Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Modlysblænder og objektivdækseler
Fra : Bent

Dato : 24-06-04 18:57

Hej

Jeg har lige købt nogle modlysblænder til min objektiver.

Nu er det noget bøvl at få objektivdækselerne på.

Hvad gør man, skruer modlysblænderne af hver gang
og derefter sætter objektivdækselerne på?

Eller hvordan beskytter man den ydereste linse på objektivet
hvis man vælger at beholde modlysblænderne på?

Bent

Fra : Kim@naturfotografi d~

Dato : 24-06-04 20:44

"Bent" <BentSmed@HotMail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Nu er det noget bøvl at få objektivdækselerne på.

> Hvad gør man, skruer modlysblænderne af hver gang
> og derefter sætter objektivdækselerne på?

Nej.

> Eller hvordan beskytter man den ydereste linse på objektivet
> hvis man vælger at beholde modlysblænderne på?

Køb et UV-filter til alle dine objektiver, så slipper du for bekymringer.

Mvh Kim
www.naturfotografi.dk

Fra : Simon Nielsen

Dato : 24-06-04 21:57

"Bent" <BentSmed@HotMail.com> wrote in message
> [...]
>
> Nu er det noget bøvl at få objektivdækselerne på.
>
> Hvad gør man, skruer modlysblænderne af hver gang
> og derefter sætter objektivdækselerne på?

Det er en mulighed men så ødelægger du hurtigt gevindet. Forsøg at se om du
ikke kan finde dæksler der kan sidde på modlysblænden og køb så UV filter
til alle dine objektiver, det tager både ridser støv og andet skravl
derskulle komme ind på den foreste linse.

Ved mine Nikkor objektiver som allerede har en UV beskyttelse bruger jeg
HAMA uv filter ellers er det B&W der sidder på de andre objektiver.

Mvh
Simon

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 24-06-04 22:54

> [...]
>
> Eller hvordan beskytter man den ydereste linse på objektivet
> hvis man vælger at beholde modlysblænderne på?

Rigtige mænd bruger ikke dæksler, monter et UV-filter og der uden på en
passende modlysblænde, og så opbevarer du objektiverne stående på
modlysblænden i tasken.
Hvis du så vil rengøre filteret om et år eller to, så tag det af og skyld
det under en vandhane, kom der efter er dråbe opvaskemiddel på og fordel det
med en finger, skyld i rent vand og tør det i et rent viskestykke !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Thomas Kjær

Dato : 25-06-04 07:36

On 2004-06-24, www.analogfoto.dk / L Langgaard <langgaard@klarupnet.dk> wrote:
> [...]
>
> Rigtige mænd bruger ikke dæksler, monter et UV-filter og der uden på en
> passende modlysblænde, og så opbevarer du objektiverne stående på

Bare lige for at slå det fast, så bør "Rigtige Mænd[tm]" stadig bruge
bagdæksler til deres objektiver. I har sikkert begge tænkt på dette,
men teksten kunne måske vildlede evt. aspirerende fotonørder.

Thomas Kjær <tk@daarligstil.dk>

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 25-06-04 10:21

wrote:

> [...]
> bagdæksler til deres objektiver. I har sikkert begge tænkt på dette,
> men teksten kunne måske vildlede evt. aspirerende fotonørder.

Du har fuldstændig ret, men det tog jeg nu som en selvfølge, for det er jo
netop på baglinsen at skidtet kan skade skarphed og kontrast.

Fint at du rettede mig, og god weekend !

--
Venlig hilsen / Best regards