640x480 og det ser
imponerende godt ud. Du skal bare tænke på at med den opløsning og med den
framerate, så bliver dit hukommelseskort fyldt _hurtigt_.

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-06-04 08:42

Jens Christensen wrote:
> 320x240 passer ganske fint til et TV, og svarer nogenlunde til den opløsning
> der er på en alm. VHS maskine...

Æh, nej..

Opløsningen på VHS er 352x288/25fps, men der er som med normalt TV
tale om halvbilleder, hvilket får opløsningen op på det dobbelte..

> [...]
> imponerende godt ud. Du skal bare tænke på at med den opløsning og med den
> framerate, så bliver dit hukommelseskort fyldt _hurtigt_.

Jah, film i 320x240 er til pis, jeg har vel brugt funktionen 10
gange i alt på mit Minolta, og jeg har slettet alle filmklip (svjh)
efterfølgende..

// Hans
--
http://www.dkfritidmotorcykel.dk/?id=43

Fra : Jens Christensen

Dato : 29-06-04 09:40

> Æh, nej..
>
> Opløsningen på VHS er 352x288/25fps, men der er som med normalt TV
> tale om halvbilleder, hvilket får opløsningen op på det dobbelte..

Her må jeg tillade mig at sige "Æh, nej" også

Det at der er tale om halvbilleder har ikke noget med opløsningen at gøre.
Det er sandt at billedet sendes som 2 frames, hvor første frame består af
linie 1, 3, 5... og herefter kommer frame 2, der indeholder linie 2, 4, 6...
Disse 2 frames sendes hver 25 gange, hvilket vil sige at billeder opdateres
med en frekvens på 25 gange pr. sek.
Opløsningen bliver ikke højere af den årsag.

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Hans Joergensen

Dato : 29-06-04 10:07

Jens Christensen wrote:
> Opløsningen bliver ikke højere af den årsag.

En digitalkamera-film optaget i 320x240 er ikke destomindre ganske
meget grimmere på et fjernsyn end en film optaget på en 500krs
vhs-video

Hvis du siger æh nej til det også skal du bruge briller..

// Hans
--
Leveret af http://enterprise-server.dk

Fra : Jens Christensen

Dato : 29-06-04 10:13

> En digitalkamera-film optaget i 320x240 er ikke destomindre ganske
> meget grimmere på et fjernsyn end en film optaget på en 500krs
> vhs-video

Jeg tør ikke sige nej!
Jeg giver dig helt ret, det er ikke just nogen fryd for øjet at se på, men
jeg vil kalde det acceptabelt da det sjældet er nogen stor-film man optager
med et digicam, men mere sjov & spas (det er det for mit vedkommende). Og
jeg har flere film som jeg er glad for at have taget, også selv om
kvaliteten er dårligere end en film optaget med en 500kr vhs-video.

> Hvis du siger æh nej til det også skal du bruge briller..
Såså, du får det til at lyde som om at det var en fejl fra min side at jeg
sagde nej til det første du skrev

--
Mvh.
Jens Christensen

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 29-06-04 10:39

"Jens Christensen" <nospam@nospam.no> wrote

> Sonys nye kameraer filmer med 30fps i 640x480 og det ser imponerende
> godt ud.

Jeps, det er ret gode film. Kyocera er nu ikke så meget bagefter med
deres SL-serie. De tager også 640x480, 30fps, omend jeg synes der er
rimelig meget støj på. Canons S1 IS kan også levere varen i god
kvalitet. Det kan tilmed tage 800x600, men det er kun i 15fps (eller
var det 10?).

Skulle nogen være interesseret, ligger der et videoklip på
http://ekot.dk/diverse/video/20040518_SegwayH.avi
Det er på 53 sekunder, optaget med Kyoceraen i 640x480, 30fps.
Den er pakket med Xvid (originalen fylder 110MB). Der er ingen lyd på,
da der var for meget støj fra blæst til at jeg gad gemme det.