PowerBook 5300 på netværk
Fra : Esben Theis Jensen

Dato : 03-08-04 02:27

Hejsa alle sammen.

jeg har et lille problem!
Jeg har en gammel PB 5300 stående med nogle filer jeg gerne vil have
overført til min PB G4, men da 5300 er uden ethernet, og G4 uden
diskettedrev ved jeg ikke rigtig, hvad jeg skal gøre.

Er der nogen derude, der har en idé,eller selv har prøvet noget lignende.

Det skal lige nævnes at det ikke bare drejer sig om 2 mb, men nærmere
400 mb, så jeg har ikke rigtig lyst til at overføre med e-mail el.

Håber der er nogen der kan hjælpe

Esben

Fra : Henrik Jensen

Dato : 03-08-04 06:43

Esben Theis Jensen <newsgroup@clubesben.dk> wrote:

> [...]
>
> Det skal lige nævnes at det ikke bare drejer sig om 2 mb, men nærmere
> 400 mb, så jeg har ikke rigtig lyst til at overføre med e-mail el.

Hej

Her et par løsningsforslag:

Det er ikke svært, når man blot finder de rigtige flueben. Det kan
derimod være en smerte i bagværket.

1 Kom forbi med din PB, så kan vi køre det over på min G4 og
brænde det (dur hvis du bor eller kommer i København). Mail mig evt.

2 Du skal have et pcmcia ethernetkort (fx asanté friedly)

3 Hvilket styresystem på PB? - du skal have nyeste AppleShare
Client

4 Husk i os x at citat:
"Du skal i pantheren slå Appletalk til - det gør du i
Systemindstillinger,
Netværk. Dernæst skal du åbne programmet:

/Programmer/Hjælpe Programmer/Biblioteksindstilling

og sætte kryds ud for SLP og Appletalk for at kunne
se din OS7-8-9 maskine.

--
Morten Reippuert Knudsen "

5 tjek to tidligere tråde
Netværk (lan) og panther ,1 måned og 26 dage
Printer på netværk 10.3.3, 3 måneder og 19 dage

--
Venlig hilsen
Henrik Jensen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-08-04 08:03

Esben Theis Jensen <newsgroup@clubesben.dk> wrote:

> Håber der er nogen der kan hjælpe

Den eneste løsning der ikke involverer indkøb af ny hardware er at du
sætter et null modem op i mellem de to maskiner og ellers venter en
uges tid

Den billigste løsning er at du daffer ned i den lokale zitech og køber
e et USB kabinet til 2.5" diske og monterer disken fra din 5300 deri.
pris ca 200kr.

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-08-04 09:27

On 2004-08-03 09:02:34 +0200, Morten Reippuert Knudsen<spam@reippuert.dk> said:

> [...]
>
> Den billigste løsning er at du daffer ned i den lokale zitech og køber
> e et USB kabinet til 2.5" diske og monterer disken fra din 5300 deri.

Hvor mange svensknøgler har det ca. i sværhedsgrad? Jeg mener, så vidt
jeg husker er en PB5300 ikke ligefrem beregnet til, at brugeren selv
skiller den ad og skifter ting og sager. Og man risikerer vel ikke, at
det er en 2,5" harddisk, men det kan man selvfølgelig også få
kabinetter til.
   Ellers så havde jeg jo samme problem, da min PB5300cs var aktiv og jeg
fik en iMac. Indtil da havde jeg sluttet den til min Mac som en
SCSI-disk, men det kan man jo ikke på de nyere Mac'er. Så jeg købte et
PCMCIA ethernetkort vist nok fra Farallon og en hub, som jeg satte
mellem de to computere. Man kan godt undvære en hub, hvis man bruger et
cross-over-kabel.
   Jeg ved ikke, hvor Esben bor, men han må da gerne låne kortet eller
købe det for en mindre formue Der er et eller andet med, at
kortet kræver et styresystem, der er en enkelt tand nyere end det
originale på i hvert fald min PowerBook. Kan det passe, at det er
7.1.3, mens PB5300 blev leveret med 7.1.2? Det er lidt problematisk,
for når man har installeret styresystemet fra de originale disketter,
så kan man ikke bruge kortet. Og man kan ikke opgradere styresystemet
uden at hente en opdatering på nettet. Og det kan man ikke uden et
ethernetkort. Og mit Mac OS 7.6, som jeg i dyre domme har fået i en
disketteversion, har desværre tre defekte disketter, så det kan jeg
heller ikke installere. Alt i alt er det bøvlet at installere
styresystem på en ældre computer uden cd-drev. Det eksterne cd-drev,
jeg havde dengang, kunne ikke boote, men måske kan man få drev, der kan.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 03-08-04 10:02

On Tue, 03 Aug 2004 10:27:19 +0200, Henrik Münster wrote:

> Hvor mange svensknøgler har det ca. i sværhedsgrad?

Ikke ret mange. Disken er ret nem at komme til i den model, men det
kræver den rette torx-skruetrækker. Disken sidder i venstre side af
håndledsstøtten.

--
MVH
osv...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-08-04 22:22

> [...]
> skiller den ad og skifter ting og sager. Og man risikerer vel ikke, at
> det er en 2,5" harddisk, men det kan man selvfølgelig også få

det /er/ en 2.5'er - og zietech har skam osse 2.5 USB kabinetter.

> [...]
> PCMCIA ethernetkort vist nok fra Farallon og en hub, som jeg satte
> mellem de to computere. Man kan godt undvære en hub, hvis man bruger et

Ideen er såmend god nok, men det er ikke alle der er villeg til at
spendere +200kr på hardware til en maskine der skal kasseres. Et USB
kabinet kan man altid genbruge.
Jeg glemte iøvrigt helt, at man osse kan købe en ATA adapter så
2.5'eren kan monteres direkte i G4'erens ATA bus. Sådan en har jeg
liggende og den har ved adskillige lejligheder været nyttig. mener jeg
gav 60kr for dimsen hos Brink.

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 380GB Disk, 8xDVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-08-04 22:44

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> det /er/ en 2.5'er - og zietech har skam osse 2.5 USB kabinetter.

Det opdagede jeg bagefter, at du havde skrevet. Jeg havde bare glemt at
læse sidste halvdel af indlægget.

> Ideen er såmend god nok, men det er ikke alle der er villeg til at
> spendere +200kr på hardware til en maskine der skal kasseres. Et USB
> kabinet kan man altid genbruge.

Nej, og derfor skal man også tænke sig om, når man køber ny computer.
Man skal planlægge, hvordan man får data over. Som regel er det muligt,
hvis computerne kun har en "generation" mellem sig, men når det er en
meget gammel computer som her, så står man pludselig med SCSI og
disketter, mens nye computere har ethernet, USB, cd og den slags. Og så
giver det problemer.

> [...]
> 2.5'eren kan monteres direkte i G4'erens ATA bus. Sådan en har jeg
> liggende og den har ved adskillige lejligheder været nyttig. mener jeg

Det lyder da smart. Ellers er Sebastians idé med en cf-kortlæser jo god,
hvis man har sådan noget udstyr til sit digitale kamera. Det er der jo
mange der har, og det skulle vel også være muligt at låne sig frem.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-08-04 22:52

> Det opdagede jeg bagefter, at du havde skrevet. Jeg havde bare glemt at
> læse sidste halvdel af indlægget.

Du = mig?

> Det lyder da smart.

Det er det osse - det er bare en omformer af ATA stikket. På 2.5 diske
er pin'ene mindre end 3.5 diske og strømstikket er osse anderledes.
Selve det der sendes gennem stikket er identisk.

Fra : Per Rønne

Dato : 03-08-04 09:09

> [...]

> diskettedrev ved jeg ikke rigtig, hvad jeg skal gøre.

> Er der nogen derude, der har en idé,eller selv har prøvet noget lignende.

Hvis du ikke bor for langt fra mig, så kan det nok klares. Jeg har også
en gammel PB 5300ce stående. Desværre i dag konstateret defekt, men der
er faktisk et PC-kort i med ethernet. Som jeg nu gerne vil af med.

Min gamle LCII og 6100 bliver nu også skrællet og smidt ud. Hvis der
ellers skulle være nogen der er interesseret i hardwaren, som for
LCIIerens vedkommende er et internt ethernetkort, for 6100erens
vedkommende et DOS-kort. Og så er der jo ellers harddiske og
diskettedrev.
--
Per Erik Rønne

Fra : Esben Theis Jensen

Dato : 03-08-04 15:49

Jeg er udemærket klar over, at dette ikke er det rette forum, men hvor
meget vil du have for det Ethernet kort? Jeg er da interesseret. Hvis
der er nogle drivere tilgængelige vel at mærke!

Esben

Fra : Per Rønne

Dato : 03-08-04 16:39

> [...]

> meget vil du have for det Ethernet kort? Jeg er da interesseret. Hvis
> der er nogle drivere tilgængelige vel at mærke!

Hvad med et par hundrede? Du kunne vel i øvrigt også være interesseret i
nogle andre ting; reservedele fra PowerBooken som harddiske, skærm,
diskettedrev, scsi-adaptor til almindelig størrelse ...

Og jeg har naturligvis driver til det.

Prøv at svare mig per e-mail. Reply-To adressen virker.
--
Cand.scient. Per Erik Rønne
Frederikssundsvej 308B, 3. tv.

Fra : Sebastian

Dato : 03-08-04 10:03

> [...]

> overført til min PB G4, men da 5300 er uden ethernet, og G4 uden
> diskettedrev ved jeg ikke rigtig, hvad jeg skal gøre.

Prøv lige som Henrik Jensen foreslår. Men brug et 3Com 3c589 kort. De
fås for en 10er (Hvidøvre loppemarked hver søndag). Driveren fås her:
http://www.floodgap.com/retrotech/mac/enet3c589/
Jeg har både kort og driveren liggende. Det må du gerne låne i et stykke
tid.

Du kan læse mere om en PowerBook 5300 på
http://www.alksoft.com/5300_FAQ/FAQ_TOC.php

Morten Reippuert Knudsen havde ideen med et eksternt USB kabinet. Tja
men der er bare den krylle at de gamle 2,5'' ide diske er lidt for
tykke til at kunne være i dem. Ellers en god ide.
Men kan OS X læse HFS diske?
Det er ikke så svært at skifte harddisk i en PowerBook 5300 Dr. Münster.
PowerBook kirugie er nemt, bare man har Servicehåndbogen liggende ved
siden af og gør tingene i den rigtige rækkefølge. Der kræves ikke
svensknøgle men en torx 8 og en pincett. På en skala fra 1 til 10 vil
jeg sige 8.

Og til allersidst: Din nye Mac har sikkert ikke diskettedrev, men måske
har du en CF kortlæser (eller en digitalkamera, som kan lege kortlæser
fx. en Canon). Sæt CF kortet med en adapter i PowerBookens PCMCIA
slottet - og straks har du et flytbar media, hvor der nemt kan være dine
400 MB på. Det er nemt og til at forstår, ligesom disketterne, bare med
plads i GigaByte klassen.

Igen - hvis du gerne vil låne en adapter, er du velkommen at kontakte
mig.

--
Sebastian Loeck
Frederiksberg - Denmark

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 03-08-04 22:17

Sebastian <thorfinn@ofir.dk>

> Morten Reippuert Knudsen havde ideen med et eksternt USB kabinet. Tja
> men der er bare den krylle at de gamle 2,5'' ide diske er lidt for
> tykke til at kunne være i dem. Ellers en god ide.

tykkelsen er underordnet - USB -> ATA briden duer osse selv om det
ikke er pakket ind i aluminium.

> Men kan OS X læse HFS diske?

jada