Varme i drivhus - halm - selvantænding!!
Fra : Kim Bjørn Nielsen

Dato : 07-05-01 11:47

Hej!

Jeg så en anden tråd om varme i drivhus. Jeg har netop lagt fundament til et
drivhus - jeg valgte ikke at lægge varmekabler, men har i stedet lavet
midtergangen som en kanal - jeg kan lægge fliser over (sten eller træ).
Kanalen er +50 cm bred, +40 cm dyb, og godt 2 meter lang.

Min plan var/er at bevare kanalen tom (luft-isoleret), men måske skulle jeg
"mokke" nogle halmballer ned? Vil det også virke? Vil de rådne uden direkte
kontakt til jord? Kan man risikere at skidtet selvantænder!!?

Kommende driver - Kim

Fra : Klaus Eriksen

Dato : 07-05-01 19:56

Kim Bjørn Nielsen <kim.bjoern@SPAMmail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9d5ui4$hjk$1@news.inet.tele.dk...
> [...]
jeg
> "mokke" nogle halmballer ned? Vil det også virke?

Jeg tror ikke det har nogen målbar indflydelse på temperaturen i drivhuset.

> Vil de rådne uden direkte
> kontakt til jord?

Jeg tror at fugt og temperatur i drivhuset med tiden vil medføre at halmen
rådner.

> Kan man risikere at skidtet selvantænder!!?

NEJ! I dit drivhus bør der jo ikke være mere end 25 graders varme og selvom
temperaturen enkelte varme sommerdage uheldigvis kan snige sig op på de 35 -
40 grader, så er det ikke nok til at halmen antænder. Sammenlign iøvrigt med
landmændenes lader og hølofter, hvor der sikkert også kan blive temmelig
varmt, uden at det mig bekendt har været et problem af betydning.

Generelt vil jeg sige at det er svært at rådgive dig, hvis jeg stod i dit
drivhus ville jeg sikkert bedre kunne forholde mig til dine overvejelser og
spørgsmål. Måske du lige netop i denne situation skulle rådføre dig med en
bekendt, der ved noget drivhuse og som du kan tage med ud i dit drivhus.

mvh. Klaus Eriksen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 08-05-01 00:36

> [...]
> landmændenes lader og hølofter, hvor der sikkert også kan blive temmelig
> varmt, uden at det mig bekendt har været et problem af betydning.

Men hvad med halm der bruges som mistbænk ved at de vandes med gødning, og
kommer op på 70 grader. Kunne de tænkes at brænde?
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 08-05-01 07:43

On Mon, 7 May 2001 20:56:14 +0200, "Klaus Eriksen"
<klaus_eriksen@vip.cybewrcity.dk> wrote:

>40 grader, så er det ikke nok til at halmen antænder. Sammenlign iøvrigt med
>landmændenes lader og hølofter, hvor der sikkert også kan blive temmelig
>varmt, uden at det mig bekendt har været et problem af betydning.

En landmand her i nærheden måtte et år til at flytte alle sine
bigballer ud af laden. Han var bange for at de ville selvantænde, men
der havde halmen været en lille bitte smule fugtig da de blev presset.
Dvs. de var så tørre at de ville kunne brænde, og da bigballer er
presset hårdere end alm. halmballer har varmen endnu sværere ved at
slippe ud.

Men det er ikke noget problem af betydning, jeg har kun hørt om det
den ene gang.

--
Mads Lie Jensen
Mads@gartneriet.dk

Fra : Jean Seeberg

Dato : 08-05-01 16:36

Det sker hver år at der går ild i halmballer, kornsiloer ogl. som du skriver
pga det ikke er tør inden det bliver stakket, så det er ikke helt uden
problemer, hvis man ikke passer på.
Jean

Fra : Casper

Dato : 09-05-01 08:35

> [...]
>landmændenes lader og hølofter, hvor der sikkert også kan blive temmelig
>varmt, uden at det mig bekendt har været et problem af betydning.

Nu er det jo ikke varmen omkring halmballerne der er det afgørende for
om de selvantænder. Det er den forrådnelse der sker inde i ballen.
Hvis den er presset hårdt mens halmen er rigtig tør kan den ikke
slippe af med varmen...

Casper

Fra : Per A. Hansen

Dato : 10-05-01 18:54

> Hej!

-klip-
> [...]
direkte
> kontakt til jord? Kan man risikere at skidtet selvantænder!!?

Hvis ballerne bliver vandet igennem og får tilsat noget ren kvælstofgødning
for at få gang i bakterierne, så vil der udvikles varme i takt
med bateriernes nedbrydning af halmen. Kvælstof er nødvendigt for
at få bakterierne til at vokse.
Det system *kan* ikke selvantænde. Det var et fænomen, der
kunne optræde hø, der blev lagret før det var tilstrækkeligt tørt.
I *gamle dage* anvendte man Glaubersalt for at undgå
selvantændelse. Den skyldes bl.a. visse termofile bakterier - altså
bakterier, der kunen tåle meget høje temperaturer.
Halmballer på den beskrevne måde anvendes af nogle for at
kunne udplante bl.a. tomater meget tidligt. En udmærket metode.

Per A. Hansen