Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon vs. Sigma (Objektiver)
Fra : Jakob

Dato : 22-06-04 18:03

Jeg har kigget lidt på www.nomatica.com. Og de har jo nogle rasende gode
priser. Men der er jo alligevel en del at spare ved at gå ex. fra Canon til
Sigma (Jeg er den lykkelige ejer af et 300D).

Men Canon kører jo med USM motorer som jeg har hørt så meget godt om. Det
tilbyder Sigma jo ikke. Spørgsmålet lyder så: Er det de ca. 500-600kr værd
som Canon koster mere end Sigma - eller er det hips om haps?

Fra : ;o\)-max-

Dato : 22-06-04 18:09

"Jakob"
> [...]
> tilbyder Sigma jo ikke. Spørgsmålet lyder så: Er det de ca. 500-600kr værd
> som Canon koster mere end Sigma - eller er det hips om haps?

Sigma's USM hedder HSM, hold dig til EX objektiver så
går du ikke helt galt i byen, eller hold dig til Canon L, de
5-600kr rykker vel ikke så meget i regnskabet.. -max-

Fra : HCS [4000]

Dato : 22-06-04 18:50

Sigma laver ganske gode objektiver der sagtens kan måle sig med Canon´s.
Hvis du holder dig til EX med HSM går du ikke galt i byen. Canon laver også
objektiver i flere prislag, hvor L objektiverne er de bedste og de dyreste,
men så er prisforskellen og så større end de 5-600 kr. du skriver. Jeg har
selv flere objektiver af begge mærker.

Hilsen Hans
homepage: www.fotofritid.dk
*Coppermine Photo Gallery*

Fra : www.analogfoto.dk / ~

Dato : 22-06-04 18:47

Jakob" <ikkenoget@fordig.invalid> skrev i en meddelelse

> Spørgsmålet lyder så: Er det de ca. 500-600kr værd
> som Canon koster mere end Sigma - eller er det hips om haps?

Du får dine penge igen, hvis du engang vil sælge, Canon har en bedre
brugtpris !

--
Venlig hilsen / Best regards

Fra : Jakob

Dato : 22-06-04 19:18

Jeg havde specielt kig på Sigma's 100 - 300mm men den er hverken HSM eller
EX. og sammenlignet med dens pendant med HSM og EX er der alligevel også et
godt step fra ca. 100euro til 500 euro

Fra : Bo M. Havmand

Dato : 22-06-04 20:37

Hej Jakob!

Jeg er selv i gang med at søge efter objektiver...
For at jeg ikke dummer mig, kigger jeg meget på den optiske kvalitet.
http://www.photozone.de/2Equipment/easytxt.htm#F400
Når du har fundet dit objektiv i en butik, tjekker du lige kvaliteten
fra siden inden du køber det.

Med Venlig Hilsen
Bo M. Havmand

Fra : Tommy Fer

Dato : 22-06-04 21:32

Bo M. Havmand wrote:
> [...]
> http://www.photozone.de/2Equipment/easytxt.htm#F400
> Når du har fundet dit objektiv i en butik, tjekker du lige kvaliteten

Jeg har næsten besluttet mig for et Tamron 28-200mm f/3.8-5.6 XR AF. Dette
rhar fået ret gode test, prisen taget i betragtning. Har læst mange test hos
www.popphoto.com Der har det fået langt bedre anmeldelser end de andre der
er rangeret højere hos photozone.de ... Irriterende, det såede tvivl i mit
sind ;)

Mvh Tommy Fer
Honda VFR400R
Polyteknisk MC Forening
4 Wheels moves your body, 2 wheels move your soul!

Fra : Bo M. Havmand

Dato : 22-06-04 21:42

Tamron 28-200mm f/3.8-5.6 XR AF.

Jeg syntes det ser noget billigt ud...
Tamron AF 3.8-5.6 28-200mm XR-IF Asph. macro 2.63 (3) = sub-average
2,63 / 5,00 - der er nu ikke meget...

MVH
Havmand

Fra : Tommy Fer

Dato : 23-06-04 07:23

Bo M. Havmand wrote:
> Tamron 28-200mm f/3.8-5.6 XR AF.
>
> Jeg syntes det ser noget billigt ud...
> Tamron AF 3.8-5.6 28-200mm XR-IF Asph. macro 2.63 (3) = sub-average
> 2,63 / 5,00 - der er nu ikke meget...

Hmm, ikke forstået, der er nu ikke meget, er det negativt eller positivt....

http://www.popphoto.com/ArticleDisplay.asp?ArticleID=57

Der er der en dybt gående test, læs evt. bare konklutionen.

Ved godt man ikke opnår løsning nr. 1 ved et 28-200mm objektiv, men jeg har
kun råd til et objektiv i år, og har kun 18-55 standart objektivet fra mit
300d. Syntes det her virker tiltalende og absolut til at betale, det får
langt bedre test end sigma og canon i samme klasse. Alle distortions ligger
på tamron under 0,7% hvor sigma og canon er over 2%!

Fra : Anon

Dato : 23-06-04 09:13

Jakob wrote:
> [...]
> tilbyder Sigma jo ikke. Spørgsmålet lyder så: Er det de ca. 500-600kr værd
> som Canon koster mere end Sigma - eller er det hips om haps?

Jeg har selv en 300D, og har prøvet 3 forskjellige sigma objektiver
(husker ikke hvilke, eller om de var EX), men de ga samtlige "Err 99"
på mitt kamera, dvs. jeg kunne slett ikke ta bilder med dem, selv ikke
i full manuell modus med manuell fokus.
Jeg anbefaler å enten kjøpe Canon, eller kjøpe de Sigma du har lest at
spesifikt fungerer på 300D.

Fra : ;o\)-max-

Dato : 23-06-04 11:55

"Anon"

> [...]
> i full manuell modus med manuell fokus.
> Jeg anbefaler å enten kjøpe Canon, eller kjøpe de Sigma du har lest at

Det ville være så fedt hvis du kunne grave lidt i hukommelsen
og komme i tanke om hvilke objektiver du har afprøvet..
300D er et forholdsvis nyt kamera, så det kan jo ikke være så
længe siden du testede de her 3 objektiver, at de helt er forsvundet
ud i forglemmelsens store ocean - Jeg mener, du kan huske hvilke
indstillinger du afprøvede på kameraet, men ikke hvilket objektiv,
det lyder ikke så godt, jeg vil ikke skræmme dig for det er nok ikke
noget alvorligt, men vil alligevel på det kraftigste råde dig til at gå til
læge hurtigst muligt og få undersøgt hjernen.
Jeg har bemærket at du kun har skrevet det første bogstav i dit navn,
du har glemt resten..?! Se om ikke du kan ta et par timer fri fra jobbet
til en skanning, det kan være noget alvorligt..

Til Jakob - Hvis web shoppen sælger varer der ikke fungerer,
tager de den naurligvis med glæde retur (det skal de ifølge loven)
uden omkostninger for dig, og de sælger naturligvis ikke Sigma
objektiver der ikke er kombatible med dit kamera, da det er at
smide penge ud af vinduet, for dem. -max-

Fra : John Friis Løndal

Dato : 27-06-04 09:37

Mange ser efter et objektiv med meget stor zoom grad ex 35-300mm.
Problemet med disse er at fysikken bag dem er meget vanskelig, så hvis
man går efter et sådan bliver kvaliteten som regel ikke for god.
Min erfaring siger at faste objektiver er væsentligt bedre en zoom. Så
den bedste kombination er 2-3 faste objektiver samt villige ben, som
kompensation for afstanden, og måske en 28-135 eller 70-200mm hvis man
ikke ved hvad man kommer ud for.
Større område dækning vil give ringere billeder.

Mvh
John
www.honor.dk

Fra : ;o\)-max-

Dato : 27-06-04 15:08

"John Friis Løndal"
> [...]
> ikke ved hvad man kommer ud for.
> Større område dækning vil give ringere billeder.

Jeg kan kun give dig ret, John! men det kræver man har
mange penge, så objektiver med stort zoom område har
deres beretigelse. Objektiv skift er lidt af et helved på
dslr.. -max-