Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Farvestyring - i865 ?
Fra : Jørgen J.

Dato : 28-06-04 18:17

Jeg har i flere omgange forsøgt at få fod på det vanskelige
farvestyringsområde, men er hver gang gået i stå, måske fordi jeg ikke havde
særlige problemer. Så heldig kan man altså være. Jeg har et kamera, der iflg
manualen arbejder i sRGB. Jeg benytter IrfanView, og har adgang til Adobe
Photoshop 6.0, hvori der ikke er ændret på standardopsætningen. Endelig har
jeg haft en HP printer, som jeg blot har benyttet uden at spekulere på
opsætning. Jeg benytter styresystemet WindowsXP. De billeder jeg har taget
med kameraet har umiddelbart set fornuftige ud på skærmen, uafhængig af
program, og de har lignet de billeder jeg selv har printet ud, ligesom de
har været meget lig de billeder jeg har fået fremstillet hos Bilka (CeWe
Color).
Imidlertid fandt jeg, at det var alt for dyrt i blæk at benytte HP
printeren, så efter alle de varme anbefalinger fra ng'ens Canon fans
erstattede jeg den med Canons printer i865. Nu har mine udprintede billeder
imidlertid fået forkert farve, de er meget blålige, grønne farver er blevet
blå, og grå farver er blevet blålige/rødlige. Mit umiddelbare gæt er, måske
skyldes det min manglende viden, at jeg må kunne rette op på farveproblemet
blot ved at benytte en anden farveprofil i printeren. Er det rigtigt ?
Nu har jeg imidlertid et større antal .icc og .icm filer liggende på PC'en,
så jeg vil være meget taknemlig for tips til hvad jeg skal forsøge mig med,
så jeg kan slippe for at udprinte et stort antal billeder til ingen verdens
nytte.
Jeg håber meget på lidt hjælp fra gruppen.
Med venlig hilsen
Jørgen
Ved evt. svar via e-mail fjern da NOSPAM

Fra : Gert Andersen

Dato : 29-06-04 08:03

In article <40e0529d$0$3107$ba624c82@nntp05.dk.telia.net>,
ajgj@stofanetNOSPAM.dk says...
> [...]
> Med venlig hilsen
> Jørgen
> Ved evt. svar via e-mail fjern da NOSPAM

Hej

Hvordan er dine indstillinger af printeren?

Hvad papir bruger du?

Du kan ikke bruge sRGB, som farveprofil til printeren. sRGB er en
"input" profil. Som "output" profil kan du prøve den profil, som følger
med printeren eller evt. en profil, som følger med papiret.

Gert