Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
fingeraftryk på objektiv
Fra : Gert Medom

Dato : 27-06-04 10:33

Hej NG.

jeg har været uheldig at sætte en fingerftryk på kameraets objektiv.

Hvordan fjernes det uden at ridse linsen?

Jeg har et rensesæt fra fotohandleren med linsepapir og blæsebold, og en
mikro fiber klud.

Tak på forhånd!

hilsen Gert

Fra : Martin Madsen

Dato : 27-06-04 10:42

> Jeg har et rensesæt fra fotohandleren med linsepapir og blæsebold, og en
> mikro fiber klud.

Hej der!

Sådan noget linsepapir er jeg også kommet til at købe. Jeg ved dog ikke
hvordan man bruger det. Kan dét evt. også uddybes i denne tråd?

Mvh Martin.

Fra : OCB

Dato : 27-06-04 12:28

"Martin Madsen" <youngstar@mail.dk> skrev i en meddelelse

> Hej der!
>
> Sådan noget linsepapir er jeg også kommet til at købe. Jeg ved dog ikke
> hvordan man bruger det. Kan dét evt. også uddybes i denne tråd?
>
> Mvh Martin.

Brug en microfiber klud og tør det af. Jeg ved godt der er coating på
objektiver, men det er trods alt stadigt glas og det er kun grus og sten som
kan ridse det. Når først der kommer vand dråber på den coating, så bliver
det noget underligt noget, jeg gjorde det at jeg simpelthen tørrede min
coating helt væk på min 70-200L f.4.0 - Det sker der intet ved og billederne
bliver ikke dårlige. En microfiber klud kan købes fra Canon og sikkert også
andre fabrikanter, den kan også fås hos enhver optikker til ca. 30-50kr.

Mvh Ole C. Boesen

Fra : ab

Dato : 27-06-04 12:42

> "Martin Madsen" <youngstar@mail.dk> skrev i en meddelelse
>
> Jeg har et rensesæt fra fotohandleren med linsepapir og blæsebold, og en
> mikro fiber klud.

Rækkefølgen må være:

Mår-hårs-pensel
Puste (med gummi-"øresprøjte"-luftbold)
Fiberklud (når alt grus, sand og støv er væk)

Jeg har gode erfaringer med at supplere med (sprit-)ånde og efterfølgende
aftørring med fiberklud. Det er vist ret uautoriseret og fuld af stærkt
skadelige mund-syre-vand, men det ser det ikke ud til at mine UV-filtre har
opdaget.

ab

Fra : Rune B. Broberg

Dato : 27-06-04 12:38

Gert Medom <Gert.medom@stofanet.dk> wrote:
> Hej NG.
>
> jeg har v?ret uheldig at s?tte en fingerftryk p? kameraets objektiv.
>
> Hvordan fjernes det uden at ridse linsen?

Hvis du har købt dit kamera/objektiv ved en fotohandler i nærheden, så
tag det med derned - de plejer at være ganske dygtige til lige at ordne
den slags.

--
Rune B. Broberg
Feel free to GPG-encrypt email sent to me. Keyid: 0x87CD3DBD