Newsreadere, jeg er vist syg
Fra : Henrik Münster

Dato : 29-07-04 21:19

Jeg tror, jeg er ved at blive syg i hovedet. Nu har jeg i årevis
forsvaret MacSOUP. Først og fremmest har den en rigtig god træstruktur.
Og det er enormt nemt at hoppe rundt i en tråd. Så var der for nylig
endnu en diskussion af newsreadere. Og jeg er trods alt lidt nysgerrig.
Computere er jo lidt af en hobby for mig.
   Så jeg besluttede mig først for at give MT-NewsWatcher en chance. Og
jeg må sige, at den faktisk fungerer rigtig godt. Når man lige sætter
sig lidt ind i tingene, så kan den faktisk det meste af det, man skal
bruge. Den fine trådstruktur kan man faktisk godt leve uden. Jeg savner
lidt muligheden for at gå tilbage i en tråd til nogle allerede læste
indlæg. Det kræver, at man henter indlæg f.eks. en dag eller to tilbage.
De bliver så markeret som ulæste igen, og man skal selv finde det, man
har brug for. Det går dog i de her relativt små grupper.
   Så her forleden blev Mozilla Thunderbird anbefalet. Og jeg må tilstå,
at den faktisk også fungerer ganske godt. Jeg har ikke rigtig fået sat
mig så meget ind i den. Den har bedre overblik over indlæggene end
MT-NewsWatcher, og man kan se de allerede læste indlæg og vælge dem igen.
   Så jeg er ved at være i syv sind med, hvad jeg skal vælge. En ting, jeg
savner lidt, er, at de ikke umiddelbart kan vise, hvilket program folks
indlæg er afsendt med. Specielt i andre grupper synes jeg, det kan være
sjovt at se, hvilket styresystem og program, personen, jeg taler med,
bruger. Det er jo bøvlet at vælge at se alle headere. I MacSOUP kan man
frit vælge, hvilke headere, man vil se. Det er jo en ganske avanceret
feature. Eller også har jeg bare ikke fundet den i de andre programmer.
Og så skal jeg lige have lavet en automatisk signatur.

Venlig hilsen
Henrik Münster
Sydvestmellemjylland

Fra : Christian Bech

Dato : 29-07-04 21:41

In article <41095b08$0$291$edfadb0f@dread14.news.tele.dk>,

>    Så jeg besluttede mig først for at give MT-NewsWatcher en chance. Og
> jeg må sige, at den faktisk fungerer rigtig godt.

Har du prøvet at lege med talegenkendelsen? Det lyder lidt sjovt, selv
om min kontorfælle nok ville blive træt af mig.

> Venlig hilsen
> Henrik Münster
> Sydvestmellemjylland

mvh.
Christian
Skraldfæ Hede

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-07-04 21:51

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

>    Så jeg er ved at være i syv sind med, hvad jeg skal vælge. En
> ting, jeg savner lidt, er, at de ikke umiddelbart kan vise, hvilket
> program folks indlæg er afsendt med. Specielt i andre grupper synes

Der sitter en "View source" et sted i menuen i THunderbird

Jeg bruger den til mailinglister. Der er langt over 50000 mails i
dens database.
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-07-04 22:25

Thorbjoern Ravn Andersen wrote:

> Der sitter en "View source" et sted i menuen i THunderbird

Det er rigtigt, men så ser man jo alle headere og koder. Jeg ville blot
gerne have, at headeren med navnet på newsreaderen blev vist, sammen med
de få relevante headere, man ellers gerne vil se til hverdag. Jeg kan
vælge at se alle headere. Det fylder selvfølgelig for meget. Men så kan
jeg klappe panelet med headere sammen med et klik på en pil. Hvis jeg så
vil se alle headere, er det bare at klikke på pilen igen. Det er da ret
nemt og hurtigt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jonas Voss

Dato : 29-07-04 23:00

In dk.edb.mac, Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

[...]

> Så jeg er ved at være i syv sind med, hvad jeg skal vælge. En ting, jeg
> savner lidt, er, at de ikke umiddelbart kan vise, hvilket program folks
> indlæg er afsendt med.

Det er ikke så svært igen. Start med at lukke Thunderbird ned.

Dernæst, åben en editor og skriv følgende på første linie:

user_pref("mailnews.headers.showUserAgent", true);

Gem filen som rå tekst, og med navnet

user.js

Dernæst, placer den i:

/<dit_brugernanv/Library/Thunderbird/Profiles/default/<talbogstavsekvens>

Start nu Thunderbird, og den skulle gerne vise User-Agent strengen
sammen med den almindelige visning af headers.

Desværre er der nogle newsreadere der bruger X-Newsreader i stedet for
User-Agent (Outlook er vist en af dem), så det er altså ikke alle man
kan fange med User-Agent.

Men det er da bedre end ingenting.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: That's easy to fix, but I can't be bothered.

Fra : Henrik Münster

Dato : 29-07-04 23:51

Jonas Voss wrote:
> [...]
>
> Desværre er der nogle newsreadere der bruger X-Newsreader i stedet for
> User-Agent (Outlook er vist en af dem), så det er altså ikke alle man

Det var sørens. Jeg bliver altid facineret, når et program på den måde
kan modificeres. Vi andre dødelige sidder ofte med et program og ønsker,
at et eller andet var anderledes. Men normalt kan det jo ikke sådan lige
laves om.
   Kan det ikke passe, at headeren X-Newsreader er ældre end headeren
User-Agent? Jeg mener, at MacSOUP brugte den før. Men kan man ikke også
lave en linie med den i user.js?
   Kan du i øvrigt hjælpe mig med endnu et problem? Jeg har lavet en
tekstfil med min signatur som plain text i TestEdit. Men Thunderbird kan
ikke finde ud af mit u umlaut (ü). Den laver i stedet et å i en
firkantet boks. Hvad kan der være galt? Plain text er vel plain text.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 29-07-04 23:53

> [...]

> Thunderbird kan ikke finde ud af mit u umlaut (ü). Den laver i stedet
> et å i en firkantet boks. Hvad kan der være galt? Plain text er vel

Næh, du kører jo på en Mac, som bruger Mac-tegnsæt, og resten af
Internettet kører ISO-Latin-1.

Gem et af dine gamle indlæg på disken, og åben den i tekstedit. Klip
så dit ü ud derfra, og sæt det ind i din signatur. Så skulle den være
der :)
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-07-04 00:09

> [...]

> Gem et af dine gamle indlæg på disken, og åben den i tekstedit. Klip
> så dit ü ud derfra, og sæt det ind i din signatur. Så skulle den

Minsandten. Min ü var blevet til et kvadratrodstegn med et lille o med
an vandret streg over bagefter. Men det ser ud til at virke. Alt kan
åbenbart lade sig gøre med Thunderbird. Men I må da indrømme, at det
ikke er enormt brugervenligt. Jeg forstår heller ikke helt logikken. Er
den, at Thunderbird ikke kan læse Mac tegnsæt? For der er da ikke noget
problem, når jeg vil lave signatur i andre newsreadere. Men der laver
jeg den selvfølgelig i programmet selv og ikke i en tekstfil.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 30-07-04 00:30

Henrik Münster <henrik@muenster.dk> writes:

> ikke er enormt brugervenligt. Jeg forstår heller ikke helt
> logikken. Er den, at Thunderbird ikke kan læse Mac tegnsæt? For der er

I meget gamle dage blev ASCII (American Standard Code for Information
Interchange) defineret således at man kunne lagre tal og bogstaver på
en entydig måde i en computer. Denne kode er stort set
allestedsnærværende i dag, dog med undtagelse af nogen store
IBM-maskiner af historiske grunde.

Tal og bogstaver og andet godt kunne klemmes ind på 128 tegnværdier,
hvilket kræver 7 bit for at repræsentere.

Da en byte/oktet har 8 bit er der altså en ubrugt bit, som kloge
hoveder hurtigt regnede ud kunne give 128 tegn _mere_ hvis man
begyndte at bruge den, hvilket er sket mange steder. Fx på PC'ere
under MS-DOS og på Mac, hvor den første har en myriade af forskellige
tegnværdis "kodesæt", og den anden bare har en helt egen som ingen
andre bruger (MacRoman).

Eftersom der ingen mekanisme er i hverken DOS(eller Windows[1]), eller
MacOS til at fortælle de programmer der læser filer, hvilket tegnsæt
der bør bruges, må programmerne vælge selv, og THunderbird gætter
åbenbart på ISO-Latin. Det er der mange Unix-baserde programmer der
gør.

[1] Windows er begyndt at understøtte Unicodefiler, hvilket giver
16-bit tegn.

http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Jonas Voss

Dato : 30-07-04 00:07

> [...]

> Kan det ikke passe, at headeren X-Newsreader er ældre end headeren
> User-Agent? Jeg mener, at MacSOUP brugte den før. Men kan man ikke også

X-Newsreader er kommet til efter User-Agent, og anses vist ikke som standard
header. Som udgangspunkt, så er de fleste headers med et X- foran noget
udviklerne af programmet selv har tilføjet, eller en afsenderen selv har
tilføjet. Prøv f.eks. at se headerne på dette indlæg (krydser fingre for
at det virker (: ).

Det kan da godt tænkes, at man kan tilføje den til user.js, jeg har ikke
selv forsøgt, og har ikke kunne finde noget på nettet om det nogle
steder. Jeg er lidt i tvivl om notationen for hvordan man skulle skrive
det i user.js.

> [...]
> ikke finde ud af mit u umlaut (ü). Den laver i stedet et å i en
> firkantet boks. Hvad kan der være galt? Plain text er vel plain text.

Plain-text er plain-text, men hvilket tegnsæt har du brugt? Formentlig
Mac-Roman, det er vist det text-edit plejer at gemme i, og som de fleste
ikke-mac programmer kaster op over. Prøv at gem den i ISO-Latin-1, også
kaldet ISO-8859-1.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Chewing gum on /dev/sd3c

Fra : Jonas Voss

Dato : 30-07-04 00:17

In dk.edb.mac, Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> [...]
> udviklerne af programmet selv har tilføjet, eller en afsenderen selv har
> tilføjet. Prøv f.eks. at se headerne på dette indlæg (krydser fingre for

Øv. Det ser ikke ud til at virke. Prøver lige en gang mere.

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Jupiter is aligned with Mars.

Fra : Jonas Voss

Dato : 30-07-04 00:29

In dk.edb.mac, Jonas Voss <voss@null.dk> wrote:

> Øv. Det ser ikke ud til at virke. Prøver lige en gang mere.

Og det virkede jo fint første gang, jeg havde bare ikke fået slået fuld
visning af headere til.

Flot Jonas. Tror det er på tide at gå i seng. (:

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: spaghetti cable cause packet failure

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-07-04 00:31

Jonas Voss wrote:

> [...]
> noget udviklerne af programmet selv har tilføjet, eller en afsenderen
> selv har tilføjet. Prøv f.eks. at se headerne på dette indlæg

Det virker skam
Jeg mente ellers, at MacSOUP gik fra X-newsreader til Useragent for
nogle år siden. Men det kan godt være mig, der husker forkert. Jeg synes
også generelt, X-newsreader var det mest brugte for nogle år siden, mens
useragent er langt det mest brugte nu.

> [...]
> selv forsøgt, og har ikke kunne finde noget på nettet om det nogle
> steder. Jeg er lidt i tvivl om notationen for hvordan man skulle skrive

Jeg kan heller ikke få det til at virke. Jeg har bare sat den ind i den
sætning, du gav mig. Og jeg har prøvet både med og uden X-.

> [...]
> Formentlig Mac-Roman, det er vist det text-edit plejer at gemme i, og
> som de fleste ikke-mac programmer kaster op over. Prøv at gem den i

Jeg bruger jo TextEdit. Jeg ved slet ikke, om man kan indstille tegnsæt
der. Men det virker jo nu, og det er det vigtigste. Jeg kopierede den
bare ud af et gammelt indlæg efter at have gemt det på harddisken.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Jonas Voss

Dato : 30-07-04 00:36

In dk.edb.mac, Henrik Münster <henrik@muenster.dk> wrote:

> Det virker skam

Ja, det fandt det dumme barn også ud af kort efter (:

> [...]
> nogle år siden. Men det kan godt være mig, der husker forkert. Jeg synes
> også generelt, X-newsreader var det mest brugte for nogle år siden, mens

Googlede lige lidt, og fandt denne reference fra MS's hjemmeside:

<http://shor.ter.dk/731794178>

I bunden er der et link til mere information om 'Non-standard headers',
skal man så fortolke det som om at X-Newsreader er non-standard, eller
ej? Jeg er i tvivl.

> Jeg kan heller ikke få det til at virke. Jeg har bare sat den ind i den
> sætning, du gav mig. Og jeg har prøvet både med og uden X-.

Det ville også være mit forslag, altså både med og uden. Har ikke nogle
bedre forslag end det.

> Jeg bruger jo TextEdit. Jeg ved slet ikke, om man kan indstille tegnsæt
> der. Men det virker jo nu, og det er det vigtigste. Jeg kopierede den
> bare ud af et gammelt indlæg efter at have gemt det på harddisken.

Prøv at kig i Preferences til TextEdit (:

--
| Jonas @ 55.68 , 12.57 | <http://blog.verture.net/> |

BOFH-excuse: Radial Telemetry Infiltration

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 30-07-04 14:01

On Thu, 29 Jul 2004 22:18:36 +0200, Henrik Münster wrote:

> [...]
> De bliver så markeret som ulæste igen, og man skal selv finde det, man
> har brug for. Det går dog i de her relativt små grupper.

Man kan også bare vise headeren og æble-klikke på msg-id'en.
--
MVH
osv...

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-07-04 22:05

Frank E. N. Stein wrote:

> Man kan også bare vise headeren og æble-klikke på msg-id'en.

Det er jo også muligt. Det tænkte jeg ikke lige på. ja, jeg går ud fra,
at du mener, man skal æble-klikke på "References:". Men det er nu en
tand mere bøvlet end i MacSOUP eller Thunderbird, hvor man lige har
listen med alle indlæg, som man bare kan klikke på. Men man kan sagtens
klare sig uden den liste. Jeg har da lige brugt MT-NewsWatcher nogle
dage og været godt tilfreds.
   Jeg er meget i tvivl om, hvilken newsreader der er bedst. Der har været
nogle indlæg, som ikke stod pænt i MT-NewsWatcher, men som Thunderbird
viste fint. Det var vist noget med 8-bit tegn. Det er jo også
væsentligt, at der ikke jævnligt kommer indlæg, hvor specialtegn er
erstattet med noget mærkeligt.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 30-07-04 22:23

On Fri, 30 Jul 2004 23:04:34 +0200, Henrik Münster wrote:

> Det er jo også muligt. Det tænkte jeg ikke lige på. ja, jeg går ud fra,
> at du mener, man skal æble-klikke på "References:".

Ja, den ønskede msg-ID i references.

> [...]
> listen med alle indlæg, som man bare kan klikke på. Men man kan sagtens
> klare sig uden den liste. Jeg har da lige brugt MT-NewsWatcher nogle

Den er da også pænt hurtig, og hvis man skal downloade por øeh
naturfilm, så har den nogen fine funktioner til den slags.

>    Jeg er meget i tvivl om, hvilken newsreader der er bedst.

Pan

> [...]
> viste fint. Det var vist noget med 8-bit tegn. Det er jo også
> væsentligt, at der ikke jævnligt kommer indlæg, hvor specialtegn er

Ja, kønt er det ikke.

--
MVH
osv...

Fra : Henrik Münster

Dato : 30-07-04 22:54

Frank E. N. Stein wrote:

> Den er da også pænt hurtig, og hvis man skal downloade por øeh
> naturfilm, så har den nogen fine funktioner til den slags.

Tak for tippet. Det vil jeg da tage med i overvejelserne. Der er jo ikke
noget smukkere end naturbilleder.

> Pan

Tak, men jeg har det med at stå af, hver gang ordet Fink indgår i
beskrivelsen af et program og dets installation.
--
Venlig hilsen
Henrik Münster

Fra : Frank E. N. Stein

Dato : 31-07-04 00:23

On Fri, 30 Jul 2004 23:53:52 +0200, Henrik Münster wrote:

> Tak, men jeg har det med at stå af, hver gang ordet Fink indgår i
> beskrivelsen af et program og dets installation.

En skam, det kan ellers alle de finesser du har efterspurgt.
--
MVH
osv...

Fra : Ole Jensen

Dato : 30-07-04 23:24

> Jeg tror, jeg er ved at blive syg i hovedet.

Physician, Heal Thyself

Ole-J
Jeg er ikke ekspert - selvom jeg ofte udtaler mig som sådan