Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fuglebilleder fra Brabrand søen her til af~
Fra : Erik W.

Dato : 16-06-04 19:06

Jeg var nede og øve mig på nogle ænder og måger ved Brabrandsøen her til
aften. Jeg vil poste nogen stykker af dem i denne tråd i aftenens løb
efterhånden som jeg får tid til at poste dem.
Jeg vil meget gerne have kritik og kommentarer.

Jeg lægger ud med en eftertænksom ungmåge der sidder og nyder dagens sidste
solstråler.
Ubeskåret og ubehandlet kun saved for web1024*768 skudt i 400 iso ved ikke
om det ville have været bedre med 200?
Hvad synes i om billedet?

Mvh Erik

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 16-06-04 20:07

"Erik W." <erik.w@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> solstråler.
> Ubeskåret og ubehandlet kun saved for web1024*768 skudt i 400 iso ved ikke

Hej Erik.
Det er et udemærket billede du der har taget. Lyset kommer fra en god
vinkel, og highlightet i øjet giver den liv. Det havde nok været bedre at
tage den med ISO 200, da du der får flere detaljer, samt det ser ud til at
du har mere lys til det. Jeg normalt selv ISO 100 når jeg tager fugle, men
det er også analogt
Et andet godt sted i Århus til at tage ænder og måger er universitetsparken.
Der kan du komme helt tæt på, ellers er Marselisskoven et godt bud også. Jeg
synes selv at Brabrandsøen og Årslev Engsø er lidt for store til min 300
.
MVH
Thomas

Fra : Erik W.

Dato : 16-06-04 21:05

> [...]
> du har mere lys til det. Jeg normalt selv ISO 100 når jeg tager fugle, men

Tak for det Thomas... jeg vil prøve at tage dem på Iso 200 næste gang.

> [...]
Jeg
> synes selv at Brabrandsøen og Årslev Engsø er lidt for store til min 300

Rostadion ved Brabransøen er perfekt også for din tele. Nedenfor
kommentatorboksen holder mågerne til. Jeg satte mig på hug ved siden af en
af bænkene, og sad ligeså stille og skød løs på ænderne. Efter 20 minutter
glemte mågerne mig og landede indenfor rækkevidde af min 375mm zoom, og så
ville de ligge godt til din 300mm også. Prøv det.

Jeg tog flere billeder af den samme måge i aftenlyset:

Billedet af den i medvind med fjerene flyvende om hovedet på den er sjovt,
ellers synes jeg det første jeg postede er det bedste.

Mvh Erik

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 16-06-04 22:12

> [...]
> glemte mågerne mig og landede indenfor rækkevidde af min 375mm zoom, og

> ville de ligge godt til din 300mm også. Prøv det.

Der har jeg været en enkelt gang, også ved selve roklubben kan man få et par
enkelte. Nu flytter jeg selv fra Århus, så det bliver nok ikke aktuelt for
mig. Jeg leger i det sønderjydske nu, hvor Gråsten slotssø er den foretrukne
sø. Jeg var der i morges og kom ret tæt på nogle fiskehejre, og lige i det
jeg skulle til at tage nogle billeder, så fløj de, typisk Men jeg håber
da på at flugtbillederne bliver gode, men nu må vi jo se

> Jeg tog flere billeder af den samme måge i aftenlyset:

> Billedet af den i medvind med fjerene flyvende om hovedet på den er sjovt,
> ellers synes jeg det første jeg postede er det bedste.

Ja, det er et rigtig godt billede, normalt synes jeg det er svært at få helt
tydelige detaljer i mågerne. Max har jo lige givet nogle gode hints til,
hvordan man gør, jeg er ikke selv for god til at bruge diverse
redigeringsprogrammer, så det er nok ham man skal høre efter, han viser jo
selv nogle imponerende skud

MVH
Thomas

Fra : Erik W.

Dato : 16-06-04 22:42

"Thomas Pedersen" skrev i

> [...]
håber
> da på at flugtbillederne bliver gode, men nu må vi jo se

Held og lykke med de sønderjyske hejrer Det er jo ulempen ved film at
man ikke kan se billederne med det samme. Men så har man jo forventningens
glæde.

Jepz

Mvh Erik

Fra : ;o\)-max-

Dato : 16-06-04 21:52

"Erik W."
> [...]
> solstråler.
> Ubeskåret og ubehandlet kun saved for web1024*768 skudt i 400 iso ved ikke

Jeg ville foretrække at du postede de færdige resultater,
det er ikke ret meget der skal til for de står jo flot, men en
smule USM og lidt curves og hvis du kan "save as" istedet
for save for web, så bevarer billedet nemlig exif info og den
kan man lære meget af. Feks. ville det være godt at vide,
hvilken tid/blænde, hvilken form for lysmåling og kompensation
og info vedr sharpfilter, kontrast og farve etc..

Men billederne står flot, skarpe og velbelyste, en del støj, som
nok blir forstærket når du justerer i curves, men der er software
som kan hjælpe en hel del.

Lidt mere info.. tak.. -max-

Fra : Erik W.

Dato : 16-06-04 22:37

"-max-" skrev i news:5q2Ac.14461$Vf.807702@news000.worldonline.dk...

> Jeg ville foretrække at du postede de færdige resultater,
> det er ikke ret meget der skal til for de står jo flot, men en
> smule USM og lidt curves [...snip]

Der er skam en grund til at jeg ikke behandler billederne, før jeg lægger
dem op. Jeg synes simpelthen ikke at jeg er der endnu, hvor jeg kan gøre
mine billeder bedre i Photo-shop. Og det er ikke fordi jeg ikke kan finde ud
af programmet jeg har brugt det til mange forskellige opgaver i mange år,
bare aldrig decideret foto-behandling. Deter snarere fordi mine øjne ikke er
tunet nok ind endnu. Jeg sad lige nu og rodede lidt med USM på et af mine
hættemågebilleder, og syntes simpelthen billedet blev ringere af det. Jeg
har haft den samme oplevelse med curves før. Måske skal jeg sidde sammen med
en der virkelig kan det der for at få åbnet øjnene, eller også kommer det
hen af vejen.Jeg er vild med dine billeder og jeg ved nok at det er værd at
lytte når du kommer med guldkorn. Jeg vil prøve at arbejde med det.

> [...]
> hvilken tid/blænde, hvilken form for lysmåling og kompensation
> og info vedr sharpfilter, kontrast og farve etc..

Det vil jeg så til gengæld gøre for eftertiden.

> Men billederne står flot, skarpe og velbelyste, en del støj, som
> nok blir forstærket når du justerer i curves, men der er software
> som kan hjælpe en hel del.

Støjen hjælper det nok lidt på hvis jeg går ned i iso 200, måske også lidt
hvis jeg skyder i RAW.
Ellers må jeg op i et dyrere kamera

>Lidt mere info.. tak.. -max-

Selv tak Jeg vil vælge save as for eftertiden så exif kommer med.

Mvh Erik

Fra : ;o\)-max-

Dato : 16-06-04 23:15

"Erik W."
> Selv tak Jeg vil vælge save as for eftertiden så exif kommer med.
>
> Mvh Erik

Lidt photoshop justering.
Gratis photoshop plugin til støjreduktion, Digital Deluxe toolbox 1,0
www.2morrow.dk/75ppi/coolpix/actions/ Jeg syns det fungerer fint.

Fra : Erik W.

Dato : 16-06-04 23:36

"-max-" skrev i news:BD3Ac.14480$Vf.809068@news000.worldonline.dk...
> Lidt photoshop justering.

til sammenligning med originalen

Det må jeg nok sige... jeg er overbevist. Jeg går ud fra at du har kørt
toolbox'en på etteren og derefter fiflet lidt med USM og Curves på den
sidste? Støjen er glattet godt ud, og du har virkelig fået detaljerne frem i
fuglens fjer på det sidste.
Nu vil jeg bruge det som en tutor i forhold til eksperimenter i Photoshop, -
prøve om jeg kan komme i nærheden af din justering. men det bliver først i
morgen. For nu skal der soves....z

Mvh Erik

Fra : ;o\)-max-

Dato : 16-06-04 23:53

> [...]
> prøve om jeg kan komme i nærheden af din justering. men det bliver først i

Toern er ettern med et nyt lag med lysebrun farve, multiply blending option
og 10% opacity, det gir lidt varme og tar lige spidsen af højlysende, jeg kan
godt li nogen gange at man kan fornemme det varme lys fra den lave sol,
fremfor en måske mere korrekt neutral tone, smag og behag.. -max-

Fra : Jan Bøgh

Dato : 17-06-04 15:02

"Erik W." <erik.w@mail.com> wrote in message

> Ubeskåret og ubehandlet kun saved for web1024*768 skudt i 400 iso ved
> ikke om det ville have været bedre med 200?
> Hvad synes i om billedet?

Jeg er ked af det, hvis jeg ødelægger den gode stemning, men jeg synes ikke
det er rigtig skarpt.
Og så synes jeg der er en del støj - især, når jeg ser på vandet.
Hvad er billedet taget med?

vh
--
Jan Bøgh