Esenet og Mac
Fra : Mich. Ottosen

Dato : 10-08-04 22:26

Henrik Münster skrev i en anden tråd (Kommer TNT om lørdagen)

> Mit internet brød så ned <http://www.esenet.dk/>, og
> jeg kunne ikke følge med mere.

Jeg har set at der er en lille håndfuld Macbrugere her i gruppen, der
anvender esenet. Derfor tør jeg godt spørge her.

Nedbrud på esenet er det en enlig svale, eller er der tale om flere
nedbrud? Ja, jeg spørger ud fra erfaringen med esenet på min kones
arbejdsplads (hvor de også ha Mac på det pågældende net). Dér er det
sådan i øjeblikket, at det stort set kun virker hver anden dag (nej, jeg
har ikke nogen nøjagtig statistik), siden sommerferiens afslutning i
slutningen af juli.

De har _ikke_ pillet ved opsætningen af modem og router. De har kun en
enkelt gang slukket for modemmet, for at se om det skulle hjælpe. Det
gjorde det ikke.

Som I kan se, er det ikke min mening at miskreditere esenet*, men prøve
at finde en logisk forklaring og dermed komme frem til en stabil
løsning.

*selvom jeg nok kunne finde på at sige noget ufordelagtigt om deres
kundeservice og deres forhold til Mac

--
v.h.
Mich.

Fra : Henrik Münster

Dato : 10-08-04 23:25

In article <1gibsq0.1rpw6gll8w823N%Mich@noget.invalid>,
Mich@noget.invalid (Mich. Ottosen) wrote:

> [...]
>
> De har _ikke_ pillet ved opsætningen af modem og router. De har kun
> en enkelt gang slukket for modemmet, for at se om det skulle hjælpe.

Jeg synes, det generelt fungerer godt. Det brød ned i fredags, og igen i
dag kl. 15.30. Men her til aften ved 19-tiden kom det op igen. Jeg
oplever ikke nær de problemer, som jeg hører andre (Windowsbrugere)
fortælle om.
Jeg havde en del problemer i december. Ofte forsvandt forbindelsen.
Aldrig mens jeg brugte computeren. Men ofte, hvis den havde stået stille
f.eks. et par timer. Jeg fandt ud af at genstarte kabelmodem, og så var
alt i orden. Der blev også skrevet om, at der var problemer med det
gamle Motorola SB4100, som jeg har. Nu hedder det sig, at det er det nye
Motorola SB5100, der er ustabilt. Så jeg holder fast i mit gamle
Surfboard 4100.
Problemerne forsvandt i januar. Siden kom de lidt igen i sommer. Jeg
havde flyttet rundt på tingene og fandt ud af, at det slet ikke var
kabelmodemmet, men derimod min Airport basestation, som i december sad i
samme stikkontakt, som skulle genstartes. Nu har jeg så købt en Airport
Extreme basestation, og jeg tror kun, jeg har mistet forbindelsen og
måttet genstarte den én gang.
Derimod har der som nævnt været generelle problemer på Esenet i
fredags og i dag. Det kan da også ske, at lamperne står og blinker på
kabelmodemmet, hvilket de ikke bør, men det er kun kortvarigt og generer
ikke.
Så generelt virker det fint efter min mening. De skriver jo også hos
Esenet, at mange problemer er lokale på deres meget store netværk. Måske
bor jeg et heldigt sted. De skriver også og sikkert meget rigtigt, at
pressens fokus på Esenet og problemerne har fået alle til at give Esenet
skylden, hver gang deres computer driller. Men ofte er det computeren,
kabelmodemmet eller installationen i hjemmet, der er noget galt med.
--
Henrik Münster
Esbjerg, Danmark

Fra : Ole Jensen

Dato : 11-08-04 08:06

Jeg har flere gange hørt om det der esenet, men hvad er det er
forkortelser for?
Står det for Esbjerg SEnior NET - eller hvad?

mvh
Ole-J

Fra : Henrik Münster

Dato : 11-08-04 23:50

In article <4119C564.3060001@inet.uni2.dk>,
Ole Jensen <o-jensenFJERN@inet.uni2.dk> wrote:

> Jeg har flere gange hørt om det der esenet, men hvad er det er
> forkortelser for?
> Står det for Esbjerg SEnior NET - eller hvad?

Esenet er simpelthen den internetforbindelse, vi kan få over
fællesantenne her i Esbjerg. Fællesantennen for selve Esbjerg ejes af
kommunen. De har så lavet en internetudbyder, der økonomisk skal hvile i
sig selv. Esenet bruger TDC's servere og udstyr, men som kunder betaler
vi til Esenet og har ikke noget med TDC at gøre som sådan. Jeg kan ikke
huske, om der er noget support, man skal have fra TDC, men i
almindelighed er det Esenet, man henvender sig til.

<http://esenet.dk>

Navnet kommer af, at byen Esbjerg egentlig hed Esebjerg. Der var en
bakke på stedet i gamle dage, hvor man kunne se ud over havet og holde
øje med skibene. Der sad man så og esede. Stedet nævnes allerede i 1502
som Eysbergh. Indtil 1870 var Esbjerg kun et par gårde nær kysten, og
byen har først for nylig fejret 100-års-jubilæum.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 18-08-04 16:00

Mich. Ottosen <Mich@noget.invalid> wrote:

> [...]
> løsning.
>

> *selvom jeg nok kunne finde på at sige noget ufordelagtigt om deres

Jeg har en del kunder i Esbjerg og det er meget op og ned om de har
problemer med ESENET.

Nogen har kørt perfekt og nogen har haft gentagne problemer af
forskellig slags.

Hidtil har ESENET fungeret således at kunden selv - på anbefaling -
indkøbte sig et kabelmodem. Problemet er, at det forhindrer eller
besværliggør ESENETs evne til at tilpasse systemerne til modemerne. I
Varde har man valgt at lade kabel-selskabet eje og udlåne modem'erne og
de har således fuld kontrol helt ud til stikkontakten i stuen.

Blandt andet derfor har der været kompatibilitetsprobleemer med
forskellige modemtyper, sådan som Henrik Münster skriver andet sted.

Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk - www.fileoffice.dk