Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon og objektiver til D70 osv.
Fra : ab

Dato : 27-06-04 14:21

Kan det virkelig passe, at Nikon kun kan byde på et par standard-zooms og
12-24 mm, der er specielt konstrueret til "2/3-formatet" ?

Øvrige objektiver dækker jo et unødvendigt stort "film-plan" med større vægt
/ unødvendig ekstra størrelse / højere pris (?) til følge.

ab

Fra : Morten Wartou

Dato : 27-06-04 15:21

ab wrote:
> Kan det virkelig passe, at Nikon kun kan byde på et par
> standard-zooms og 12-24 mm, der er specielt konstrueret til
> "2/3-formatet" ?
Tjah, DX hedder de jo. Der er disse:

10,5 mm fiskeøjeobjektiv
17-55 zoom
18-70 zoom
12-24 zoom

> Øvrige objektiver dækker jo et unødvendigt stort "film-plan" med
> større vægt / unødvendig ekstra størrelse / højere pris (?) til følge.
Tjah - men der fremstilles masser af de andre, og de passer på alle nyere
Nikonkameraer, så der er jo ingen grund til at have to produktionslinier. Og
DX er en kedelig ting, hvis man pludselig får lyst til at skifte til et
kamera med full-size sensor eller film.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : ab

Dato : 27-06-04 16:52

"Morten Wartou" <removethistoavoidmetrashingit_news@wartou.dk> skrev i en
meddelelse news:7IADc.1619$Ew2.156@news.get2net.dk...

> [...]
> 12-24 zoom
>

> Tjah - men der fremstilles masser af de andre, og de passer på alle nyere

Èn ting er at passe til - noget ganske andet er jo at være optimeret til.

>... så der er jo ingen grund til at have to produktionslinier.

Jeg synes jo så - som det fremgår - at der er masser af gode grunde.

> ... Og
> DX er en kedelig ting, hvis man pludselig får lyst til at skifte til et
> kamera med full-size sensor eller film.

Det er jo nok ikke den vej "vinden blæser" - tiden vil måske ændre på
situationen. Der er nok ikke meget salg i F-5 o.s.v. i dag.

ab

Fra : Morten Wartou

Dato : 27-06-04 22:32

ab wrote:
> [...]
> i en meddelelse news:7IADc.1619$Ew2.156@news.get2net.dk...

> Èn ting er at passe til - noget ganske andet er jo at være optimeret
Tjoh, det er jo rigtigt nok. Men der er jo ofte vignettering når objektivet
er "optimeret" til en vis størrelse - og det undgår man faktisk med et
non-DX-objektiv på et D70. :) Desuden er mange objektiver uskarpe i
kanterne - dette minimeres også. Så jeg vil jo påstå, at de eneste
objektiver der er rigtigt optimeret, er non-DX til DX-kameraer. :)

> Jeg synes jo så - som det fremgår - at der er masser af gode grunde.
Tjoh, men ud fra en økonomisk synsvinkel er det vel ikke optimalt? Der skal
være en meget stor produktionsbesparelse på et DX-objektiv før det kan
retfærdiggøre den ekstra produktionslinie og designomkostninger.

> Det er jo nok ikke den vej "vinden blæser" - tiden vil måske
> ændre på situationen. Der er nok ikke meget salg i F-5 o.s.v. i dag.
Måske. Men vil man have højere opløsning og mindre støj, skal man have
større CCD/CMOS - eller vente på en bedre teknologi.

Med venlig hilsen,

Morten Wartou

Fra : Peter Rongsted

Dato : 27-06-04 18:24

"ab" <ab_ab@SPAMFILTERc.dk> wrote:

>Kan det virkelig passe, at Nikon kun kan byde på et par standard-zooms og
>12-24 mm, der er specielt konstrueret til "2/3-formatet" ?

Det er kun et år siden de begyndte at lave objekiver til DX-formatet.
Der skal nok komme flere.

>Øvrige objektiver dækker jo et unødvendigt stort "film-plan" med større vægt
>/ unødvendig ekstra størrelse / højere pris (?) til følge.

12-24mm DX objektivet er ikke særlig lille eller let. Prisen afhænger
ikke så meget af fremstillingsomkostninger, men mere af hvad der er af
konkurrence.

Peter