Køb af campingvogn i Tyskland
Fra : Kim Jensen

Dato : 21-07-04 17:52

Hej.

Vi er på udkig efter en ny campingvogn. Efter en del kiggen diverse steder
på nettet har vi fundet en campingvogn som ser ud til at opfylde vore behov
og den totalvægt som bilen må trække. Den må kun trække 800 kg. Det er en
Seat Cordoba Vario.
Nå men vi har fundet en Sterckeman Starlett 390ct hos en tysk forhandler.
Den er ca. 10000 kr. billigere end hos de danske forhandlere.
http://www.nuthetal-caravan.de/show/show.php?Art=Wohnwagen&Marke=Sterckeman&Neu=Neufahrzeug
Men hvordan med indregistrering. Hvor meget arbejde er der i det for mig?
Jeg går ikke ud fra at den tyske forhandler kan indregistrere den i Dk for
mig.
Er der andre ting som kan gøre det besværligt eller måske endda umuligt at
købe en campingvogn hos en tysk forhandler?
Eller er det rimeligt ligetil at købe en ny på den anden side af grænsen?

Kim og Mona

---

Fra : Per Wolfsdorf

Dato : 22-07-04 07:01

Hej Kim

Jeg ved ikke så meget om det.

Men der er 2 ting du skal undersøge inden:

Er vognen type godkendt i DK, hvis ikke vil du få et problem.
Er vognen udstyret med 30 Mbar gastryk, der kan der være en forskel mellem
Tyskland og DK.

Du kan evt. også købe den hos nogle forhandlere i DK, men til afhentning i
Tyskland og dermed betale Tysk moms og dermed spare nogle penge.

Når du handler i Tyskland, skal du være opmærksom på at garentien vil gælde
i Tyskland.

VH
Per

Fra : phk

Dato : 22-07-04 09:33

"Kim Jensen" <no@mail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Er der andre ting som kan gøre det besværligt eller måske endda umuligt at
> købe en campingvogn hos en tysk forhandler?

Du skal have et datacertifikat af sælgeren underskrevet af fabrik eller
importør.

Der er ingen problemer med gastryk på nye vogne - det er 30 mBar fra 97.

Vognen skal synes i DK og den skal vejes. Derefter en tur på motorkontor.

> Eller er det rimeligt ligetil at købe en ny på den anden side af grænsen?

Jeg kørte en tur rundt til en del forhandlere nord for HH da jeg i sin tid
købte campingvogn i Tyskland. Det sparede jeg en del penge på, idet jeg
hvert sted afleverede en seddel med mobilnummer, faxnummer, og e-mailadresse
sammen med en liste over det udstyr jeg ønskede. Det kostede en dag men var
pengene værd.

Detaljer kan du få på din lokale synshal - måske kan du også der få en kopi
af typegodkendelsen. Det fik jeg - den skulle jeg bruge da jeg kom til syn.

--
Per, Esbjerg