Hjælp! Børn, skole og Macintosh?
Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 06-08-04 12:00

Jeg har ikke været særlig aktiv på Mac-fronten endsige dk.edb.mac i
nogle år efterhånden. Min gode gamle iMac DV SE fra 2000 booter jeg kun
i MacOS 9 for at læse news med MT-NewsWatcher og logge på Lån&Spar Bank;
ellers kører den - som alle mine andre maskiner - NetBSD. (Hvis der var
en NewsWatcher port til Unix/BSD, så brugte jeg nok kun NetBSD.) Men
nogen her husker mig måske endnu.

Mht børn og computere, har jeg været af den holdning, at førskolebørn
først og fremmest har brug for at lære at være sociale; dvs at der er
regler for at omgås hinanden, men disse regler er foranderlige og kan
forhandles, afviges fra. Det er med andre ord nogle underlige regler. I
modsætning hertil er reglerne i computerverdenen anderledes rigide og
entydige, altid-det-samme. Jeg har været tilbageholdende med
computerspil (også fordi jeg ikke spiller selv), men dog ikke forbudt
mine børn at lege med computeren hos bedsteforældre eller andre. Det er
nok en helt anden diskussion.

Men nu er min søn, Jesper, lige startet i børnehaveklasse. Og straks
melder problemerne sig: Jeg kan ikke bestille skolemælk via
dinskolebutik.netborger.dk, fordi KMDs åbenbart inkompetente
programmører har spildt tid på at skrive en masse ikke-portabel
Javascript til et interface som kunne være skrevet (så det så *identisk*
ud) på et øjeblik i ren HTML. Det er så hvad det er, og en helt anden
snak. (Jeg vil altså ikke anvende MS IE, lige som jeg ikke vil køre i en
bil hvor bremserne ikke virker.) Men det mindede mig om et langt mere
alvorligt problem, som jeg har udskudt alt for længe; selv om jeg af og
til er blevet mindet om det, når Jespers fodboldklub har send en mail i
Word-format. (Nej, jeg bruger heller ikke Word. Jeg husker kun for godt
hvordan det gik med Word6.)

Problemet er: hvordan kan jeg sikre at min søn ikke kommer til at føle
sig "udenfor", uden samtidig at gå på kompromis med min holdning til
Microsoft-produkter? Det er lidt lige som at ville undgå MacDonalds -
bortset fra at det vist er langt mere "legitimt" at sige "mine børn må
ikke spise på McD" end at sige "mine børn må ikke bruge programmer fra
MS." Bortset fra at MS's uheldige indflydelse er langt, langt mere
vidtrækkende end McD's. Eller religion for den sags skyld.

Lige nå går mine tanker i retning af, at han skal have iMac'en snart, og
måske en ny Mac senere. Men hvad ellers? Jeg formoder at der må være
andre Mac-brugere der deler opfattelse i større eller mindre grad, og
har været i situationen - hvad gør I? Et skridt er nok at skifte til
MacOS X, med de fordele der følger deraf (Safari, OpenOffice, osv osv),
men hvad ellers? Hvilke problemer vil jeg støde ind i? Hvordan opfatter
kammerater en dreng, der ikke kender Windows, men kun Mac? Hvad med
skolen?

Hjælp!

-Lasse

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-08-04 12:35

Lasse Hillerøe Petersen <lhp+news@toft-hp.dk> wrote:

> [...]
> men hvad ellers? Hvilke problemer vil jeg støde ind i? Hvordan opfatter
> kammerater en dreng, der ikke kender Windows, men kun Mac? Hvad med

desværre må du du nok forberede dig på at vi lever i en crossplatform
verden ... jeg vil sige dit barn er bedre rustet hvis han får indblik og
competence på mere end én platform ... og der er da ingen problemer i at
bruge mac derhjemme og windows i skolen ... eller omvendt ...

Det er da kedeligt at den danske folkeskole er så windåse domineret ...
men det kan man da prøve at gøre noget ved ... hvis man ellers orker at
kæmpe mod/med det komunale system ...

Jeg synes du trygt kan skifte til OS X ...

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 06-08-04 12:56

In article <1gi3mvi.77acy9houbeoN%thomas@elements.dk>,
thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> [...]
> competence på mere end én platform ... og der er da ingen problemer i at
> bruge mac derhjemme og windows i skolen ... eller omvendt ...

Ja, som sagt så leger han jo også med computer hos venner og familie af
og til; og jeg forventer heller ikke at få skolen til at skifte system.
Men jeg mener ikke du har ret i at "der er da ingen problemer", og jeg
er interesseret i at høre bud på hvordan man kan håndtere fx den
situation jeg kan se opstå, hvis en kammerat har et program, og jeg så
skal forklare Jesper: "jamen det kan altså ikke køre på vores computer".

Plus hvad der ellers kan opstå når hjemmet er rent Mac/Unixorienteret i
en Windowsorienteret omverden.

For *hvis* det skulle vise sig at det bedste for Jesper er at anskaffe
en Windows PC, så må jeg jo bide i det sure æble, om man så må sige. (Og
lave et filtreret netsegment.)

-Lasse

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-08-04 13:08

> [...]

> situation jeg kan se opstå, hvis en kammerat har et program, og jeg så
> skal forklare Jesper: "jamen det kan altså ikke køre på vores computer".

Hvilke programmer tænker du på ? ... meget af det der er på windows
findes til mac ... no problems there ... det kan være der er ikke er 15
programmer der kan det samme .. måske kun 3 ... men de 3 er så i reglen
15 gange bedre ... det eneste der måske går galt er mht. spil, hvor mac
verdenen dog efterhånden kun er et par mdr. bagud ... (og til spil vil
jeg i alle tilfælde anbefale en PS2 eller en anden konsol ...)

> Plus hvad der ellers kan opstå når hjemmet er rent Mac/Unixorienteret i
> en Windowsorienteret omverden.

vi har kørt mac only så længe jeg kan huske ... jeg gik igennem 8.kl til
3.g på hhv. min LC 475 og min PPC 7300 ... det eneste jeg fik var
misundelse fordi mit lort ikke gik ned under dansk skriftlig examen :)

> For *hvis* det skulle vise sig at det bedste for Jesper er at anskaffe
> en Windows PC, så må jeg jo bide i det sure æble, om man så må sige. (Og
> lave et filtreret netsegment.)

Det burde ikke vælre nødvendig ... dog er jeg bange for at MS Office til
mac evt. bliver en nødvendighed for atkunne "snakke" sammen med resten
af verden ...
--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 06-08-04 13:55

In article <1gi3o7o.ua4hkd1bgsz8yN%thomas@elements.dk>,
thomas@elements.dk (Thomas von Hassel) wrote:

> Hvilke programmer tænker du på ?
Se, det er jo det jeg ikke ved...

> verdenen dog efterhånden kun er et par mdr. bagud ... (og til spil vil
> jeg i alle tilfælde anbefale en PS2 eller en anden konsol ...)

Klart nok. Rart at høre at 1997 (jeg tror det var det værste år) for
alvor er blevet fortid.

> vi har kørt mac only så længe jeg kan huske ... jeg gik igennem 8.kl til
> 3.g på hhv. min LC 475 og min PPC 7300 ... det eneste jeg fik var
> misundelse fordi mit lort ikke gik ned under dansk skriftlig examen :)

Godt at høre.

> Det burde ikke vælre nødvendig ... dog er jeg bange for at MS Office til
> mac evt. bliver en nødvendighed for atkunne "snakke" sammen med resten
> af verden ...

Det bliver over mit lig! OK, på en WinPC kan det være lige meget, men
det "ord" (for ikke at tale om resten af "kontoret") kommer ikke på
nogen Mac her - i hvert fald ikke versioner nyere end 5.1.

-Lasse

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-08-04 14:10

> [...]

> det "ord" (for ikke at tale om resten af "kontoret") kommer ikke på
> nogen Mac her - i hvert fald ikke versioner nyere end 5.1.

det er lidt noget pjat .. har du prøvet Office 2004 til mac ? .. det er
faktisk ik' så ringe enda :)

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Anders Hedegren

Dato : 07-08-04 08:34

> det er lidt noget pjat .. har du prøvet Office 2004 til mac ? .. det er
> faktisk ik' så ringe enda :)
>
> /thomas

Office er ikke så ringe, men hvis man tager et kik på MS' andre tilbud
på Mac så bliver man lidt overrasket over den ringe kvalitet.
Eksempelvis er deres Media Player ikke i stand til at spille mange af de
filer Windows-folk sender til en, og den er så sløv og klodset på grund
af sit eget "skin" at man undrer sig over hvorfor MS ikke bare brugte
standard looket i OSX. MSN Messenger er ikke bedre, det er lykkedes en
enkelt fyr (www.proteonx.com) at lave en klient der ikke bare er bedre
til MSN end MS's egen klient, den understøtter også alle de andre
systemer. Så hvis man ikke har prøvet Office er der god grund som
Mac-bruger at frygte at det er noget bras.

Anders

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-08-04 13:24

"Lasse Hillerøe Petersen" <lhp+news@toft-hp.dk> writes:

> situation jeg kan se opstå, hvis en kammerat har et program, og jeg så
> skal forklare Jesper: "jamen det kan altså ikke køre på vores computer".

Du kan roligt sætte program==spil i ovenstående.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Thomas von Hassel

Dato : 06-08-04 13:55

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Du kan roligt sætte program==spil i ovenstående.

nå det ved nu ikke ... der er da masser af mac spil ... også nye ... så
hvis man har lidt tålmodighed så klager jeg ihvertfald ikke!

/thomas

--
A: Because it messes up the order in which people normally read text.
Q: Why is top-posting such a bad thing?

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-08-04 22:31

In article <lhp+news-F2B252.13562106082004@news.tele.dk>,
> [...]

> håndtere fx den situation jeg kan se opstå, hvis en kammerat har et
> program, og jeg så skal forklare Jesper: "jamen det kan altså ikke

Det synes jeg da ikke er et problem. Et problem er, når han får en
opgave i skolen, der kræver Windows. Det kan være, han får en diskette
med et eller andet program eller dokument. Min søn har da allerede i
tredje klasse været ude for, at hans lærer gav ham en diskette med et
matematikprogram. Nu klarer vi os, fordi min kone hidtil har haft en
bærbar IBM, men vi har jo bestilt en iBook til hende.
Det er da heller ikke så svært at forklare drengen, at man ikke kan
bruge programmet på en Mac. Mine to drenge på hhv. 4 og 9 år har
forlængst lært, at de cd'er, der følger med Anders And, eller som fås
med et måltid i Burger King, de duer ikke i en Mac. Vi har nogle gange
prøvet at installere dem på min kones IBM Thinkpad, men det vil de som
regel heller ikke. Og så har vi kunnet fortælle børnene, at det bare er
nogle dårlige spil, der bliver delt gratis ud. Det samme gjaldt det
fodboldspil, der fulgte med Anders And i sidste uge. Min kones bærbare
er blevet opgraderet fra Windows ME til 2000 Professionel. Jeg fandt på
at køre Windows Update på den (det er vist altid en god idé). Og så
kunne spillet installeres. Det var vist en opgradering til noget
Altivec, der skulle til.
Ellers er det lidt min erfaring, at børn ser op til deres far. Og
hvis far bruger Macintosh, så vil de også gerne. I hvert fald, når de
ikke er for store. Hvis man så sørger for, at der er andre spil, de kan
bruge, så kan de se, at en Mac ikke er helt tosset. De har spillet meget
Pixeline gennem tiden. Det lokale Electronic World (eller lign.) har
haft gamle spil, der også kunne køre på OS 9 på tilbud til 10, 20 eller
30,- kr. Der har jeg købt nogle stykker som Prof. Bellini og en
SimSafari, som de har haft meget glæde af.
En af deres venner lånte dem WarCraft III, som er en combo-cd. Den
har de spillet på min PowerBook med stor fornøjelse. Især pga. af de
eksterne højttalere med subwoofer. Jeg fik også en SIMS af .Mac, som de
har spillet meget. De forstår det vist ikke helt, men de morer sig med
det.
Så forklarer man dem tingene og sørger for, at der er alternativer
til de spil, de ikke kan spille, så går det. Men måske skifter de
mening, når de bliver ældre. Måske en iPod i konfirmationsgave kan holde
dem på rette spor

> Plus hvad der ellers kan opstå når hjemmet er rent Mac/Unixorienteret
> i en Windowsorienteret omverden.

Der er jo svage signaler om, at folk verden over er ved at være trætte
af Windows. Flere og flere går over til Linux og den slags. Så der er jo
håb. Men det er nok ikke noget, der går hurtigt. Og slet ikke her i
Danmark, som er Microsoft-land nr. 1.
Jeg satser til gengæld på, at her i det almindelige Danmark, er det
ikke alle forældre, der er computernørder. Og de hverken kan eller vil
ofre en formue på computere. Mange har derfor slet ikke en, eller også
er den ret gammel og kan ikke køre de nyeste ting. Der er derfor grænser
for, hvor meget skolerne kan forvente af børnenes adgang til computere.
Så hvis det begrænses til internetadgang, tekstarbejde og lidt med
billeder i almindelige formater, så kan en Mac jo sagtens bruges. Men
mine børn er jo små endnu, og der stilles sikkert helt andre krav i de
store klasser. Jeg aner ikke, hvor meget de bruger computere.

> For *hvis* det skulle vise sig at det bedste for Jesper er at
> anskaffe en Windows PC, så må jeg jo bide i det sure æble, om man så
> må sige. (Og lave et filtreret netsegment.)

Det må du ikke engang sige for sjov.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-08-04 23:26

> at køre Windows Update på den (det er vist altid en god idé). Og så
> kunne spillet installeres. Det var vist en opgradering til noget
> Altivec, der skulle til.

Det har nok været DirectX

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-08-04 23:52

In article <s3ddu1-rn7.ln1@osxserver.rfn.dk>,
René Frej Nielsen<spam@rfn.dk> wrote:

> Det har nok været DirectX

Altivec eller DirectX. Det var i hvert fald noget med et svært ord.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 06-08-04 13:13

Lasse Hillerøe Petersen <lhp+news@toft-hp.dk> wrote:

> Men
> nogen her husker mig måske endnu.

Med gru og rædsel (tidligere BOFH-offer). Thomas har nok heller ikke
glemt dig.

> [...]
> men hvad ellers? Hvilke problemer vil jeg støde ind i? Hvordan opfatter
> kammerater en dreng, der ikke kender Windows, men kun Mac? Hvad med

Mine børn er ganske vist for små endnu, men OS X åbner altså op for en
ny verden med et langt bredere spektrum af programmer. Prøv dog med
iMacen i første omgang. Hvis drengene skal spille er det da værd at
afvente og se om de bruger en konsol eller Windows.

Alternativt kan du da købe en billig pc og supplere Windows med en
Redhat e.l. og prøve at få ham til at køre det meste i sidstnævnte. Det
vil de andre da bare misunde ham.

--
Christian

Fra : Martin Agersted Jarl

Dato : 06-08-04 13:17

Christian Bech wrote:

> Alternativt kan du da købe en billig pc og supplere Windows med en
> Redhat e.l. og prøve at få ham til at køre det meste i sidstnævnte. Det
> vil de andre da bare misunde ham.

Eller rettere kigge vantro på ham og synes han er langt ude når han i en
håndevending åbner et terminalvindue og taster kommandoer ind med en
hackers hastighed. Eller begynder at skrive en stil i vi og lave
ugerening i LaTeX.

--Martin

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 06-08-04 13:45

In article <1gi3ol1.115ck617k01q1N%nospam@ebbesen.mail.dk>,
nospam@ebbesen.mail.dk (Christian Bech) wrote:

> Med gru og rædsel (tidligere BOFH-offer). Thomas har nok heller ikke
> glemt dig.

Nåh, så var jeg vel ikke værre.

> Prøv dog med iMacen i første omgang.

Tjah, OS X kan vel ikke dræne mere kraft ud af maskinen end GNOME,
selvom jeg bruger XFCE4 og synes det er sløvt.

> Hvis drengene skal spille er det da værd at
> afvente og se om de bruger en konsol eller Windows.

Det kan man vel løse ved at købe en Playstation i tide
Men det er nu lige tidligt nok endnu, så det bliver nok først en PS4.

> Alternativt kan du da købe en billig pc og supplere Windows med en

Det - eller en variant - kan måske være en løsning, men det åbner for
nye problemer. Dels - jeg hænger pludselig på support af en Win-PC -
noget som jeg tidligere har valgt at gå til yderligheder for at undgå,
ved fx at sige op! Dels vil jeg ærligt talt helst ikke have et
ET-phone-home system som WinXP ind i huset. (Det sidste kan jo i nogen
grad løses ved at isolere maskinen netværksmæssigt. Nåja og så erklære
min lokale DNS autoritativ for *.microsoft.com, med en "alternativ"
zonefil.) Men uanset hvad, giver det mere besvær og snerper mod rollen
"sysadmin", som jeg ellers vil mene jeg var kommet mig over. (I
alt.sysadmin forstand.)

-Lasse

Fra : Christian Bech

Dato : 06-08-04 14:58

Lasse Hillerøe Petersen <lhp+news@toft-hp.dk> wrote:

> Nåh, så var jeg vel ikke værre.

Var det ikke tilsigtet, at vi skulle være bange for dig?

> Tjah, OS X kan vel ikke dræne mere kraft ud af maskinen end GNOME,
> selvom jeg bruger XFCE4 og synes det er sløvt.

OS X kan køre på min iMac 233, så mon ikke det kan gå på din.

> Det kan man vel løse ved at købe en Playstation i tide
> Men det er nu lige tidligt nok endnu, så det bliver nok først en PS4.

Det er også det, jeg har tænkt mig at gøre.

> [...]
> nye problemer. Dels - jeg hænger pludselig på support af en Win-PC -
> noget som jeg tidligere har valgt at gå til yderligheder for at undgå,

Jeg kan glæde dig med, at de endnu ikke har overtaget heroppe endnu.
Terminalrummet rummer lige mange eMacer og pc'er og blandt de ansatte er
der en overvægt af iMacs og Powerbooks.

> [...]
> zonefil.) Men uanset hvad, giver det mere besvær og snerper mod rollen
> "sysadmin", som jeg ellers vil mene jeg var kommet mig over. (I

Årh, hold op, du savner det.

Hvad laver du egentlig i dag? Det må efterhånden være mere end et par år
siden jeg sidst møde dig ved Skejby Centret.

--
Christian

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 06-08-04 18:36

In article <1gi3ti3.oebtr01j1it37N%nospam@ebbesen.mail.dk>,
nospam@ebbesen.mail.dk (Christian Bech) wrote:

> Var det ikke tilsigtet, at vi skulle være bange for dig?

Det var nu ikke mit indtryk at nogen var bange for mig. Men der var
nogen der ikke var for kvikke i opfattelsen.

> OS X kan køre på min iMac 233, så mon ikke det kan gå på din.

Kan køre ja, men hvordan?

> Jeg kan glæde dig med, at de endnu ikke har overtaget heroppe endnu.
> Terminalrummet rummer lige mange eMacer og pc'er og blandt de ansatte er
> der en overvægt af iMacs og Powerbooks.

Jeg forstår at der er sket en del. Men OK 50%-50% er vel også en ret god
succesrate sammelignet med andre tidligere Macsteder. Det ku' være
værre. Jeg forstår at mine sidste PFYer Anders og Simon har overlevet
indtil flere ersatz-BOFH'er?

Jeg var lige forbi forleden for øvrigt - men de fleste var på ferie.
Nydeligt. Havde jeg nået at kunne bestemme lidt, havde der været nogle
åbne nicher med sofaer på kontorgangene. Det virkede lidt lukket, men
nydeligt. Men mangler der ikke en Chomsky-bygning, og måske en van
Wijngaarden-bygning?

> Årh, hold op, du savner det.

Ikke det fjerneste. Jeg tror ikke jeg ville kunne tage imod en
henvendelse fra en luser uden at begynde at myrde[1] vedkommende inden
10 sekunder.

> Hvad laver du egentlig i dag? Det må efterhånden være mere end et par år
> siden jeg sidst møde dig ved Skejby Centret.

Tjah, efter at Dyremose fyrede mig sammen med 1649 andre sidste år, for
at tækkes aktionærerne, har jeg hygget mig herhjemme, fx sat skillevæg
op i stuen for at få et ekstra værelse, fået lagt lidt gulv og sådan. Og
så har jeg studeret lidt for mig selv (van Wijngaardengrammatikker er
fantastisk spændende!), kodet lidt (for lidt), men frem for alt nydt
livet og jobannoncerne. (Selvom sidstnævnte mest består af ensformige
TLAer for hype-begreber som HR-forfatterne tydeligvis intet ved om.)

Jeg har godtnok været så uheldig at få en enkelt henvendelse via AF i
Horsens, som viste sig at være et firma som ville lave streaming eller
sådan noget, og som kun understøttede Windows Media Player. Da jeg
foreslog at man også kunne lave andre ting, fx Quicktime, fik jeg en
belæring af "Gazellen". Efter at jeg fik tilføjet "Jeg ønsker af
principielle årsager ikke at beskæftige mig med produkter fra firmaet
Microsoft!" i mit AF-JobNet-CV har der heldigvis ikke været flere
useriøse henvendelser. Der har faktisk ikke været nogen.

Men OK, en BA i infvid er nok heller ikke noget godt udgangspunkt for at
få et job. Måske skulle jeg slette det fra CVet, i længden er det lidt
kedeligt at gå hjemme.

-Lasse

[1] Garrottering med Cat5 kabel.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-08-04 19:31

> Kan køre ja, men hvordan?

drop alle tanker om OSX, med mindre det er en +350Mhz model med 100Mhz
bus og Rage128 grafik på en AGP bus. 384MB ram er osse et minimum.

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 380GB Disk, 8xDVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 06-08-04 21:01

In article <vbvcu1-t44.ln1@reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> wrote:

> drop alle tanker om OSX, med mindre det er en +350Mhz model med 100Mhz
> bus og Rage128 grafik på en AGP bus. 384MB ram er osse et minimum.

En 400 MHz DV SE kan nok lige skrabe af, så. Jeg skal bare lige finde en
RAMklods. Der sidder 256 MB i en DIMM; kan jeg smide en 512 MB mere i,
eller er det for stort til maskinen? (Den første side jeg lige fandt på
Google siger i hvert fald at 512 MB er max.)

-Lasse

Fra : Peter Kiil

Dato : 06-08-04 21:18

Lasse Hillerøe Petersen - lhp+news@toft-hp.dk on 06/08/04 22:00 wrote:

> [...]
> eller er det for stort til maskinen? (Den første side jeg lige fandt på
> Google siger i hvert fald at 512 MB er max.)

Hvis det er en DV SE bruger den almindelig PC100 ram, og der er 2 slots i
maskinen. 1GB er max, så du kan roligt smide en 512mb i den.

--
/peter

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 06-08-04 22:55

In article <BD39B422.266EB%spam@kiil.net>, Peter Kiil <spam@kiil.net>
wrote:

> Hvis det er en DV SE bruger den almindelig PC100 ram, og der er 2 slots i
> maskinen. 1GB er max, så du kan roligt smide en 512mb i den.

Det var jo det jeg håbede på at høre.

-Lasse

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 07-08-04 12:39

wrote:

> Hvis det er en DV SE bruger den almindelig PC100 ram, og der er 2 slots i
> maskinen. 1GB er max, så du kan roligt smide en 512mb i den.

Hmm. Det billigste PC133 RAM jeg kan finde er en klods fra Århus
PC-lager: RAM 512 MB PC-133 OEM 64x4 VIA / SIS chipset

Beskrivelse
Ikke kompatibelt med Intel chipset.

Fungerer i alle VIA & SIS chipset både med
Intel og AMD CPU.

Vil den virke i en iMac, der bare forventer PC100 RAM? PC133 er mig
bekendt bagud kompatibel med PC100. Jeg formoder at de nyere RAM-typer
PCxxxx ikke er kompatible med PC100? [1]

-Lasse

[1] Jeg interesserer mig dybest set ikke et hak for hardware, og har
aldrig gjort det. Det er vist ikke så almindeligt blandt sysadmin'er,
eller edb-folk i det hele taget.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-08-04 16:27

Lasse Hillerøe Petersen <lhp+news@toft-hp.dk> wrote:

> Beskrivelse
> Ikke kompatibelt med Intel chipset.
> Fungerer i alle VIA & SIS chipset både med
> Intel og AMD CPU.

hm. ovenstående har formegenlig noget at gøre med enten mængden af ram
kredse der bruges til at nå op på 512MB, eller klodsens latency.

Din iMac burde kunne klare de fleste klodser, med forbehold for
latencitet - Du kan dog tvinge OF til at acceptere andre klodser med
programmet "DIMM First Aid" (OS9).

Det /kan/ osse være at klodsen du har kig på ikke indeholder presence
detect EEPROM, men så er det reelt hverken PC100 eller PC133 ram.

kanske denne kan være en hjælp hvis du kan flå mere detaljerede specs
ud af forhandleren:

<http://developer.apple.com/documentation/Hardware/Developer_Notes/Macintosh_CPUs-G3/iMac24Oct01/4Expansion/DIMM_Configurations.html#TPXREF105>

Som en grundregel skal RAM klodserne have følgende data:

PC100 eller PC133 (min 125Mhz & 8ns!)
168pin SDRAM
max 1,5"
unbuffered
non-paritet
3,3 volt
presence detect EEPROM

> Vil den virke i en iMac, der bare forventer PC100 RAM? PC133 er mig
> bekendt bagud kompatibel med PC100.

PC133 er bagudkompatibel

> Jeg formoder at de nyere RAM-typer
> PCxxxx ikke er kompatible med PC100? [1]

Det er korrekt, der er tale om DDR SDRAM, din iMac bruger gammeldags
168pin SDRAM.

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 09-08-04 21:18

In article <7v8fu1-pmd.ln1@reippuert.dk>,
> [...]

> Det /kan/ osse være at klodsen du har kig på ikke indeholder presence
> detect EEPROM, men så er det reelt hverken PC100 eller PC133 ram.

Jeg tager chancen; ellers kan jeg jo returnere lortet.
Så mangler jeg bare at finde ud af hvordan pokker jeg får fat i en
Panther, som ikke er en Panzerkampfwagen V. *nudge nudge* *wink wink*

-Lasse

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 14-08-04 12:07

In article <lhp+news-279698.22182709082004@news.tele.dk>,
> [...]

> Så mangler jeg bare at finde ud af hvordan pokker jeg får fat i en
> Panther, som ikke er en Panzerkampfwagen V. *nudge nudge* *wink wink*

Tjah, der *stod* jo på DIMM-FA-siden:
"Incompatible 256MB and 512MB DIMMs: 256MB DIMMs made from one bank of
16 32Mx4 chips and 512MB DIMMs made from one bank of 16 64Mx4 chips are
not compatible with the G4 AGP Graphics, the slot loading iMac, and
later models of Mac."

Men MRK sagde jo det gik nok, så jeg bestilte alligevel ved CompuMail,
jeg ku jo altid fortryde. Men DIMM-FA fortæller altså at RAM-klodsen
ikke er kompatibel, pga ovenstående. Så nu er den returneret, og jeg er
forsendelsesomkostningerne fattigere, men til gengæld klogere. Jeg har
dog ikke råd til Kingston RAM lige nu, og det kan jo være det er
billigere i Flensborg. Så jeg får ingen missekat på iMacen foreløbig. Øv.

Men til orientering for andre: den i tråden omtalte RAM-klods fra Århus
PC-Lager/CompuMail er _ikke_ kompatibel med de nævnte maskiner.

-Lasse

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-08-04 23:51

> [...]
> eller er det for stort til maskinen? (Den første side jeg lige fandt på
> Google siger i hvert fald at 512 MB er max.)

Den kan klare to helt almindelige 512MB PC133 klodser.

Fra : Jan Holm

Dato : 06-08-04 22:28

Lasse Hillerøe Petersen wrote:
> [...]
> Microsoft!" i mit AF-JobNet-CV har der heldigvis ikke været flere
> useriøse henvendelser. Der har faktisk ikke været nogen.

ROTFLMAO

MVHolm

Fra : Christian Bech

Dato : 09-08-04 12:43

Lasse Hillerøe Petersen <lhp+news@toft-hp.dk> wrote:

> Det var nu ikke mit indtryk at nogen var bange for mig. Men der var
> nogen der ikke var for kvikke i opfattelsen.

> Kan køre ja, men hvordan?

Fungerer fint til mail, www, kontorapplikationer o.l. 3D-modellering
skal du nok ikke håbe åå.

> [...]
> succesrate sammelignet med andre tidligere Macsteder. Det ku' være
> værre. Jeg forstår at mine sidste PFYer Anders og Simon har overlevet

Vi har fået taget livet af Anders for et halvt års tid siden - han havde
også en Windowsmaskine. Simon er mere standhaftig (godt oplært).

Overlappede Thomas og Simon? Det er da nepotisme der vil noget.

> Jeg var lige forbi forleden for øvrigt - men de fleste var på ferie.

Jeg var her skam, men du nedlod dig måske ikke til nederste etage?

> [...]
> åbne nicher med sofaer på kontorgangene. Det virkede lidt lukket, men
> nydeligt. Men mangler der ikke en Chomsky-bygning, og måske en van

Sofaerne er på vej. Ang. bygningsnavne så stod slaget mellem Shannon og
Habermas - det endte med Adorno.

Argumentet om, at en Gates-bygning kunne være indtægtsgivende, vandt
ingen genlyd.

> [...]
> Microsoft!" i mit AF-JobNet-CV har der heldigvis ikke været flere
> useriøse henvendelser. Der har faktisk ikke været nogen.

LOL!

> Men OK, en BA i infvid er nok heller ikke noget godt udgangspunkt for at
> få et job. Måske skulle jeg slette det fra CVet, i længden er det lidt
> kedeligt at gå hjemme.

Hvad med kundeservice hos en middelstor pc-webbutik? Så kunne du
virkelig få ødelagt Windows.

--
Christian

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-08-04 22:37

In article <lhp+news-AFF329.14445606082004@news.tele.dk>,
"Lasse Hillerøe Petersen" <lhp+news@toft-hp.dk> wrote:

> Tjah, OS X kan vel ikke dræne mere kraft ud af maskinen end GNOME,
> selvom jeg bruger XFCE4 og synes det er sløvt.

Bare sæt en masse RAM i den. Helst 512 MB eller mere.

> Det kan man vel løse ved at købe en Playstation i tide
> Men det er nu lige tidligt nok endnu, så det bliver nok først en PS4.

Jeg så lige i avisen ComOn, at der er blevet præsenteret en ny konsol,
der simpelthen er genial: Den spiller almindelige pc-spil. Den er jo
svaret på alle vores bønner. OK, måske ikke dem alle, men det giver da
et vægtigt argument overfor børnene. Den koster kun kr. 4.000,-. Det er
jo billigt, når man tænker på, at det kan holde hjemmet Microsoft-frit.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Lind

Dato : 06-08-04 13:16

> [...]

> men hvad ellers? Hvilke problemer vil jeg støde ind i? Hvordan opfatter
> kammerater en dreng, der ikke kender Windows, men kun Mac? Hvad med

Du skal helt klart smide en Panther på den iMac. Safari trækker
hvadsomhelst - også netborger.

Mine tøser har hver en iMac med OS X, 10.3.4, og der er ikke én af deres
venner, der løfter øjenbryn, når de "leger" med dem. De er nu 10 og 12
år.

Tværimod er de seje.

Om det er anderledes med drenge, tør jeg ikke sige.

Det skal lige siges, at skolen indtil for få år siden var en Machintosh
skole, så ungerne kender godt æblet.
M.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 06-08-04 15:58

"Lasse Hillerøe Petersen" <lhp+news@toft-hp.dk> writes:

> Nåh, så var jeg vel ikke værre.

Som aegte BOFH bestilte du en G4 til din PFY mens Christian maatte
noejes med en aflagt 7500. Det var da klasse

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 06-08-04 17:34

In article <864qngb9f9.fsf@dusk.gen-v.net>,
Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> Som aegte BOFH bestilte du en G4 til din PFY mens Christian maatte
> noejes med en aflagt 7500. Det var da klasse

Vil du dermed sige at du var utilfreds? Typisk PFY, utaknemligt skarn!

Var det i øvrigt da ikke en 6200 med 14" skærm jeg gav Christian? Nå,
det må ha' været en fejl, der var han heldig.

-Lasse

Fra : Christian Bech

Dato : 09-08-04 12:43

Lasse Hillerøe Petersen <lhp+news@toft-hp.dk> wrote:

> Var det i øvrigt da ikke en 6200 med 14" skærm jeg gav Christian? Nå,
> det må ha' været en fejl, der var han heldig.

Havde det bare været så vel. Studievejlederen havde sådan et lokum, men
da han påviste hvad det gjorde for hans effektivitet, fik han fluks en
G3'er.

--
Christian

Fra : Christian Bech

Dato : 09-08-04 12:43

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> Som aegte BOFH bestilte du en G4 til din PFY mens Christian maatte
> noejes med en aflagt 7500. Det var da klasse

Fohåbentlig en Yikes!

--
Christian

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 06-08-04 17:47

> [...]

> ellers kører den - som alle mine andre maskiner - NetBSD. (Hvis der var
> en NewsWatcher port til Unix/BSD, så brugte jeg nok kun NetBSD.) Men

Det er jo også lidt fjollet, da du har en glimrende iMac til almindelig
computerbrug og du så ikke har fulgt med i OS'erne.

Smid du bare OS X på den og sørg for at der er en 512 MB RAM til
rådighed.

> [...]
> til er blevet mindet om det, når Jespers fodboldklub har send en mail i
> Word-format. (Nej, jeg bruger heller ikke Word. Jeg husker kun for godt

Jeg synes du ævler. Browsere er gratis og har man bare lidt forstand på
computere, så installere man en 3 - 4 stykker. Internet Explorer er en
del af OS X og den kan nogen gange knække en website, hvor en amatør har
været på spil.

Med hensyn til Word kan jeg godt se at det er uheldigt at folk bare
sender Word, Excel og PowerPoint filer, som om at vi alle har
Officepakken installeret. Jeg har selv installeret den og jeg bruger den
kun til at åbne filer med.

> Problemet er: hvordan kan jeg sikre at min søn ikke kommer til at føle
> sig "udenfor", uden samtidig at gå på kompromis med min holdning til
> Microsoft-produkter?

Hvad er der galt med Microsofts produkter ? Officepakken er ganske
glimrende og du gør altså livet ufattelig svært for din søn, hvis du
pådutter ham dine snævretsynede holdninger.

Han kan slet ikke gå 9 år gennem folkeskolen uden at møde Microsoft.

> [...]
> men hvad ellers? Hvilke problemer vil jeg støde ind i? Hvordan opfatter
> kammerater en dreng, der ikke kender Windows, men kun Mac? Hvad med

Opgradér nu den iMac og lav de log in, som I har brug for. Installér en
Officepakke og brug Apples dejlige og utrolig nemme programmer som
spiller perfekt sammen.

Når din søn så er gammel nok til at ønske sig en computer, så køber du
en til ham.

Skal han spille spil, så køb en Sony Playstation.

> Hjælp!

Jeg har prøvet.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 06-08-04 19:20

In article <1gi40nn.4lje34cl3medN%jesper@XXXXXXXXXgylling.net>,
jesper@XXXXXXXXXgylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Det er jo også lidt fjollet, da du har en glimrende iMac til almindelig
> computerbrug og du så ikke har fulgt med i OS'erne.

Det har jeg da; jeg kører da både NetBSD 1.6.2 og 2.0 BETA.

> Jeg synes du ævler. Browsere er gratis og har man bare lidt forstand på
> computere, så installere man en 3 - 4 stykker.

Ja, hvis man bare har *lidt* forstand på computere. Ellers gider man
måske ikke.

> Internet Explorer er en del af OS X

Det er muligt en af os ævler, men jeg tror ikke det er mig. Du mente
måske "IE bliver som default installeret med OS X"?

> [...]
> sender Word, Excel og PowerPoint filer, som om at vi alle har
> Officepakken installeret. Jeg har selv installeret den og jeg bruger den

Du har nok også brugt 5000 kroner på en elektrisk dåseåbner fordi du
ikke kan finde ud af en hånddrevet.

> Hvad er der galt med Microsofts produkter ? Officepakken er ganske
> glimrende

Du skrev ellers lige et par linier tilbage at du kun brugte den til at
åbne filer med?

> og du gør altså livet ufattelig svært for din søn, hvis du
> pådutter ham dine snævretsynede holdninger.

Jeg pådutter ham ikke noget; når han selv kan træffe valgene og finde
sine ting selv, bliver det hans egen sag, selv om jeg da vil råde ham
hvis han spørger. Men så længe jeg træffer valgene på hans vegne, bliver
de truffet ud fra mine holdninger, snævertsynede (!) eller ej.
Spørgsmålet var så hvilke vanskeligheder det konkret medfører. "Gøre
livet ufatteligt svært" er en uunderbygget og grotesk påstand som er
ganske ubrugelig. Jeg kan forestille mig værre ting, om hvilke jeg
stadig ikke ville sige at de ville gøre livet ufatteligt svært. Svært,
måske, men ikke ufatteligt.

> Han kan slet ikke gå 9 år gennem folkeskolen uden at møde Microsoft.

Det har jeg jo sagt ikke er et problem. Men der er andre ting han ikke
kan undgå at møde de næste 10 år, som jeg under ingen omstændigheder vil
have indenfor husets fire vægge. Narkotika for eksempel.

> Jeg har prøvet.

Jamen tak da.

-Lasse

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 06-08-04 20:31

Lasse Hillerøe Petersen <lhp+news@toft-hp.dk> wrote:

> Det har jeg da; jeg kører da både NetBSD 1.6.2 og 2.0 BETA.

Som jeg ikke ved hvad er. Jeg mente med Mac OS'erne.

> Ja, hvis man bare har *lidt* forstand på computere. Ellers gider man
> måske ikke.

Nej så ved man måske bare ikke at der er alternative browsere.

> Det er muligt en af os ævler, men jeg tror ikke det er mig. Du mente
> måske "IE bliver som default installeret med OS X"?

Nej Safari er default browser i OS X og Internet Explorer ligger ikke
engang i docken, men den ligger preinstalleret i Applications.

> Du har nok også brugt 5000 kroner på en elektrisk dåseåbner fordi du
> ikke kan finde ud af en hånddrevet.

Næ.

> Du skrev ellers lige et par linier tilbage at du kun brugte den til at
> åbne filer med?

Ja og det gør den fint. Den fungerer også fint for dem som bruger den
hverdag til at skrive breve med og så videre.

> [...]
> ganske ubrugelig. Jeg kan forestille mig værre ting, om hvilke jeg
> stadig ikke ville sige at de ville gøre livet ufatteligt svært. Svært,

Du minder mig om en super fanatisk PC bruger, som aldrig vil høre tale
om Mac.

En computer er et stykke værktøj til at løse en opgave og om man så
bruger en Mac eller PC er sagen uvedkommende.

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 06-08-04 20:54

In article <1gi462r.11jhs3o1dbg1k6N%jesper@XXXXXXXXXgylling.net>,

> Nej Safari er default browser i OS X og Internet Explorer ligger ikke
> engang i docken, men den ligger preinstalleret i Applications.

Da Jesper Haaber Gyllings evne til at læse dansk hermed er bevist at
være lig nul, er enhver fortsættelse herfra omsonst.

*PLONK*

-Lasse

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 06-08-04 21:51

Lasse Hillerøe Petersen <lhp+news@toft-hp.dk> wrote:

> Da Jesper Haaber Gyllings evne til at læse dansk hermed er bevist at
> være lig nul, er enhver fortsættelse herfra omsonst.
>
> *PLONK*

Hvad er det præcist jeg har misforstået ?

--
med venlig hilsen
Jesper Haaber Gylling

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-08-04 22:55

In article <1gi4crm.1y47ovwr7cq24N%jesper@XXXXXXXXXgylling.net>,
jesper@XXXXXXXXXgylling.net (Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Hvad er det præcist jeg har misforstået ?

Ih, må jeg ikke godt blande mig. Min internetforbindelse har været nede
hele aftenen. Nu kan jeg læse news, men både e-mail og www er nede.
Spørg mig ikke hvorfor. Men jeg trænger lige til at være på.
Du skrev, at IE er en del af OS X. Lasse er åbenbart inkarneret
programmør og BOFH og sådan noget. Når han hører, at noget er en del af
styresystemet, så mener han, at det er essentielt for, at styresystemet
virker. Det er noget, man ikke bare kan fjerne. Du er mere en almindelig
bruger ligesom mig. Når du siger, at IE er en del af OS X, så mener du,
at det følger med på cd'en. Det koster ikke ekstra, men er med i prisen,
når man køber OS X.
Så Lasse vil have, at du siger, at OS X automatisk bliver
installeret, når man installerer OS X. Men det er ikke som sådan en del
af systemet, men blot et program på linie med alle andre programmer.
Lyder det ikke meget rigtigt?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Kiil

Dato : 06-08-04 23:15

Henrik Münster - henrik@muenster.dk on 06/08/04 23:55 wrote:

> [...]
> installeret, når man installerer OS X. Men det er ikke som sådan en del
> af systemet, men blot et program på linie med alle andre programmer.

Næh det er faktisk noget forfærdeligt sludder
--
/peter

Fra : Henrik Münster

Dato : 06-08-04 23:53

In article <BD39CF74.2670E%spam@kiil.net>, Peter Kiil <spam@kiil.net>
wrote:

> Næh det er faktisk noget forfærdeligt sludder

Sikkert. Jeg forstår ærligt talt heller ikke ret meget af det slang og
de forkortelser, Lasse bruger.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Kiil

Dato : 07-08-04 00:05

Henrik Münster - henrik@muenster.dk on 07/08/04 0:52 wrote:

> Sikkert. Jeg forstår ærligt talt heller ikke ret meget af det slang og
> de forkortelser, Lasse bruger.

Læs lige hvad du selv skrev en gang til
--
/peter

Fra : Henrik Münster

Dato : 07-08-04 11:59

In article <BD39DB45.26727%spam@kiil.net>, Peter Kiil <spam@kiil.net>
wrote:

> Læs lige hvad du selv skrev en gang til

Nå ja. Der skulle have stået:

Så Lasse vil have, at du siger, at Internet Explorer automatisk bliver

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-08-04 22:08

> Da Jesper Haaber Gyllings evne til at læse dansk hermed er bevist at
> være lig nul, er enhver fortsættelse herfra omsonst.
>
> *PLONK*

Du er en hård mand.

Bortset fra det, kan du roligt installere OS X 10.3. Apple vil gerne
af med IE :) Safari bygger på Konqueroroeiruor, så der er du næsten
hjemme.

Kører din brødrister NetBSD?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 06-08-04 23:04

In article <yu2d6240yce.fsf@luhmann.netc.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Du er en hård mand.

Sig mig, hvad får egentlig *dig* til at tro at du ikke er i min killfile?

> Bortset fra det, kan du roligt installere OS X 10.3. Apple vil gerne
> af med IE :) Safari bygger på Konqueroroeiruor, så der er du næsten

Jeg ser du mestrer det portugisiske sprog.

> Kører din brødrister NetBSD?

Eftersom iMac'en bliver ganske varm kunne jeg i princippet svare ja til
det spørgsmål, men nej.

-Lasse

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 06-08-04 23:35

> Sig mig, hvad får egentlig *dig* til at tro at du ikke er i min
> killfile?

Det er nemt: Du er alt for nysgerrig.

Spørg nu om noget svært.

> Eftersom iMac'en bliver ganske varm kunne jeg i princippet svare ja til
> det spørgsmål, men nej.

Nu hvor du er inkarneret non-OS X bruger, kan du så ikke opremse en
række grunde til at man skulle bruge andet end OS X?

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 07-08-04 01:37

In article <yu2657v28vc.fsf@luhmann.netc.dk>,
Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Spørg nu om noget svært.

OK. *Hvordan* får din antagelse (at jeg er alt for nysgerrig) dig til at
tro at du ikke er i min killfile?

> Nu hvor du er inkarneret non-OS X bruger,

Inkarneret og inkarneret. Jeg syntes ikke jeg ville bruge penge på det
foreløbig, når jeg kunne køre Unix (NetBSD) og MacOS 9 på samme maskine,
blot ikke på samme tid. Og så drillede den betaversion jeg prøvede at
installere i sin tid. Sidst men ikke mindst så er MacOS 9 stadig et
ganske pænt MacOS.

> kan du så ikke opremse en
> række grunde til at man skulle bruge andet end OS X?

På en Mac? Nej. OS X har jo en fin stamtavle. Vi var i øvrigt nogen der
i sin tid mente at et system i stil med A/UX ville være vejen frem for
Apple. Det var vist samtidig med at Apple havde vilde fantasier om
"Copland", efter "Pink" projektet med IBM (Taligent. Jeg fandt for
øvrigt en sjov link: <http://www.fact-index.com/t/ta/taligent.html>.
vidt jeg husker er der et par filer i Java-systemet hvori der er en
henvisning til Taligent. Det stemmer også med et afsnit i ovenfor nævnte
webside.)

Jeg erindrer vagt en seance i Studenternes Hus, hvor det var meningen at
Apple DK skulle "demonstrere" Copland kørende. Det blev dog kun ved
slide-showet. Vi kunne have haft proto-OS X i 1994 hvis Apple havde
droppet Copland i tide og satset på at udbygge A/UX.

-Lasse

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-08-04 14:13

> OK. *Hvordan* får din antagelse (at jeg er alt for nysgerrig) dig til at
> tro at du ikke er i min killfile?

Fordi du er for nysgerrig til at kill-file folk med mindre de har
lokket dig til et eller andet væmmeligt (eller bare forsøget på det).
Det skulle jeg ikke mene jeg har.

Herudover har jeg også som en forebyggende foranstaltning skiftet
usenetemailadresse, så jeg var faktisk ret sikker :)

> [...]
> blot ikke på samme tid. Og så drillede den betaversion jeg prøvede at
> installere i sin tid. Sidst men ikke mindst så er MacOS 9 stadig et

Pænhed gør jo ingen sommer. Efter min mening er du en vaskeægte
prototype på en af OS X målgrupperne (Unixdims, og krævende en
_arbejdsmaskine_) omend du åbenbart ikke har pengene
siddende løst nok[1] til faktisk at gøre det.

Jeg synes OS X var dejlig, også til bare at lave Javating på.

> vidt jeg husker er der et par filer i Java-systemet hvori der er en
> henvisning til Taligent. Det stemmer også med et afsnit i ovenfor nævnte
> webside.)

java.etellerandet.Calendar stammer fra Taglient. Jeg var nødsaget til
at se i kildeteksten til java under OS/2 for at finde ud af hvorfor
den lagde 3½ time til GMT for mig. Det viste sig at "MET" ikke var
middleeuropeantime, men middleeasterntime (dvs Indien), og det var
selvfølgelig hardcodet ind. De havde heller ikke tænkt på om England
skulle kunne have brug for sommertid. Skrammel.

> slide-showet. Vi kunne have haft proto-OS X i 1994 hvis Apple havde
> droppet Copland i tide og satset på at udbygge A/UX.

Apple er vist et skoleeksempel på hvad der sker når man skifter heste
i vadestedet. Gentagne gange endda.

Det mest triste er at OS X jo bygger på NextStep og at man kunne have
haft det på Mac for _MANGE_ år siden, hvis der ikke havde været så
meget fnidder.

[1] Ikke sådan når den faste indtægt ryger.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 06-08-04 21:04

On Fri, 06 Aug 2004 20:19:55 +0200, Lasse Hillerøe Petersen wrote:

> Det har jeg jo sagt ikke er et problem. Men der er andre ting han ikke
> kan undgå at møde de næste 10 år, som jeg under ingen omstændigheder vil
> have indenfor husets fire vægge. Narkotika for eksempel.

Jeg kan godt lide sammenligningen.
--
MVH
osv...

Fra : Jens Rasmussen

Dato : 13-08-04 15:02

Jesper Haaber Gylling <jesper@XXXXXXXXXgylling.net> wrote:

> Med hensyn til Word kan jeg godt se at det er uheldigt at folk bare
> sender Word, Excel og PowerPoint filer, som om at vi alle har
> Officepakken installeret.

Jeg er sikker på, at Mac-brugernes adfærd også her bliver kopieret, så
alle windåsebrugere vil sende pdf-er om et par år.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 07-08-04 00:00

"Lasse Hillerøe Petersen" <lhp+news@toft-hp.dk> writes:

> Vil du dermed sige at du var utilfreds?

Selvfoelgelig var jeg det, du havde jo oplaert mig godt.

> Typisk PFY, utaknemligt skarn!

Se ovenstaaende.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 07-08-04 00:06

In article <86smazan49.fsf@dusk.gen-v.net>,
Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> Selvfoelgelig var jeg det, du havde jo oplaert mig godt.

Min fejl.

-Lasse