Hvor meget RAM har man brug for (til OS X)~
Fra : Henrik Münster

Dato : 01-08-04 22:24

Jeg ved godt, at vi altid siger, at OS X elsker RAM. Efter at have læst
lidt debat i diverse fora, er jeg blevet lidt i tviv. Hvor meget er
egentlig nødvendigt til almindelige brugere, der bare læser e-mail, ser
lidt hjemmesider og skriver lidt tekst? Og hvad er ulempen ved at have
for lidt? Er det bare, at den swapper til harddisken, når man skifter
fra et program til et andet.
   Jeg taler om almindelige brugere og små programmer. Ikke noget med at
redigere film, billeder og lyd på flere gigabytes. Almindelige brugere
har det jo også med at lukke de programmer, de ikke bruger. Jeg kan selv
nogle gange tælle over tyve åbne programmer, men jeg har svært ved at
få min kone til at holde både browser og e-mail åbent på én gang. Det er
så nemt bare at trykke på krydset oppe i højre hjørne, når man har læst
sin e-mail (hun er stadig på Windows).
   Jeg spørger, fordi jeg nogle gange taler med nogen, der overvejer at
skifte til Mac. Prisen er som regel meget vigtig, da det altid er det
første, folk ser på. Når jeg så viser dem en iBook på Apple Stores
hjemmeside, hvor prisen måske ser rimelig, så skal vi lige have
Bluetooth, så skal vi lige have Airport-kort og så skal vi lige have
mere RAM. Og pludselig er prisen ikke helt så rimelig. Hvis jeg nu kunne
sige, at de 256 MB standard-RAM er nok, så vil det da hjælpe noget på
den samlede pris.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Martin Ammentorp

Dato : 01-08-04 22:38

> Hvis jeg nu kunne
> sige, at de 256 MB standard-RAM er nok, så vil det da hjælpe noget på
> den samlede pris.

Ja - eller sig til dem, at kvalitets RAM fås til højst halvdelen af det
AppleStore forlanger. (OK - iBook'en er kræsen, men det kan lade sig
gøre)

Men at få indbygget Bluetooth er det eneste rigtige: Eneste mulighed for
at holde det skjult (SVJV)

Et ekstra argument kunne være kvalitet og holdbarhed (til trods for at
min 2 mdr. gl. iBook måtte have skiftet HD)

venlig hilsen

Martin

--
MA @ 55.01.46N/11.50.39E - www.ammentorp.org - fjern xyz fra mailadresse

-- and don't forget to boogie

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 01-08-04 22:44

> [...]
> mere RAM. Og pludselig er prisen ikke helt så rimelig. Hvis jeg nu kunne
> sige, at de 256 MB standard-RAM er nok, så vil det da hjælpe noget på

256 MB vil være nok hvis man kun liger surfer og mailer. Den kan jo
starte fint, men den vil uden tvivl begynde at swappe ret hurtigt.

384 MB vil jeg betegne som grænsen og 512 MB er helt ok til det meste.

Men lad dem dog købe en med 256 MB og hvis det viser sig at være et
problem, så må I sætte 256 MB ekstra i. Såvidt jeg husker har iBook'en
de 256 MB på motherboardet, så man skal ikke smide noget væk for at
opgradere og Apple er alligevel også dyre med RAM.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-08-04 22:47

> Hvis jeg nu kunne
> sige, at de 256 MB standard-RAM er nok, så vil det da hjælpe noget på
> den samlede pris.

256 er i underkanten osse til det brug du beskriver. 384 er lige
akkurat nok men eks iphoto er så tung at de fleste skal have 512MB for
de ikke oplever at der swappes.

Det samme gælder iøvrigt hvis man har en PC og kører XP

--
Morten Reippuert Knudsen         <http://blog.reippuert.dk>

PowerMac G5: 1.6GHz, 1.25GB RAM, 80GB Disk, 8x DVD+/-RW, Bluetooth mus
+ tastatur, FX5200 Ultra, iSight, eyeTV200 & Lacie Photon18Vision (TFT).

Fra : Henrik Münster

Dato : 01-08-04 23:31

Morten Reippuert Knudsen wrote:

> 256 er i underkanten osse til det brug du beskriver. 384 er lige
> akkurat nok men eks iphoto er så tung at de fleste skal have 512MB for
> de ikke oplever at der swappes.

Det er altså snyd, når I alle sammen kigger hinanden over skulderen, når
I skriver svar
Men det glæder mig da, at der hersker enighed på fronten. Det stemmer
også overens med min fornemmelse. Vi har lige bestilt en iBook med 512
MB RAM. Det kan gøres så billigt, at jeg ikke gider lede efter RAM andre
steder. Det er måske kr. 200,- billigere, men så kommer der gebyr,
forsendelse etc. Vi kan altid købe noget mere, hvis priserne falder
engang. Skulle vi have købt mere, begyndte det til gengæld at blive
dyrt, og så kunne det nok betale sig at lede andetsteds.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 02-08-04 00:55

> [...]
> engang. Skulle vi have købt mere, begyndte det til gengæld at blive
> dyrt, og så kunne det nok betale sig at lede andetsteds.

Min iBook bestilte jeg også færdig med 512 MB RAM fra Apple.
Besparelsen er ganske rigtigt til at overse, når man skal lægge
forsendelse oveni og så skal man jo ikke til at skille den lille ny ad
med det samme.

Det er ellers en lækker lille ting, sådan en iBook 12". En perfekt nr.
2 computer.

Fra : Prinz Ali

Dato : 03-08-04 09:14

"Henrik Münster" <henrik@muenster.dk> wrote in message
> [...]
> engang. Skulle vi have købt mere, begyndte det til gengæld at blive
> dyrt, og så kunne det nok betale sig at lede andetsteds.

Hejsa
Hvor mange ram slots er der?
Hvis jeg fx skulle bestille med 256mb extra, er der så et slot mere hvis jeg
for lyst til mere?

-André

Fra : Henrik Münster

Dato : 03-08-04 09:50

On 2004-08-03 10:14:08 +0200, "Prinz Ali" <nix_a@prinzali.dk> said:

> Hvor mange ram slots er der?
> Hvis jeg fx skulle bestille med 256mb extra, er der så et slot mere hvis jeg
> for lyst til mere?

En iBook er lidt speciel. De nye modeller har 256 MB RAM, der er loddet
på bundkortet og som derfor ikke kan skiftes. De tidligere modeller
havde kun 128 MB fastloddet. Derudover er der kun ét slot til en
RAM-klods. Når vi får vores med 512 MB RAM, er det således de faste 256
MB plus en RAM-klods på 256 MB. Hvis vi en dag vil have mere i, må vi
altså smide en klods på 256 MB væk.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 01-08-04 23:11

> [...]
> lidt hjemmesider og skriver lidt tekst? Og hvad er ulempen ved at have
> for lidt? Er det bare, at den swapper til harddisken, når man skifter

Jeg har 384 MB på min iBook/600 og det synes jeg fungerer helt fint. Jeg
bruger ikke nogen store programmer, men har ofte mange programmer åben.
Nogle gange kan der godt gå lidt tid, når jeg skifter til et åbent
program, som jeg ikke har brugt et stykke tid, men det er stadigt langt
hurtigere end at starte programmet på ny.

> Hvis jeg nu kunne
> sige, at de 256 MB standard-RAM er nok, så vil det da hjælpe noget på
> den samlede pris.

Jeg tror nu alligevel, vi skal anbefale lidt mere RAM til nye brugere.
Så vidt jeg husker er der stadigt et voldsomt prishop fra et 256
MB-modul til et 512 MB-modul SO-DIMM, så mon ikke det afgør hvormeget.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.