Squash, zucchini, courgette - opskrifter?
Fra : Anne Lise Kirk Jense~

Dato : 07-05-01 11:28

Hej,

Er der nogen af Jer der lige ligger inde med en ide til hvordan jeg får min
familie (kræsen mand og 2 børn) til at spise denne grøntsag?

Deres holdning er, at den er for "splattet" - så måske ville den glide ned,
hvis den var "sprød" (eller ikke kunne ses ....)

Forslag?

mvh
anne lise

Fra : Ms. Krabappel

Dato : 07-05-01 11:54

Hvad med at grille dem (efter at have skåret dem i 5mm skiver eller mindre)
på begge sider, og mariner dem med olivenolie+hvidløg+finthakkede urter
(basilikum, persille, evt. origano (frisk)).
Same procedure også for auberginer. Hvis man kan lide det, en sjat balsamico
eddikke kan bruges.

Farseret og stegt i ovn (rå) efter at have skåret i to på langs, fjernet
kernene, fylde dem med hakket
kød+æg+parmesanost+hvidlød+persille+olivenolie, drysse lidt parmesan på
toppen, bage i ovn ca. 30-40min på 180 grader. Jeg ved ikke hvor mange gram
af dit og dat skal bruges, da den er lært efter "look and repeat" maner, lad
os sige 2-3 zucchini, 250g kød, 1 æg, 1 f. hvidløg, 2 spsk hakket persille,
2-3 spsk parmesan + lidt til gratinering, rasp hvis nødvendigt til at få
farsen mere fast, 2 spsk olie.
Ovnfadet skal også smøres med olie.

Sandra

Fra : Peter Westh

Dato : 07-05-01 12:48

"Anne Lise Kirk Jensen" <alkj_gmafood@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen af Jer der lige ligger inde med en ide til hvordan jeg får
min
> familie (kræsen mand og 2 børn) til at spise denne grøntsag?

De er også meget fine skåret i tynde skiver - på tværs eller på langs - og
stegt på panden. Kunsten er at varmen skal være ret høj, de skal brunes godt
og der skal fordampe en masse vand. Altså ikke for mange på panden ad
gangen.Vend nogle krydderurter eller noget persillade i (persille+hvidløg
hakket) og server. Eller læg dem på et fad og hæld en sauce af youghurt,
hvidløg, salt og mynte over, meget lækkert.

Ellers kan jeg anbefale følgende. Min svigerfar laver dem - jeg har ikke
kunnet få opskriften fra ham (jeg har allerede taget hans datter, og der
sætter han grænsen), men den her ligner vist nogenlunde. Jeg synres godt de
kan puttes i køleskabet og varmes, f.eks. på brødristeren. Pres gerne noget
væde ud af de revne squash før du rører dejen sammen, enten med hænderne
eller i et klæde. Kan spises med pitabrød og salat, eller som sideret til
grøntsagsretter med ris etc. Fine kolde på rugbrød. Man kan krydre dem på
forskellig vis (frisk persille, løvstikke, basilikum, grøn chili etc), eller
blande en hård ost i dejen.

Latkes.

Ingredients:
3 medium zucchini, coarsely grated
½ teaspoon or more of salt, to taste
Freshly grated pepper to taste
1 large onion, grated
2 eggs, slightly beaten
3/4 cup matzah meal (erstat med mel og/eller rasp)
Oil for frying

Combine all the ingredients in a large mixing bowl. Heat oil in a skillet or
deep frying pan at least 1/2 inch deep. (Do not use less oil - the latkes
will absorb just as much oil and be no less greasy, but will stick and be
unsightly.)
Spoon mixture into very hot oil and press down to shape the latkes. Turn
once. Remove from pan and drain on paper towels. (You will need a lot of
paper towels.)
If the mixture in the bowl becomes watery, spoon off excess water and add
more matzah meal to absorb the rest.
Rewarm, if needed, in a warm oven, or better, in a microwave. Serve plain,
or try with parmesan cheese.
Freeze leftovers and then rewarm in a 450 degree oven. (Do not defrost
before rewarming the latkes.) Note: Do not refrigerate leftovers.
Refrigeration causes the latkes to change into greasy mush.

MVH

Peter

Fra : Jan Boegh

Dato : 07-05-01 16:20

"Anne Lise Kirk Jensen" <alkj_gmafood@mail.tele.dk> wrote in message

> Er der nogen af Jer der lige ligger inde med en ide til hvordan jeg får
min
> familie (kræsen mand og 2 børn) til at spise denne grøntsag?

Hos os er ratatouille et stort hit. Fra 'Mortens opskriftsamling' er denne
klippet:

2 auberginer
2 courgetter
3 store tomater
6 spsk olivenolie
3 store løg
2 store peberfrugter
2 fed hvidløg

Skær auberginerne og cougetterne i tynde skiver. Drys med salt og læg dem i
et dørslag med en tung tallerken ovenpå. Lad dem dryppe af. Flå tomaterne
ved at skære et hak i skindet og læg dem så i kogende vand et øjeblik. Fjern
derefter skindet og hak tomaterne. Pil og hak løgene, rens peberfrugtene og
skær dem i skiver, og pil og pres hvidløget.
Opvarm olien i en stor, tung gryde, og svits løget til det har fået farve.
Tilsæt peberfrugter og hvidløg, derefter auberginer og courgetter og til
sidst de hakkede tomater. Når blandingen bobler, lægger man låg på, skruer
ned for varmen og lader det simre i ca. 45 minutter.
Kan spises både kold og varm

Personligt bruger jeg normalt en dåse flåede tomater, som jeg halverer og
lader dryppe af før jeg hakker dem. Som regel giver disse en bedre tomatsmag
end de noget kønsløse drivhustomater, man får det meste af året.

Jeg bruger også flere hvidløg og giver tit retten et balsamicoeddike (ca 2
skefulde) som kommer i sammen med tomaterne.
Hvidløgene presser jeg normalt ikke - jeg deler feddene i en 3-4 stykker og
maser dem med en stor køkkenkniv og kommer dem i sammen med løgene.
Til gengæld lader jeg kun peberfrugterne koge med i det sidste kvarter.

I øvrigt er ratatouille udpræget en ret, hvor man kan variere ud af det
hårde liv. Jeg benytter - alt afhængigt af hvad jeg har på lager - ofte et
tilskud af grove grønstsager: terninger af selleri, persillerod m.v. Ofte
droppes så peberfrugterne. Jeg kan også sagtens finde på at lave dem uden
enten courgetter eller auberginer (en af dem _skal_ med - det er ligesom
nerven i ratatouille). Så er det selvfølgeligt altid en diskussion om det
stadigt er ratatouille - men det smager godt.

se evt også:
http://www.google.com/search?q=ratatouille&btnG=Google-s%F8gning&hl=da&lr=la
ng_da

mvh
Jan

Fra : Margit & Sv. Aa. Jen~

Dato : 07-05-01 18:29

Her er en opskrift, som vi er vilde med

Farserede squash:

2 squash på i alt 600 g
salt

Fyld:
250 g magert hakket svinekød
2 spsk. smør eller olie
1 rød peberfrugt
2 stilke blegselleri
3 forårsløg (el. løg)
3 spsk. tomatpure
salt, peber og merian
100 g revet ost
lidt olie til stænkning

Skær squash i halve og tag noget frugtkød og kernerne
(kernerne kasseres) ud med en ske. Drys med groft salt
og lad squashene trække mindst ½ time hermed. Svits
først det hakkede kød i fedtstof i en gryde. Svits derefter
de fintsnittede grøntsager (husk squashkødet) kort. Bland
begge dele og rør tomatpure i. Smag til med salt, peber
og merian. Skyl og tør de halve squash og kom fyldet i.
Fordel den revne ost på og stænk med lidt olie. Sættes i
ovnen ved 200-225 gr. i 20 min.

Margit

Anne Lise Kirk Jensen <alkj_gmafood@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:9d5te9$d7p$1@news.inet.tele.dk...

Fra : Bettina Madsen

Dato : 07-05-01 20:25

Cougette tzaziki..

Fra : Anne Lise Kirk Jense~

Dato : 08-05-01 08:56

Mange tak til Jer alle, det var overvældende, synes jeg.
Jeg prøver mig frem.

mvh
anne lise