.Mac og Backup
Fra : Thorkil Olesen

Dato : 08-08-04 21:18

Jeg har endelig fået min ISDN erstattet af ADSL, og nu overvejer jeg jo,
om jeg skal tage skridtet fuldt ud og tegne et abonnement på .Mac. Jeg
kunne tænke mig bl.a. at bruge til at lave en inkrementel backup med
Apples "Paraply-backup-program", men jeg efterlyser nogle erfaringer.

Er der overhovedet nogen, som bruger det?

Er man begrænset til de 100 MB på iDisken? Er det nok?

I dag tager jeg lejlighedsvist (dvs. for sjældent) en backup på CD. Det
fylder let en hel CD, men så tager jo jo også det meste med af mine
~/Documents og ~/Library.

--

Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-08-04 21:50

In article
<1gi806n.pf0b79vc8a9N%slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk>,
slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk (Thorkil Olesen) wrote:

> [...]
> erfaringer.
>
> Er der overhovedet nogen, som bruger det?

Det er er ret simpelt program. Jeg bruger det nogen gange til at backe
up til en ekstern harddisk. Men til min rigtige bagckup bruger jeg
Retrospect.

> Er man begrænset til de 100 MB på iDisken? Er det nok?

Det kommer jo an på, hvor meget du vil gemme. Har du billeder og musik,
så er 100 MB ikke meget. Men du kan jo købe mere. Du kan jo også vælge
kun at gemme nogle få vigtige ting. Som backup har iDisk jo den fordel,
at den er nem, så man gør det tit. Og det er nemt at få fat på tingene
igen, hvis man får brug for sin backup. Endelig kan Apples Backup også
lave backup til harddiske, cd'er etc.

> I dag tager jeg lejlighedsvist (dvs. for sjældent) en backup på CD. Det
> fylder let en hel CD, men så tager jo jo også det meste med af mine
> ~/Documents og ~/Library.

Og så koster cd'er jo lidt. Og personligt kan jeg slet ikke have mine
ting på én cd. Laver man incremental backup, er det jo fjollet at bruge
en hel cd til at gemme 10 MB ændrede filer. Jeg ved godt, at det er
fy-fy at lave backup til en harddisk, men jeg laver backup til en
ekstern harddisk og til en gammel iMac (med en ny harddisk). Så ligger
mine ting på i alt tre harddiske med den i computeren. Jeg nægter at
tro, at de bryder sammen samtidig. Så slipper jeg for at købe cd'er
eller andre medier hele tiden.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 08-08-04 22:12

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> Jeg
> kunne tænke mig bl.a. at bruge til at lave en inkrementel backup med
> Apples "Paraply-backup-program", men jeg efterlyser nogle erfaringe

Jeg bruger det (omend BackUp er laaangsomt: bruger det kun til visse
filer) - mest af alle funktioner er jeg glad for
synkroniseringsfunktionen. Webmail - samt muligheden for at have adgang
til sine adresser + bogmærker fra alle nettilsluttede computere er også
ok.

Prisen er lidt høj - til forsvar kan siges at det ofte falder lidt
gratis godbidder af - nogle mere brugbare end andre.

Så jeg vil forny mit abonnement: Men du er da velkommen til at henvise
til mig, så får jeg 20% rabat næste gang -- og det samme får alle andre
som skaffer nye medlemmer

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 08-08-04 22:42

Tak for svarene!

Martin Ammentorp <martin@xyzammentorp.org> wrote:

> Jeg bruger det (omend BackUp er laaangsomt: bruger det kun til visse
> filer)

Langsommere end man kunne forvente med din Internet-forbindelse? (Det
skal ikke forstås som en fornærmelse af din Internet-forbindelse

> Så jeg vil forny mit abonnement: Men du er da velkommen til at henvise
> til mig, så får jeg 20% rabat næste gang -- og det samme får alle andre
> som skaffer nye medlemmer

OK. Det vil jeg tænke på...

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 09-08-04 14:46

Thorkil Olesen <slet.dette.thorkil.og.dette@pip.dknet.dk> wrote:

> Langsommere end man kunne forvente med din Internet-forbindelse? (Det
> skal ikke forstås som en fornærmelse af din Internet-forbindelse

BackUp er langsomt til alt: BackUp til CD/DVD/Ekstern HD tager for lang
tid i forhold til enten direkte kopiering i Finder eller bedre anden
backup-software

og du må hjertens gerne fornærme min internetforbindelse - det er den
vist "ligeglad" med... jeg bruger 512/512

venlig hilsen

Martin

-- and don't forget to boogie