Fontmanagement i OS X
Fra : Morten Krogh Nielsen

Dato : 05-08-04 10:00

Hej

Kan nogle give gode ideer til hvordan jeg får fontmanagement til at
fungere i OS X. Jeg har en gruppe brugere der sidder med Adobe-pakken og
Suitcase. Men de oplever at skriftpakkerne ikke er fuldstændige og
skrifter i dokumenter pludselig ikke længere er tilrådighed.
Er der en god løsning, som nogle har gode erfaringer med...?

mvh. Morten

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-08-04 10:56

Morten Krogh Nielsen <morten@pathfinder.dk> wrote:

> Kan nogle give gode ideer til hvordan jeg f?r fontmanagement til at
> fungere i OS X. Jeg har en gruppe brugere der sidder med Adobe-pakken og
> Suitcase. Men de oplever at skriftpakkerne ikke er fuldst?ndige og
> skrifter i dokumenter pludselig ikke l?ngere er tilr?dighed.
> Er der en god l?sning, som nogle har gode erfaringer med...?

Man skal sørge for at ryde ud i det standardfonte som ligger i
systemet, for ellers får man problemer.

Det mindste man skal gøre er at tjekke alle Fonts-mapperne for
skrifter og fjerne alle de standard-fonte som man kender fra sin
Postscript-verden. Det er (ud fra hukommelsen):

Helvetica
Helvetica Neue
Times
Courier
Gill Sans
Zapf Dingbats

Jeg har nok glemt et par stykker. Jeg er selv gået mere drastisk til
værk og har renset systemet helt for alle fonte, lige bortset fra en
5-6 stykker som det SKAL have. Det giver lidt problemer her og der, da
Apple's programmer som f.eks. iChat og Safari forventer at finde en
Helvetica i systemet. Hvis man sørger for at have aktiveret en
Helvetica i PS format, så virker det fint.

Når man har fjernet skrifterne fra systemet skal man køre Font Cache
Cleaner (find den på Versiontracker) og genstarte. Herefter kan man
aktivere sine egene skrifter.

Hvis man tilføjer sine skrifter til Suitcase så de ligger i dens
database, så kan man aktivere dem ved blot at vælge Activate. Hvis man
kun tilføjer dem midlertidigt (File -> Add temporarily) så skal man -
efter de er tilføjet - deaktivere og aktivere. De bliver ikke
registreret i programmerne før man har gjort det.

Man må ikke bruge skriften Helvetica Fractions, da den åbenbart
identificerer sig som Helvetica og bliver brugt istedet for Helvetica.
Det giver mærkelig resultater og crash med Apple's programmer. Det er
forøvrigt en god ide at lade Suitcase scanne fontene igennem for fejl
ved import og aktivering (slås til i Indstillingerne), men for at få
tjekket fontene rigtigt igennem vil jeg anbefale Font Agent (find den
også på VT) som jeg i nyeste version har rimeligt gode erfaringer med.
Den kan godt være lidt kritisk og kassere lidt for mange fonte og
samtidig også tillade et par småfejl i sin samling, men alt i alt får
man en langt bedre fontsamling end ved håndkraft.

Adobe installerer selv en hel række fonte i /Bibliotek/Application
Support/Adobe og hvis man ikke modtager jobs udefra med andres fonte, så
kan man lade dem ligge. Jeg har dog fjernet dem, da jeg ikke vil have
en hel masse fonte aktiveret uden at kunne styre dem, men jeg modtager
også mange jobs udefra og bruger altid kundens fonte.

Jeg håber at ovenstående giver jer lidt at gå i gang med...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 05-08-04 12:15

René Frej Nielsen <spam@rfn.dk> wrote:
> Morten Krogh Nielsen <morten@pathfinder.dk> wrote:

> Jeg håber at ovenstående giver jer lidt at gå i gang med...

Fint svar lige til FAQ'en hvis vi stadighar den - mindes at der er
omkring tre svar i den. Dette er et godt bud på #4

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 380GB Disk, 8xDVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 05-08-04 12:50

> Fint svar lige til FAQ'en hvis vi stadighar den - mindes at der er
> omkring tre svar i den. Dette er et godt bud på #4

Og hvor mange mon der læser den

Hvor er den i det hele taget?!?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 06-08-04 19:28

> Og hvor mange mon der læser den

ingen, og det forstår jeg da godt - vi skriver jo ikke der selvom vi
var mange der højt og helligt lovede at det ville vi..

> Hvor er den i det hele taget?!?

ved det ikke, Thomas Bjørn hostede den vist.

Fra : Morten Krogh Nielsen

Dato : 06-08-04 08:41

Tak for et godt svar.
Lige en opklaring. Betyder det at jeg skal rense ud i bibliotek-mapperne
med fonte og kun bibeholde en 5-6 stykker der og så lade resten af
skrifterne ligge f.eks. et andet sted og lade Suitcase holde styr på
det? - så der ikke bliver en konflikt mellem system og programmer, så at
sige..?

Lyder fint med renseprogrammer og Font Agent. Jeg tror det er lige det
jeg har behov for.

mvh. Morten

In article <crc9u1-s1n.ln1@osxserver.rfn.dk>,

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-08-04 11:50

> [...]
> skrifterne ligge f.eks. et andet sted og lade Suitcase holde styr p?
> det? - s? der ikke bliver en konflikt mellem system og programmer, s? at

Det kommer an på om du modtager mange fonte udefra. Hvis du har mange
fonte i systemet risikerer du, at de måske har samme navn som dine
kunders fonte, selvom de måske er lidt anderledes. Hvor stor risikoen
er, er svært at sige, men én fejl kan jo blive dyr, hvis den ikke
bliver opdaget.

Hvis du stort set altid bare bruger din egen fontsamling, sker der jo
ikke noget ved at have skrifter i systemet. De er jo godt nok i
dfont-format, men sålænge at man kører med OS X hele vejen igennem hos
trykkeriet (hvis du leverer native filer og ikke PDF) vil de jo også
virke der. Bare husk at fjerne de kritiske fonte jeg nævnte i første
indlæg.

> Lyder fint med renseprogrammer og Font Agent. Jeg tror det er lige det
> jeg har behov for.

Ja, man skal rense sin font cache når man har fjerne skrifterne fra
systemet. Ellers "husker" den de andre version af skrifterne og det
giver problemer. Det er én af de allermest irriterende ting i Mac OS
X, når man skal bruge det til grafisk brug.

Hvis du nogensinde modtager kunders fonte med samme navn som dine
egne, kan du risikere at der kun kommer volapyk i dine programmer.
Hvis deres skrift er anderledes på en eller anden måde, så vil Mac OS
X huske nogle ting fra din egen font, men bruge den nye du har
aktiveret og sammenlagt giver det noget rod. Kommer du ud for det,
skal du rense font cache og genstarte. Herefter kan du bruge kundens
font og bagefter rense font cache, genstarte, og aktivere din egen
igen... det er en lidt tåbelig arbejdsgang!

Hvis du kun bruger Adobe's programmer er du heldig, for de lader til
at læse fontene ind på deres egen måde, uden om systemet, og er derfor
ikke påvirket af OS X's font cache. Det er resten af systemet og dine
programmer dog.

Fra : Morten Krogh Nielsen

Dato : 19-08-04 14:15

Hej

Lige et tillægsspørgsmål til denne tråd. Er der nogen problemer hvis man
både har Fontbook og Suitcase. Kan de arbejde side om side. Fungerer de
/ gør de det samme og det uden at genere hinanden - altså kan man så
også undvære Suitcase og nøjes med Fontbook til fontmanagement?

Tak

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 20-08-04 01:27

Morten Krogh Nielsen <morten@pathfinder.dk> wrote:

> Lige et till?gssp?rgsm?l til denne tr?d. Er der nogen problemer hvis man
> b?de har Fontbook og Suitcase. Kan de arbejde side om side. Fungerer de
> / g?r de det samme og det uden at genere hinanden

De genener hinanden - Hvis du bruger Suitcase bør du ikke bruge
Fontbook osse.

Fontbook er efter min mening noget snavs, især den måde den håndterer
skriftsamlinger på kan være "farlig", idet du kan deaktivere og
aktivere samme font på én og samme tid i hvert sin samling, hvorefter
OSX ikke længer kan hitte ud af om skriften er aktiv eller ej - er der
tale om en systemskrift er slet ikke godt.

> - alts? kan man s?
> ogs? undv?re Suitcase og n?jes med Fontbook til fontmanagement?

Uden Suitcase mister du automatisk fontaktivering i Illustrator,
Indesign og Quark. Du mister osse evnen til at "overrule"
systemskrifter, fejlkontrol af defekte fonte, løsning af
fontkonflikter, samt mulighed for at aktivivere og deaktivere fonte
uden at quitte de programmer fontene skal være tilgængelige for.

(BTW René er vist på ferie en uge endnu)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 27-08-04 15:23

Morten Reippuert Knudsen <nospam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> uden at quitte de programmer fontene skal være tilgængelige for.
>
> (BTW René er vist på ferie en uge endnu)

Men du klarer det jo ganske fint... Jeg er vist ganske enig i hvad du
skriver.

Fra : Morten Krogh Nielsen

Dato : 06-08-04 09:01

Hej

Tak for godt svar. Vil det sige at den gode løsning er at barbere
antallet af skrifterne ned i systemets bibliotek-mapper og så
administrere skrifter fra en anden mappe f.eks. gennem Suitcase, så
systemet så at sige bliver adskilt fra programmernes brug af skrifterne.

Gode tip med de to Font-programmer. Dem vil jeg prøve.

mvh. Morten

In article <morten-DE2622.10594405082004@thomson.uni2.net>,

Fra : Rasmus Bruun

Dato : 06-08-04 14:21

Apple publicerede i sidste måned et 35-siders PDF-dokument, der hedder
"Advanced Typography with Mac OS X -- Using and Managing Fonts", hvor man
kan læse mere om de forskellige skrifttypeplaceringer. Der står også,
hvilke skrifttyper, man ikke bør deaktivere eller slette.

I afsnittet "Keeping a version of Helvetica" kan man bl.a. læse følgende,
som måske forklarer nogle af de skrifttypeproblemer, som jeg tidligere har
læst om her i gruppen:

---[snip]---
A few Mac OS X applications require an active version of Helvetica. The
most common symptom when Helvetica is missing is that the application does
not display windows or type does not display correctly [...] If you
regularly use any applications that require Helvetica: As soon as you
remove Helvetica from the system, be sure to install another version of
Helvetica with your font manager of choice. It doesn’t matter which font
format you use—TrueType, OpenType, or PostScript—as long as one version of
Helvetica is present.
---[snap]---

Dokumentet er nævnt under "Resources" nederst på:
http://www.apple.com/pro/

Den direkte lænke er:
http://images.apple.com/pro/pdf/L303878A_Font_TT_v3.pdf

Desuden er der en kort gennemgang (inkl. videoklip) af skrifttypehåndtering
i OS X her:
http://www.apple.com/pro/training/fonts/index.html

--
Venligst,
Rasmus Bruun

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 06-08-04 16:24

Rasmus Bruun <usenet@re--rasmusbruun--move.dk> wrote:

> [...]
> som måske forklarer nogle af de skrifttypeproblemer, som jeg tidligere har

Jeg har også læst den, men syntes ikke den gav noget nyt. Man kan godt
leve uden en Helvetica i systemet, men så vil nogle af Apple's
programmer opføre sig underligt. Det er forskelligt fra person til
person om man kan acceptere det.

Hvad man helt præcist skal gøre, afhænger af ens arbejdsopgaver. Hvis
man som jeg modtager jobs udefra hele dagen, så er der ingen vej
udenom at rense systemet for fonte, minus de absolut nødvendige, og så
aktivere de nødvendige henadvejen.

Man kan sagtens risikere at én kunde bruge en PS Helvetica, en anden
en TT Helvetica og en tredie en dfont Helvetica. Derfor duer det ikke
at have én af typerne i systemet. Desværre.

Hvis man hovedsagligt arbejder med sin egen fontsamling og har en stor
ejenproduktion, så kan man godt erstatte Apple's dfont Helvetica med
en PS Helvetica og lægge den ind i systemet. Så kommer man ikke ud
for, at f.eks. iChat brokker sig, fordi man ligepludselig ikke har en
Helvetica aktiveret. Man skal bare huske, at hvis man skal bruge et
job hvor er oprindeligt er brugt en TT eller en dfont Helvetica, så
skal man være opmærksom på om teksten ombrydes eller om den i det hele
taget ser anderledes ud (det gør den).

Jeg elsker OS X, men mht. fontstyring har de jokket gevaldigt i
spinaten. Jeg kan godt se grunden til at have 3 font-mapper, men det
gør det meget vanskeligt for folk uden den store tekniske viden (og
dem er der MANGE af i branchen) at få styr på skrifterne i systemet.
Det er også hul i hovedet at man SKAL have en Helvetica i systemet for
at enkelte programmer virker. Det burde være muligt at inkludere de
nødvendige skrifter som resourcer i selve programmerne, for det andet
er at gøre livet surt for den grafiske branche.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 06-08-04 23:56

Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> writes:

> ingen, og det forstår jeg da godt - vi skriver jo ikke der selvom vi
> var mange der højt og helligt lovede at det ville vi..

"Nogle" burde lave en wiki-ting-tang...

> ved det ikke, Thomas Bjørn hostede den vist.

*host* *host* den roeg vist da jeg flyttede til Solaris paa en
stoerrer harddisk. Af samme aarsag har jeg ikke danske tegn i mine
usenet poster.

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-08-04 14:14

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> writes:

> stoerrer harddisk. Af samme aarsag har jeg ikke danske tegn i mine
> usenet poster.

M-x double-mode.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-08-04 19:59

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> *host* *host* den roeg vist da jeg flyttede til Solaris paa en
> stoerrer harddisk. Af samme aarsag har jeg ikke danske tegn i mine
> usenet poster.

Det er ikke et stort tab, og dog Jonas bliver sikert skuffet når han
hører hans FAQ bidrag om AVI (indio og intel) codecs er borte - var
der overhovedet andre poster der?

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 07-08-04 20:18

In article <2clfu1-3cf.ln1@reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]

Den dialog lyder næsten som taget ud af en F'Murr tegneserie.
Fårmidabelt.

> Det er ikke et stort tab, og dog Jonas bliver sikert skuffet når han
> hører hans FAQ bidrag om AVI (indio og intel) codecs er borte - var
> der overhovedet andre poster der?

hvad var URLen? Måske har Brewster Kahle den liggende på sin wayback
machine. Der kan man tit finde sjove ting der ellers er blevet væk.

-Lasse

Fra : Jonas Voss

Dato : 07-08-04 23:40

In dk.edb.mac, Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Det er ikke et stort tab, og dog Jonas bliver sikert skuffet når han
> hører hans FAQ bidrag om AVI (indio og intel) codecs er borte - var
> der overhovedet andre poster der?

Jeg græder allerede. Jeg tror faktisk der var et par andre indlæg, bl.a.
fra Hr. Edlich og en enkelt mere.

En WiKi ville være ideelt til formålet.

Jeg kan muligvis have den liggende hos mig, vel at mærke hvis
installationsforvirringen er tilpas forvirrende (:

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: terrorist activities

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-08-04 04:53

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Jeg græder allerede. Jeg tror faktisk der var et par andre indlæg, bl.a.
> fra Hr. Edlich og en enkelt mere.

Du gik i al fald hårdt til den, jeg lovede såvidt jeg husker mere end
jeg har kunnet holde.

> En WiKi ville være ideelt til formålet.

> Jeg kan muligvis have den liggende hos mig, vel at mærke hvis
> installationsforvirringen er tilpas forvirrende (:

Ellers hoster såvel jeg selv som flere andre. Kvlitetn skal dog i
vejret såfremt den skal ligge under min eget domainenavn -
*.reippuert.dk kan vist ikke rumme flere ligegylde subdomainer.

Fra : Jonas Voss

Dato : 08-08-04 12:17

In dk.edb.mac, Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> wrote:

> Du gik i al fald hårdt til den, jeg lovede såvidt jeg husker mere end
> jeg har kunnet holde.

Det kan jeg ikke forestille mig, ingen af delene faktisk. (:

> Ellers hoster såvel jeg selv som flere andre. Kvlitetn skal dog i
> vejret såfremt den skal ligge under min eget domainenavn -
> *.reippuert.dk kan vist ikke rumme flere ligegylde subdomainer.

I så fald lover jeg at jeg vil gøre alt for at holde mig fra at forfølge
mit kendte danskere og mac-projekt. Det burde kunne sikre at kvaliteten
ikke kommer under et vist stade.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: we just switched to FDDI.

Fra : Christian Bech

Dato : 08-08-04 19:58

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> I så fald lover jeg at jeg vil gøre alt for at holde mig fra at forfølge
> mit kendte danskere og mac-projekt. Det burde kunne sikre at kvaliteten
> ikke kommer under et vist stade.

Jeg er ellers fascineret af det. Aldrig havde jeg troet, at jeg skulle
have noget tilfælles med Lars Lilholt.

--
Christian

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 09-08-04 08:34

> Ellers hoster såvel jeg selv som flere andre. Kvlitetn skal dog i
> vejret såfremt den skal ligge under min eget domainenavn -
> *.reippuert.dk kan vist ikke rumme flere ligegylde subdomainer.

Må jeg foreslå et par:

fqa.dk.edb.mac.reippuert.dk
faa.dk,edb.marc.reippuert.dk
faq.dk.edb.mca.reippuert.kd
faq.dl.edb.mac.ruppuert.dk

Der er mange flere...
--
Michael Tysk-Andersen
tysk-andersen.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-08-04 20:26

> Må jeg foreslå et par:

> fqa.dk.edb.mac.reippuert.dk
> faa.dk,edb.marc.reippuert.dk
> faq.dk.edb.mca.reippuert.kd
> faq.dl.edb.mac.ruppuert.dk

> Der er mange flere...

Er det en skjult kritik af min tsatur akrobatik?

--
Morten Reippuert Knudsen <http://blog.reippuert.dk/080804/at_vaere_lagt_for_had>

mus+tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision TFT

Fra : Henrik Münster

Dato : 09-08-04 22:22

In article <cmvku1-4ie.ln1@reippuert.dk>,
Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> wrote:

> Er det en skjult kritik af min tsatur akrobatik?

Ellers har du ikke en chance for nogensinde at komme ind på siden selv.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 09-08-04 22:41

> Ellers har du ikke en chance for nogensinde at komme ind på siden selv.

Havd siger fnullergøj til du når du er uartig?

Sjovt nok er jeg rimelig god til reducere min fejlprocent når jeg
dimser i min shell og skriver url'er.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 10-08-04 07:11

> Er det en skjult kritik af min tsatur akrobatik?

Tjae det er jo et yndet emne!
--
Michael Tysk-Andersen
tysk-andersen.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 10-08-04 16:04

> Tjae det er jo et yndet emne!

så skal du liiiige lære mit system at kende. "mac." vil ALDRIG blive
erstattet med "marc.", dertil ligger tsateren a, r og c på mit tsatur
for langt fra hindanden, det efterfølgende punktum (eller space)
ligger ej heller nær "r". Hovevere .dl. kan agtens forkomme med
forbehold for at min fejlrate falder drastisk når jeg er i shell eller
skriver forholdsvis ukendte url'er.

....tilbage til skolebænken - åh ja der er vel ikke langt

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 13-08-04 06:49

> [...]
> skriver forholdsvis ukendte url'er.
>
> ...tilbage til skolebænken - åh ja der er vel ikke langt

Jeg bøjer mig - jeg har jo ikke gjort mit skolearbejde ordentligt! Jeg
vil først vende tilbage med slig kritik når din parkinson er mere
udtalt.
--
Michael Tysk-Andersen
tysk-andersen.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-08-04 17:23

> Jeg bøjer mig - jeg har jo ikke gjort mit skolearbejde ordentligt! Jeg
> vil først vende tilbage med slig kritik når din parkinson er mere
> udtalt.

tlak

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 07-08-04 15:47

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> writes:

> M-x double-mode.

Oho, det virke jo sørme. Nu mistede jeg helt motivationen til at
hacke leim ind i emacs(OpenPKG.org bruger rpm pakker).

Takker
--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Lasse Hillerøe Peter~

Dato : 07-08-04 16:11

In article <86isbv9f9v.fsf@dusk.gen-v.net>,
Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> Oho, det virke jo sørme. Nu mistede jeg helt motivationen til at
> hacke leim ind i emacs(OpenPKG.org bruger rpm pakker).

Pkgsrc virker ellers også på Solaris. Og Darwin/Mac OS X, for nu at være
lidt on-topic.

-Lasse

Fra : Morten Lind

Dato : 07-08-04 16:53

> Oho, det virke jo sørme. Nu mistede jeg helt motivationen til at
> hacke leim ind i emacs(OpenPKG.org bruger rpm pakker).
>
> Takker

Hmm.....polavyk er retteligen overleveret)
M.

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-08-04 19:29

Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> writes:

> Takker

Tak ikke mig. Tak Per Abrahamsen :)

Spørg evt CWB hvordan man gør dét.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Christian Bech

Dato : 10-08-04 12:40

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Tak ikke mig. Tak Per Abrahamsen :)
>
> Spørg evt CWB hvordan man gør dét.

Takker PA?

http://www.google.dk/groups?q=Suk+group:dk.admin.*+author:Per+author:Abr
ahamsen&hl=da&lr=&ie=UTF-8&selm=rjwv19o4ln.fsf%40ssv2.dina.kvl.dk&rnum=7

--
Christian

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 07-08-04 18:11

fornavnogefternavn@machintoshUDENHINTOSH.com (Morten Lind) writes:

> Hmm.....polavyk er retteligen overleveret)

Hmm, ja det er der jo noget om. Måske skulle jeg bare følge
Dr. Munsters eventyr i nyhedslæsere, og vælge en passende Mac OS X
klient i stedet for...

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 07-08-04 19:31

> [...]

> Hmm, ja det er der jo noget om. Måske skulle jeg bare følge
> Dr. Munsters eventyr i nyhedslæsere, og vælge en passende Mac OS X

Tillad mig at anbefale Thunderbird, og benytte dens "godt på vej mod
version 1.0" status til at fejlmelde OS X mærkværdigheder til den
store guldmedalje.

Thunderbird er efterhånden et af de mindst irriterende programmer jeg
har stiftet bekendskab med.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Christian Bech

Dato : 08-08-04 19:58

Thorbjoern Ravn Andersen <nospam0000@c.dk> wrote:

> Tillad mig at anbefale

MacSOUPMacSOUPMacSOUPMacSOUPMacSOUPMacSOUP

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 07-08-04 19:55

> [...]

> Hmm, ja det er der jo noget om. Måske skulle jeg bare følge
> Dr. Munsters eventyr i nyhedslæsere, og vælge en passende Mac OS X

tin og slrn kører ganske udemærket på OSX dem må Dr.Brevkasse dog
vente med til efterårsferien.

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 07-08-04 22:01

"Lasse Hillerøe Petersen" <lhp+news@toft-hp.dk> writes:

> hvad var URLen? Måske har Brewster Kahle den liggende på sin wayback
> machine. Der kan man tit finde sjove ting der ellers er blevet væk.

http://www.gen-v.net/dk.edb.mac/cache/1.html

Den interaktive del virker, måske, i morgen

--
Thomas Bjorn Andersen
+++ATH

Fra : Jonas Voss

Dato : 07-08-04 23:49

In dk.edb.mac, Thomas Bjorn Andersen <tbamacnewsNOSPAM200402@gen-v.net> wrote:

> http://www.gen-v.net/dk.edb.mac/cache/1.html

Uha, tænk at jeg seriøst arbejde på at lave en liste over kendte
danskere der bruger mac.

Hvor enfoldigt (:

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: halon system went off and killed the operators.

Fra : Peter Kiil

Dato : 08-08-04 00:32

Jonas Voss - voss@null.dk on 08/08/04 0:49 wrote:

> Uha, tænk at jeg seriøst arbejde på at lave en liste over kendte
> danskere der bruger mac.
>
> Hvor enfoldigt (:

Det må være på tide at tilføje Dr. Monster. Han har trods alt landsdækkende
ugebladslægeservice

--
/peter

Fra : Henrik Münster

Dato : 08-08-04 09:39

In article <BD3B3315.26880%spam@kiil.net>, Peter Kiil <spam@kiil.net>
wrote:

> Det må være på tide at tilføje Dr. Monster. Han har trods alt landsdækkende
> ugebladslægeservice

Så skal Maria Hirse da også med. Hun skriver i samme blad, og der var et
billede af hende med en iBook i vinter.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Christian Bech

Dato : 08-08-04 19:58

> Så skal Maria Hirse da også med. Hun skriver i samme blad, og der var et
> billede af hende med en iBook i vinter.

Men hun bruger garanteret en Dell til daglig. Eller måske diktafon?

--
Christian

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 08-08-04 04:48

Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Uha, tænk at jeg seriøst arbejde på at lave en liste over kendte
> danskere der bruger mac.

> Hvor enfoldigt (:

Ja, jeg sidder her og bliver ikke det mindste pinlig berørt på egene
vegne