Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hjælp - mine gamle negativer har fået fugt
Fra : dk_gryf

Dato : 25-06-04 20:27

Hej
Kan nogen hjælpe mig for en del af mine gamle farvenegativer fra min tid på
Grønland for 30 år siden og som jeg gerne skulle have scannet ind på en cd
har på en eller anden måde fået fugt og det pergament var omkring
(negativlommer) sidder nu fast på den ene side af negativerne - hvordan
redder jeg nu negativerne?

Mvh
Mogens

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 25-06-04 20:48

dk_gryf wrote:

> [...]
> har på en eller anden måde fået fugt og det pergament var omkring
> (negativlommer) sidder nu fast på den ene side af negativerne - hvordan

Pergamentlommerne er papir, og det kan opblødes i rent vand, så du
skal i gang med at skylle alle dine dias-strimler, men vær meget
omhyggelig, for ellers risikerer du ridser og kalkskjolder.

Jeg vil forelå, at du med en saks klipper alt det pergament væk, der
ikke klæber til filmens emulision, herefter lægges filmstrimlerne i
en skyllebakke med rent koldt vand (brug aldrig varmt vand).

Når pergamenten efter nogle minutter er opblødt, så kan du skylle
det af under vandhanen med koldt vand, du må ikke kradse i eller på
anden måde påvirke emulisionen.

Når filmstrimlerne er skyllet helt rene, så kan det overskydne vand
forsigtigt fjernes med et 100% rent og hårdt opvredet vaskeskind, og
strimlerne kan hænges til tørre på et støvfrit sted.

Hvis det kun drejer sig om nogle få film, så vil jeg foreslå, at du
tørrer dem ved at dyppe de færdigskyllede filmstrimler i ren
kogesprit, det fortrænger vandet, og spritten fordamper på et
øjeblik, når filmstrimlerne tages op.

Afprøv teknikken med en enkelt strimmel, så du er fortrolig med
metoden, inden du går i gang med alle filmene, og sæt ikke mere i
gang end de løbende kan overkomme, gammeldags gelantine emulisioner
kan godt løsne sig fra filmbasen, hvis de ligger for længe i vand.

Held og lykke og god arbejdslyst...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : mfj

Dato : 25-06-04 21:43

Hej Niels

Du skal have mange tak for hjælpen - jeg går i gang med arbejdet i
weekenden - hvis resultatet bliver brugbar, kan du se resultatet på
www.thuleairbase.dk, men der går nu nok lidt tid endnu da
negativerne/billederne skal på CD først og et par timers Super 8 smalfilm
skal scannes over på videobånd.
Med venlig hilsen og god weekend
Mogens

www.domain4sale.dk - fri websted for salg af registrede domænenavne
www.narkolepsi.dk - om sygdommen som jeg selv er ramt af.
www.eshop4all.dk - min private webshop
og snart www.thuleairbase.dk - et sted for gamle thuleborgere samt om
hvordan det var at være der i 1970 - 72
og snart www.stampson.net - en onlineauktion for frimærker og mønter

mfl.

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-06-04 19:18

"mfj" <post@dkwo.dk> wrote in message news:40dc8e4c$1@olaf.komtel.net
> [...]
> negativerne/billederne skal på CD først og et par timers Super 8
> smalfilm skal scannes over på videobånd.

Ku' du ikke smide en meddelelse her, når/hvis det lykkes. Jeg har et helt
ringbind med gamle s/h-negativer, hvor jeg har præcis det samme problem. Jeg
har forsøgt nogle få strimler for at se om det var muligt at fjerne det
pergamentagtige papir fra emulusionssiden, og desværre er emulusionen 'mør'
før papiret - med andre ord: Det er ikke lykkedes mig - hverken med eller
uden nogle dråber opvaskemiddel i vandet .

vh

--
Jan Bøgh
hp: http://jan.boegh.net

Fra : Bo Bjerre

Dato : 25-06-04 23:04

....LIGE en tilføjlse:

brug demineraliseret vand, der ikke indeholder kalk, og tilsæt gerne een
dråbe overfladespændingsfjerner pr liter.

Bo //

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-06-04 00:33

Bo Bjerre wrote:

> brug demineraliseret vand, der ikke indeholder kalk, og tilsæt gerne een
> dråbe overfladespændingsfjerner pr liter.

Hvis man bruger demineraliseret vand til slutskyldningen, så er
overfladespændingsfjerner slet ikke nødvendigt, demineraliseret vand
er kalk og mineralfrit, så det efterlader ikke skjolder ved
optørringen, den eneste ulempe er, at demineraliseret vand er alt
for dyrt, det skal jo udskiftes hele tiden.

Og når det handler om udklippede strimler fra nogle få film, så er
fortrængning af vandet i sprit en meget smartere løsning.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : mfj

Dato : 26-06-04 04:33

Demineraliseret vand og kogt vand er det ikke næsten det samme?? - jeg giver
Niels ret i, at sprit-metoden nok er den smarteste i mit tilfælde da det kun
drejer sig om 15 - 20 strimler farve-/sorthvidnegativer.
/mogens

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-06-04 09:01

mfj wrote:

> Demineraliseret vand og kogt vand er det ikke næsten det samme?? - jeg giver
> Niels ret i, at sprit-metoden nok er den smarteste i mit tilfælde da det kun
> drejer sig om 15 - 20 strimler farve-/sorthvidnegativer.

Nej demineraliseret vand svarer til destileret vand, og det er alt
for dyrt og slet ikke nødvendigt, jeg har gennem årene fremkaldt og
skyllet mere end 10.000 film, og med en dråbe sulfo i
slutskyldningen og en god filmafstryger, der får man et godt resultat.

Men dit problem er, at du ikke kan komme til at afstryge de korte
strimler, og du skal også passe meget på, at du ikke efterlader
fingeraftryk i emulisionen, jeg vil anbefale en stor kraftig pincet
med den kan de holde fast ude i perforeringen

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-06-04 19:19

> Hvis man bruger demineraliseret vand til slutskyldningen, så er
> overfladespændingsfjerner slet ikke nødvendigt, demineraliseret vand
> er kalk og mineralfrit, så det efterlader ikke skjolder ved optørring

Kalk og overfladespænding er ikke det samme. Kalk efterlader skjolder.
Nedsætter man yderligere overfladespændingen er det vel yderligere en
fordel, idet vandet kan løbe af selv, uden riciko for at ridse med en
afstryger.

> den eneste ulempe er, at demineraliseret vand er alt
> for dyrt, det skal jo udskiftes hele tiden.

Destileret vand er noget jeg hælder væk. Ca 10 liter om ugen fra min
affugter i kælderen...

Bo //

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-06-04 22:47

Bo Bjerre wrote:

> Destileret vand er noget jeg hælder væk. Ca 10 liter om ugen fra min
> affugter i kælderen...

Der er ganske meget støv og snavs i vandet fra en affugter, så det
skal ihvertfald køres igennem et miconfilter, hvis det skal bruges
til filmskyldning.

Og grunden til at man afspænder alm. ledningsvand i slutskyldningen,
er at man får fordelt det tilbageværende vand, som en tynd hinde,
når filmstrimlen er afstrøget, på den måde undgår man, at kommer der
kalkringe.

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : mfj

Dato : 26-06-04 18:07

Hej igen

Foreløbig har jeg forsøgt med 6 - 7 strimler og med succes i begrænset
succes.
1. de negativer hvor pergamentet sidder "kontakt"fast falder emulutionen af
af sig selv og pergamentet lader sig i alle tilfælde ikke opløse - selv
efter 15 - 20 minutter i vand
2. de negativer hvor pergamentet kun haft overfladisk kontakt med
negativerne og hvor pergamentet mere eller mindre er faldet af , af sig
selv, men har efterladt et "låddent" spor på negativet, kan dette godt
fjernes, men sporene kan efterfølgende godt ses på negativet - der skal nok
en kraftig redigering til - hvis det er nok til, at redde det endelige
resultat.
3. et enkelt strimmel blev mælgehvidt
Det var resultatet indtil nu, men jeg tror ikke, at resultatet bliver meget
anderledes med de sidste.
Mvh
Mogens

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 26-06-04 18:58

mfj wrote:

> Det var resultatet indtil nu, men jeg tror ikke, at resultatet bliver meget
> anderledes med de sidste.

Er du helt sikker på, at det fugt (vand), der har fået pergamenten
til at klæbe sig til diasstrimlernes emulision, det ku' godt lyde
som om, der er noget andet indblandet..

Den/de striler der er blevet mælket at se på, skal bare ha' lov til
at tørre helt op, så klarer de op...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : complex-fjernes-@pc.~

Dato : 27-06-04 07:03

Her er hvad experterne mener
http://www.natmus.dk/cons/reports/2002/fotobevaring/fotobevaring.htm

Med venlig hilsen
Lars (København nord)

Fra : dkweb@gmx.com

Dato : 29-06-04 08:13

Igen igen )

Prøv lige en gang til: http://www.dkwo.dk/foto
Mvh
Mogens

Fra : mfj

Dato : 29-06-04 19:53

Igen igen )

Fra : Skeptikeren

Dato : 26-06-04 22:18

On Fri, 25 Jun 2004 21:27:27 +0200, "dk_gryf" <dk_design@gmx.de>
wrote:

> [...]
>har på en eller anden måde fået fugt og det pergament var omkring
>(negativlommer) sidder nu fast på den ene side af negativerne - hvordan

Der er desværre nok også en overvækst af mug/skimmel/svamp. Det kan
ligne fugt, og fugt er sammen med dejlig gelatine en god basis for
vækst af ovennævnte. Det kan i givet fald ses i et mikroskop.
For at standse den slags igangværende angreb burde Atamon og Rodalon
være anvendelige. Men jeg har INGEN personlig erfaring med dette til
film.

mvh

sk

Have a nice day

Fra : mfj

Dato : 27-06-04 19:06

Hej
Så er jeg tilbage med hovrdan de ser ud samt resultatet og kan ses på:
http://www.dkwo.dk/foto
Klik på billederne for forstørrelser.

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 27-06-04 20:58

mfj wrote:

> Så er jeg tilbage med hovrdan de ser ud samt resultatet og kan ses på:
> http://www.dkwo.dk/foto
> Klik på billederne for forstørrelser.

Dit site gir fejl 404, det skyldes, at dine URL's har skråstreger
der vender den forkerte vej...

http://dkwo.dk/foto/index\pages\resultat.html

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : mfj

Dato : 27-06-04 21:20

Bruger du netscape? - i Internet Explorer virker den rigtig nok - men i
netscape vender de forkert....
Prøv denne:
http://www.dkwo.dk/foto/index.html

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 28-06-04 13:16

mfj wrote:
> Bruger du netscape? - i Internet Explorer virker den rigtig nok - men i
> netscape vender de forkert....
> Prøv denne:
> http://www.dkwo.dk/foto/index.html

Jeg kan se din forside med tomme billedefeldet, og når jeg klikker
på dem, så får jeg følgende fejlmelding.

Not Found
The requested URL /foto/index\pages\resultat.html was not found on
this server.

Apache/1.3.29 Server at dkwo.dk Port 80

Test dine sider her: http://validator.w3.org/ - der kan du få hjælp
til fejlretning...

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : mfj

Dato : 28-06-04 22:03

Det er et katalog som programmet MGI PhotoSuite selv opretter og jeg har
ikke tidligere haft problemer i den retning, men jeg tjekker lige filerne og
retter fejlene i morgen.
Mvh
Mogens

Fra : mfj

Dato : 27-06-04 22:35

Hej Niels

Jeg har replaced alle \ til / så problemet skulle nu være løst - håber jeg.
/Mogens

Fra : Martin Kaltoft

Dato : 27-06-04 21:29

> Så er jeg tilbage med hovrdan de ser ud samt resultatet og kan ses på:
> http://www.dkwo.dk/foto
> Klik på billederne for forstørrelser.

Du skal vidst lige kontrollere dine sider en gang til, du linker til
\index\images\full\resultat.jpg o.l. det virker ikke rigtig på nettet, der
skal \ ændres til /

--
Martin Kaltoft

http://kaltoft.linux.dk/

Fra : mfj

Dato : 27-06-04 22:18

Prøv denne i Internet Explorere: http://www.dkwo.dk/foto/index.html
Der er problemer når der bruges Netscape

lelse news:40df2df4$0$158$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...

Fra : mfj

Dato : 27-06-04 22:34

Fra : Skeptikeren

Dato : 27-06-04 22:49

On Sun, 27 Jun 2004 20:05:51 +0200, "mfj" <post@dkwo.dk> wrote:

>Hej
>Så er jeg tilbage med hovrdan de ser ud samt resultatet og kan ses på:
> [...]

Ligner mest vækst af mikro-organismer. HAr du kigget i den glimrende
reference til Nationalmuseet som Lars har sendt?

sk

Have a nice day