Try except / Try finally
Fra : P.L.

Dato : 13-01-01 15:15

Hej NG !!!!
Er der en, som kan forklare mig forskellen på Try Except og Try Finally ???

Peter

Fra : Roald Henriksen

Dato : 14-01-01 17:39

try
blok med programkode;
except
blok med fejlkode;
end;

Forklaring:
Hvis der under udførelsen af blokken med programkode opstår en exception et
eller andet sted, stoppes programafviklingen omgående, og der springes til
blokken med fejlkode. Omvendt, hvis alt forløber som planlagt, udføres
blokken med fejlkode aldrig.

try
blok med programkode;
finally
blok med mere programkode
end;

Forklaring
Uanset hvad der sker i blokken med programkode, vil blokken med mere
programkode ALTID blive udført. Her ligger ofte rutiner til at rydde op
efter sig i memory, databaser og andet.

Note:
Funktionerne kombineres ofte således:
try
try
blablabla...
except
fejlkode
end;
finally
ryd-op-kode, der ALTID gennemløbes
end;

Mvh RH

Fra : Carsten Pedersen

Dato : 14-01-01 17:44

"P.L." <jessie-peter@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> Hej NG !!!!
> Er der en, som kan forklare mig forskellen på Try Except og Try
Finally ???

Try Except bruges, når du vil håndtere den exception, der er blevet
rejst, og koden efter Except udføres kun, når der er en exception.

Try Finally anvendes for at sikre, at der bliver ryddet op (f.eks.
frigivelse af ressourcer), selv om der er rejst en exception. Koden
efter Finally udføres således uanset, om der blev rejst en exception
eller ej.

Mvh

C@rsten

Ved svar pr. direkte e-mail: erstat XX med 10 i returadressen
If replying by e-mail: substitute XX with 10 in my return address

Fra : P.L.

Dato : 15-01-01 15:04

Tak til Carsten og Roald for 2 meget fine forklaringer

Peter