Telte og vandsøjletryk?
Fra : Karen Stricker & Car~

Dato : 15-07-04 17:53

Hejsa
Hvor meget skal "vandsøjletrykket" være på på et telt?

Kender i nogle gode billige steder på nettet hvor man kan købe telt?

Mvh
Carsten

Fra : Keld Rasmussen

Dato : 15-07-04 21:43

Jeg har et Outwell Colorado 8 med 3000 mm vandsøjletryk, og det klarer den
strålende danske sommer uden en dråbe på den forkerte side.

Jeg ved ikke hvor du bor, men Neergaard Camping i Hedehusene var 300 kr
billigere end nogen af net butikkerne med ovennævnte telt og så var der
ingen porto.
Bilka har iøvrigt tilbud på flere Outwell modeller i denne uge også langt
under netbutikkerne.

Keld Rasmussen

Fra : Ped

Dato : 16-07-04 21:48

Karen Stricker & Carsten Axelsen wrote:
> Hejsa
> Hvor meget skal "vandsøjletrykket" være på på et telt?

Mit første telt var et Daells Varehus telt i den såkaldte 'hollandske
facon' og med et vandsøjletryk på 750 mm. Det var ikke helt vandtæt, men
da det var et spidstelt var overliggeren det eneste sted der kom vand
ind - ellers blev det på teltdugen. Nu har jeg et telt af samme slags,
men i en bedre kvalitet og med 1000 mm vandsøjletryk. Det er i praksis
helt vandtæt, og det på trods af at det efterhånden er 10 år gammelt.
Selv et voldsomt 12-timers regn- og tordenvejr i Andorra for godt en uge
siden holdt det til, uden at der kom en dråbe vand ind. Igen skal det
understreges at det er et spidstelt uden vandrette overflader, ellers
bør man nok op på 1500 mm eller mere.

M.v.h.

Jens L. Pedersen

--
Fjern "handicappet" i min mailadresse ved svar.

Fra : Sten Bo

Dato : 16-07-04 22:47

Ped wrote:

> [...]
> Igen skal det understreges at det er et spidstelt uden vandrette
> overflader, ellers bør man nok op på 1500 mm eller mere.

De fleste prøver at undgå søer på taget.

Filosofisk til vandsøjle tryk 1500 mm = 1.5 m vand på taget - Statisk
måling

Skal udtrykker evnen til at stoppe regn .- Dynamisk

Målingen misvisede hvis materialerne er meget forskellige i struktur og
tykkelse.

Hvad med en gang imprægniering ?

Hilsen Sten Bo