byggeri
Fra : Pia

Dato : 07-05-01 13:15

er der nogen hurtig tommelfingerregel for, om man, hvis man bygger nyt hus
til privat OG erhverv (kontor), om man kan trække noget af byggeriet fra?
Eller ved køb af privat grund/hus?

:Pia

--
Fantopia Dsignz: web- og grafisk design med fokus på brugervenlighed.
Ny-/redesign, programmering, fotoarbejde, logo og illustration, flash,

Fra : Erik G Christensen

Dato : 07-05-01 18:03

Pia wrote:

> er der nogen hurtig tommelfingerregel for, om man, hvis man bygger nyt hus
> til privat OG erhverv (kontor), om man kan trække noget af byggeriet fra?
> Eller ved køb af privat grund/hus?

Jaa, mindst 30% af arealet skal være erhvervsmæssigt, eller mindst
300 m2.
Ellers er det udlejning, hvis det udelukkende anvendes erhvervs-
mæssigt, - og det er lidt tricky beskatningsmæssigt.

--
Regards Erik G Christensen
Adviser for danish farmers, economy

Fra : Pia

Dato : 07-05-01 18:24

300 m2!!! det var godt nok et stort kontor til et enmands-edbfirma....

:Pia

Fra : Erik G Christensen

Dato : 07-05-01 18:39

Pia wrote:

> 300 m2!!! det var godt nok et stort kontor til et enmands-edbfirma....

Eller et lille hus (30 %)

Fra : Jørgen Madsen

Dato : 07-05-01 23:12

Det er efter det oplyste en bolig, hvor noget af arealet skal bruges til
erhverv.

Du har ikke fradrag for nogen af byggeudgifterne eller momsen. Til gengæld
er det så skatte/momsfrit, hvis du senere får en avance ved salg, og altså
selv har boet der privat.

Med hensyn til indretning skal du være opmærksom på, at det antal m2 der
anvendes erhvervsmæssigt - og hvor du kan fradrage en procentvis andel af
ejendomsværdiskatten, varme og el - skal være selvstændige lokaler, som ikke
er gennemgang for privaten (altså "kun en dør"), og der må ikke være noget
som helst privat i rummet - heller ikke en sovesofa, et skab med privattøj
eller lille Bimmers legetøj.

Der er meget lidt at hente på, at have erhverv hjemme, hvis ikke det som
Erik nævnte udgør en væsentlig del. Omvendt er det jo trods alt billigere,
end at skulle betale en fremmed en høj husleje.

Er det et lokale der er dårligere end privat-arealet, kan du ikke engang
bruge m2-fordeling. F.eks. tæller et kælderlokalde mindre end i stuplan.

Mvh. Jørgen Madsen

Fra : Pia

Dato : 08-05-01 07:54

tak - det var det jeg skulle bruge. Jeg arbejder primært hjemme, fordi jeg
ikke har lyst til at tage til et kontor, ikke af økonomiske grunde. Men
derfor er der jo ingen grund til at snyde sig selv.

:Pia